עמוד 1 מתוך 1

זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ב' יוני 11, 2018 9:14 pm
על ידי חלמישצור
ערעור שמעתי מת"ח על הנחיית הלוח לארץ ישראל שזמן קידוש לבנה הוא מיום ב' בערב, שהרי המולד הוא אור ליום חמישי ושלושה ימים לאחר מכן הוא מוצאי שבת, ואם כן אפשר כבר במוצ"ש לברך. אלו דברי בעלי הלוח:
לוח לארץ ישראל - תשעח.jpg
לוח לארץ ישראל - תשעח.jpg (108.57 KiB) נצפה 13058 פעמים

עיינתי בשני לוחות אחרים ומצאתי אותם כותבים לברך במוצ"ש. אשמח לשמוע דעות חו"ר הפורום. מה המקור לדברי בעלי הלוח?

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ב' יוני 11, 2018 11:07 pm
על ידי הוגה ומעיין
ואלו דברי ר' יעקב לוינגר (בעמח"ס על השמינית) בפנייתו אליהם:

נכבדי,

נראה לי ששגויה הוראת ה'לוח לארץ ישראל' תשע''ח לתחילת זמן ברכת הלבנה של חודש תמוז תשע''ח,
כתוב בלוחכם שזמן תחילת הברכה הוא ליל ב', אור לה' בתמוז תשע''ח, בעוד שאפשר לברך את הברכה – גם לשיטתכם, כבר בלילה הקודם, כבר במוצאי שבת קורח.
למיטב הבנתי אתם נוהגים לחשב את הזמן הזה כ- 3 ימים שלמים מהמולד, וזמן זה חל לפני מוצאי שבת, לכל שיטות החישוב הידועות לי.

נדמה לי, שראוי לפרסם את השגיאה. בבתי כנסת רבים נוהגים לברך את הברכה בעיקר במוצאי שבתות ופסיקתכם תגרום השהיית הברכה בשבוע שלם.

האמת והשלום אהבו

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ג' יוני 12, 2018 9:52 am
על ידי עזריאל ברגר
ואפילו את"ל שמונים מולדות מצאת הכוכבים (למרות שאינני יודע אם איכא למ"ד הכי) - הרי המולד הוא 6 דקות אחרי תחילת היממה, אז מיד כשמתפללים ערבית אפשר לקדש את הלבנה.
וטעות - לעולם חוזר.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ג' יוני 12, 2018 2:30 pm
על ידי דנני
חלמישצור כתב:ערעור שמעתי מת"ח על הנחיית הלוח לארץ ישראל שזמן קידוש לבנה הוא מיום ב' בערב, שהרי המולד הוא אור ליום חמישי ושלושה ימים לאחר מכן הוא מוצאי שבת, ואם כן אפשר כבר במוצ"ש לברך. אלו דברי בעלי הלוח:
לוח לארץ ישראל - תשעח.jpg

עיינתי בשני לוחות אחרים ומצאתי אותם כותבים לברך במוצ"ש. אשמח לשמוע דעות חו"ר הפורום. מה המקור לדברי בעלי הלוח?

יתכן שהתשובה רמוזה בלוח "עתים לבינה" שקיעת הירח מוקדמת מאד !!!

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ג' יוני 12, 2018 3:02 pm
על ידי הוגה ומעיין
דנני כתב:
חלמישצור כתב:ערעור שמעתי מת"ח על הנחיית הלוח לארץ ישראל שזמן קידוש לבנה הוא מיום ב' בערב, שהרי המולד הוא אור ליום חמישי ושלושה ימים לאחר מכן הוא מוצאי שבת, ואם כן אפשר כבר במוצ"ש לברך. אלו דברי בעלי הלוח:
לוח לארץ ישראל - תשעח.jpg

עיינתי בשני לוחות אחרים ומצאתי אותם כותבים לברך במוצ"ש. אשמח לשמוע דעות חו"ר הפורום. מה המקור לדברי בעלי הלוח?

יתכן שהתשובה רמוזה בלוח "עתים לבינה" שקיעת הירח מוקדמת מאד !!!

עד 22:26 - בד"כ מנייני מעריב של מוצ"ש מסיימים הרבה לפני כן...
וזו לא שעה חריגה ביחס לשאר החדשים.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ג' יוני 12, 2018 5:40 pm
על ידי לוח עתים לבינה
הפלא בעיני שעורכי לוח הגרימ"ט שנה שעברה היו עמי בקשר וקיבלו ממני טבלה עם זמני הירח להגרימ"ט ושם כתוב מפורש שג' מהמולד הוא במוצ"ש עד שקיעת הירח
כנראה לא השתמשו בה!
1.GIF
1.GIF (6.63 KiB) נצפה 12926 פעמים
2.GIF
2.GIF (9.93 KiB) נצפה 12926 פעמים

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ד' יוני 13, 2018 11:59 pm
על ידי הוגה ומעיין
עוררני חכ"א שליט"א שלפי המולד האמתי, לא הממוצע, ג' שלמים חלים בערך ב22:45, אחרי שקיעת הלבנה במוצ"ש. ואף שתמוה לקבוע ג' שלמים מהמולד האמתי שלא מחמת ליקוי חמה, מ"מ יש בזה צד זכות.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 12:04 am
על ידי אוצר החכמה
מה הם עושים בחדשים אחרים?
זה נראה פשוט פליטת קולמוס.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 7:50 am
על ידי לוח עתים לבינה
אין להתחשב במולד האמיתי לקביעת זמן קידוש לבנה, כי חז"ל השאירו לנו מולד ממוצע של כ"ט י"ב תשצ"ג חודש בחודשו ורק ממנו מודדים
והרי ג' מהמולד אינו זמן שבו הלבנה כל חודש נראית באותו גודל, וכבר אחרי י"ח שעות ניתן לראותה, ואכן לפי הרמב"ם ורבינו יונה אין דין של ג' מהמולד וכבר משניתן לראותה מקדשים
אלא שאנו עושים כאשר נפסק במ"ב על פי רוב הראשונים ג' מעת לעת מהמולד, ולכן גם נלך אחרי המולד הנמסר מחז"ל

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 7:59 am
על ידי איש_ספר
מש"כ ראשונים שיש להמתין ג' ימים מהמולד הוא לא הלכתא בלא טעמא, אלא טעמם שאז הלבנה מאירה כהוגן, ולפי"ז מסתבר שצריך להמתין ג' ימים מהמולד האמיתי דייקא.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 8:46 am
על ידי איש_ספר
לוח עתים לבינה כתב: ואכן לפי הרמב"ם ורבינו יונה אין דין של ג' מהמולד וכבר משניתן לראותה מקדשים
גוואלד! רבינו יונה?! הוא מקור הדין!

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 9:52 am
על ידי עזריאל ברגר
איש_ספר כתב:מש"כ ראשונים שיש להמתין ג' ימים מהמולד הוא לא הלכתא בלא טעמא, אלא טעמם שאז הלבנה מאירה כהוגן, ולפי"ז מסתבר שצריך להמתין ג' ימים מהמולד האמיתי דייקא.

כאשר כתבו הפוסקים להמתין ג ימים - הם לא דיברו על המולד האמיתי, שאינו ידוע אלא ליחידי סגולה!

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 11:04 am
על ידי איש_ספר
בכה"ג אומרים זיל בתר טעמא.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 12:24 pm
על ידי לוח עתים לבינה
הרב איש ספר:
בתלמידי רבינו יונה (ברכות כ"א.) פירש את מסכת סופרים מברכים את הלבנה משתתבשם - משעה שמתוק האור שלה ואדם נהנה ממנו שזהו אחר ב' ימים או ג', אבל ירח בן יומו מתוך קטנותו אין האור שלה מתוק שאין אדם נהנה ממנו
א"כ לדעתו אפשר גם אחרי ב' ימים לברך אם מבושם אורה (אמנם הפוסקים הביאו אותו כאבי השיטה של ג' ימים מהמולד ולא דיקדקו בזה)
וברמב"ם (הלכות ברכות י' י"ז) אם לא בירך עליה בליל הראשון מברך עליה וכו',
גם כאן מבואר שמברכים מליל ראשון

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 12:43 pm
על ידי לוח עתים לבינה
גם אם ניזיל בתר טעמא לא מצאנו מנוח
ראה דברי הבירור הלכה ד' עמ' שי"ג
בירור הלכה.GIF
בירור הלכה.GIF (19.44 KiB) נצפה 12770 פעמים

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 2:15 pm
על ידי איש_ספר
לוח עתים לבינה כתב: ואכן לפי הרמב"ם ורבינו יונה אין דין של ג' מהמולד וכבר משניתן לראותה מקדשים
אלא שאנו עושים כאשר נפסק במ"ב על פי רוב הראשונים ג' מעת לעת מהמולד

לוח עתים לבינה כתב:הרב איש ספר:
בתלמידי רבינו יונה (ברכות כ"א.) פירש את מסכת סופרים מברכים את הלבנה משתתבשם - משעה שמתוק האור שלה ואדם נהנה ממנו שזהו אחר ב' ימים או ג', אבל ירח בן יומו מתוך קטנותו אין האור שלה מתוק שאין אדם נהנה ממנו
א"כ לדעתו אפשר גם אחרי ב' ימים לברך אם מבושם אורה (אמנם הפוסקים הביאו אותו כאבי השיטה של ג' ימים מהמולד ולא דיקדקו בזה)
וברמב"ם (הלכות ברכות י' י"ז) אם לא בירך עליה בליל הראשון מברך עליה וכו',
גם כאן מבואר שמברכים מליל ראשון

א. "הפוסקים" הלא הוא הרב בית יוסף!
ב. בשאר ראשונים אין זכר לג' ימים. ובכן מי הם "רוב הראשונים" שהזכרת?

לא מובן.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ה' יוני 14, 2018 4:26 pm
על ידי לוח עתים לבינה
מש"כ הראשונים צ"ל האחרונים
ראה כאן תשובתו של הרב יהודה מילר בנחרצות שתחילת הזמן הוא מיד כשנראה הירח וא"צ לחכות לג' מהמולד, אמנם סטינו מנושא האשכול
מילר.PDF
(1.87 MiB) הורד 398 פעמים

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 9:32 am
על ידי מאיר חכמים
על סמך מה כתב הרב הוגה ומעיין בשם חכ"א
הוגה ומעיין כתב:שלפי המולד האמתי, לא הממוצע, ג' שלמים חלים בערך ב22:45, אחרי שקיעת הלבנה במוצ"ש.

??



המולד האמיתי (לפי לוח הרב זלזניק) ביום ד בשעה 10.43 (לכאורה הכוונה לבוקר, ואת"ל לילה, הכוונה ליל ד). אם כן, ג' מעל"ע מהמולד האמיתי, חל בשבת, ובמוצ"ש לכו"ע אפשר לקדש.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 9:48 am
על ידי איש_ספר
המולד האמיתי היה ב10.43 אור ליום חמישי.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 10:35 am
על ידי איש_ספר
לוח עתים לבינה כתב:מש"כ הראשונים צ"ל האחרונים
ראה כאן תשובתו של הרב יהודה מילר בנחרצות שתחילת הזמן הוא מיד כשנראה הירח וא"צ לחכות לג' מהמולד, אמנם סטינו מנושא האשכול
מילר.PDF

אשכולות משתרגים ממקום למקום וזה טבעם מה שפחות טבעי זה לא לומר טעיתי כאשר שוגים בטעויות גסות כאלה.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 10:40 am
על ידי לענין
היה על ענין זה מאמר חשוב בירחון האוצר (דומני מהרב יואל שילה)

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 2:32 pm
על ידי לוח עתים לבינה
מאחר שהענין לא נראה מבורר דיו הנני לבררו היטב
מולד תמוז תשע"ח המוכרז היה בליל חמישי ב' דר"ח תמוז, א' תמוז בשעה 6 בערב 5 דק' ו7 חלקים
אמנם זמן זה הוא רק לפי מה שכל מה שאחר שש שעות אחר חצות היום מיוחס בהכרזת המולדות ליום הבא, כאילו התחיל כבר יום המחר המתחיל מהלילה, אמנם באמת במציאות זמן זה הוא עדיין ביום רביעי אחה"צ שהוא ל' סיון א' דר"ח תמוז, כשעה קודם שקיעת החמה
וא"כ ג' מהמולד מסתיימים בשבת אחה"צ כשעה קודם השקיעה, כך שמיד עם צאת השבת ניתן לברך על הלבנה לממתינים ג' מהמולד לכו"ע גם להגרימ"ט
ולכן לכל השואלים המבררים האם ניתן במוצ"ש קרח לקדש הלבנה לאלו שמחכים ג' מהמולד, התשובה היא ברור שכן אליבא דכו"ע.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 2:38 pm
על ידי לוח עתים לבינה
הרב איש ספר
איני מבין מדוע אישתפך חמימיה דילך כל כך,
עיקר דברי היו לומר שאע"פ שלפי דקדוק לשון הרמב"ם ורבינו יונה אין דין של ג' מהמולד בדווקא, אלא כבר משניתן לראותה מקדשים, עכ"ז אנו עושים כאשר נפסק במ"ב ג' מעת לעת מהמולד, ומזה נלמד גם לילך אחרי המולד הנמסר מחז"ל שהוא הממוצע
אה"נ שלא דקדקתי כשכתבתי הראשונים וצ"ל הפוסקים, כי לא עיינתי בזה כעת, אבל אולי יגיב מר בייש"כ על תוכן הדברים, ויעיר על הלשון כדרכו בקודש? אין זאת אלא האהבה היא שמקלקלת כאן את השורה

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ו' יוני 15, 2018 3:23 pm
על ידי אהוביון
ר' לוח,
מה העניין לבאר כאן כלדרדקי איך מחשבים ג' מהמולד הממוצע? וכי אין יודעים זאת הכותבים?
ובאמת למרות שנקטת כצד אחד שהתרגום לשעונינו הוא לפי שש שעות מחצות, אמנם אי"צ להגיע לזה כי גם לראשונים שזמני המולד הם מהשקיעה הרי ש5 דקות אחרי השקיעה דמוצ"ש כבר הגיע הזמן, ובקיצור אין קץ לדברי רוח, סובב סובב הולך הרוח.
הנידון שעוררו פה הוא שונה, האם מונים מהמולד הממוצע בכלל או שכפי ההגיון, מונים מהמולד האמיתי, כך טען הוגה ומעין וכך טען איש ספר, במקום לענות ולהביא מקור אתה מדבר סחור סחור אם בכלל יש ענין בג' שלימים ואיך מחשבים המולד הממוצע, אנא אם באמת אתה עורך לוח ולא בחרת במקרה בכזה שם ניק, בבקשה לענות לענין ורצוי בגיבוי מקורות.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ש' יוני 16, 2018 10:23 pm
על ידי איש_ספר
איזה פשר ותחביר יש למשפט הסתום עליו אתה חוזר שוב ושוב, "ומזה נלמד לילך אחר המולד שמסרו חז"ל שהוא הממוצע"?!
ממה נלמד בדיוק? מהדין שלהלכה ממתינים ג' ימים?
וממתי חז"ל 'מסרו' לנו מולד אחר מהאמיתי? הרי המולד הממוצע הוא חשבוני בלבד ע"מ לקבוע על פיו המולדות לענין קביעות החדשים, הא ותל"מ.
היעלה על הדעת שהמקדש אשה ע"מ שהיה המולד ולא היה האמיתי אלא הממוצע שתהיה מקודשת?
פלא גדול לא נודע.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ש' יוני 16, 2018 10:38 pm
על ידי אהוביון
לענין השיטה לחשוב מהמולד האמיתי יש לכך סימוכין מפסק הב"י לגבי עשיית קידו"ל אחר ליקוי חמה, וכן אחר ליקוי לבנה, ואמנם יש שפירשו דהינו דוקא במקום שהחה ליקוי בפועל דלא להוי חוכא, אך יותר מסתבר דיש מזה ראיה וזיל בתר טעמא,
וכנראה גם שזה הוא מנהגו של מרן החזו"א שכפי המובא בדינים והנהגות אף שכרגיל היה מקדש אחר ג' ימים אם היתה הלבנה קטנה או נמוכה המתין עוד, והנה לנמיכות ייתכנו סיבות שונות אבל קטנות הלבנה שמיאן בה לכאורה מדובר בכה"ג שטרם עבר די זמן מהמולד האמתי.
וכעת שמעתי שגם במנינו של מרן הגה"ק ר' שריה דבליצקי שליט"א לרפו"ש לא קדשו הלבנה היום עפ"י הטעם הזה, ונבקש מ"איש ספר" אם בידו לאשר זאת או להכחיש.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: א' יוני 17, 2018 5:57 pm
על ידי בעל קורא
מהרי"ל (שו"ת סימן קנ"ה) הסתפק בכעין זה (לענין סוף זמן קידוש הלבנה), וז"ל:
ובקידוש הלבנה עד ט"ו, כתב באגודה מן המולד, ומסופק אני אם נאמר גם מעת לעת מן המולד.

[תשובה] וקידוש הלבנה דחשבינן מהמולד כדאיתא בתשב"ץ ואגודה היינו משום דאזלינן בתר מלוי פגימת', הלכך יש לחשב פלגא דכ"ט י"ב תשצ"ג מהמולד. וימים רבים נסתפקתי אם אית לן למיזל בתר נגוד האמתי דחשבון שש כנפים לענין קידוש לבנה להקל ולהחמיר

ונראה שהכריע בזה לילך אחר הממוצע, חוץ מאם נתברר לכולם בבירור גמור שכבר עבר הזמן ע"פ המולד האמיתי, וז"ל (שו"ת סימן י"ט):
וברכת לבנה עד י"ו מן המולד מנינן, כדאיתא בתשב"ץ ובא"ח ופשוט הוא, כי הטעם הוא משום דאמרי' פרק היו בודקין עד שתתמלא פגימתו ומפרשי נהרדעי כי נפיא וא"כ במילוי תליא מילתא, ולאו דווקא ט"ו וי"ו אלא חצי כ"ט י"ב תשצ"ג זהו מלאתו, כנ"ל.

ולע"ד נר' אם היה לקוי לבנה שאנו רואים ניגוד אמתי אמצעות הלקות, שאין לברך אח"כ, אבל סתמא סמכינן אחשבונינו שמסרו לנו רבותינו שהוא מולד השוה, אפי' אם היה לקוי חמה שהוא מולד אמתי קודם לשלנו מברך אחריו, כי רבינו משה מיימון כתב שרבותינו כוונו לפגוע באמתי ע"י הדחיי', ואין להאריך מזה. אף על גב דאם כן היה לנו לילך אחר קביעות ר"ח, לא היא דחזינן כמה פעמים דמולד אמתי קודם ר"ח, אך הם כוונו וידעו דקדוק החשבון ופוגעים לפעמים באמתי, כי אין הניגודים והחיבורים האמתיים שוה כדילפינן משמש ידע מבואו ולא ירח על כן אין לסמוך אלא על חשבונינו השוה, אי לא דחזינן נגוד האמתי ע"י הלקות כדפי' ושלום אחיך יעקב הלוי.

ולענין תחילת הזמן נראה מדברי ראשונים רבים שאין להקפיד כל כך על ג' ימים דווקא, שיש ראשונים שכתבו לברך כבר מיום הראשון, וגם הראשונים בעלי שיטה זו של עד שיהא אורה מבושם, סבירא להו שמספיק לזה ב' או ג' ימים, כך שאחר ג' ימים מהממוצע נראה שודאי אפשר לברך אף שלא עברו ג' ימים מהמולד האמיתי, לא מבעיא אחר דברי מהרי"ל שחשבינן מהממוצע, אלא גם משום שאין דין ג' ימים הלכה למשה מסיני אלא סימן בעלמא להראות הלבנה במיטבה.

ויותר מזה מסתבר שזהו גופא הטעם שכתבו ב' או ג' ימים ולא כתבו דבר ברור ומוחלט, משום שלפי המולד הממוצע לפעמים אין אור הלבנה מבושם שפיר עד ג' ימים וזה כאשר המולד האמיתי מאוחר יותר מהמולד הממוצע, ולפעמים אורה מבושם כבר אחר ב' ימים וזה כאשר המולדות האמיתי והממוצע קרובים.

ואם כנים הדברים הרי שמוכח תרתי, התלויים ומכריחים זה את זה:
א. הראשונים התכוונו לחשב לפי המולד הממוצע, וזה שכתבו ב' או ג' ולא כתבו זמן מבורר ומוחלט מוכיח כן, כי אם כוונו למולד האמיתי הזמן שאורה מבושם הוא אחיד ומוחלט.
ב. אחר ג' ימים מהממוצע אפשר לברך כיון שודאי אורה מבושם, שהרי כתבו ב' או ג' ימים, ואחר ג' ימים מהמולד הממוצע מוכרח שכבר עברו ב' ימים גם מהמולד האמיתי.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: א' יוני 17, 2018 6:05 pm
על ידי אוצר החכמה
אהוביון כתב:לענין השיטה לחשוב מהמולד האמיתי יש לכך סימוכין מפסק הב"י לגבי עשיית קידו"ל אחר ליקוי חמה, וכן אחר ליקוי לבנה, ואמנם יש שפירשו דהינו דוקא במקום שהחה ליקוי בפועל דלא להוי חוכא, אך יותר מסתבר דיש מזה ראיה וזיל בתר טעמא,
וכנראה גם שזה הוא מנהגו של מרן החזו"א שכפי המובא בדינים והנהגות אף שכרגיל היה מקדש אחר ג' ימים אם היתה הלבנה קטנה או נמוכה המתין עוד, והנה לנמיכות ייתכנו סיבות שונות אבל קטנות הלבנה שמיאן בה לכאורה מדובר בכה"ג שטרם עבר די זמן מהמולד האמתי.
וכעת שמעתי שגם במנינו של מרן הגה"ק ר' שריה דבליצקי שליט"א לרפו"ש לא קדשו הלבנה היום עפ"י הטעם הזה, ונבקש מ"איש ספר" אם בידו לאשר זאת או להכחיש.


אתה רוצה לטעון שהחזו"א הבחין במראה עיניו בהבדל של 4% מעובי הלבנה כמו שטוענים שחסר החודש?

מה הכוונה לנמיכות יכולות להיות סיבות שונות? לכאורה הגודל והנמיכות אם מדובר באותו זמן אחר השקיעה הם מאותה סיבה.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: א' יוני 17, 2018 7:09 pm
על ידי כדכד
[quote="איש_ספר כתב[
היעלה על הדעת שהמקדש אשה ע"מ שהיה המולד ולא היה האמיתי אלא הממוצע שתהיה מקודשת?
פלא גדול לא נודע
.[/quote]
למה לא יעלה על הדעת?
איני רואה סיבה שאדם יתלה קידושיו במולד אולם אם תלה אולי כן התכוון לפי המולד שהולכים אחריו לפי חשבון חישוב החדשים?

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: א' יוני 17, 2018 7:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש_ספר כתב:היעלה על הדעת שהמקדש אשה ע"מ שהיה המולד ולא היה האמיתי אלא הממוצע שתהיה מקודשת?

מקודשת, כדמפורש ברמב"ם פ"ו מהלכות קידוש החודש:
ושעת קבוצם בלא דקדוק, אלא במהלכם האמצעי - הוא הנקרא מולד

הוי אומר: אין כזה דבר "מולד האמיתי"!

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ג' יוני 19, 2018 1:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
יעו"ע באנצ"ת כרך מ' עמ' תרל-תרלב.

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ג' יוני 19, 2018 3:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:יעו"ע באנצ"ת כרך מ' עמ' תרל-תרלב.

אם מישהו יכול להעלות לכאן את הדברים - תע"ב

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ד' יולי 04, 2018 3:19 pm
על ידי מעט דבש
בספר 'מגיד הרקיע' (עמוד 748 במהדורת תשע"ז) הרחיב בזה, ושם כתב שהחזו"א שהסתכל על נמיכות הירח, אין דבר זה תלוי באורך הזמן מהמולד האמיתי בדוקא, אלא בגורמים נוספים, ולכן בדק החזו"א לפי מראית העין, ולא לפי אורך הזמן (וכתב שם שהגר"נ קרליץ שליט"א, לאחר שעיין בדבריו על הצדדים ללכת אחרי המולד האמיתי או הממוצע, אמר לו שיש לעשות כחזו"א).

Re: זמן קידוש לבנה תמוז תשע"ח

פורסם: ד' יולי 11, 2018 5:54 am
על ידי נהר שלום
לענין כתב:היה על ענין זה מאמר חשוב בירחון האוצר (דומני מהרב יואל שילה)

Re: ליקוי חמה אדר"ח תמוז תשפ"א

פורסם: ד' יוני 09, 2021 11:23 pm
על ידי מעיין
לאור ליקוי חמה טבעתי בא'דר"ח תמוז תשפ"א שיראה חלקית סמוך לאופק בזמן הנץ בנוא יארק [דרך אגב יש שדנו שכיוון שיגרם שיבקע זהרורי חמה בדקה אם זמן הנץ ישתנה, ולכאורה הדבר פשוט שיותר מסתבר לדמותו כעננים, ולא כהר המפסיק שגם ע"ז תלוי במחלוקת ואין זה משנה ברורה, אף שהוא ענין מפסיק בטבע]
אשאל אם יותר ניתן להקפיד [להמקפידים שלא לעשות חתונות בסוף חודש], בכה"ג שלא לעשות גם ביום א'דר"ח, אף שאין מקפידין בכל ר"ח אמולד, זה מפני שהמולד הוא רק האמצעי, אבל אם יש ליקוי הרי זה סמוך לאמיתי, וא"כ קצת מיפרסמא מילתא, וכבר הביאו כאן דברי המהרי"ל וכפי שהסביר הד"מ הליקוי חמה אין מורה על זמן מדויק, משא"כ ליקוי לבנה.
וזה לשון הד"מ סי' תכ"ו
...ואפשר ליישב דברי מהרי"ל דבענין לקות לבנה אנו רואין ניגוד האמיתי כי הוא שנוי בכל העולם אבל ליקוי החמה משתנה לפי ישוב ולפי הרואים כמבואר ליודעים בענין הלקות ולכן אין להתבונן מולד אמיתי מלקות החמה הנראה לנו....
ובכלל אשאל לבעלי החשבון למה מקום וזמן שיא הליקוי אינו אחיד עם זמן המולד, גם אם ניתן להסביר למה זמן שיא הליקוי בגדלו אינו אחיד עם שיא הליקו בארכו, וראיתי בהגהות שו"ת התשב"ץ ח"א בנספח לעניני תכונה [הרב קורן] הערה 8 שכתבו תשובה קצרה על שאלתי ותורף דבריהם שפני כדור הארץ אינו מדויק במרכז מגלגלי החמה והלבנה והארץ ורק במרכז כדור הארץ שם אם יצוייר ליקוי הי' מדוייק מאוד, וגם הי' ברגע חצות, וקשה להסביר זאת יותר בכתב.
וצירפתי העתק ההערה
שיא ליקוי חמה ומולד.JPG
שיא ליקוי חמה ומולד.JPG (115.31 KiB) נצפה 5028 פעמים

ועל עצם דברי המהרי"ל שהזכיר דברי הרמב"ם שהדחיות לפגוע באמיתי
כבר העירו באשכול אחר
viewtopic.php?f=7&t=5489&p=45650
וגם אני הקטן ולא העליתי ארוכה
viewtopic.php?f=17&t=43000&p=501818