מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
החושב
הודעות: 645
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי החושב » ו' יוני 15, 2018 12:01 am

רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק א
ותקנו להם שמנה עשרה ברכות על הסדר, שלש ראשונות שבח לה' ושלש אחרונות הודיה

מדוע ברכת 'רצה' נחשבת לברכת הודאה?

שבענו מטובך
הודעות: 144
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 15, 2018 12:04 am

שו"ת רדב"ז חלק ח סי' טו:
שאלת: ממני ידיד נפשי, למה נקראו ג' אחרונות הודאה והלא אין בהם אלא ברכה אחת של הודאה, שהרי רצה [ה' אלהינו בעמך ישראל] שאלת צרכים הם, ומה בינה לבין תשכון [בתוך ירושלים עירך], וכן שים שלום [וכו'] שאלה היא וטוב יהיה בעינך לברך את עמך ישראל, ומה בינה לבין ברך [עלינו וכו'].
תשובה: נקראו כולן הודאה על שם ברכת הודאה שהיא העיקר, תדע שתקנו בה כריעה בראשה ובסופה [ולפי] שהיא עיקר תקנו לה ברכה לפניה ולאחריה כאשר עשו בקריאת שמע, כאילו היא ענין בפני עצמו, והברכה הראשונה היא שירצה וישמע לתפלתינו, והיא כללות מה שהתפללנו כבר, [שהוא התפלה] במקום הקרבנות והברכה הראשונה כלל כל התפלה ואחר כך נותן הודאה שהוא עיקר, ואחר כך מתפלל על השלום לפי שהוא צריך לתת שלום כעבד הנפטר מרבו [כברכות ל"ד ע"א], וחותם בה שהוא כלי המחזיק את הכל, ולפי ששלשתן סדר אחד נקראו הודאה, וחשבינן להו כברכה אחת, ואם טעה חוזר לראש דהיינו רצה.
א"נ יש לומר כי הברכה של רצה יש בה הודאה, שהרי אומר והשב העבודה לדביר ביתך ואשי ישראל ותפלתם מהרה באהבה תקבל ברצון, כאלו כבר שב העבודה למקומה, ואנו מתפללין שיקבלנה ברצון ותהי לרצון תמיד עבודת ישראל עמך, היש (לה) [לך] הודאה גדולה מזו. א"נ שאנו מתפללין על העבודה שהיה כהן גדול מברך על ההודאה, כאשר כתוב בסדר עבודת י"ה, והראשון עיקר. והנראה לעניות דעתי כתבתי.

החושב
הודעות: 645
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי החושב » ו' יוני 15, 2018 12:13 am

רק לי נראה שדברי הרדב"ז צריכים עיון גדול?

יקים
הודעות: 144
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי יקים » ו' יוני 15, 2018 12:38 am

התירוץ האחרון ג''כ?

החושב
הודעות: 645
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי החושב » ו' יוני 15, 2018 1:04 am

יקים כתב:התירוץ האחרון ג''כ?

אשמח אם תסביר יותר את התירוץ האחרון.

יקים
הודעות: 144
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי יקים » ו' יוני 15, 2018 1:06 am

אם הבנתי נכון, במקדש היתה הברכה הודאה על העבודה

החושב
הודעות: 645
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי החושב » ו' יוני 15, 2018 1:23 am

יקים כתב:אם הבנתי נכון, במקדש היתה הברכה הודאה על העבודה

איפה היא כתובה? מה הנוסח שלה? והאם ניתן לומר שזה הכוונה של ברכת 'רצה' שאנו אומרים?

שבענו מטובך
הודעות: 144
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 15, 2018 1:33 am

רש"י ברכות יא ע"ב מביא את הנוסח שאמרו במקדש לברכת העבודה:
רצה ה' אלהינו עבודת עמך ישראל ואשי ישראל ותפלתם תקבל ברצון, ברוך המקבל עבודת עמו ישראל ברצון. אי נמי: שאותך לבדך ביראה נעבוד.

ואיני רואה בלשון "ברוך המקבל עבודת עמו ישראל ברצון", לשון של הודאה יותר מ"רופא חולי עמו ישראל" וכיוצ"ב. ובפרט שכל הברכה היא בסגנון של בקשה.

אשר177
הודעות: 224
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי אשר177 » ו' יוני 15, 2018 2:14 am

החושב כתב:רק לי נראה שדברי הרדב"ז צריכים עיון גדול?


למה? הרדב"ז אומר תירוץ מתוק מדבש....

הוא אומר שהעיקרי בין שלושת האחרנות הוא הודאה, ותדע שהרי קבעו השתחוויה בתחילתה ובסופה. ולכן שפיר לקרא לכולם הודאה...

יקים
הודעות: 144
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי יקים » ו' יוני 15, 2018 8:57 am

שבענו מטובך כתב:רש"י ברכות יא ע"ב מביא את הנוסח שאמרו במקדש לברכת העבודה:
רצה ה' אלהינו עבודת עמך ישראל ואשי ישראל ותפלתם תקבל ברצון, ברוך המקבל עבודת עמו ישראל ברצון. אי נמי: שאותך לבדך ביראה נעבוד.

ואיני רואה בלשון "ברוך המקבל עבודת עמו ישראל ברצון", לשון של הודאה יותר מ"רופא חולי עמו ישראל" וכיוצ"ב. ובפרט שכל הברכה היא בסגנון של בקשה.

משום מה הבנתי, שרצה בעבודתם ובתפילתם אינה תפילה ובקשה, אלא ברכה לקב''ה כביכול, כמו שברכת כההנים (יברכך ה') אינה תפילה אלא ברכה. אצלנו יש כבר בקשות 'והשב את העבודה'

עושה חדשות
הודעות: 6589
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 15, 2018 9:04 am

אבודרהם כ' (וכן בס' המנהגות) -
וא"ת הלא ברצה ושים שלום מבקש הוא פרס מרבו כמו באמצעיות. וי"ל שאינו דומה. כי אמצעיות הם צרכי האדם, וג' אחרו' כולם כבוד הקדוש ברוך הוא כגון העבודה שנעבדנו. וכן ההודאה זו היא כבודו וכן השלו'. ועוד כבוד הוא לרב שהרבים צריכין לו.

שבענו מטובך
הודעות: 144
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מדוע ברכת 'רצה' נחשבת ברכת הודאה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 15, 2018 9:08 am

יקים כתב:משום מה הבנתי, שרצה בעבודתם ובתפילתם אינה תפילה ובקשה, אלא ברכה לקב''ה כביכול, כמו שברכת כההנים (יברכך ה') אינה תפילה אלא ברכה. אצלנו יש כבר בקשות 'והשב את העבודה'

ברכת העבודה במקדש - כפי שהובאה בפירוש רש"י - נתקנה במטבע של בקשה: 'רצה... תקבל...', לעומת ברכת ההודאה שכולה שבח והודאה בלי שום בקשה (פרט למודים דרבנן, בה יש גם בקשות).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים