עמוד 1 מתוך 1

למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 3:59 am
על ידי מיללער
בברכת ולירושלים עירך בשמונ"ע מסיימים וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין בא"י בונה ירושלים

ואח"כ תיקנו ברכה מיוחדת לצמיחת קרן דוד, א"כ למה הכניסו תפלה על כסא דוד עם התפלה על בנין ירושלים.

שמעתי שיש בחי' הגרי"ז ביאור על זה, שמלכות בית דוד היא תנאי בבנין ציון וירושלים, איפה נמצא הגרי"ז הזה?

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 4:54 am
על ידי בקרו טלה
-

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 5:23 am
על ידי מיללער
בקרו טלה כתב:-

והזריז משובח! כל רז לא אניס ליה

אולי אפשר לקבל המשך המכתב?

ועדיין צריכה יישוב הברכה המיוחדת על צמיחת קרן דוד, אם היא כבר נכללה בברכת בנין ירושלים כדבריו של הגרי"ז

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 6:18 am
על ידי בקרו טלה
מיללער כתב:אולי אפשר לקבל המשך המכתב?

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 9:17 am
על ידי הוגה ומעיין
ובנוסחאות העתיקות אין מזכירים כסא דוד בברכת ירושלים, כפי שהוא למשל בנוסח הרמב"ם.
וגם ידועים דברי הרי"ד שבנוסחאות קדומות אחרות היו שתי הברכות אחת. והיא מחלוקת בבלי וירושלמי. ומשינוי המנהגים נובעת הכנסת כסא דוד בברכת ירושלים בימינו, וכפי שכבר האריכו בזה רבים וכן שלמים.

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 9:58 am
על ידי איש_ספר
הוגה ומעיין כתב:ובנוסחאות העתיקות אין מזכירים כסא דוד בברכת ירושלים, כפי שהוא למשל בנוסח הרמב"ם.
וגם ידועים דברי הרי"ד שבנוסחאות קדומות אחרות היו שתי הברכות אחת. והיא מחלוקת בבלי וירושלמי. ומשינוי המנהגים נובעת הכנסת כסא דוד בברכת ירושלים בימינו, וכפי שכבר האריכו בזה רבים וכן שלמים.

וגם מכאן ואילך
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=2440#p17132
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=2440#p17234

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 10:30 am
על ידי דלי דלות
פלא שלא ציינו לדברי הב"ח אורח חיים סימן קי"ח שמבאר שם ביאור נפלא.

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 11:52 am
על ידי כדכד
אם הבנתי נכון ממה שראיתי בחלק מהסידורים - אריז"ל אמר להוסיף את "כסא דוד" ו"כסא דוד" זה פירושו משיח בן יוסף שהוא שלב הקודם למלכות בית דוד שעליה אנו מתפללים ב"את צמח דוד"

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 1:46 pm
על ידי הוגה ומעיין
איש_ספר כתב:
הוגה ומעיין כתב:ובנוסחאות העתיקות אין מזכירים כסא דוד בברכת ירושלים, כפי שהוא למשל בנוסח הרמב"ם.
וגם ידועים דברי הרי"ד שבנוסחאות קדומות אחרות היו שתי הברכות אחת. והיא מחלוקת בבלי וירושלמי. ומשינוי המנהגים נובעת הכנסת כסא דוד בברכת ירושלים בימינו, וכפי שכבר האריכו בזה רבים וכן שלמים.

וגם מכאן ואילך
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=2440#p17132
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=2440#p17234

ייש"כ. ללמד שפעם היתה לי יותר סבלנות...

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 2:47 pm
על ידי מיללער
דלי דלות כתב:פלא שלא ציינו לדברי הב"ח אורח חיים סימן קי"ח שמבאר שם ביאור נפלא.

תודה רבה

לדבריו נמצא, דוכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין אין זה תפלה על מלכות בית דוד, שזו עיקרה בברכת את צמח, אלא זה חלק מהתפלה על הבנין ירושלים להכין בתוכה את כסא דוד, ואח"כ יצמיח קרן לדוד.

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ב' יוני 18, 2018 4:03 pm
על ידי דרומי
וראה בענין זה (בהמשך לדברי הב"ח) גם באגרות קודש מאדמו"ר מהורש"ב מליובאוויטש - חלק א עמ' שיא-שיב.

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ג' יוני 19, 2018 12:04 am
על ידי אשר177
לשון התוספתא בברכות פרק ג הל' כה.
"שמונה עשרה שאמרו חכמים כנגד שמונה עשרה אזכרות שבהבו לה' בני אלים וכולל של מינים בשל פרושין ושל גרים בשל זקנים ושל דוד בירושלים ואם אמר אלו לעצמן ואלו לעצמן יצא."
ובירושלמי ברכות פרק ב הלכ ד' "ותני עלה כולל של מינים ושל רשעים במכניע זידים. ושל גרים ושל זקנים במבטח לצדיקים. ושל דוד בבונה ירושלים"

כידוע היו בזמן חז"ל שני נוסחאות בעם ישראל, בארץ ישראל עשו כמו הירושלמי, וכללו את דוד בבונה ירושלים, ואילו בבבל אמרו אותם בנפרד כמו שרואים בבבלי מגילה יז ע"ב.
ולכן בפיוטים שנכתבו בארץ ישראל כמו הקרובץ לפורים ועוד אין פיוט לברכת את צמח דוד שהרי בארץ ישראל זה נכלל בברכת בונה ירושלים,

ומנוסח זה השתרבב בנוסח שלנו שלמרות שאנחנו אומרים ברכה נפרדת לאת צמח דוד, בכ"ז נשארה הזכרת דוד בברכת בונה ירושלים כמנהג אר"י...

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ג' יוני 19, 2018 6:55 am
על ידי בברכה המשולשת
כדכד כתב:אם הבנתי נכון ממה שראיתי בחלק מהסידורים - אריז"ל אמר להוסיף את "כסא דוד" ו"כסא דוד" זה פירושו משיח בן יוסף שהוא שלב הקודם למלכות בית דוד שעליה אנו מתפללים ב"את צמח דוד"


האר"י הקדוש אמר לכוון כך, אך הוא לא מקור התוספת

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ו' יולי 02, 2021 10:27 am
על ידי פולסברג
דלי דלות כתב:פלא שלא ציינו לדברי הב"ח אורח חיים סימן קי"ח שמבאר שם ביאור נפלא.


אכן ביאור נפלא. ייש''כ!

[מיהו "מה"ר שבתי סגי נהור נר"ו"?]

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ו' יולי 02, 2021 10:57 am
על ידי במסתרים
פולסברג כתב:מיהו "מה"ר שבתי סגי נהור נר"ו"?

ר' שבתי סופר מפרעמישלא

Re: למה הכניסו 'כסא דוד' בברכת בנין ירושלים?

פורסם: ו' יולי 02, 2021 6:22 pm
על ידי פולסברג
במסתרים כתב:
פולסברג כתב:מיהו "מה"ר שבתי סגי נהור נר"ו"?

ר' שבתי סופר מפרעמישלא


אכן. ייש''כ גדול!