משיב הרוח ומוריד הטל

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
ישועות ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ד' פברואר 09, 2011 2:17 pm

משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי ישועות ישראל » ו' יוני 22, 2018 1:06 am

בקיץ אומרים "מוריד הטל",
ותמיה למה אינם אומרים "משיב הרוח ומוריד הטל", הלא ב"ברכת טל" (ביום א' של פסח) אומר החזן "משיב הרוח ומוריד הטל", וצ"ע.

ואכן בכמה קהילות כן אומרים "משיב הרוח ומוריד הטל".

שבענו מטובך
הודעות: 279
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' יוני 22, 2018 1:21 am

לשם התחלה ראה באשכול זה

ישועות ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ד' פברואר 09, 2011 2:17 pm

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי ישועות ישראל » ו' יוני 22, 2018 10:51 am

שבענו מטובך כתב:לשם התחלה ראה באשכול זה

תודה,
חיפשתי מקודם אם כבר כתוב בענין זה ולא מצאתי.
(להמנהלים אפשר למחוק אשכול זה, או לצרפו לאשכול הקודם, ואתכם הסליחה).

בעל קורא
הודעות: 233
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי בעל קורא » א' יוני 24, 2018 1:19 am

יש שנוהגים כן, אך מדברי הגמרא (תענית ג' ע"ב) מוכח להדיא שלכתחילה אין לומר כן וזו רק אמירה של דיעבד.

וז"ל הגמרא שם: אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך א''א לעולם בלא ישראל, א''ר חנינא הלכך בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו, אמר מוריד הגשם מחזירין אותו.

ובתוס' שם ד"ה בימות החמה כתבו: ומשם הר''ם שאין לומר בימות החמה משיב הרוח דהא אמר רבי חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו מכלל דלכתחילה אין לאומרו.

והדברים פשוטים (ומה שיש שהבינו בדברי הגר"א כאילו תמך בנוסח זה, אינו נכון).

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 24, 2018 5:15 pm

אז מה הנכון בדברי הגר"א?
עד היום כל מי ששמעתי שנוהג מנהגי הגר"א אמר כן

בעל קורא
הודעות: 233
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: משיב הרוח ומוריד הטל

הודעהעל ידי בעל קורא » א' יוני 24, 2018 10:19 pm

כדכד כתב:אז מה הנכון בדברי הגר"א?
עד היום כל מי ששמעתי שנוהג מנהגי הגר"א אמר כן

בגמרא שהבאתי לעיל כתוב שאי אפשר לעולם בלא רוחות, ולכן אם הזכיר רוחות בימות החמה אין מחזירין אותו.
דהיינו שהרוחות מצויות תמיד, אף שעיקר זמנם הוא בימות הגשמים.

בביאור הגר"א לספר יצירה כותב שאומרים טל בימות החמה כי טל מן השמים וכו', ובימות הגשמים מוריד הגשם שהוא מארץ מתהום רובצת תחת, ורויה מרוה מכריע בינתים וכולל שניהם לכן אומרים משיב הרוח בימות החמה ובימות הגשמים.

לענ"ד כל דברי הגר"א "שאומרים" אין כוונתו בהכרח שאכן אומרים כן, אלא ששייך לומר כן ואין להחזיר את האומר כן כי דברים אלו שייכים בימים אלו, ולא בא כאן להורות כיצד אומרים בפועל או כיצד יש לומר, ולא נחית לזה כלל ("אומרים טל בימות החמה" - וכי במקום מושבו של הגר"א אמרו טל בימות החמה? אלא ששייך שיאמרו כן, ואין זו טעות לומר כן. כיו"ב גם לגבי "משיב הרוח").


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים

cron