קונטרס ביאורי תפילה לעיונכם

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יהודי טבעי
הודעות: 190
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

קונטרס ביאורי תפילה לעיונכם

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' יולי 30, 2018 6:17 am

קונטרס ביאורי תפילה ממודה אני עד ישתבח, לביקורת הציבור
אודה על כל הערה והארה
קבצים מצורפים
ויחל משה חלק א ביאורי תפילה מודה אני - ישתבח.pdf
(2.71 MiB) הורד 134 פעמים

חיימקה
הודעות: 767
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: קונטרס ביאורי תפילה לעיונכם

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יולי 30, 2018 12:41 pm

ייש"כ - יפה מאוד.
נראית יצירה מעולה ומושקעת.
אקווה בלנ"ד לעיין יותר בעומק.

נוטר הכרמים
הודעות: 4592
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קונטרס ביאורי תפילה לעיונכם

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 30, 2018 2:23 pm

הבוקר עיינתי בכמאה העמודים הראשונים. יפה ומעניין, מועיל ומחכים. יישר כחכם.

הייתי ממליץ על הגהה נוספת, ישנם טעויות פה ושם וגם סוג של מילים שמתאימים למאמרים בעיתון (כך נראה שזה היה יעוד המאמרים מתחילה, אולי ב'המבשר') ולא לספר חשוב.

בהמשך אי"ה אצרף הערות והוספות.

נוטר הכרמים
הודעות: 4592
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קונטרס ביאורי תפילה לעיונכם

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 30, 2018 6:47 pm

כהתחלה.


לכבוד הגאון רבי יחיאל משה ורטהיימר שליט"א, מחבר הספר הנפלא 'ויחל משה' ועוד ספרים.

[א] בנוגע למקורה של אמירת 'מודה אני', תוספת לדברי מע"כ שליט"א. בספר משאת כפי (מאת הגאון רבי דוד קאהן שליט"א) הביא מה שכתב רבי יהודה בן יקר בפירוש התפילות והברכות (עמ' יא) שברכת אלקי נשמה נתקנה לאומרה תיכף כאשר מתעורר משנתו, אלא לפי שאנו מדברים כמה פעמים בינתיים ואין לנו כח לעמוד, לפיכך אנו אומרים אותה אחרי רופא כל בשר ומפליא לעשות.

והיינו שכיון שברכת אלקי נשמה חותמת בברוך, יש לחוש להפסק בין השינה לברכה, ולכן תקנו לאומרה בסמיכות לברכת רופא כל בשר, אבל במקורה נתקנה לאומרה מיד בקומו משנתו.

כדבריו נראה להדיא בלשון הגמ' בשילהי ברכות (ס, ב), כי מתער, אומר אלהי, נשמה שנתת בי טהורה.

[ב] מע"כ הביא את דברי הזוה"ק המובאים בספר יערות דבש, נראה שכדאי לציין בהקשר לזה את דברי הקצוה"ח סי' ד ס"ק א הלמד מדברי הזוהר על החובה להחזיר פקדון, יעו"ש.

[ג] כתוספת למש"כ בביאור 'בחמלה' יש להוסיף עוד שאין כאן רק חמלה מחמת חובו של האדם לבוראו שהאדם לכלך את הנשמה בחטאיו, אלא גם כלפי הנשמה עצמה שאינה רוצה לחזור, וכמו שמצינו בזה דברים מבהילים בספר ליקוטי הפרדס מרש"י, וז"ל, לכך אומר בלילה אמת ואמונה שכן כתב להגיד בבקר חסדך ואמונתך בלילות ואיזו אמונה יש כאן לפי שאין לך אדם שאין נפשו יגיעה וכאובה עליו בלילה מרוב עמל וטורח שטרח כל היום ובכל הלילה אדם מפקיד נשמתו ליד אלקי הרוחות כשהוא ישן, וכשעולה הנשמה לרקיע בלילה והוא ישן היא מוצאה שם מנוחה ומקום קדושה וטהרה ואינה רוצה לשוב בקרבו עוד והרי הוא ישן בשינה כבידה שתוכל לעשות בו כל מה שתרצה לטלטלו ולהורגו ואינו מרגיש ולא שומע ולא רואה ולא מבין אך הרוח לבד בו ולא זכרון הנשמה, והקב"ה אמר לה שובי למקומיך לתוך האדם איני רוצה ליותר אמונתי כנגדו ואם חטא היום איני חפץ במותו כי אם בשובו וחי' וכבר הוא האמין ופקד אותך אצלי שנאמר בידך אפקיד רוחי ואני שומר לו נאמן ועל אמונה זו מחזירה אליו בבקר והרי הוא כברי' חדשה שכל מי שטרח אתמול והיה יגע ועיף הכל שכח והנה הוא בכוחו גדול.

[ד] ענין השבת הנשמה כבריה חדשה לכאורה אינה מוזכרת כלל ב'מודה אני ובאלקי נשמה, והיא מטבע הברכה של הנותן ליעף כח כמבואר בטור (או"ח סי' מו) וז"ל, עוד ברכה אחת יש בסדורי אשכנז בא"י אמ"ה הנותן ליעף כח ונתקנה על שאדם מפקיד נשמתו בערב ביד הקדוש ברוך הוא עייפה מעבודה קשה כל היום ומחזירה לו בבוקר שקטה ושלוה, וע"פ המדרש חדשים לבקרים רבה אמונתך בשר ודם מפקיד פקדון ביד חבירו ומחזירו לו בלוי ומקולקל אבל אדם מפקיד בכל ערב נשמתו ביד הקדוש ברוך הוא והיא עייפה ומחזירה לו חדשה ורגיעה.

[ה] הביאור ב'להתקיים ולעמוד לפניך' הוא יקר מאוד, ומעין זה מובא בספר עולת תמיד לר"ש הומינר. ולכאורה מוכח כן מעיקר נוסח הברכה מיניה וביה, שיש לדקדק אחר שכתוב שא"א להתקיים בודאי שא"א לעמוד, ומאי קאמר. ועוד צ"ב מאי קאמר 'לפניך', הרי א"א להתקיים כאן ואף שלא לפני ד'. ולפי המבואר בדבריכם את"ש היטב.

דורשי יחודך
הודעות: 454
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: קונטרס ביאורי תפילה לעיונכם

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' יולי 30, 2018 11:17 pm

יהודי טבעי כתב:קונטרס ביאורי תפילה ממודה אני עד ישתבח, לביקורת הציבור
אודה על כל הערה והארה

הרב נאטירלעכער איד שליט"א
יישר כוח על הקונטרס הנפלא.
הצצתי פה ושם, ועוד חזון למועד בע"ה ללמוד את הדברים לעומק.
(ההקדמה הקצרה והעשירה בתוכנה היא חשובה מאד, כמובן שנחיצות לימוד והבנת תוכן התפילה מוזכר ברבים מספרי זמנינו, אבל כאן הואר הענין מכמה זויות חדשות, רבות למדתי ממנה.)
חילך לאורייתא.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים