ברכת אורח

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שמואל דוד
הודעות: 3261
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ברכת אורח

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 09, 2018 1:39 am

ויהיו נכסיו ונכסינו מוצלחים כו׳

שמעתי פעם ע״ד צחות שהברכה נאמרה ביותר כוונה כשמברך עצמו גם כן.
אולם לכאורה אין זה הפשטות.
גם ראיתי באמרי נועם (הגר״א) ברכות מו. שמחק תיבת ״ונכסינו״.
אשמח במראי מקומות בזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ברכת אורח

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 13, 2018 7:31 pm

ראשית יש לציין שזה תלוי בחילופי הגירסאות בגמ' ברכות מו ובראשונים שם. שנית, בטור ושו"ע ריש סי' רא מושמע 'נכסינו'. ובפשוטו שגם מי שאומר הביאור שכולל עצמו והרבים עם ברכת האורח, אבל העיקר הוא שמברך האורח, ואל"כ בודאי תהיה בעיה לבקש כן בשבת. ובעיקר אמירת ברכת האורח בשבת, נדפס בזה לאחרונה דו"ד מהגרמ"מ קארפ שליט"א מכמה גדו"י זצוק"ל.

שייף נפיק
הודעות: 1223
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ברכת אורח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוגוסט 13, 2018 9:59 pm

שמואל דוד כתב:ויהיו נכסיו ונכסינו מוצלחים כו׳

שמעתי פעם ע״ד צחות שהברכה נאמרה ביותר כוונה כשמברך עצמו גם כן.
אולם לכאורה אין זה הפשטות.
גם ראיתי באמרי נועם (הגר״א) ברכות מו. שמחק תיבת ״ונכסינו״.
אשמח במראי מקומות בזה.

המשגיח הרב וולבה זצ"ל פירש כן ולא נראה לי שבדרך צחות, ועל דרך שהצדיק נהנה ממישהו שאז הברכה מועלת יותר, ודוק.

שמואל דוד
הודעות: 3261
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ברכת אורח

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 13, 2018 10:25 pm

שייף נפיק כתב:
שמואל דוד כתב:ויהיו נכסיו ונכסינו מוצלחים כו׳

שמעתי פעם ע״ד צחות שהברכה נאמרה ביותר כוונה כשמברך עצמו גם כן.
אולם לכאורה אין זה הפשטות.
גם ראיתי באמרי נועם (הגר״א) ברכות מו. שמחק תיבת ״ונכסינו״.
אשמח במראי מקומות בזה.

המשגיח הרב וולבה זצ"ל פירש כן ולא נראה לי שבדרך צחות, ועל דרך שהצדיק נהנה ממישהו שאז הברכה מועלת יותר, ודוק.

א"כ מדוע דוקא בברכת אורח?

שייף נפיק
הודעות: 1223
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ברכת אורח

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אוגוסט 26, 2018 2:42 pm

איזה עוד ברכות שנתקנו אחד לחבירו?

אשר177
הודעות: 275
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: ברכת אורח

הודעהעל ידי אשר177 » א' אוגוסט 26, 2018 6:57 pm

הברכה היא הודאה למארח, ובאה ממידת הכרת הטובה שאנחנו צריכים להרגיש כלפי המארח, וכמו שאמרו כל הכופר בטובתו של חבירו וכו'. ולכן לאחר שמודים לה' על המזון מודים גם לבעל הבית.

וזכתה ברכה זו לכמה נוסחאות, מלבד נוסחת הגמ' כיד ה' הטובה על פייטני הדורות לקהילותיהם.

אצל הספרדים, הרחמן הוא יברך את השולחן הזה שאכלנו עליו ויסדר בו כל מעדני עולם ויהיה כשולחנו של אברהם אבינו כל רעב ממנו יאכל וכל צמא ממנו ישתה. ואל יחסר ממנו כל טוב לעד ולעולמי עולמים אמן:
הרחמן הוא יברך בעל הבית הזה ובעל הסעודה הזאת. הוא ובניו ואישתו וכל אשר לו. בבנים שיחיו. ובנכסים שירבו. ברך ה' חילו ופעל ידיו ירצה. ויהיו נכסיו ונכסינו מצלחים וקרובים לעיר. ואל יזדקק לפניו ולא לפנינו שום דבר חטא והרהור עון שש ושמח כל הימים בעשר וכבוד מעתה ועד עולם. לא יבוש בעולם הזה ולא יכלם לעולם הבא. אמן כן יהי רצון:

אצל האשכנזים, הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ אֶת בַּעַל הַבַּיִת הַזֶּה וְאֶת בַּעֲלַת הַבַּיִת הַזֶּה, אוֹתָם וְאֶת בֵּיתָם וְאֶת זַרְעָם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהֶם. אוֹתָנוּ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָנוּ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּרְכוּ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב בַּכֹּל, מִכֹּל, כֹּל, כֵּן יְבָרֵךְ אוֹתָנוּ כֻּלָּנוּ יַחַד בִּבְרָכָה שְׁלֵמָה. וְנֹאמַר: אָמֵן.
בַּמָרוֹם יְלַמְּדוּ עֲלֵיהֶם וְעָלֵינוּ זְכוּת שֶׁתְּהֵא לְמִשְׁמֶרֶת שָׁלוֹם. וְנִשָׂא בְרָכָה מֵאֵת יְיָ, וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ, וְנִמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם.

אצל הספרדים מובלט המוטיב של הכנסת אורחים כמו אברהם אבינו...


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הפשוט בפשטותו ו־ 10 אורחים