מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 10:51 pm

בדבר רוממות ושגב קדושת 'כתר', כבר נודע בשם האריז"ל שכאשר אומר תיבת 'איה' מקום כבודו שבקדושת כתר אז זוכה לתוספת החלק 'נשמה' שבנשמה יתירה שבשבת כמו דאיתא בשער הכוונות (הו"ד בכה"ח סי' רס"א סקכ"ח).

והנה בספר 'בלבת אש' על רבינו הגר"ש אויערבאך זצוק"ל (הערה קלט) מובא בזה"ל,
אגב, סיפר הגר"א מאיר שליט"א, "שאלתי אותו באחת השנים, על דברי האר"י על גודל ענין קדושת "כתר" בחג, והלא לפי נוסח אשכנז השגור בפינו אין אנו אומרים "כתר", אך רבינו הבהיר לי שהענין קיים גם בדידן שלא אומרים את התיבות הללו".

ונראה לברר מעט ענין זה ממקורותיו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 10:52 pm

בשו"ע בהלכות תפילין (סימן כה סעיף יג),
ביום ראש חודש, חולצים אותם קודם תפלת מוסף. הגה: לא וה"ה בחול המועד, ודוקא במקום שאומרים במוסף קדושת כתר, מיהו נוהגים לסלקם קודם מוסף בכל מקום (ב"י).

הרי לנו נידון בדברי הפוסקים באם גם לאלו הנוהגים כנוסח אשכנז שלא לומר נוסח כתר יתנו לך אלא נעריצך וגו', אם ישנו הענין הגדול של קדושת כתר, ולכאורה נראה שבזה נחלקו שני הצדדים בדברי הרמ"א אם במקום שאין אומרים קדושת כתר במוסף יש לחלוץ התפילין.

איברא בט"ז (ס"ק טו) כתב, וז"ל,
ותמהני על מ"ש רמ"א שהמנהג לסלקם בכ"מ, והלא בח"ה חמור טפי לענין תפילין שלא להניחם כמו שהאריך על זה ב"י בשם הזוהר ואפ"ה מניחין תפילין במדינות אלו ואפי' בברכה ואלו כאן משום קדושת כתר שיש במדינות אחרות נחלוץ תפילין ואדרבא בהרבה דוכתי שאין מניחין תפילין מ"מ אין חולצין אם היו עליו כבר וכאן נימא להיפך. ושמעתי בשם גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף כיון שא"א כתר ע"כ נראה דהנוהג כן שאינו חולצן אין עליו תלונה על שהוא סותר המנהג כי יש לו על מי לסמוך.

הרי דהט"ז נקט לדבר פשוט שמעלת קדושת כתר נעוצה בנוסח 'כתר יתנו לך' דייקא ולא שייכא בדידן המתפללים בנוסח אשכנז, ואף לדעת הרמ"א הטעם שחולצים התפילין הוא משום המנהג של המדינות האחרות, [וכנראה מלתא דלא תתגודדו וכיוצא בזה], וע"ז מקשה ממנהג תפילין בחול המועד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 10:54 pm

אמנם לכאורה נראה ליישב קושיית הט"ז, דהנה איתא בשולחן ערוך (סימן קט סעיף ג),
יחיד העומד בתפלה וכשיגיע למקום קדושה היו הציבור אומרים קדושה דסידרא, אינו אומר קדוש עמהם, שאין הקדושות שוות; ונראה דה"ה אם היו הצבור אומרים כתר, שאינו אומר עמהם קדושה, אלא ישתוק ויכוין למה שאומרים, דשומע כעונה. הגה: וי"א דקדושת כתר דהיינו קדושת מוסף, והיחיד מתפלל שחרית, יוכל לומר עמהם, דשניהם קדושת י"ח וקדושתן שוה, וכן נ"ל עיקר (ולא פליג רשב"א אהגאונים שהביא ב"י).

הרי לנו מחלוקת מפורשת בין המחבר לרמ"א אם קדושת מוסף שהיא קדושת כתר חלוקה במהותה מקדושת שחרית או לאו, דבדברי הרמ"א נראה שאינה חלוקה ואילו בדברי המחבר מבואר 'שאין הקדושות שוות'.

ובמשנ"ב שם (ס"ק טז) ביאר צדדי הפלוגתא, וז"ל,
וטעם המחבר הוא משום דאינו עומד עמהם בענין אחד שהם עומדים במוסף והוא עומד בשחרית לא עדיף ד"ז מאם הם היו עומדים אז בקדושה דסידרא, ואף על גב דהגאונים כתבו בהדיא דמצטרף עמהם ס"ל להמחבר דהרשב"א דכתב יחיד העומד בתפילה וכו' פליג עליהם. אבל הרמ"א בהג"ה ס"ל דהרשב"א לא אמר אלא בקדושה דסידרא שהוא רק סיפור איך מלאכים מקדישין, אבל בשתי קדושות מענין אחד כגון של שחרית ושל מוסף אפשר דמודה לדברי הגאונים לכך אין לדחות דבריהם וכן פסק הפמ"ג שאין לזוז מזה.

אכן המעיין היטב בלשון השו"ע והרמ"א יבחין שהמחבר נקט טעמא משום שאין קדושתן שווה, ואילו הרמ"א נקיט הלשון דשניהן קדושת י"ח וקדושתן שווה, ומזה נראה שאין החילוק באם יש חיסרון באם אין קדושתן שווה או שאין חיסרון בזה, אלא שנחלקו בענין זה גופא אם יש לדון קדושה של שחרית וקדושה של מוסף כ'אין הקדושות שוות', או דסו"ס שניהן קדושת י"ח ולכך נחשב קדושתן שווה.

ומצאתי בספר מקור חיים לבעל החוות יאיר כאן (ס"ק ג) שכתב שלמעשה ליכא פלוגתא בין המחבר לרמ"א אלא הדבר תלוי בנוסחאות התפילה, שלפי נוסח ספרד שאומרים במוסף 'כתר' וכו', אין ליחיד המתפלל שחרית לומר הקדושה יחד עם הציבור המתפללים שחרית, ואף שקדוש וברוך שוה, מ"מ כיון שתחילת נוסח הקדושה שונה הו"ל בגדר אין הקדושות שוות, משא"כ לרמ"א עפ"י נוסח אשכנז שאין אומרים כתר, שפיר דמי לומר עם הציבור, וכל דברי המחבר הינם לפי מנהגו שאומרים כתר יתנו לך, ולכן חשיב אין קדושתן שווה, והרמ"א לפי מנהגו אזיל שאין אומרים כתר אלא נעריצך, ולכן חשיב קדושתן שווה. (וע"ע בעולת תמיד סוס"י זה, ובתורת חיים סופר סק"ו).

הרי לנו בדברי המקו"ח ודעימיה שהבין בפשיטות כמו שנראה בדברי הט"ז הנ"ל דהענין המיוחד של קדושת כתר נעוץ בנוסח השונה, ובמילים כתר יתנו לך.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 10:54 pm

אבל באמת נראה לא כן, שהרי הרמ"א גופיה בלשונו נקט קדושת כתר דהיינו קדושת מוסף, ונראה דס"ל שגם לפי מנהג אשכנז יש יחוד בקדושת כתר, ונקראת קדושת כתר, גם בלא מילות כתר יתנו לך.

ועל כן נראה דהרמ"א פליג בנקודה זו גופא, וסבר שמעלת קדושת כתר אינה מצד שהיא נוסח אחר של קדושה אלא זה נעוץ בזמן המיוחד שאומרים קדושה זו והיינו בתפילת מוסף, אבל בעצם אין שינוי מהותי בעצם קדושת האמירה, ומצד הקדושה של הנוסח הכל שווה, ולכן חשיב להו קדושתן שווה.

ולפי"ז תתבאר היטב הכרעת הרמ"א שגם למנהג נוסח אשכנז שלא אומרים הנוסח 'כתר יתנו לך' ג"כ חולצים התפילין קודם מוסף, ומיושבת קושיית הט"ז, כי אין רוממות הקדושה נעוצה בנוסח השונה של הקדושה אלא בכך שהיא קדושה של מוסף, ודוק היטב.

ונראה להביא עוד סעד וראיה לדברי הרמ"א, דהנה בסדור רב עמרם גאון נוסח קדושה של ימי החול הוא כתר יתנו לך וכו', ולכאורה לפי דברי השו"ע שאין נכון שיהיה עליו כתר של תפילין בעת אומרו כתר יתנו לך איך נהגו בימי רבינו עמרם גאון לומר כתר בקדושת שחרית דחול, הלוא אז מלובשים בכתר של תפילין.

אכן לפי המבואר בשיטת הרמ"א את"ש דלא תליא מילתא בנוסח, אלא במעלת אמירת הקדושה, וזה מצד סגולת הזמן וגם שזה תפילת מוסף, ודוק.

ונראה להסביר פשוט, שנוסח אשכנז הוא קדום בזמן, וענין קדושת כתר נעוץ בזמן אמירת הקדושה ולא במילים, [וכמו שענין קבלת נשמה יתירה הוא בעת אמירת תיבת איה ולא במילים אלו], אלא שהמקובלים הכניסו המילים כתר יתנו לך לפרש זאת באיתגליא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 25, 2018 10:55 pm

ומצאתי בקובץ קול התורה (אירופא, חוברת סז ניסן תשס"ט עמ' תמו) שמביא הרב שמעון קויפמאן ששמע מדודו הג"ר חיים שאול קויפמאן זצ"ל ששמע מהג"ר חנוך העניך פאדווא זצ"ל שבצעירותו כאשר התגורר בירושלים עיה"ק היה מתפלל בביה"כ של ברוידא פרושים ושם מתפללים בנוסח אשכנז, ושאל את האדמו"ר מבעלזא זצ"ל אם מותר לו לומר קדושת כתר, והאדמו"ר זצ"ל התיר לו.

ויעו"ש מה שביאר בטעמא דמילתא, ולפי מש"כ נראה פשוט שזה תליא במחלוקת הנ"ל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 26, 2018 10:13 am

תודה רבה
מכיון שמדובר כאן בעניינים שקשורים בעיקר לתורת הסוד, לכאורה עדיף להביא עיקר הראיות מהעוסקים בהנ"ל, אולי למשל המהרח"ו או הרש"ש וכדומה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוגוסט 26, 2018 7:03 pm

משולש כתב:תודה רבה
מכיון שמדובר כאן בעניינים שקשורים בעיקר לתורת הסוד, לכאורה עדיף להביא עיקר הראיות מהעוסקים בהנ"ל, אולי למשל המהרח"ו או הרש"ש וכדומה.

אמת ויציב. ולכן העליתי את הדברים כאן, אולי יבואו החכמים ויוסיפו, כי אין לי עסק ושיח בנסתרות.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי שיבר » ה' אוגוסט 30, 2018 7:43 pm

בשוה"ט להרה"ק מקומרנא סי' כה כותב, שעיקר הטעם לאי הנחת תפילין במוסף דר"ח הוא משום שבמוסף יש עלייה להארה של יו"ט ולא בגלל אמירת 'כתר', והצדיקים הסתירו את זה באמרם שהטעם הוא משום קדושת 'כתר', ואדרבה הסיבה לאמירת כתר היא בגלל העלייה הנ"ל, וע"כ הוא נוקט להלכה כי העונה קדושת 'כתר' בעודו אוחז בתפילת שחרית אינו צריך לחלוץ התפילין בעת האמירה.

גביר
הודעות: 2765
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי גביר » ה' אוגוסט 30, 2018 8:15 pm

יש להעיר שבנוסח רומי המקורי ישנה אך ורק קדושת כתר, רק בתקופה מאוחרת הרובו שינו לנעריצך או לנקדש בהשפעת הקבלה, ויעוין בזה בהקדמת הרב הלל סרמונטה ור' מרדכי פיאטלי לסדר תפלות כמנהג בני רומה, מהדורה שלישית, ירושלים תשע"ד עמ' ח ובהערה 7 שם

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 29, 2020 5:22 am

לתקופת השנה, באו הדברים דלעיל על מש'בח הדפוס.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי אשר177 » ג' יוני 02, 2020 10:47 pm

נדמה לי שאחד מהפולמוסים בתימן בין הדרדעים לעקשים היה על עניין קדושת כתר שנכנס דרך הסידור הספרדי (שאמי) והבלאדים כעסו מאוד כי הביטויים נקדישך ונעריצך נמצא בתנ"ך "והקדישו את קדוש יעקב ואת אלקי ישראל יעריצו.." (ישעיהו כט) בעוד שהביטוי כתר יתנול לך אין לו מקור בתנ"ך או בדברי חז"ל.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 09, 2020 9:14 pm

שמעתי שנוסח 'נעריצך' נחשב כאמירת 'כתר' ואולי הנידון על מקומות שלא אומרים 'כתר' הכוונה שאומרים נקדש כבתפילת שחרית.
ושמועה זו לגבי נעריצך נדמה לי שהיא בשם הרב פינקוס זצ"ל.
ודרך אגב אציין שרפרפתי במספר אשכולות וראיתי הרבה דברי תורה עם טעם, מפותח אשכול זה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 20, 2022 6:35 pm

ראה עוד כאן בשם החת"ס.

במסתרים
הודעות: 1781
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אוקטובר 20, 2022 7:17 pm

אשר177 כתב:נדמה לי שאחד מהפולמוסים בתימן [...] בעוד שהביטוי כתר יתנו לך אין לו מקור בתנ"ך או בדברי חז"ל.

חגיגה יג ב: וקושר כתרים לקונו
?

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 20, 2022 7:43 pm

בראשונים מבואר הבדל נוסף בין הנוסח הרגיל לנוסח כתר, ולא בגלל תיבת כתר עצמה.
ז"ל הכלבו - וכתב ה"ר יוסף ז"ל וזה לשונו, ומה שאנו אומרים בכל הקדושות נקדש את שמך או נקדישך ונעריצך מלכנו שאנו עושים המלאכים עיקר ובקדושת מוסף אנו אומרים המוני מעלה עם עמך ישראל וכו' כלומר הרי אנו עושים ישראל עיקר על פי המדרש נתקן שש כנפים לאחד כל כנף אומר שירה ביומיה ובשבת אומר החיה אין לי עוד כנף והקב"ה אומר יש לי כנף אחד בארץ שאומר שירה אלו ישראל, זה שאמר הכתוב (ישעיה כד, טז) מכנף הארץ זמירות שמענו, ושלא לחלק בתפלת יוצר לא תקנו כך אלא במוסף.
ובאמת בס' גן המלך סימן קלד הביא שבר"ח הנוסח הוא "ועמך ישראל" ולא "עם עמך ישראל".

איש בן פרצי
הודעות: 188
הצטרף: א' מאי 31, 2020 9:50 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי איש בן פרצי » ב' אוקטובר 24, 2022 10:30 pm

נוטר הכרמים כתב:בדבר רוממות ושגב קדושת 'כתר', כבר נודע בשם האריז"ל שכאשר אומר תיבת 'איה' מקום כבודו שבקדושת כתר אז זוכה לתוספת החלק 'נשמה' שבנשמה יתירה שבשבת כמו דאיתא בשער הכוונות (הו"ד בכה"ח סי' רס"א סקכ"ח).

והנה בספר 'בלבת אש' על רבינו הגר"ש אויערבאך זצוק"ל (הערה קלט) מובא בזה"ל,
אגב, סיפר הגר"א מאיר שליט"א, "שאלתי אותו באחת השנים, על דברי האר"י על גודל ענין קדושת "כתר" בחג, והלא לפי נוסח אשכנז השגור בפינו אין אנו אומרים "כתר", אך רבינו הבהיר לי שהענין קיים גם בדידן שלא אומרים את התיבות הללו".

ונראה לברר מעט ענין זה ממקורותיו.

השווה לדברי החת"ס באו"ח ט"ו (ב)

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' אוקטובר 25, 2022 11:44 am

אגב, כל זה קשור לענין שנוהגים לשים כתר בספר תורה רק בשבת?

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' אוקטובר 25, 2022 5:35 pm

בזכרוני שלכו''ע יש ב' עניני קדושה, ויש שינוי נוסחאות איזה קדושה לומר במוסף, ולכן יש חילוק למי שעונה קדושה בשחרית יש לחתום כפי נוסחו [ברוך יאמרו, משבחים ואומרים] ואך במוסף הא היא קדושה אחרת וממילא צריך לענות כפי הציבור [אפי' בחשאי] כמדומה שראיתי כן ממרן הגרי''ז, ולע''ע מצאתי רק את זה
Untitled.jpg
Untitled.jpg (52.2 KiB) נצפה 3358 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 25, 2022 11:59 pm

אוהב אוצר כתב:אגב, כל זה קשור לענין שנוהגים לשים כתר בספר תורה רק בשבת?

היכן נוהגים כך? ומהו מקור המנהג וטעמו?

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי .השוחט » ד' אוקטובר 26, 2022 2:04 am

דומני שיש בהג' רע"א לשו"ע בשם ס' נזירות שמשון לומר נוסח הקדושה כמנהג הציבור אף אם אין זה מנהגו של האומר.
(אם איני טועה שם נמצא הביטוי "ואליו תשמעון" שבקשר אליו סופר, אולי בס' עולמות שחרבו מהרב שיינברגר, על תגובת הרה"ק ר' יואליש מסאטמר על מחאת מרן הגרי"ז עצמו הנ"ל על מי שהתבטא כך).

ובנותן ענין להזכיר את נוסח הפיוט "מנוחה ושמחה" - קום קרא אליו..."נשמת כל חי" וגם "נעריצך", וכידוע בנו"ס אין נעריצך כלל, וכבר יש שהרשו לעצמם לתקן וגם "כתר יתנו לך"...

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' אוקטובר 26, 2022 2:58 am

.השוחט כתב:דומני שיש בהג' רע"א לשו"ע בשם ס' נזירות שמשון לומר נוסח הקדושה כמנהג הציבור אף אם אין זה מנהגו של האומר.
עיקר החידוש המבואר שם הוא עצם האמירה (בלחש) של הקטעים השייכים לשליח ציבור, ולא נראה לי שהאר"י או הנזירות שמשון או הגרעק"א התכוונו בזה להורות להדיא שהנוסח תלוי בשליח ציבור דווקא.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' אוקטובר 26, 2022 3:59 pm

עזריאל ברגר כתב:
אוהב אוצר כתב:אגב, כל זה קשור לענין שנוהגים לשים כתר בספר תורה רק בשבת?

היכן נוהגים כך? ומהו מקור המנהג וטעמו?

היא גופא שאלתי, כי עינינו הרואות שביום חול לא שמים כתר לס"ת.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' אוקטובר 26, 2022 4:23 pm

עזריאל ברגר כתב:
אוהב אוצר כתב:אגב, כל זה קשור לענין שנוהגים לשים כתר בספר תורה רק בשבת?

היכן נוהגים כך? ומהו מקור המנהג וטעמו?


אני אני א יודע מה מקור המנהג, אבל מבואר במשנה שבתעניות פי שופר מצופה כסף ולא של זהב מפני התורה חסה על ממונם של ישראל, ובשל ר"ה פיו מצופה זהב משום כבוד יו"ט. וה"נ משום כבוד שבוי"ט מעטרין ס"ת יותר משל חול.

עזריאל ברגר
הודעות: 13003
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 26, 2022 4:30 pm

אוהב אוצר כתב:עינינו הרואות שביום חול לא שמים כתר לס"ת.

לא בכל בית כנסת נוהגים כך.
מכיר בתי כנסת שמעטרים את ספר התורה בכתרו תמיד (מלבד בתשעה-באב שחרית), ומכיר בתי כנסת שמעטרים את ספר התורה בכתרו רק בשחרית של שויו"ט.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' אוקטובר 27, 2022 8:19 am

עזריאל ברגר כתב:
אוהב אוצר כתב:עינינו הרואות שביום חול לא שמים כתר לס"ת.

לא בכל בית כנסת נוהגים כך.
מכיר בתי כנסת שמעטרים את ספר התורה בכתרו תמיד (מלבד בתשעה-באב שחרית), ומכיר בתי כנסת שמעטרים את ספר התורה בכתרו רק בשחרית של שויו"ט.

טוב, אני שואל על הנוהגים רק בשבת, האם זה בגלל אמירת 'כתר' - או שאין קשר?

ברמן
הודעות: 600
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: קדושת 'כתר' בנוסח אשכנז

הודעהעל ידי ברמן » ב' מרץ 11, 2024 8:55 pm

.השוחט כתב:דומני שיש בהג' רע"א לשו"ע בשם ס' נזירות שמשון לומר נוסח הקדושה כמנהג הציבור אף אם אין זה מנהגו של האומר.
(אם איני טועה שם נמצא הביטוי "ואליו תשמעון" שבקשר אליו סופר, אולי בס' עולמות שחרבו מהרב שיינברגר, על תגובת הרה"ק ר' יואליש מסאטמר על מחאת מרן הגרי"ז עצמו הנ"ל על מי שהתבטא כך).

מעניין שבספר "עולמות שחרבו" ובעוד מקורות שחרבו, המקור לביטוי "ואליו תשמעון" על רבנים וגאונים, מובא בשם הרבי מסאטמר.
אולם בספר "שר התורה" על הרב מטשיבין, עמ' 220, מובאים הדברים בשם הרב מטשיבין, ששלח להרב מבריסק, שהביטוי "ואליו תשמעון", נמצא בבית יוסף הלכות פסח (או"ח, תנו) על שיטת המהר"ם שלא ללוש בפעם אחת יותר משיעור חלה (מקור הדברים שם, מפי הג"ר אלחנן ברלין שליט"א).

ולא פליגי, הרב מטשיבין אמר מקור אחד להר"י שנברגר, שבא להרב מבריסק, כדי שיאשר לו את השימוש במטבע הלשון הזה בספרו "עמוד אש".
בהמשך, סופרו הדברים להאדמו"ר ר' יואל מסאטמר, והוא מביא מקור נוסף מדברי רבי עקיבא איגר הנ"ל לענין נוסח הקדושה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים