אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' ספטמבר 19, 2018 10:09 pm

האם יש איזה מאמר בנושא?
להבנתי כמה מגדולי הדור לא היו מאריכים בתפילתם, ואף בימים הנוראים לא האריכו כ"כ מעבר להרגלם

היום הרבה מאוד מהציבור מאריך ביותר בשמונ"ע.

האם באמת כולם מכוונים, או שחלק מהאריכות בשמונ"ע היא בגלל 'חלומות' של המתפללים?

מה דעתכם?

עובדיה חן
הודעות: 895
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' ספטמבר 19, 2018 10:43 pm

הראשונים קיצרו והאחרונים האריכו כל זה לא מחמת גדלותם של האחרונים.אלא קוצר המשיג והמושג,כמו"כ באריכות שמ"ע מאידך יש לקחת בחשבון עניין של לא רצו להטריח הציבור כי היו מחכים עליהם.

דרומי
הודעות: 3711
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי דרומי » ד' ספטמבר 19, 2018 11:00 pm

בדורות קודמים בוודאי היו גדולים וצדיקים שהאריכו בתפילות הימים הנוראים. זכור לי כרגע שמסופר על מוסף דראש השנה שהרש"ב מליובאוויטש היה מאריך מאוד ומסיים ממש לפני שהש"ץ מתחיל קדושה. והיו שהאריכו עוד יותר ועצרו באמצע תפילת י"ח שלהם כדי להאזין לתקיעות שלאחר ברכת מלכיות של הש"ץ! כמדומני החידושי הרי"ם.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 153
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ד' ספטמבר 19, 2018 11:45 pm

מסופר על הח"ח שבדקו וראו שהשמו"ע שלו ארך כמו כל השנה [החלק של כל השנה]
וככלל יש לציין מה שהעידו שכל השנה לא האריך הרבה בתפילתו! לא העיקר האריכות, ובאריכות יתירה מידי קשה לכוון משך כל התפילה [ביחוד בדורינו אנו] ולפעמים עדיף לקצר ולכוון ברצף!

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ספטמבר 20, 2018 12:48 am

אני הבנתי כי הגרי"ש אלישיב לא היה מאריך
כמו כן נראה לי שבגור לא מאריכים

ובארחות רבינו כתב כמדומה על החזו"א שהאריך בימים נוראים רק מעט יותר מכל השנה

לענין
הודעות: 1093
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי לענין » ה' ספטמבר 20, 2018 12:50 am

כפי העומד בזכרוני בדקתי פעם מהיכן התקבל אצל בני התורה ענין האריכות בתפילה, ונתברר לי כי מרן החזו''א היה מעודדו [והיה מזכיר לדברי חז''ל אודות המאריך בתפלתו], ואיני זוכר המקורות עתה.

בברכה המשולשת
הודעות: 9236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 20, 2018 8:18 am

מרן הגר"ש דבליצקי זצ"ל קיבץ כו"כ עובדות על גדולי הדורות בעניין זה בספרו ובכן צדיקים

משולש
הודעות: 4728
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 20, 2018 12:08 pm

ביום כיפור יש מצווה להאריך בוידוי וכתב הרמב"ם שכל המרבה הרי זה משובח.
ולכן יש כנראה כאלו שמאריכים בוידוי. (אין לזה שיעור וגבול, ומסתמא זה יכול לארוך גם שעות).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 808
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ספטמבר 20, 2018 12:52 pm

הרב בעל הפרדס כתב להגר"י אייבשיץ לשאול את פיו במה הוא מאריך כ"כ בתפלת ימים נוראים, מה הם הכוונות שלו. ענה אותו הגר"י אייבשיץ שהוא מתפלל שמו"ע כל היום, ואינו אומר פיוטים וסליחות, והכל רק פירוש המלות.

כמדומני שנדפס המכתב בסוף ספר לוחות העדות

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 658
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ה' ספטמבר 20, 2018 12:59 pm

לוחת עדות.PDF
(138.33 KiB) הורד 35 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ספטמבר 20, 2018 2:02 pm

מצו"ב מארחות רבינו שהחזו"א האריך קצת יותר מבכל השנה ביוה"כ
קבצים מצורפים
ארחות רבינו חזוא שמונע.pdf
(107.59 KiB) הורד 18 פעמים

ישא ברכה
הודעות: 915
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' ספטמבר 20, 2018 5:56 pm

לענין כתב:כפי העומד בזכרוני בדקתי פעם מהיכן התקבל אצל בני התורה ענין האריכות בתפילה, ונתברר לי כי מרן החזו''א היה מעודדו [והיה מזכיר לדברי חז''ל אודות המאריך בתפלתו], ואיני זוכר המקורות עתה.


יהודים בימים נוראים משתדלים להתפלל בכוונה, הרבה אנשים כאשר הם מכוונים - התפילה שלהם איטית יותר, וזהו. עד החזו"א זה לא היה? מאידך יש אנשים שאיטיות גורמת להם לחלום. וכל אדם נוהג כפי טבעו, והעיקר שיכון ליבו לשמים. יש בחינה נוספת, אנשים שרגילים לחשוב את תפילתם, לרוב, הם צריכים פחות זמן להתבונן, כי הם רגילים בשפת התפילה. ולכן לפעמים לחכמים אין צורך להאריך כמו אחרים. (כמו שקל יותר לכוון בתפילות בלשון עדכני, כמו התפילה הנאמרת בתשליך).
חוץ מזה, יש אנשים שמרבים בבקשות ובוידויים אישיים לפני ה', ויש שמוסיפים בקשה קצרה, ויש שלא מוסיפים מעבר לתפילה הכללית.
כך זה היום, וכך היה כל הדורות.

גיזונטע קאפ
הודעות: 272
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ה' ספטמבר 20, 2018 7:33 pm

שמעתי מהגר"ש פינקוס חודש לפני פטירתו, הוא דיבר באזכרה לחמיו הגר"מ מן זצ"ל.
הוא אמר אם תראו אותי מתפלל ואת השוער מתפלל, תחשבו שאני הרבה יותר גדול ממנו, השווער היה מגיע לקריאת שמע שם את ידו על העינים, אומר מוריד וממשיך, בלי אריכויות ובלי פרצופים, אותו דבר בשמונה עשרה מתפלל בפשטות בלי אריכות יתירה ובלי פרצופים מיוחדים.
אני לעומת זאת מגיע לקריאת שמע מכווץ את הפנים צועק ומאריך, שלא נדבר על השמונ"ע שלי קולות וברקים,
אם כן אין ספק שאני יותר גדול ממנו, אי אפשר להשוות בכלל את התפילה של השווער לתפילה שלי,
אבל האמת היא, אמר הגר"ש זצ"ל חמי היה דבוק כל חייו בבורא עולם, ממילא כשהוא מגיע לקריאת שמע הוא שם יד על העינים ויש לו את הבורא עולם, אותו דבר בשמונה עשרה, ובלימוד, הוא בלאו הכי מחובר לבורא עולם, הוא לא צריך שום סיוע לזה
אבל אני הראש שלי נמצא בכל מקום חוץ מהבורא עולם, כשאני מגיע לקריאת שמע אני צריך לעשות פרצופים להצליח להתרכז ולחשוב על הקב"ה, אותו דבר בשמונה עשרה, המחשבה בורחת לכל הכיוונים ומנסים להתרכז על ידי כל מיני אמצעים, חמי זצ"ל לעומת זאת היה חי את הבורא עולם כך שלא היה נצרך לזה.
אלו דבריו.

סגי נהור
הודעות: 2648
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' ספטמבר 20, 2018 7:47 pm

גיזונטע קאפ כתב:שמעתי מהגר"ש פינקוס חודש לפני פטירתו, הוא דיבר באזכרה לחמיו הגר"מ מן זצ"ל.
הוא דיבר על זה שכשחמיו זצ"ל היה מגיע לקריאת שמע היה שם את ידו על העינים, אומר מוריד וממשיך, בלי אריכויות ובלי פרצופים, אותו דבר בשמונה עשרה מתפלל בפשטות בלי אריכות יתירה ובלי פרצופים מיוחדים.
לעומת זאת אני מגיע לקריאת שמע אני עושה פרצוף של ריכוז וכיוצ"ב, וכן בשמונ"ע,
אם תשאלו מי יותר גדול אני או חמי, נראה שאני, הקריאת שמע שלי קולות וברקים, השמונה עשרה אותו דבר
אבל האמת היא, אמר הגר"ש זצ"ל חמי היה דבוק כל חייו בבורא עולם, ממילא כשמגיע לקריאת שמע הוא שם יד על העינים ויש לו את הבורא עולם, אותו דבר בשמונה עשרה, ובלימוד, הוא בלאו הכי מחובר לבורא עולם,
אבל אני הראש שלי נמצא בכל מקום חוץ מהבורא עולם, כשאני מגיע לקריאת שמע אני צריך לעשות פרצופים להצליח להתרכז ולחשוב על הקב"ה, אותו דבר בשמונה עשרה, המחשבה בורחת לכל הכיוונים ומנסים להתרכז על ידי כל מיני אמצעים, חמי זצ"ל לעומת זאת היה שקוע בעבודת ה' שלא היה נצרך לזה.
אלו דבריו.

ליקוטים יקרים סי' קסז (ובכש"ט סי' רטו):
רבי ישראל בעל שם אמר, כשאדם טובע בנהר והוא מראה כמה תנועות שיוציא עצמו מן המים השוטפים אותו, בוודאי הרואים אותו לא יתלוצצו עליו ועל תנועתו, כן כשמתפלל ועושה תנועות אין להתלוצץ עליו, שהוא מציל עצמו ממים הזדונים שהם הקליפות ומחשבות זרות הבאים לבטלו ממחשבתו בתפילתו.

דודי צח
הודעות: 426
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי דודי צח » ה' ספטמבר 20, 2018 7:49 pm

איך נהג גדול פלוני לשמח בשמחת החתונה שלו?

איך נהג גדול אלמוני לבכות בשעת צער או אבל?

האם חכם לשאול שאלות כגון דא? הלא התפילה היא ענין של 'רגש' ובזה כל איש משער בנפשו ומאריך או מקצר לפי מיטב וסגנון הרגשותיו. ברור בעיני שאותם הגדולים שכביכול מקצרים בשמו"ע מסתמא אינם בעלי רגש גם בשאר דברים, כגון אירועים משפחתיים, אין להם סימני התלהבות ודכדוך וכדומה, בוודאי לפי האופי שלהם (כגון הגריש"א והגרח"ק) יש לשער מעצמינו שגם התפלה שלהם מדודה ושקולה בלי שום התפעלות הנפש כדרכם בחיי היום יום.

אבל האם נעשה מזה הוראה לרבים, הלא עצם המושג של לקבוע זמנים הוא סתירה לכל מהות עניין הרגש, שהוא אינו מתחשב בשום זמנים (ויש מן החסידים שאכן כ"כ טיפחו את צד הרגש עד שאף נהגו שלא כשו"ע באיזהו מקומן - וכבר נרעשו מזה אחרים).

דורנו הקטן והמלאכותי שמחפש בכל דבר מנהג גדול ותנועת גדול, אל נא יגזים בחיקויים ובמעקבים בכל מיני מישורים שהפנימיות האישית חשובה בהם ביותר ללא כחל וללא שרק

דרומי
הודעות: 3711
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 20, 2018 9:42 pm

דברים כדרבונות.

ונזכרתי מה שאמר פעם 'משפיע' אחד לחסידים שחיקו את רבם שהיה מתפלל במהירות: קודם כל נראה שהאכילה והשינה שלהם יהיו באותה מהירות וקיצור כמו שלו...

חלמישצור
הודעות: 1087
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' ספטמבר 20, 2018 9:57 pm

'בבית מדרשו' - בישיבתו מרכז הרב שם התפלל ביום טוב הראשון של ר"ה, 'בישיבה' - בישיבת עץ חיים שם היה מתפלל ביום השני. חזן תפילת מוסף בעץ חיים, וכן אחר כך במרכז הרב שנים רבות עד לפטירתו, היה ר' אריה לוין (מועדי הראי"ה, עמ' נט-ס)
מועדי הראיה עמ נט-ס.png
מועדי הראיה עמ נט-ס.png (44.13 KiB) נצפה 898 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 808
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ספטמבר 21, 2018 2:14 am

חבר פורום אוצר החכמה כתב:
לוחת עדות.PDF

אכן טעיתי, והוא כן כיון כוונות האר"י, אמנם בקיצור.

בהלכה (או"ח סי׳ צ"ח) מבואר, שענין עשיית תפלתו קבע היינו שהוא אץ ללכת. משמע שמי שמתפלל באופן שיגמור עד זמן מסויים, חסר לו בעשיית תפלתו תחנונים. המתפלל כמי שיושב תוך המלים ומוצץ את פירושם עד בוש, ולא זז למלה הבאה עד שנתחוור לו בדעתו הכוונה של המלה שהוא עומד, זהו עשיית תפלתו תחנונים כדבעי.

דודי צח
הודעות: 426
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי דודי צח » ו' ספטמבר 21, 2018 9:58 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
המתפלל כמי שיושב תוך המלים ומוצץ את פירושם עד בוש, ולא זז למלה הבאה עד שנתחוור לו בדעתו הכוונה של המלה שהוא עומד, זהו עשיית תפלתו תחנונים כדבעי.


כלומר, בעל כישרון שיכול לכלול כל הפירושים ולקלוט אותם בקצרה, כשהוא גם 'מוצץ' את הכל על אתר, האם לדעתך אינו יכול להאריך בתפילה???
ואם כן, מאריכי השמו"ע הם בדרך כלל פחות מוכשרים ובעלי קליטה קשה??

אם אתה סובר כן, לא פסעת על מפתן התפילה!! שאינה עניין של שכל והבנה או לומדות, אלא של התבוננות רגשית. נכון שהרבה בעלי שכל פחות נרגשים בהתפעלות הנפש, כי זהו אופיים הבסיסי והטבעי, אבל ודאי יש המון מוכשרים ברמות, בעלי קליטה וראש פנטיום, ועדיין בעלי רגש למופת, שופכים את 'ליבם' (לא את ראשם) בתפילתם כדבעי.

אם בעל הלקט יושר כותב על תפילת רבו בעל "תרומת הדשן" בימי חודש אלול:
כי הגאון ז"ל הוי מנגן מראש חודש אלול בחול עד אחר יום הכיפורים בברוך שאמר כמעט שעה אחת (הלכות תפילה אות ד)

ועוד שם:
והי' מנגן בברוך שאמר כנגד שלש חלקי שעה לבד שאר מזמורים שלא אמר במהירות (הלכות תפילה אות טז)

חברי בן ישיבה נאלם דום כשהראיתי לו הדברים הנ"ל, בפתע פתאום התחוור לו כי אריכות בתפילה אין מקורה באסכולת מכווני הכוונות ומייחדי ייחודים, או לבעלי מלבושי שיראין, ואף לא למחדשי 'מחשבה ולומדות' באמצע התפילה (כדברי הגר"ש ולבה שבזמנינו תפילה 'טובה' היינו שנתחוור לנו איזה חידוש באמצע התפילה...), אלא יש מושג של 'התעוררות' בעת התפילה, אף לאותו גדול בקי וחריף ממעמידי ההלכה באשכנז (טיפוסים קרירים ומאופקים?) לפני 600 שנה

דרומי
הודעות: 3711
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי דרומי » ו' ספטמבר 21, 2018 10:37 am

אגב, מסופר על הר"י סלנטר שפעם נפגש עם המהר"ש מליובאוויטש (בנו של הצמח צדק), ושאלו מה ענין האריכות היתירה בתפלה שמצינו אצל חסידים (דאז...).

והשיב לו המהר"ש בפתגם קצר (כדרכו בקודש), ש'תפלה עושה מחצה', ולכן מאריכים כדי שיצליחו לפעול הכל. ויש בזה עומק ואכ"מ.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 242
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' ספטמבר 21, 2018 12:50 pm

אני מתפלא שלא ציינתם לדברי הגר"ש וולבא שכתב שאין להתרגש יותר מדי מאדם שמאריך בתפילה, ויש לדמות אותו לאדם שלוקח לו שעתיים ללמוד דף גמרא שלבחור אחר לוקח חצי שעה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 808
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ספטמבר 21, 2018 11:13 pm

אני לא מבין בדיוק מה הכוונה של הציטוטים מהתרומת הדשן, מי אמר לך שהכוונה איננה על הלומדות?
ומהו הזלזול בלומדות? האם לומדות איננה אמת?
ומי אמר שפירוש המלות היינו לומדות?

הכוונה הוא בעומק הפשט, ולזה יש פרטים ופרטי פרטים, ללא לומדות אחת. וזהו מה שהזהירו אותנו כמה פוסקים וגדולים שהיסוד אינו אלא פירוש המלים.

חוויה רוחנית יכולה להיות השכר הבאה לו לאדם על ידי התפלה כהוגן, אבל אין צריך להיות התחלת העבודה, ואין מודדים הכוונה כפי החוויה הרוחנית שנגרמה על ידה.

המתפלל אבות, ואומר המלים ׳אלקי אברהם׳ ומתבונן על המלים האלו ונכנס לענין האלקות שנתגלתה על ידי אברהם אבינו, על ריבוי נסיונותיו, על גודל עבודתו, על תפלתו והברכה שבאה לעולם על ידו, יכול להאריך זמן ניכר מאד רק על שתי מלים אלו. ולאחמ"כ מגיע ל׳אלקי יצחק׳ שגם בזה יש הרבה על מה להתעכב.

וכ"ה בברוך שאמר. מה זה ׳ברוך גוזר ומקים׳, מה הם גזירותיו של הקב"ה ואיך מקיים אותם ואיזה מן ברכה אנו מברכים על ידו, יכול בהחלט, גם לפי המושגים שלנו, להתעכב שלשת רבעי שעה. לא צריכים כוונות האריז"ל, אשר במקרה גם הם אינם סתירה למה שכתבתי.

בברכה המשולשת
הודעות: 9236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ספטמבר 22, 2018 8:32 pm

דודי צח כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
המתפלל כמי שיושב תוך המלים ומוצץ את פירושם עד בוש, ולא זז למלה הבאה עד שנתחוור לו בדעתו הכוונה של המלה שהוא עומד, זהו עשיית תפלתו תחנונים כדבעי.


כלומר, בעל כישרון שיכול לכלול כל הפירושים ולקלוט אותם בקצרה, כשהוא גם 'מוצץ' את הכל על אתר, האם לדעתך אינו יכול להאריך בתפילה???
ואם כן, מאריכי השמו"ע הם בדרך כלל פחות מוכשרים ובעלי קליטה קשה??

אם אתה סובר כן, לא פסעת על מפתן התפילה!! שאינה עניין של שכל והבנה או לומדות, אלא של התבוננות רגשית. נכון שהרבה בעלי שכל פחות נרגשים בהתפעלות הנפש, כי זהו אופיים הבסיסי והטבעי, אבל ודאי יש המון מוכשרים ברמות, בעלי קליטה וראש פנטיום, ועדיין בעלי רגש למופת, שופכים את 'ליבם' (לא את ראשם) בתפילתם כדבעי.

אם בעל הלקט יושר כותב על תפילת רבו בעל "תרומת הדשן" בימי חודש אלול:
כי הגאון ז"ל הוי מנגן מראש חודש אלול בחול עד אחר יום הכיפורים בברוך שאמר כמעט שעה אחת (הלכות תפילה אות ד)

ועוד שם:
והי' מנגן בברוך שאמר כנגד שלש חלקי שעה לבד שאר מזמורים שלא אמר במהירות (הלכות תפילה אות טז)

חברי בן ישיבה נאלם דום כשהראיתי לו הדברים הנ"ל, בפתע פתאום התחוור לו כי אריכות בתפילה אין מקורה באסכולת מכווני הכוונות ומייחדי ייחודים, או לבעלי מלבושי שיראין, ואף לא למחדשי 'מחשבה ולומדות' באמצע התפילה (כדברי הגר"ש ולבה שבזמנינו תפילה 'טובה' היינו שנתחוור לנו איזה חידוש באמצע התפילה...), אלא יש מושג של 'התעוררות' בעת התפילה, אף לאותו גדול בקי וחריף ממעמידי ההלכה באשכנז (טיפוסים קרירים ומאופקים?) לפני 600 שנה


דווקא התה"ד היה בין מכווני הכוונות, כפי שמעיד תלמידו בספר הנ"ל
(ואגב, מהניסוח של כתר"ה אפשר להבין בטעות נימה של זלזול ב- "מכווני הכוונות ומייחדי ייחודים")

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 808
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אריכות בתפילת שמונה עשרה. ומנהגי גדולי הדור

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' ספטמבר 26, 2018 6:36 pm

אגב, הרבה שאלות מתעוררים במי שמתפלל באריכות. האם יש כבר אשכול לברר אותם?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים