אמר ריש לקיש כל העונה אמן בכל כחו פותחין לו שערי גן עדן, שנאמר פתחו שערים ויבא גוי צדיק שמר אמנים. אל תיקרי שמר אמנים אלא שאומרים אמן. מאי אמן. אמר רבי חנינא אל מלך נאמן.
והנה רש"י בסנהדרין שם פירש השקו"ט בגמ', דהקושיא היא, 'מאי אמן' - כשעונין על כל ברכה וברכה אמן, היאך משמע קבלת יראת שמים. וע"ז משני, אל מלך נאמן - בנוטריקון, שמאמין עליו הקדוש ברוך הוא.
וצ"ב מהי הקושיא הרי אמן מתפרש כפשוטו, דהיינו האמנת הדברים שכן היא האמת כפי הנשמע, יעויין בשבועות לו, א, ואטו המכוון על פי הפשט הוא לנוטריקון.
וביאר בספר בן יהוידע שם שכוונת הגמ' היא ע"פ דברי הזוה"ק בפר' תרומה שהגמטריא של אמן זה מנין שם הוי"ה ושם אדנות יחד, וכן פירשו הקדמונים את כוונת המאמר 'גדול העונה אמן יותר מן המברך, שהמברך אמר רק שם אדנות, ואילו העונה אמן אמר בנוסף גם את שם הוי"ה.
דבר זה איתא בבעל הטורים פר' כי תבוא (כז, טו), ובספר חסידים (סימן יח), וברוקח בפי' התפילה ובפר' כי תבוא, ובמהרש"א סוטה מ, ב ובספר מגיד מישרים להב"י פר' תולדות ובגור אריה למהר"ל פרשת וארא (ו, ב). וראה עוד בשו"ת המבי"ט ח"א סי' קפ ובספר צרור המור פר' נשא.
ובספר סדר היום (כוונת שמונה עשרה ברכות) וז"ל, ויאמר אמן מפני שהיא סוף הברכות וראוי לו לקיים כל הכתוב לעיל כשטר מקוים שחותמים העדים בסופו כדי לקיים כל הכתוב לעיל. ומלת אמן עולה צ"א כמנין ב' שמות אדנות והוי"ה אשר לא יתפרדו שניהם לעולם כי מוצא שפתינו הוא שם אדנות וכוונת מחשבתנו הוא שם הוי"ה ליחד ולחבר שניהם כאחד. וזה ענין כוונת העונה אמן אחר המברך ולכך העונה אמן גדול יותר מהמברך כי העונה מחבר הב' שמות במלה א' והמברך מחבר אותם א' בדבור וא' במחשבה ומי שאין לו מחשבה נמצא שלא עשה כלום אבל העונה במה שמוציא בשפתיו מחברם
ולפי"ז ביאר קושיית הגמ', 'מאי אמן', שהרי ידוע כי נו"ן כפופה היא בגימט' חמישים אבל נו"ן פשוטה היא בגימט' שבע מאות, [שכך היא המדה באותיות מנצפ"ך שנמנים אחר כל האותיות], וא"כ היאך עולה החשבון שאמן בגימט' של ב' השמות.
וראיתי דברים סתומים בזה ברבינו בחיי פר' בשלח (יד, לא) וז"ל, ויש לך להתעורר, כי במלת נאמן נו"ן כפופה נו"ן פשוטה לא לסתום רק לפרש והנו"ן הפשוטה שבמלת אמן כוללת זכר ונקבה, לפי שנו"ן כפופה היא נקבה ונו"ן פשוטה היא זכר ולפי שיש נו"ן הכפופה בכלל הפשוטה מפני כן כוללת זכר ונקבה.
וע"ז משני הגמ', א'ל מלך נאמן, והיינו שכיון שהנוטריקון הוא אל מלך נאמן, א"כ נמצא שבאופן זה הנו"ן היא נון כפופה ולא פשוטה, ושוב המנין עולה יפה.