מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שברי לוחות
הודעות: 2063
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' אוקטובר 17, 2018 6:08 pm

מי תיקן נוסח א-ל מלך יושב על כסא רחמים, מה מקורה הראשון, אני יודע שמוזכר בזוה"ק, האם יש מי שדן בענין זה?

אישצפת
הודעות: 929
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי אישצפת » ד' אוקטובר 17, 2018 7:12 pm

במחזור אהלי יעקב יצחקי ראש השנה עמוד 14 כתוב בזה"ל
אל מלך- כתב הרמ"ק ז"ל בלי ספק הוא תקון אנשי כנסת הגדולה שבקצת מקומות בתקונים ורעיא מהימנא מפרש מלות אלו ומורה שהוא תקון קדמון עכ"ל.

שברי לוחות
הודעות: 2063
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' אוקטובר 17, 2018 7:35 pm

יישר כח!!

שבטיישראל
הודעות: 1815
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אוקטובר 23, 2018 9:38 pm

אישצפת כתב:במחזור אהלי יעקב יצחקי ראש השנה עמוד 14 כתוב בזה"ל
אל מלך- כתב הרמ"ק ז"ל בלי ספק הוא תקון אנשי כנסת הגדולה שבקצת מקומות בתקונים ורעיא מהימנא מפרש מלות אלו ומורה שהוא תקון קדמון עכ"ל.



איפה הם דברי הרמ"ק האלו ?

מה שנכון נכון
הודעות: 9333
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 23, 2018 10:49 pm

כוונתו לסידור תפלה למשה שער ששי סימן שני.

סגי נהור
הודעות: 3946
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 24, 2018 1:46 am

מעניין, כי לכאורה הביטוי "מעביר ראשון ראשון" מיוסד על לשון הברייתא (ר"ה יז, א), ולפי דברי הרמ"ק נצטרף לומר להפך, שהברייתא נקטה לשון התפילה.
ובכל אופן זאת לשון חז"לית, שמקורה לכאורה ארמי (קמא קמא בטיל).

בן ראובן
הודעות: 622
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אוקטובר 24, 2018 1:59 am

סגי נהור כתב:מעניין, כי לכאורה הביטוי "מעביר ראשון ראשון" מיוסד על לשון הברייתא (ר"ה יז, א), ולפי דברי הרמ"ק נצטרף לומר להפך, שהברייתא נקטה לשון התפילה.
ובכל אופן זאת לשון חז"לית, שמקורה לכאורה ארמי (קמא קמא בטיל).


לשון תנא דבי ר' ישמעאל מקורה בארמית בבלית?

סגי נהור
הודעות: 3946
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 24, 2018 2:12 am

עיין מאמר על דקדוק לשון המשנה להמשכיל שלמה לויזון, הנדפס (על דברי האפיקורסות שבו) בראש כרכי משניות וילנא.

("מעביר ראשון ראשון" הוא אח ל"חביב חביב קודם", "אחרון אחרון חביב" ואולי עוד).

בן ראובן
הודעות: 622
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' אוקטובר 24, 2018 2:31 am

סגי נהור כתב:עיין מאמר על דקדוק לשון המשנה להמשכיל שלמה לויזון, הנדפס (על דברי האפיקורסות שבו) בראש כרכי משניות וילנא.


לא הבנתי מה אתה מסיק משם - שכל ביטוי חז"לי מקורו ארמי?

אילו מצאת ביטוי כזה בתרגומים או בירושלמי (לא בדקתי), לחיי. אבל הימצאותו בתלמוד בבלי לכאורה אינה ראיה מספקת.

שבטיישראל
הודעות: 1815
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אוקטובר 25, 2018 1:56 am

מה שנכון נכון כתב:כוונתו לסידור תפלה למשה שער ששי סימן שני.

ייש"כ

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 330
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי מגדל » ה' נובמבר 08, 2018 5:51 pm

אישצפת כתב:במחזור אהלי יעקב יצחקי ראש השנה עמוד 14 כתוב בזה"ל
אל מלך- כתב הרמ"ק ז"ל בלי ספק הוא תקון אנשי כנסת הגדולה שבקצת מקומות בתקונים ורעיא מהימנא מפרש מלות אלו ומורה שהוא תקון קדמון עכ"ל.


כמובן שלדברים אלו יש תוקף רק אם מקבלים עמדת הרמ"ק גבי זהות ותקופת מחבר הזוהר.
המקובלים סומכים כוונותיהם באשר נמצא לפניהם. עי' לדוגמא בכוונות יחוד לאלפים, אשר הורה האר"י לכוון בהם במנהג התשליך שמקורו מאוחר מאוד (יחסית).
והתיקון הנפעל ביחוד לאלפים, איננו נופל מן ה"תיקון" הנעשה בתפילת אל מלך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 08, 2018 5:54 pm

אנחנו כולנו מקבלים את קדמות הזהר.
אם אתה דן על עניין מסויים אם הוא תוספת מאוחרת זה עניין אחר. אבל אם כוונתך לערער על הזהר, כמו שכבר נכתב כאן בעבר דעות המנגדות לקדמות ואמיתת הזהר אין מקומן כאן.


את סוף דבריך אודות התיקון לא הבנתי. מנין לך איזה תיקון עושה כל דבר?

סגי נהור
הודעות: 3946
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' דצמבר 13, 2019 2:14 am

סגי נהור כתב:("מעביר ראשון ראשון" הוא אח ל"חביב חביב קודם", "אחרון אחרון חביב" ואולי עוד).

אולי אפשר ללמוד דבר מעניין מלשון הברייתא של פיטום הקטורת: משקל שבעים שבעים מנה, משקל ששה עשר ששה עשר מנה. פירוש כפל הלשון הוא שזה משקל כל הסממנים המנויים לפני כן, ולא (כפי שהיינו מפרשים אילו היה המשקל נכתב פעם אחת) שזהו משקלו של הסממן האחרון בלבד. לפי זה יתכן שפירוש "חביב חביב קודם" אינו - כל שהוא חביב יותר קודם יותר, אלא: בכולם (בקבוצה של למעלה משניים) לעולם החביב הקודם. וכמובן התוצאה היא שהחביב יותר קודם יותר.
האם יש מי שכתב על צורה זו ופירושה?

יבנה
הודעות: 1920
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי יבנה » ו' דצמבר 13, 2019 10:16 am

במאגרים המקור הראשון רשום לפני שנת 600 https://maagarim.hebrew-academy.org.il/ ... %91&page=1

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 330
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מקור תפילת א-ל מלך יושב על כסא רחמים

הודעהעל ידי מגדל » א' פברואר 09, 2020 12:28 am

אוצר החכמה כתב:אנחנו כולנו מקבלים את קדמות הזהר.
אם אתה דן על עניין מסויים אם הוא תוספת מאוחרת זה עניין אחר. אבל אם כוונתך לערער על הזהר, כמו שכבר נכתב כאן בעבר דעות המנגדות לקדמות ואמיתת הזהר אין מקומן כאן.


את סוף דבריך אודות התיקון לא הבנתי. מנין לך איזה תיקון עושה כל דבר?


מאחר שכוונותיהן זהות כמובן.

ישא ברכה
הודעות: 1671
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

מקור הפיוט 'א-ל מלך יושב וכו'.

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' פברואר 19, 2020 11:56 am

מה המקור לפיוט 'א-ל מלך יושב על כסא רחמים וכו'. עושה רושם שהוא פיוט קדום מאד, האם יש לו איזכור כבר בחז"ל



חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים