מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' אוקטובר 24, 2018 11:25 pm

ראיתי כמה שכתבו (בתקופתנו) שפיוט זה מיוחס לריה"ל.
שאלתי היא האם יש מקור קדום לייחוס זה?
תודה לטורחים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' אוקטובר 25, 2018 4:44 am

ראה כאן מי שיחס את הפיט לחכם בשם ישראל ולא יהודה
download/file.php?id=23308

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אוקטובר 25, 2018 9:52 am

בנוטריקון 27 ראית?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' אוקטובר 25, 2018 3:00 pm

פלגינן כתב:בנוטריקון 27 ראית?

לזה הקישור.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 25, 2018 11:21 pm

תודה רבה על הסיוע!

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' דצמבר 21, 2020 1:05 pm

עתה ביאר הנאמ"ן. [זה חשוב לו, כי הוא מסתייע ממנו במק"א לניקוד תיבת 'חשמונאי' ב'על הנסים'].
ויש להוסיף על דבריו, כי בבית האחרון כתב "וצר להריגה יקדש", וזה דומה לפיוט מי כמוך של ריה"ל שכתב "קדשתי לצוררי מזבח".
קבצים מצורפים
יונה מחכה בית נאמן.pdf
(226.96 KiB) הורד 127 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ישראל אליהו ב ב' דצמבר 21, 2020 2:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 21, 2020 1:50 pm

ישראל אליהו כתב:עתה ביאר הנאמ"ן".

אין שום ראיה. גם משוררים אחרים השתמשו בלשון זו. השפיעי תחנונים כמי עין מפכה (דוד בן חזקיה הנשיא). לך שדי איומתך מחכה בגלותה ודמעתה מפכה (לוי אבן אלתבאן). וכן פייטנים אחרים, ובצורות נוספות של השורש, כפי שאפשר לראות באתר מאגרים.
[וככלל, מצד הסגנון אינו נראה לריה"ל].

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' דצמבר 21, 2020 2:05 pm

מה שנכון נכון כתב:
ישראל אליהו כתב:עתה ביאר הנאמ"ן".

אין שום ראיה. גם משוררים אחרים השתמשו בלשון זו. השפיעי תחנונים כמי עין מפכה (דוד בן חזקיה הנשיא). לך שדי איומתך מחכה בגלותה ודמעתה מפכה (לוי אבן אלתבאן). וכן פייטנים אחרים, ובצורות נוספות של השורש, כפי שאפשר לראות באתר מאגרים.
[וככלל, מצד הסגנון אינו נראה לריה"ל].

כמובן, אך צריך למצוא פייטן ששמו יהודה שהשתמש עם "מפכה", שכן האקרוסטיכון הוא יהודה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 21, 2020 2:08 pm

ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ישראל אליהו כתב:עתה ביאר הנאמ"ן".

אין שום ראיה. גם משוררים אחרים השתמשו בלשון זו. השפיעי תחנונים כמי עין מפכה (דוד בן חזקיה הנשיא). לך שדי איומתך מחכה בגלותה ודמעתה מפכה (לוי אבן אלתבאן). וכן פייטנים אחרים, ובצורות נוספות של השורש, כפי שאפשר לראות באתר מאגרים.
[וככלל, מצד הסגנון אינו נראה לריה"ל].

כמובן, אך צריך למצוא פייטן ששמו יהודה שהשתמש עם "מפכה", שכן האקרוסטיכון הוא יהודה.

אין צורך. א"כ אין לדבר סוף.
הרבה שירים יוחסו בשרירותיות לריה"ל, לר"ש ן' גבירול, לר"א ן' עזרא וכדו' בגלל שמראשי הבתים עלה השם יהודה, שלמה, אברהם.
היו עוד משוררים רבים.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' דצמבר 21, 2020 2:13 pm

אבל כאן ישנם כמה סיועים לזה. א', ראשי הטורים. ב', מפכה. ועוד הוספתי לעיל.
אמנם אפשר לתרץ כל אחד לחוד, אבל לכאורה עדיף לתרץ תירוץ אחד לכולם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 21, 2020 2:14 pm

הסגנון אינו נראה לריה"ל, וזה עולה על הכל.
[מה גם שהסיועים קלושים עד מאד, אם בכלל].

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: י-ה הצל יונה מחכה, לריה"ל?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' דצמבר 21, 2020 2:16 pm

זה ענין של טעם, פחות נתון לראיות.
הנאמ"ן מאידך, כפי שצורף לעיל, טוען שלטעמו הסגנון מתאים מאד לריה"ל.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים