'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אבא יודן
הודעות: 996
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' נובמבר 19, 2018 3:17 pm

מקור אם אפשר.

ביקורת תהיה
הודעות: 512
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' נובמבר 21, 2018 11:42 am

פרש שיחתך ונען.
מה בדיוק מציק לך?

מעט דבש
הודעות: 2797
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' נובמבר 21, 2018 12:19 pm

עיין סידור רבי שבתי סופר עמ' 41.

אבא יודן
הודעות: 996
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 21, 2018 3:27 pm

מעט דבש כתב:עיין סידור רבי שבתי סופר עמ' 41.

עשה נא עמדי חסד ואמת, אמור לי תורף דבריו.

בקרו טלה
הודעות: 2486
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' נובמבר 21, 2018 8:46 pm

אבא יודן כתב:
מעט דבש כתב:עיין סידור רבי שבתי סופר עמ' 41.

עשה נא עמדי חסד ואמת, אמור לי תורף דבריו.
קבצים מצורפים
סידור ר' שבתי סופר.PDF
(299.14 KiB) הורד 21 פעמים

אבא יודן
הודעות: 996
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 21, 2018 11:23 pm

בקרו טלה כתב:
אבא יודן כתב:
מעט דבש כתב:עיין סידור רבי שבתי סופר עמ' 41.

עשה נא עמדי חסד ואמת, אמור לי תורף דבריו.

ישר כח

ביקורת תהיה
הודעות: 512
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 1:08 am

ובכן, תורף הדברים הוא:
השם 'שיר' הוא במשקל 'ככר', לאמר:
שִׁיָּר, שִׁיָּרִים או שִׁיְּרַיִם, שִׁיְּרֵי.
יש ענין אפוא לבדוק כיצד ניקד רבי שבתי את 'שירים' האמור בקטורת.

מיני ומינך
הודעות: 270
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי מיני ומינך » ה' נובמבר 22, 2018 4:07 am

ביקורת תהיה כתב:.
יש ענין אפוא לבדוק כיצד ניקד רבי שבתי את 'שירים' האמור בקטורת.

מצא את ההבדלים [עמ' סז 126]
אולם עי' בעמ' 124 הע' 1 ובעמ' סו הע' 1
עמ' 124 - 126.PDF
(792.61 KiB) הורד 13 פעמים
עמ' סו - סז.PDF
(247.17 KiB) הורד 15 פעמים

אבא יודן
הודעות: 996
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' נובמבר 22, 2018 4:37 pm

מיני ומינך כתב:
ביקורת תהיה כתב:.
יש ענין אפוא לבדוק כיצד ניקד רבי שבתי את 'שירים' האמור בקטורת.

מצא את ההבדלים [עמ' סז 126]
אולם עי' בעמ' 124 הע' 1 ובעמ' סו הע' 1
עמ' 124 - 126.PDF
עמ' סו - סז.PDF

ישר כח

ביקורת תהיה
הודעות: 512
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 6:40 pm

שוב ראיתי בפירוש הרד"ק על הפסוק 'וַיֹּאמֶר נַעֲמָן הוֹאֵל קַח כִּכָּרָיִם, וַיִּפְרָץ בּוֹ וַיָּצַר כִּכְּרַיִם כֶּסֶף' (מ"ב ה כג), שכתב: 'כִּכְּרַיִם כֶּסֶף' – הַשְּׁוָא אֲשֶׁר בַּכָּף הוּא סִימַן הַסְּמִיכוּת.
כלומר, 'ככר' ברבוי זוגי, במוכרת – 'כִּכָּרַיִם', ובסמיכות – 'כִּכְּרַיִם'.

מי יאלפנו חכמה:
א. הלוא צורת הסמיכות של 'ככרים' היא 'כִּכְּרֵי'!
ב. מדוע אין במלון זכר לצורת הרבוי 'כִּכָּרַיִם'?

מכל מקום לעניננו: לאור האמור יש לנקד 'של שִׁיָּרַיִם לחצאין'.

ביקורת תהיה
הודעות: 512
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' נובמבר 25, 2018 10:19 am

מעט דבש כתב:עיין סידור רבי שבתי סופר עמ' 41.

נאמר שם: אבל מלת 'שִׁירֵי' ביו"ד נחה הוא לשון שירה.
לאו דוקא, בכת"י קאופן מנוקד 'שִׁירֵי הדם' (צורת הסמיכות של 'שִׁירַיִם'), וכ"ה בסידור הרב: 'שִׁירֵי הדם'.
מן הענין, כי שם ספרו של הצדיק מקאלאמיי 'שִׁירֵי מַשְׂכִּיל', שנכתב בעקבי הספר 'משכיל אל דל', נקרא כן מלשון שיריים.

בן ראובן
הודעות: 386
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: 'של שירים לחצאין'. למה נקדו בסדורים המילה 'שירים', בצורה זוגית?

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' נובמבר 26, 2018 2:32 am

ביקורת תהיה כתב:
מעט דבש כתב:עיין סידור רבי שבתי סופר עמ' 41.

נאמר שם: אבל מלת 'שִׁירֵי' ביו"ד נחה הוא לשון שירה.
לאו דוקא, בכת"י קאופן מנוקד 'שִׁירֵי הדם' (צורת הסמיכות של 'שִׁירַיִם'), וכ"ה בסידור הרב: 'שִׁירֵי הדם'.
מן הענין, כי שם ספרו של הצדיק מקאלאמיי 'שִׁירֵי מַשְׂכִּיל', שנכתב בעקבי הספר 'משכיל אל דל', נקרא כן מלשון שיריים.


יתכן שיסוד התיבה הוא ביו"ד שבאית ודגושה, אלא שדרך הלשון להניח יו"ד שבאית הבאה אחרי חיריק (כגון אחרי מ"ם השימוש).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים