מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 20, 2019 12:21 am

בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מרץ 20, 2019 12:29 am

גם בקרא "והגית בו יומם ולילה", ובגמ' יזיף ביממא ופרע בליליא.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי לענין » ד' מרץ 20, 2019 12:30 am

גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' מרץ 20, 2019 1:10 am

דבר ראשון, תלמד ביום, תנצל את הזמן של היום, ורק אח"כ תנדד שינה מעיניך ותלמד גם בלילות.

משה דוויק

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' מרץ 20, 2019 1:14 am

אולי ניתן לפרש עפ"י דברי הנפה"ח שהעולם בנוי מיום ולילה כדי שתמיד יהיה תורה,
וזהו ובהם נהגה יומם וגם כשלילה אצלנו, יש יומם אצל אחרים ודו"ק.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 20, 2019 1:35 am

חד ברנש כתב:דבר ראשון, תלמד ביום, תנצל את הזמן של היום, ורק אח"כ תנדד שינה מעיניך ותלמד גם בלילות.


לפי המבואר כאן (viewtopic.php?f=7&t=44320) הדרא קושיא לדוכתא..

משה דוויק

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' מרץ 20, 2019 1:43 am

הט"ז באהע"ז מפורסם שוא לכם וכו'.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי רון » ד' מרץ 20, 2019 1:46 am

דרופתקי דאורייתא כתב:בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.

מה שהעיר הערה יפה, ידידי דרופתקי דאורייתא שיחי',
יש לומר דהלא מבואר בר"מ בהלכות ת"ת דהרוצה לזכות לכתרה של תורה לא יאבד לילה אחד מלילותיו בשינה.
ומשמע דהלימוד דיום הוא המינימום ההכרחי, והלילה הוא לזכות לכתר תורה. ולכן נקט בתחילה יומם שהוא היסוד ואח"כ הלילה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 20, 2019 1:50 am

מצוי הרבה פעמים במקרא "יומם ולילה".

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 20, 2019 1:54 am

מה שנכון נכון כתב:מצוי הרבה פעמים במקרא "יומם ולילה".

ומה באמת הפשט בזה?

משה דוויק

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' מרץ 20, 2019 1:55 am

הפסוקים בהם היום מוזכר קודם הלילה
ויבדל א' בין האור ובין החשך - בראשית א, ד
ויקרא א' לאור יום ולחשך קרא לילה - בראשית א, ה
ארבעים יום וארבעים לילה - בראשית ז, ד
ויהיה הגשם על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה - בראשית שם, יב
יום ולילה לא ישבותו - בראשית ח, כב
גנובתי יום וגנובתי לילה - בראשית לא, לט
ללכת יום ולילה - שמות יג, כא
עמוד הענן יומם ועמוד האש לילה - שמות יג, כב
והגית בו יומם לילה - יהושע א, ח
מיום עד לילה תשלימנו - ישעי' ס, יא
יומם ולילה לא יסגרו - ישעי' ס, יא
לא יום ולא לילה - זכריה יד, ז
ובתורתו יהגה יומם ולילה - תהלים א, ב
לך יום אף לך לילה - תהלים עד, יז

פסוקים המקדימים לילה ליום
ופחדת לילה ויום - דברים כח, ט
חומה היו עלינו גם לילה גם יומם - ש"א כה, טז
להיות עיניך פתוחות...לילה ויום - מ"א ח, כט
לילה ויום אצרנה - ישעי' כז, ג
לילה ויום לא תכבה - ישעי' לד, י
תרדנה עיני דמעה לילה ויומם - ירמי' יד, יז

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' מרץ 20, 2019 1:59 am

רון כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.

מה שהעיר הערה יפה, ידידי דרופתקי דאורייתא שיחי',
יש לומר דהלא מבואר בר"מ בהלכות ת"ת דהרוצה לזכות לכתרה של תורה לא יאבד לילה אחד מלילותיו בשינה.
ומשמע דהלימוד דיום הוא המינימום ההכרחי, והלילה הוא לזכות לכתר תורה. ולכן נקט בתחילה יומם שהוא היסוד ואח"כ הלילה.


לא הבנתי הדיוק. כוונתך שיש לימוד לשם קיום מצות עשה דת"ת, ויש לימוד על מנת לזכות בכתרה של תורה?

כך הוא לשון הרמב"ם ספ"ג מהת"ת: "אע"פ שמצוה ללמוד ביום ובלילה, אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה, לפיכך מי שרצה לזכות בכתר התורה יזהר בכל לילותיו" וכו'.

ולשים לב ללשון הרמב"ם "ללמוד ביום ובלילה" שהוא כלשון הפסוק "והגית בו יומם ולילה".

משה דוויק

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' מרץ 20, 2019 2:05 am

http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=%u05D9%u05D5%u05DE%u05DD%20%u05D5%u05DC%u05D9%u0
עיין כאן ביאור עמוק.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יוני 17, 2019 9:58 pm

חשבתי לגבי המקראות הנ"ל, דתליא אי לילה הולך אחר היום הוא אף קודם מתן תורה. ויל"ע.
(רשימות מקורות בענין זה הובאה בנזר התורה אייר תשע"ט עמוד תנט בהערה).

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יוני 17, 2019 10:01 pm

לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

viewtopic.php?f=50&t=44972&p=554090#p532854 [ראה בעמוד ב'].

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' יוני 18, 2019 9:36 am

לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

מברכים לפני לימוד תורה בכל שעה שיהיה. והתוספות חידשו שמברכים פעם אחת שפוטרת את כל היום, וגם ברכה זו היא בלימוד הראשון שאחרי הקימה מהשינה, בין אם הוא אחר הצהריים או בחצות הלילה.

וי"ל עפ"י מ"ש חז"ל שיום הוא זמן תורה שבכתב ולילה הוא זמן תורה שבע"פ (ועוד שתורה שבע"פ טפילה לתורה שבכתב, כלומר מפרשת אותה), שאם אדם לא ילמד בתחילה ביום מתוך הכתב וידע כמה דברים בע"פ, בודאי לא יוכל ללמוד תורה בחושך כשאין יכול לקרוא מהכתוב.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי מענה איש » ג' יוני 18, 2019 10:11 am

פתח בדסליק
כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה.
(למרות שימינו איונו בהכרח יום)

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' יוני 18, 2019 10:52 am

חגי פאהן כתב:
לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.

מברכים לפני לימוד תורה בכל שעה שיהיה. והתוספות חידשו שמברכים פעם אחת שפוטרת את כל היום, וגם ברכה זו היא בלימוד הראשון שאחרי הקימה מהשינה, בין אם הוא אחר הצהריים או בחצות הלילה.

רבינו יונה על הרי"ף ברכות ו ע"א בפי הרי"ף.
ואפילו כשקורא בלילה לא נאמר שהלילה מהיום האחר הוא שיצטרך לחזור ולברך שאף על פי שבשאר הדברים אנו אומרים היום הולך אחר הלילה גבי הקריאה הלילה הולך אחר היום וכדאמרינן בירושלמי אמר ר' יוחנן אנן אגירי דיממא אנן יזפינן ביממא ופרעינן בליליא כלומר מי שהוא שכיר אין לו להתבטל ממלאכתו כל היום וכיון שכן ואנחנו מצוה עלינו לקרוא כל היום אם כן אנו כמו פועלים שאין לנו להתבטל מהקריאה ומה שאנחנו מתבטלין ממנה ביום הוא כמו הלואה אצלינו ואנחנו פורעין אותה בלילה הנה שקריאת הלילה היא מהיום ההוא ולפיכך בברכה שבירך בבקר להפטר ממה שלומד ביום באותה ברכה נפטר גם כן במה שלומד בלילה:

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי לענין » ג' יוני 18, 2019 1:47 pm

אכן לזה התכוונתי, תודה.

מרדכי ש.
הודעות: 101
הצטרף: א' נובמבר 19, 2017 10:50 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי מרדכי ש. » ג' יוני 18, 2019 2:37 pm

אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 18, 2019 2:50 pm

מרדכי ש. כתב:אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.


יש באגר"מ להיפך, למי שלא יכול להניח אלא לפני עלות השחר.

יש בדברי הגרי"ז (ויש ע"ז אריכות) אם מי שלא הניח תפילין יניח למחרת שיעור זמן הנחה רגיל שלו, ויהיה כעין תשלומין.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: 'ובהם נהגה יומם ולילה' - מדוע קדם יום ללילה?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יוני 18, 2019 3:09 pm

מרדכי ש. כתב:אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.

viewtopic.php?f=17&t=24337&hilit=%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%94+%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%9A


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים