סגי נהור כתב:"מלא חפניו" היא המדה שמכניס. ופשוט.
תוכן כתב:בהם - בשלשת מנים יתרים.
מקדש מלך כתב:אני פשוט לא קולט מה שאתה רוצה.
יש שלוש מאות שישים ושמונה מנים.
שלוש מהם יתרים על הנצרך לימי השנה, וחלק מהם הכהן גדול מכניס כמות של מלוא חפניו (מלוא חפניו זה הכמות הנדרשת, הוא לא מכניס את הקטורת בחפניו אלא בכף).
הכהן היה לוקח מהשלושה מנים הללו כמות של מלוא חפניו, אבל הרוב היה נשאר, כי שלושה מנים זו כמות גדולה בהרבה על מלוא חפניים. (זה יותר מקילו לפי הדעה הממעיטה. וזאת גם אם נאמר שלעניין זה לא אומרים 'מנה של קודש כפול היה' - ואכן לזכרוני, לעניין הקטורת לא נאמר מנה של קודש כפול היה).
ואחת לשישים או לשבעים שנה היתה באה של שיירים הללו לחצאין.
מקדש מלך כתב:הכהן היה לוקח מהשלושה מנים הללו כמות של מלוא חפניו, אבל הרוב היה נשאר, כי שלושה מנים זו כמות גדולה בהרבה על מלוא חפניים. (זה יותר מקילו לפי הדעה הממעיטה. וזאת גם אם נאמר שלעניין זה לא אומרים 'מנה של קודש כפול היה' - ואכן לזכרוני, לעניין הקטורת לא נאמר מנה של קודש כפול היה).
לֹא הָיָה נִכְנָס בְּחָפְנָיו אֶלָּא חֲצִי מָנֶה, וּשְׁנֵי מָנִים וָחֵצִי נִשְׁאַר בְּכָל שָׁנָה. (תוספות פ"ק דשבועות)מקדש מלך כתב:הכהן היה לוקח מהשלושה מנים הללו כמות של מלוא חפניו, אבל הרוב היה נשאר, כי שלושה מנים זו כמות גדולה בהרבה על מלוא חפניים.
לענין כתב:מקדש מלך כתב:הכהן היה לוקח מהשלושה מנים הללו כמות של מלוא חפניו, אבל הרוב היה נשאר, כי שלושה מנים זו כמות גדולה בהרבה על מלוא חפניים. (זה יותר מקילו לפי הדעה הממעיטה. וזאת גם אם נאמר שלעניין זה לא אומרים 'מנה של קודש כפול היה' - ואכן לזכרוני, לעניין הקטורת לא נאמר מנה של קודש כפול היה).
האם יש למאן דהוא ראיה לענין זה, האם גם בכי הא אמרינן 'מנה של קודש כפול היה' ?
בברכת התורה
פיטום הקטרת כיצד. ברייתא היא בברייתות פ"ק [דכריתות] וכן שנוייה. תנו רבנן הקטרת הצרי והצפורן וכו'. עד שאין מכניסין מי רגלים למקדש מפני הכבוד: ועוד ברייתא שנוייה שם. תנו רבנן קטרת היתה נעשית שלש מאות וששים ושמונה מנה בכל שנה ושנה וכו'. ג' מאות וס"ה כמניין ימות החמה: אלא המסדר שתקנו לומר בכל ערב פסקו ושנו בעניין זה: פיטום כתישת סמנים ותיקון הקטורת קרי פיטום. ואינו לשון דישון וראוי כמו שור שלפטם. אלא כלשון מסיקה בזתים. ובצירה בענבים. גדירה בתאינים. כן לשון פיטום הקטורת. שס"ה מנה היו עושין ביחד בכל שנה ולא היו מפטימין לרביע ושליש כדלקאמ' פטימה לחצאין כשירה. לשליש ולרביע לא שמעתי אם כשירה היא אם לאו לפיכך היו עושין כולן ביחד: ומנה של קודש כפול היה והיה בו שני מנין שלנו והמנה שלנו הוא מנה של צורי. והוא ליטרא ששוקלין בה כסף למשקל ישר של קולוניא. והיא כ"ה סלעים שהוא זהובים שקורין קושטנטינין. שכל זהוב שוקל שנים פשיטים ומחצה למשקל הברזל נמצא שהמנה שוקל כ"ה דינרים למשקל הברזל. וזו היא ליטרא פילפלין שלנו:
בן ראובן כתב:תוכן כתב:בהם - בשלשת מנים יתרים.
הוא מכניס בשלושת המנים היתרים? מה הוא מכניס בהם?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים