מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מזבח חדש בציון תכין

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 1954
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יולי 03, 2019 2:30 pm

הלשון 'חדש' מצינו לכאורה רק כאן, לא מבקשים בנה לנו בית חדש. וצ''ב. והל' הנ''ל נמצא גם במסכת סופרים שהקורא פסוק בזמנו כאילו בנה מזבח חדש. ועיין.
והלשון 'תכין' נראה כרש''י בסוכה מ''א שביהמ''ק ירד בנוי. וי''ל שגם המזבח. שו''ר כן בפי' הרוקח.

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 03, 2019 4:37 pm

מצינו, אור חדש על ציון תאיר.
משום דהאור מתחדש בכל יום.
וכאן, איידי דהחודש מתחדש, כמו שמיד ממשיכים, ועולת ראש חודש נעלה עליו.

תכין, מלשון לכונן, והוא כבר במקרא בענין הקדש והמקדש, מקדש אד' כוננו ידיך.
ובתפילה, בנה ביתך כבתחילה וכונן מקדשך על מכונו.

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 03, 2019 5:10 pm

"תכין" אינו משורש "כנן" כמו "כוננו ידיך, אלא משורש "כון" ואיני חושב שיש להם אותה משמעות

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 03, 2019 5:19 pm

כדכד כתב:"תכין" אינו משורש "כנן" כמו "כוננו ידיך, אלא משורש "כון" ואיני חושב שיש להם אותה משמעות

באותו פסוק כתוב גם מכון לשבתך, ות"א אתר דמתקן, כלומר מקום מוכן.
והיינו תכין.

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 03, 2019 5:29 pm

ערבובי דברים חזינא הכא
"מכון" הוא משורש "כנן" ולא משורש "כון" כמו "תין" והוראת השורש "כנן" היא לשון כן ובסיס כמו "ועל נהרות יכוננה" והשורש "כון" אין פירושו כך אלא כמו "והכינו את אשר יביאו" שמכינים מדבר שהבסיס שלו כבר קיים.

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 03, 2019 9:41 pm

דומני שבמליצה פיוטית זה חוקי לומר תכין במובן של תכונן.

ביקורת תהיה
הודעות: 1015
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 04, 2019 12:48 am

.השוחט כתב:'תכין' מובנו תכונן.
וכן הוא אומר בעזרא: 'וַיָּכִינוּ הַמִּזְבֵּחַ עַל מְכוֹנֹתָו'. ורבות במקרא הכנה במובן כינון, כמו:
'וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ' האמור אצל דוד
'לְהָכִין פֶּסֶל לֹא יִמּוֹט'
'מֵכִין תֵּבֵל בְּחָכְמָתוֹ'
והרבה כיוצא בהם.
דיקא נמי, דאמר 'בציון תכין', ולא אמר 'לציון תכין'.

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 04, 2019 5:52 pm

כל ראיותיו של מר לא הבנתי
בכולם אפשר לפרש "תכין" במובן המקובל והדיקא נמי מהנאמר "בציון תכין" ולא "לציון תכין" לא הבנתי כלל

ביקורת תהיה
הודעות: 1015
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 04, 2019 8:55 pm

כדכד כתב:לא הבנתי
לא הבנתי כלל
Tut mir leid

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מזבח חדש בציון תכין

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 07, 2019 12:33 pm

גם את זה לא הבנתי
אם בא מר לתמוה מה ההבדל בין הרישא לסיפא אענה. את הרישא לא הבנתי את הראיות, הבנתי שמר מביא פסוקים כראיה לכך שיש "יכין" במובן כ' נ'ן' וע"ז הבנתי שהוא בא לומר רק לא הבנתי למה הם ראיות שכן אפשר לפרשם בלשון "כון" כמו שכתבתי בהתחלה, הסיפא "לא הבנתי כלל" מתייחס ל"דייקא ימי" משלא הבסנתי כלל מה רוצה מר במשפט הזה


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים