מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"שננו לשונם ונתנוה כשה צמרה וחלבה להתירה"

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 5600
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

"שננו לשונם ונתנוה כשה צמרה וחלבה להתירה"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2019 8:43 am

בסליחות לי"ז בתמוז סליחה המתחלת אמרר בבכי:
"שננו לשונם ונתנוה כשה צמרה וחלבה להתירה".

נראה לבאר לפי מה ששנינו בבבא קמא (פרק י משנה ט): אין לוקחים מן הרועים צמר וחלב וגדיים, ופירשו המפרשים דהיינו שחזקתן של הצמר והחלב והגדיים שהם גניבה בידם.
וכן הוא בלשון הכתוב ביחזקאל (לד, ג): אֶת־הַחֵ֤לֶב תֹּאכֵ֙לוּ֙ וְאֶת־הַצֶּ֣מֶר תִּלְבָּ֔שׁוּ הַבְּרִיאָ֖ה תִּזְבָּ֑חוּ הַצֹּ֖אן לֹ֥א תִרְעֽוּ.

נ"ב במשך השנים היו כאן ביאורים נכונים ויקרים על הסליחות, אולי מישהו יואיל להועיל ולציין להם.


ביקורת תהיה
הודעות: 1107
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "שננו לשונם ונתנוה כשה צמרה וחלבה להתירה"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 21, 2019 12:01 pm

נוטר הכרמים כתב:נראה לבאר לפי מה ששנינו בבבא קמא (פרק י משנה ט): אין לוקחים מן הרועים צמר וחָלָב וגדיים, ופירשו המפרשים דהיינו שחזקתן של הצמר והחלב והגדיים שהם גניבה בידם.
וכן הוא בלשון הכתוב ביחזקאל (לד, ג): אֶת־הַחֵ֤לֶב תֹּאכֵ֙לוּ֙ וְאֶת־הַצֶּ֣מֶר תִּלְבָּ֔שׁוּ הַבְּרִיאָ֖ה תִּזְבָּ֑חוּ הַצֹּ֖אן לֹ֥א תִרְעֽוּ.
תערובת חָלָב בְּחֵלֶב יש כאן.
וכבר נדון בפורום זה תחת הכותרת 'צמרה וחלבה להתירה' אם יש לקרוא 'וְחֶלְבָּהּ' או 'וַחֲלָבָהּ'.

נוטר הכרמים
הודעות: 5600
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: "שננו לשונם ונתנוה כשה צמרה וחלבה להתירה"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2019 4:39 pm

ביקורת תהיה כתב:
נוטר הכרמים כתב:נראה לבאר לפי מה ששנינו בבבא קמא (פרק י משנה ט): אין לוקחים מן הרועים צמר וחָלָב וגדיים, ופירשו המפרשים דהיינו שחזקתן של הצמר והחלב והגדיים שהם גניבה בידם.
וכן הוא בלשון הכתוב ביחזקאל (לד, ג): אֶת־הַחֵ֤לֶב תֹּאכֵ֙לוּ֙ וְאֶת־הַצֶּ֣מֶר תִּלְבָּ֔שׁוּ הַבְּרִיאָ֖ה תִּזְבָּ֑חוּ הַצֹּ֖אן לֹ֥א תִרְעֽוּ.
תערובת חָלָב בְּחֵלֶב יש כאן.
וכבר נדון בפורום זה תחת הכותרת 'צמרה וחלבה להתירה' אם יש לקרוא 'וְחֶלְבָּהּ' או 'וַחֲלָבָהּ'.

יישר כח.

viewtopic.php?f=50&t=34952&p=381140&hilit=%D7%A6%D7%9E%D7%A8%D7%94+%D7%95%D7%97%D7%9C%D7%91%D7%94#p381099

שייף נפיק
הודעות: 1999
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: סליחות לי''ז בתמוז

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יולי 21, 2019 11:23 pm

אם מדברים מהסליחות לי'ז תמוז, לי היה חידוש מה שמוזכר בסליחות שכל הקרבנות בטלו בי''ז בתמוז בגמ' מוזכר רק התמיד, ואם זה כך למה הגמ' לא מזכירה?

אראל
הודעות: 1048
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: סליחות לי''ז בתמוז

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 21, 2019 11:26 pm

שייף נפיק כתב:אם מדברים מהסליחות לי'ז תמוז, לי היה חידוש מה שמוזכר בסליחות שכל הקרבנות בטלו בי''ז בתמוז בגמ' מוזכר רק התמיד, ואם זה כך למה הגמ' לא מזכירה?

אולי משום שלא היו יכולים להקריב הקרבנות קודם הקרבת התמיד, ובמילא כשבטל התמיד בטלה הקרבת כל הקרבנות כולם
אך, אולי צ"ע מהמבואר בירושלמי תענית פ"ד, יום שחרב הבית היה מוצאי שבת ומוצאי שמיטה ומשמרתו של יהויריב בט' באב וכן בשני בזה ובזה היו הלוים עומדין על הדוכן ואומרין וישב עליהם את אונם וברעתם יצמיתם יצמיתם ה' אלקינו, הרי שסדרי העבודה נהגו כרגיל עד הרגע האחרונה

שייף נפיק
הודעות: 1999
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: סליחות לי''ז בתמוז

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יולי 21, 2019 11:33 pm

אראל כתב:
שייף נפיק כתב:אם מדברים מהסליחות לי'ז תמוז, לי היה חידוש מה שמוזכר בסליחות שכל הקרבנות בטלו בי''ז בתמוז בגמ' מוזכר רק התמיד, ואם זה כך למה הגמ' לא מזכירה?

אולי משום שלא היו יכולים להקריב הקרבנות קודם הקרבת התמיד, ובמילא כשבטל התמיד בטלה הקרבת כל הקרבנות כולם
אך, אולי צ"ע מהמבואר בירושלמי תענית פ"ד, יום שחרב הבית היה מוצאי שבת ומוצאי שמיטה ומשמרתו של יהויריב בט' באב וכן בשני בזה ובזה היו הלוים עומדין על הדוכן ואומרין וישב עליהם את אונם וברעתם יצמיתם יצמיתם ה' אלקינו, הרי שסדרי העבודה נהגו כרגיל עד הרגע האחרונה

עיין ערכין יא, ב ותו לק''מ

אראל
הודעות: 1048
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: "שננו לשונם ונתנוה כשה צמרה וחלבה להתירה"

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 21, 2019 11:39 pm

שכוח

נוטר הכרמים
הודעות: 5600
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: סליחות לי''ז בתמוז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2019 11:51 pm

שייף נפיק כתב:
אראל כתב:
שייף נפיק כתב:אם מדברים מהסליחות לי'ז תמוז, לי היה חידוש מה שמוזכר בסליחות שכל הקרבנות בטלו בי''ז בתמוז בגמ' מוזכר רק התמיד, ואם זה כך למה הגמ' לא מזכירה?

אולי משום שלא היו יכולים להקריב הקרבנות קודם הקרבת התמיד, ובמילא כשבטל התמיד בטלה הקרבת כל הקרבנות כולם
אך, אולי צ"ע מהמבואר בירושלמי תענית פ"ד, יום שחרב הבית היה מוצאי שבת ומוצאי שמיטה ומשמרתו של יהויריב בט' באב וכן בשני בזה ובזה היו הלוים עומדין על הדוכן ואומרין וישב עליהם את אונם וברעתם יצמיתם יצמיתם ה' אלקינו, הרי שסדרי העבודה נהגו כרגיל עד הרגע האחרונה

עיין ערכין יא, ב ותו לק''מ

viewtopic.php?f=43&t=46656#p562315

כדכד
הודעות: 3842
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סליחות לי''ז בתמוז

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 22, 2019 12:47 pm

שייף נפיק כתב:אם מדברים מהסליחות לי'ז תמוז, לי היה חידוש מה שמוזכר בסליחות שכל הקרבנות בטלו בי''ז בתמוז בגמ' מוזכר רק התמיד, ואם זה כך למה הגמ' לא מזכירה?

אולי זה שלא הקריבו שאר קרבנות היה פחות נורא כי אין חייבים להקריבם אך ביטול התמיד שהוא חובה קבועה ליום נחשב לצרה גדולה יותר ובמשנה שהוזכר ביטול התמיד הרי שמוכח זה שגם שאר קרבנות לא הביאו כי לא היה להם לפחות כבשים ואולי כ"ש שבהמות גדולות יותר כפרים ואילים לא היו


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים