מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

והאר פניך על מקדשך השמם למען...

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אליהו בן עמרם
הודעות: 962
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 08, 2019 8:30 pm

בנוסח תחנון ליום שני וחמישי: "והאר פניך על מקדשך השמם למען השם (שם אדנות).
האם הכוונה בזה, לבקש את הבקשה הנ"ל "למען ה'".
ואם אכן כך: מה ההסבר בזה? האם זה כמו "עשה למענך, אם לא למעננו".
אבל אז קצת קשה לענ"ד, כי שם "אדנות" הינו לכאורה ממידת הדין (ד"נ באמצע השם), והיה מן הראוי לבקש למען מידת הרחמים, בשם הוי''ה, ולא למען מידת הדין?

או שהכוונה אחרת: מין קריאה, כלומר: ה'! - האר פניך למען...
ואז צריך לכאורה להפסיק מעט בין "למען" לבין שם אדנות.
אבל אז קשה לענ"ד, שהעיקר חסר, כי אנו מבקשים והאר פניך למען - מה?

ולמיטב זכרוני בסידור ווילנא ציינו פסיק בין "למען" לשם אדנות.

יושב ירושלים
הודעות: 764
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' ספטמבר 08, 2019 8:34 pm

חכמינו ז"ל דרשוהו: 'למען אברהם שקראך אדון', נראה שפירשו כפירושך הראשון, והתקשו בקושייתך למה נקטו לשון אדנות.

אליהו בן עמרם
הודעות: 962
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 08, 2019 9:01 pm

יושב ירושלים כתב:חכמינו ז"ל דרשוהו: 'למען אברהם שקראך אדון', נראה שפירשו כפירושך הראשון, והתקשו בקושייתך למה נקטו לשון אדנות.

היכן מקומה של הדרשה הנ'ל?
והאם דרשוהו על והאר פניך וכו'?

יושב ירושלים
הודעות: 764
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' ספטמבר 08, 2019 9:40 pm

אליהו בן עמרם כתב:
יושב ירושלים כתב:חכמינו ז"ל דרשוהו: 'למען אברהם שקראך אדון', נראה שפירשו כפירושך הראשון, והתקשו בקושייתך למה נקטו לשון אדנות.

היכן מקומה של הדרשה הנ'ל?
והאם דרשוהו על והאר פניך וכו'?

ברכות ז:.
כן. אמנם לשון השאלה שם: 'למענך מיבעי ליה', ולא כמ"ש לעיל.

עזריאל ברגר
הודעות: 5816
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 10, 2019 3:34 pm

זהו פסוק בדניאל ט,יז:
וְעַתָּ֣ה ׀ שְׁמַ֣ע אֱלֹהֵ֗ינוּ אֶל־תְּפִלַּ֤ת עַבְדְּךָ֙ וְאֶל־תַּ֣חֲנוּנָ֔יו וְהָאֵ֣ר פָּנֶ֔יךָ עַל־מִקְדָּשְׁךָ֖ הַשָּׁמֵ֑ם לְמַ֖עַן אֲדֹנָֽי׃

יש לשים לב שבתיבת "השמם" יש אתנחתא, ואח"כ "תיבת" למען מוטעמת בטיפחא - מה שמסביר את נושא ה"פסיק" שבסידורים.
ממליץ לעיין במפרשי הפסוק. מסתמא שם אפשר למצוא ביאורים.

אליהו בן עמרם
הודעות: 962
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' ספטמבר 10, 2019 8:46 pm

עזריאל ברגר כתב:זהו פסוק בדניאל ט,יז:
וְעַתָּ֣ה ׀ שְׁמַ֣ע אֱלֹהֵ֗ינוּ אֶל־תְּפִלַּ֤ת עַבְדְּךָ֙ וְאֶל־תַּ֣חֲנוּנָ֔יו וְהָאֵ֣ר פָּנֶ֔יךָ עַל־מִקְדָּשְׁךָ֖ הַשָּׁמֵ֑ם לְמַ֖עַן אֲדֹנָֽי׃

יש לשים לב שבתיבת "השמם" יש אתנחתא, ואח"כ "תיבת" למען מוטעמת בטיפחא - מה שמסביר את נושא ה"פסיק" שבסידורים.
ממליץ לעיין במפרשי הפסוק. מסתמא שם אפשר למצוא ביאורים.


רש"י (דניאל שם): "למען ה'" - למען שם הקדוש הנקרא על ב"ה שנאמר מקדש ה' כוננו ידך"
לדבריו, לכאורה אין מקום לפסק. כי הוא - "למען השם" (אדנות בדווקא, שנזכר בפסוק מקדש א--ד... כוננו ידיך).

וראב"ע בשם רבי משה: "למענך ה'".
ומצודת דוד: "למענך ה', לבל יאמרו העמים מבלתי יכולת וגו' "
ולדבריהם, אולי יש מקום לפסק, כי הוא כמו כפילות, למענך אלקינו (שכבר הזכרנו בתחילת הפסוק ב"שמע אלקינו"), שנקרא שמך גם בשם אדנות.
כי לא פירשו בפשיטות "למען השם (אדנות)", אלא למענך - השם (אדנות).

אך לדברי חז"ל בברכות שפירושו "למען אברהם שקראך אדון", הרי למען מי? לא נכתב בפסוק, והוא נסתר, וא"כ לכאורה ברור שצריך לפסק, כטעם הטפחא בפסוק.

במסתרים
הודעות: 408
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי במסתרים » ד' ספטמבר 11, 2019 7:29 am

לכל הפירושים אין מקום להפסיק בין למען השם. גם המפרשים "למענך השם" התכוונו רק ליישב את הקושי (שמתפלל בלשון נוכח ולמה אומר למען השם בלשון נסתר) ולא לומר שהם שני שמות וענינים.

הטפחא בא רק מפני הכרח טעם סוף פסוק שלעולם יקדם לו טפחא, והוא הפסק רק לדיני טעמי המקרא אבל לא בענין.

אליהו בן עמרם
הודעות: 962
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: והאר פניך על מקדשך השמם למען...

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' ספטמבר 11, 2019 8:11 pm

במסתרים כתב:לכל הפירושים אין מקום להפסיק בין למען השם. גם המפרשים "למענך השם" התכוונו רק ליישב את הקושי (שמתפלל בלשון נוכח ולמה אומר למען השם בלשון נסתר) ולא לומר שהם שני שמות וענינים.

הטפחא בא רק מפני הכרח טעם סוף פסוק שלעולם יקדם לו טפחא, והוא הפסק רק לדיני טעמי המקרא אבל לא בענין.


אני מניח שלא כתבת זאת לפירוש חז"ל בגמרא, שכן לדבריהם אין זה "למען-השם" אלא למען אברהם, וכפי שככר כתבתי.
אלא רק לדעת רש"י ראב"ע ומצוד"ד


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים