עמוד 1 מתוך 1

שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 8:27 am
על ידי נוטר הכרמים
איתא בספר כלבו סימן סה:
ונהגו שאין מתפלל אלא מי שהוא נשוי אשה דומיא דכהן גדול שאמרו ז"ל שתהיה לו אשה לשמרו מן החטא כדאיתא התם ביבמות שהן שומרות אותנו מן החטא ועונש.
מובא בדרכי משה או"ח סי' תקפא ס"ק ב, וכ"ה בארחות חיים הל' תפילה אות עח, ובספר המנהגים טירנא הגהות ר"ה אות קג.

וז"ל מהרש"א בחידושי אגדות תענית טו, א:
ואמר דבעת ההיא פנה אל תפלת הערער וגו' ובמדרש פנה אל תפלת ערערים מבעי ליה בלשון רבים כדכתיב ולא בזה את תפלתם אמר ר"י כלפי הדורות אמר שאין להם כהן ולא בהמ"ק שיכפר אלא התפלה שמתפללין בר"ה וביום הכפורים ונראה דר"ל שהערער דנקט בלשון יחיד הוא הש"ץ שמעמידין הקהל בבהכ"נ במקום כ"ג בר"ה וביוה"כ וע"י תפלתו שמתפלל עליהם לא בזה את תפלתם.


[ובדברי מהרש"א שם משמע שזה רק בתפילה של ר"ה ויוה"כ, אבל במקו"א בדבריו מבואר שאף בש"ץ בכל ימות השנה הוא כן, וז"ל בחידושי אגדות ריש ברכות (ו, ב):
שנאמר מי בכם ירא ה' וגו'. פירושו לפי הדרש מי בכם ירא ה' לבא לביהכ"נ לשמוע בקול עבדו של הקדוש ברוך הוא דהיינו הש"ץ שהוא עובד בתפלתו עבודת כ"ג כמו שכתוב (תענית ב'.) ולעבוד את ה' אלהיך בכל לבבך איזו עבודה שהיא בלב הוי אומר זו תפלה].

וראה עוד בשו"ת לבושי מרדכי רביעאי סי' ב ובשו"ת הרב"ז או"ח סי' ל.

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 4:52 pm
על ידי כדכד
ממה שהביא מר מהכלבו אין ראיה שהש"צ הוא ככהן גדול אלא שכשם שכהן גדול צריך אשה לשמרו מן החטא כך גם הש"צ

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 5:21 pm
על ידי קו ירוק
אי משו"ה לא היה צריך להשוותו לכה"ג. ע"כ כוונתו שהוא דומיא דכה"ג.
ובגוף הדברים יש לעיין בדברי הכלבו היכן מצאנו שאשה לכה"ג זה לשומרו מן החטא, ה"ז משם דכתי' וכפר בעדו ובעד ביתו.

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 7:55 pm
על ידי אליהו בן עמרם
נוטר הכרמים כתב:איתא בספר כלבו סימן סה:
ונהגו שאין מתפלל אלא מי שהוא נשוי אשה דומיא דכהן גדול שאמרו ז"ל שתהיה לו אשה לשמרו מן החטא כדאיתא התם ביבמות שהן שומרות אותנו מן החטא ועונש.
מובא בדרכי משה או"ח סי' תקפא ס"ק ב, וכ"ה בארחות חיים הל' תפילה אות עח, ובספר המנהגים טירנא הגהות ר"ה אות קג.

וז"ל מהרש"א בחידושי אגדות תענית טו, א:
ואמר דבעת ההיא פנה אל תפלת הערער וגו' ובמדרש פנה אל תפלת ערערים מבעי ליה בלשון רבים כדכתיב ולא בזה את תפלתם אמר ר"י כלפי הדורות אמר שאין להם כהן ולא בהמ"ק שיכפר אלא התפלה שמתפללין בר"ה וביום הכפורים ונראה דר"ל שהערער דנקט בלשון יחיד הוא הש"ץ שמעמידין הקהל בבהכ"נ במקום כ"ג בר"ה וביוה"כ וע"י תפלתו שמתפלל עליהם לא בזה את תפלתם.


[ובדברי מהרש"א שם משמע שזה רק בתפילה של ר"ה ויוה"כ, אבל במקו"א בדבריו מבואר שאף בש"ץ בכל ימות השנה הוא כן, וז"ל בחידושי אגדות ריש ברכות (ו, ב):
שנאמר מי בכם ירא ה' וגו'. פירושו לפי הדרש מי בכם ירא ה' לבא לביהכ"נ לשמוע בקול עבדו של הקדוש ברוך הוא דהיינו הש"ץ שהוא עובד בתפלתו עבודת כ"ג כמו שכתוב (תענית ב'.) ולעבוד את ה' אלהיך בכל לבבך איזו עבודה שהיא בלב הוי אומר זו תפלה].

וראה עוד בשו"ת לבושי מרדכי רביעאי סי' ב ובשו"ת הרב"ז או"ח סי' ל.


וכאשר הש"ץ מקריא לכהנים ברכת כהנים, יברכך וכו' - למי הוא דומה?
האם אפשר להעיז ולומר, שהוא אף יותר מזה...באיזשהי בחינה כאותו שעומד על הבימה ונושא ספר התורה בעת הקפת ההושענות?

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2019 11:57 am
על ידי כדכד
קו ירוק כתב:אי משו"ה לא היה צריך להשוותו לכה"ג. ע"כ כוונתו שהוא דומיא דכה"ג.
ובגוף הדברים יש לעיין בדברי הכלבו היכן מצאנו שאשה לכה"ג זה לשומרו מן החטא, ה"ז משם דכתי' וכפר בעדו ובעד ביתו.

מהסיפא דדברי מר מוכח דלא כהרישא
היינו כיוון שאשה לכה"ג היא מגזה"כ הרי שאינה לשמרו מן החטא ומה שצריך אשה לש"ץ הוא כדי לשמרו מן החטא הרי שההשוואה לכה"ג היא רק טכנית כמו שכה"ג צריך להיות נשוי כך הש"ץ צריך להיות נשוי

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2019 1:20 pm
על ידי קו ירוק
דברנו נסובים אודות דברי הכלבו, והרי הוא זה שכותב כך.

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2019 6:50 pm
על ידי כדכד
הוא כותב שצריך הש"צ להיות נשוי כדי להשמר מן החטא כדרך שהכהן הגדול היה צריך להיות נשוי
אני טוען שכתב כך לסימנא בעלמא

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2019 7:59 pm
על ידי קו ירוק
מה כוונתו:
שאמרו ז"ל שתהיה לו אשה לשמרו מן החטא

(viewtopic.php?f=50&t=47446&p=574484#p574085)

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2019 11:45 am
על ידי כדכד
קאי על הש"ץ "נהגו שלא מתפלל אלא מי שהוא נשוי דומיא דכהן גדול, שאמרו חז"ל שצריך לשמרו (את הש"ץ) מהחטא"

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2019 12:16 pm
על ידי קו ירוק
הרי אם כך, ההקשר לכהן גדול היא דוגמא מיקרית ומיותרת (ולשם מה צריך סימנא), אם לא שמתכוון שיש קשר לעבודת הש"ץ עם עבודת כה"ג. אף שג"ז צ"ב.
(אגב לא פיסקת לא נכון, לשיטתך. כי המילים של הכלבו 'שאמרו ז"ל שתהיה לו אשה' קאי אכה"ג ולא אש"ץ).

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ב' ינואר 27, 2020 11:43 pm
על ידי עושה חדשות
שבו"י א,כט
מעשה באחד שהיה לו אשה עתים שוטה ועתים חלים ונשא אשה אחרת עליה ע"פ היתר ק' רבנים כמבואר הדין בא"ה סי' א' וקי"ט ע"פ הסכמת ראשונים ואחרונים והיה רוצה להתפלל תפלתו בימים נוראים ופסקתי ששוב לא יתפלל להוציא הציבור ידי חובתם בימים נוראים עד שתחזור אשתו הראשונה היטב לבריאתה שתוכל לקבל גיטה או עד שתמות וראיה לדבר מהא דאיתא בש"ע סי' תקפ"א בהגה"ה צריך שיהא נשוי והוא מהגהות מנהגים הלכות ערב ר"ה סעיף כ"ג מטעם דצריך להיות דומיא דכהן גדול והטעם דבכהן גדול צריך להיות דוקא נשוי מבואר במתני' בריש יומא מדכתיב וכפר בעדו ובעד ביתו זו אשתו ובש"ס שם דף י"ג ע"א קאמר הש"ס דכניס לה ומקשה הש"ס א"כ הוה לה שני בתי' ורחמנא אמר וכפר בעדו ובעד ביתו ולא בעד שני בתים ומוקי הש"ס בכמה גווני ועכ"פ מוכח שם כל כמה דלא מגרש לה בגט כריתות גמור פסול לעבודה כיון שיש לו שני בתים וא"כ ה"ה בש"ץ זה שיש לו שני בתים אין לו להתפלל כמו אם אינו נשוי כלל...

Re: שליח ציבור 'דומיא דכהן גדול'

פורסם: ג' ינואר 28, 2020 1:08 am
על ידי לענין
והשיג על כך בתוקף הברכי יוסף תקפא יג.