מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מקור שהקב״ה נידון ג״כ

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אצרן
הודעות: 32
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

מקור שהקב״ה נידון ג״כ

הודעהעל ידי אצרן » ד' אוקטובר 02, 2019 5:39 am

בסליחה:
קדוש על כל אדון - עם כל יצוריו נידון /
חזה יריבי איש מדון - מדבר עלי בזדון /
ונוכחי יעורר כידון - ותותח בי ידון /
תנה את נפשי לשלל - מוליך יועצים שולל

לכאו׳ משמע מזה שהקב״ה ג״כ נידון בראש השנה. ותמיה איפוא המקור לזה.

קאצ'קלה
הודעות: 1361
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מקור שהקב״ה נידון ג״כ

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אוקטובר 02, 2019 8:27 am

מסתבר לקבל הניקוד נָדוֹן, שבסליחות עתיקות (לדוגמא: מחזור מעגלי צדק, סביוניטה שי"ז-ש"כ).
והוא כמו וַיְהִי כָל הָעָם נָדוֹן, שבספר שמואל.

ביקורת תהיה
הודעות: 1422
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קדוש עם כל יצוריו נדון

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 02, 2019 12:42 pm

אמת כי הצורה 'נָדוֹן' הולמת יותר את סגנון הפיוט מאשר הצורה 'נִדּוֹן', אך במשמעות אין כל הבדל ביניהן, אלא שהראשונה - צורה הרווחת במקרא, והשניה – צורה הרווחת בספרות חז"ל.

שבע
הודעות: 1154
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

קדוש עם כל יצוריו נדון

הודעהעל ידי שבע » ד' אוקטובר 02, 2019 12:53 pm

ראה מדרש תהלים א, יח
על פסוק: כי באש ה' נשפט
אלמלא מקרא כתוב א''א לאומרו

קאצ'קלה
הודעות: 1361
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קדוש עם כל יצוריו נדון

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אוקטובר 02, 2019 3:53 pm

ביקורת תהיה כתב:אמת כי הצורה 'נָדוֹן' הולמת יותר את סגנון הפיוט מאשר הצורה 'נִדּוֹן', אך במשמעות אין כל הבדל ביניהן - - -

ברי לך?

ביקורת תהיה
הודעות: 1422
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מקור שהקב״ה נידון ג״כ

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 02, 2019 5:22 pm

ברי!

אצרן
הודעות: 32
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: קדוש עם כל יצוריו נדון

הודעהעל ידי אצרן » ד' אוקטובר 02, 2019 5:55 pm

קאצ'קלה כתב:
ביקורת תהיה כתב:אמת כי הצורה 'נָדוֹן' הולמת יותר את סגנון הפיוט מאשר הצורה 'נִדּוֹן', אך במשמעות אין כל הבדל ביניהן - - -

ברי לך?


מסכים. לא מצינו חילוק משמעותית בין נידון לנדון.

לבי במערב
הודעות: 1445
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קדוש עם כל יצוריו נדון

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 02, 2019 7:02 pm

שבע כתב:ראה מדרש תהלים א, יח
על פסוק: כי באש ה' נשפט
אלמלא מקרא כתוב א''א לאומרו

אתיא דרבנן כהדא דר' אלעזר המודעי לעתיד לבוא באין אומות העכו"ם לקטרג את ישראל לפני הקב"ה ואומרים לפניו רבונו של עולם אלו שופכי דמים ואלו שופכי דמים אלו עובדים עבודה זרה ואלו עובדים עבודה זרה אלו מגלים עריות ואלו מגלים עריות מפני מה הללו יורדין לגיהנם והללו יורדין לגן עדן. אומר להן אם כן תרד כל אומה ואומה ואלקיה עמה שנאמר כי כל העמים ילכו איש בשם אלקיו. רבי ראובן בשם ר' חנינא אמר אלמלא מקרא כתוב אי איפשר לאומרו שנאמר כי באש ה' נשפט. שופט אין כתיב כאן אלא נשפט.

כאן)

נוטר הכרמים
הודעות: 5955
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מקור שהקב״ה נידון ג״כ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוקטובר 02, 2019 8:15 pm

לדידי ההסבר פשוט,
כידוע למי שרגיל בספר נפה"ח, יש 'מצידו' ו'מצידנו',
כאן מדובר על ה'מצידנו', כלומר גילוי כבוד מלכותו בכל העולמות התלוי במעשים שלנו,
וזה בודאי כלול במשפט של ראש השנה,
היות והמשפט דן על המעשים במשקל ק'ל דעות, ממילא נכלל בזה כל ההשלכות,
ועיקר המשמעות של המעשים הוא בעליונים, ופשוט.

אגב, ראיתי בפיוטי הקליר וכן בפיוטים של היום השני שחוזר על עצמו הענין שקורותיו של אדם מעידות עליו וכן רהיטיו,
ורואים שדברי הגמ' על אבן מקיר תזעק וגו' לא מיירי רק על יום המיתה או על יום הדין הגדול,
אלא גם על המשפט בראש השנה.

עוד דבר שבולט בכמה פיוטים הוא הנושא של 'עומק הדין' עד היכן מגיע, וכיצד בכל הדורות נתבעו קדושי עליון על מעשיהם.

סגי נהור
הודעות: 3664
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מקור שהקב״ה נידון ג״כ

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 02, 2019 8:32 pm

נראה פשוט שהכוונה היא שהקב"ה דן את כל היצורים, והפייטן כדרכו הקריב את דקדוק הלשון על מזבח המשקל והחרוז.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים