ידוע שיש 'מי שברך' שתיקן הרב בעל תוי"ט לברך את אלה שאין מדברים בשעת התפילה.
חשוב ומענין לדעת מה הם המקורות הראשונים ל'מי שברך' זה.
בעליל קיימים אצלי ספקות אחדים:
א. האם אכן תיקנו בעל תוי"ט?
ב. במקרה והתשובה לשאלה א' היא חיובית, האם כבר נמצא גירסא קדומה יותר של ה'מי שברך' (זאת אומרת שהתוי"ט רק עיבד אותו)?
ג. האם נתקן לאומרו בכל שבת?
ד. והיא העיקר, את מי מברכים ב'מי שברך' זה? האם הברכה היא לאלה המקיימים את עיקר הדין ואינם מדברים בשעה שאסור לדבר (מ'ברוך שאמר' עד אחרי קדיש תתקבל), או הברכה נועדה לאלה העושים יותר משורת הדין, ואינם מדברים בשעה ש'הציבור' אוחזים במקום שאסור להם לדבר? או אלה שאינם מדברים עד גמר התפילה, דהיינו גם במקום שמעיקר הדין מותר לדבר?
לא נראה בעליל שהכוונה היא לברך את אלה שאינם מדברים כלל בביהכ"נ מצד קדושת ביהכ"נ, שהרי אמרו 'בעת התפילה'.