מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 09, 2020 8:51 pm

התעוררתי היום (י"ז בתמוז) במנחה לביאור "אבינו מלכנו בטל מחשבות שונאינו" וכופלים "אבינו מלכנו הפר עצת אויבינו".
וחשבתי שאולי 'מחשבות שונאינו' הכוונה ששונאינו חושבים מחשבות על מה שקורה איתנו. דהיינו שחושבים על הרעה הקיימת אצלינו ושמחים בה. ומבקשים אנו שמחשבות אלו (של שמחת הגויים) יתבטלו, ע"י שצרותינו יתבטלו.
ואילו הבקשה 'הפר עצת אויבינו' היא כפשוטה עצתם וכוונתם להרע לנו.
ודוחק. אשמח לשמוע ביאורים יותר מדוייקים.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 09, 2020 9:36 pm

לכאו' ע"פ פשוטו 'מחשבות' היינו שחושבים להרע, ו'עצות' היינו בפרטית כבר 'איך' להרע.

ויש להעיר גם מ'הפר עצתם וקלקל מחשבתם' שבתפלת 'אלהי נצור'.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 09, 2020 10:59 pm

יעוין במפרשים עה"פ תהלים לג, י.
[המלבי"ם שם פירש כמ"ש הרב 'גל של אגוזים', אלא שבהיפוך הדברים].

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 09, 2020 11:25 pm

עיינתי במלבי"ם. ודבריו לא מתאימים לסדר ה'אבינו מלכנו' שהרי מבאר שעצה קודמת למחשבה וכפי לשון הפסוק "הפיר עצת גויים הניא מחשבות עמים". ובתפילה אנו מקדימים מחשבה לעצה.
ובלי קשר להנ"ל, קשה לי ביאור המלבי"ם ש'הפיר' זה פחות מ'הניא' ולכאורה מתאים יותר ביטול מוחלט על התכנית הכללית מאשר על מחשבות הביצוע.
ובעיקר העניין שהמלבי"ם מבאר הפוך ממה שביאר כאן 'גל של אגוזים' כך רואים גם במלבי"ם בתהילים םרק א' שמבאר את סדר הדברים של עצת רשעים ודרך חטאים הפוך מהנראה משאר המפרשים.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 09, 2020 11:28 pm

עיינתי היטב שוב וטעיתי. המלבי"ם לא אומר שהניא זה יות מהפיר בכח הביטול אלא בשלבי הביטול שהפרה מבטלת דבר שחל משא"כ הניא שזה למנוע מלחול. וא"כ אין בשאלתי על המלבי"ם כלום.
ומ"מ נראה שעדיין אי"ז מתאים למילות התפילה. וכנ"ל.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 09, 2020 11:32 pm

לבי במערב כתב:יעוין במפרשים עה"פ תהלים לג, י.
[המלבי"ם שם פירש כמ"ש הרב 'גל של אגוזים', אלא שבהיפוך הדברים].


עיינתי במלבי"ם ואדרבה מסייע לי [ד'מחשבה' שלב א', ו'עצה' שלב ב'], הגם ששונה במקצת.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 09, 2020 11:36 pm

מבולבל כתב: . . ובעיקר העניין שהמלבי"ם מבאר הפוך ממה שביאר כאן 'גל של אגוזים' כך רואים גם במלבי"ם בתהילים םרק א' שמבאר את סדר הדברים של עצת רשעים ודרך חטאים הפוך מהנראה משאר המפרשים.
א. אי"ז 'עיקר הענין'...
ב. אין כאן משמעות הפוכה בד' שאר המפרשים.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 09, 2020 11:45 pm

א. צודק
ב. האבן עזרא כמדומני מבאר בפירוש ממש הפוך. וגם מרש"י משמע כן לאחר העיון בעבן עזרא.
לצערי לאחר הצום אין לי כ"כ כח לעיין בפנים ולפרט. כשיהיה לי כח בעז"ה אעיין יותר.
אבל מה דעתך/כם על הפירוש שהצעתי בתחילת דבריי? אשמח לשמוע.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 3:05 am

א. אין רש"י עה"פ; שמא הכוונה לרד"ק.

ב. עדיין, כמדומני שמשמעות הפוכה לא מצאתי, עכ"פ לפו"ר.

ג. כת"ר סיים בעצמו על פירושו־שלו 'ודוחק'...
עם זאת, הרי מ"מ פירוש נחמד הוא, וכבר אמרו ש'אין משיבין על הדרוש'.

ד. אפשר להמשיך ולדון (בל"נ) אף מחר, בע"ה...

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי מבולבל » ו' יולי 10, 2020 8:54 am

רש"י מבאר בסוף דבריו על פסוק א', 'אשוריו של איש ותהלותיו של אדם אלו הם, אשר לא הלך כי מתוך שלא הלך לא עמד ומתוך שלא עמד לא ישב'. ע"כ.
והאבן עזרא על מאמר חז"ל זה (ככה"נ) מדייק שרשע קל מן החוטא ולץ החמור שבכולם.
ובמלבי"ם הפוך: עצת הרשע היא החמורה שבכולם. וזה המלבי"ם לשיטתו עה"פ "הפיר עצת גויים וכו'" שעצה זה מטרה סופית. וא"כ עצת הרשע משמעה, מטרה ברורה ומכוונת להרשיע.

וחשבתי אתמול בלילה, של"ק קושייתי על הצעתך לבאר את כוונת התפילה כביאור המלבי"ם. שהרי לכו"ע עצה קודמת בפסוק שנאמר "ה' הפיר עצת גויים הניא מחשבות עמים' ואי"ז משנה אם נסביר כביאור המלבי"ם או כהצעתו של גל של אגוזים, בכ"מ נוסח התפילה באבינו מלכנו הפוך מסדר הפסוק.
וייתכן שכאשר משבחים את הקב"ה אזי מקדימים הפרת העצה להנאת (- ל' הניא) המחשבה, כי הניא יותר משובח מהפיר שלפני שחל כבר מבטל.
משא"כ בנוסח התפילה אנחנו מבקשים לפי סדר המקרים שבפועל הנזק של הדרך קודם לנזק הסופי אע"פ שהנזק הסופי הוא גרוע יותר.

דרך אגב, הכותרת החדשה בהחלט יותר מעידה על התוכן, תודה למי ששינה.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 9:20 am

יל"ע לכאו' אם אפשר להוכיח מהתם - שהרי בעצה סתם מיירי (לא למול מחשבה ובניגוד אלי'), ויתכן שבכיו"ב בכללות נאמר.

לגוף השאלה: לכשאדע ביאור שיטתי בסדרו של אבינו־מלכנו, אוכל להקשות על פרט כזה או אחר. כנלפענ"ד.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ו' יולי 10, 2020 11:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: ביאור באבינו מלכנו

הודעהעל ידי מבולבל » ו' יולי 10, 2020 11:18 am

לבי במערב כתב:
מבולבל כתב: . . ובעיקר העניין שהמלבי"ם מבאר הפוך ממה שביאר כאן 'גל של אגוזים' כך רואים גם במלבי"ם בתהילים םרק א' שמבאר את סדר הדברים של עצת רשעים ודרך חטאים הפוך מהנראה משאר המפרשים.
א. אי"ז 'עיקר הענין'...
ב. אין כאן משמעות הפוכה בד' שאר המפרשים.


ההדגשה איננה במקור. ובאמת יצא לי ם במקום פ ועמך הסליחה שלא עיינתי בגוף ההודעה לפני השליחה.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 11:23 am

רק כעת שַׁתִּי אל לבי, ועמו המחילה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 10, 2020 2:54 pm

הגריח"ס כתב על זה בענין נוסח על הניסים הפרת את עצו וקילקלת את מחשבתו.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי מבולבל » א' יולי 12, 2020 11:30 am

אני מתנצל על הבורות. אבל אשמח לפתיחת הראשי תיבות 'הגריח"ס'

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 12, 2020 11:31 am

מבולבל כתב:אני מתנצל על הבורות. אבל אשמח לפתיחת הראשי תיבות 'הגריח"ס'

הגאון רב יעקב חיים סופר

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי מבולבל » א' יולי 12, 2020 11:36 am

תודה רבה. אשמח גם למידע נוסף איפוא הוא התייחס לזה, איך קוראים לספרו?

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 12, 2020 11:57 am

חיבר ספרים רבים.
יואיל נא הרב 'יוסף חיים אוהב ציון' לפרש דבריו ולהחכימנו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 12, 2020 12:09 pm

הא לכם דברי הגאון האדיר ריח"ס שליט"א.
קבצים מצורפים
עצה מחשבה.PDF
(184.37 KiB) הורד 132 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 12, 2020 12:22 pm

ייש"כ!

על־אף בקיאותו העצומה, דבריו שכאן הינם מסברא בלבד.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב א' יולי 12, 2020 12:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: בטל מחשבות שונאינו ... הפר עצת אויבינו

הודעהעל ידי מבולבל » א' יולי 12, 2020 12:23 pm

ייש"כ.
המאמר הזה המחיש לי שיש המון מקורות בתנ"ך לכפילות זו. ולשינוי לשון זה. ולא נראה לי שאוכל להקיף את כל המקורות עם מפרשיהם.
ולגבי ההסבר של הרב סופר שליט"א, יש להעיר שהנוסח הפרת את עצתו משמע עצה שהוא ייעץ ולא עצה שייעצו לו, והיה יותר נכון לומר "עצת זרש אשתו וכל אוהביו".
כמו כן לגבי ביאור 'הפר עצת אויבינו' יותר נשמע מתאים (לעניות דעתי כמובן) לבאר שזה על שלבים וסוגי גזירות, מאשר לבאר שיש בקשה לבטל עצה שמישהו ייעץ לשני נגדינו ולבטל רעיונות עצמאיים נגדינו.
ואולי אין כל המקומות שוים ויש הפרש בין עצה למחשבה בהרבה בחינות, ובכל מקום יש להתבונן מחמת איזה אפיון ב'עצה ומחשבה' נאמר נוסח זה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים