מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שירה על מלחמת סיחון ועוג

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 19, 2020 11:38 pm

לְ֭מַכֵּה מְלָכִ֣ים גְּדֹלִ֑ים כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: וַֽיַּהֲרֹג מְלָכִ֣ים אַדִּירִ֑ים כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: לְ֭סִיחוֹן מֶ֣לֶךְ הָאֱמֹרִ֑י כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: וּ֭לְעוֹג מֶ֣לֶךְ הַבָּשָׁ֑ן כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: וְנָתַ֣ן אַרְצָ֣ם לְנַחֲלָ֑ה כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: נַ֭חֲלָה לְיִשְׂרָאֵ֣ל עַבְדּ֑וֹ כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ.

חזינן התייחסות מיוחדת למלחמת סיחון ועוג ול"א מלכים – כיבוש ארץ ישראל בהודאות כאן שישנם ע"ז ו' פסוקי כי לעולם חסדו.

ומבואר היטב לפי מה שמצינו במדרש תהילים כאן: אמרו חכמים קשים היו סיחון ועוג יותר מפרעה וחיילותיו, וכשם שאמרו שירה על מפלת פרעה, כך היו ראויין לומר שירה על מפלתן של סיחון ועוג, אלא שבא דוד ואמר עליהם שירה, שנאמר למכה מצרים בבכוריהם, למכה מלכים גדולים, ולעוג מלך הבשן. [ומובא גם בתנחומא פר' דברים ובמדארש שהש"ר ובילקוט כאן].

ויש לעיין מפני מה באמת לא אמרו שירה על הניסים הגדולים במלחמת סיחון ועוג.

אולם באמת יעויין בספר הקדמון מעשי ד' על פרשת חוקת שמסביר שעיקר שירת הבאר היתה על ניסי סיחון ועוג, ואעתיק מקצת מדבריו, וזה לשונו,
לכן אמר הכתוב על כן יאמר בספר מלחמות ה' את והב בסופה ואת הנחלים ארנון, כי אחרי שסיפר שישראל חנו בארנון ושארנון היה למואב, אמר א"כ ראוי שיאמר ויקרא מלחמת סיחון במואב מלחמות ה', עם היות שהמלחמה היתה בין מואב ובין סיחון, כיון שהיתה הכוונה במלחמה ההיא כדי לטהר עמון ומואב בסיחון שיזכו בהם ישראל, אם כן ראוי שתהיה מלחמתם בספר מלחמות ה', ולכך היתה ענין השירה על הבאר שמהמדבר יצאו למתנה שנתן להם הקדוש ברוך הוא דהיינו ארנון, ומשם נחליאל היינו העיר אשר בתוך הנחל, שנאמר ביהושע שנתן לחלק ראובן שזכו בה ע"י סיחון ועוג, וכן מה שנאמר ומנחליאל במות, הוא במות בעל שניתן לחלק ראובן שם ביהושע ממלכות סיחון, ומבמות הגיא אשר בשדה מואב ראש הפסגה, גם הוא בחלק ראובן כאמור שם ביהושע ואשדות הפסגה, וכן מה שנאמר ונשקפה על פני הישימון, גם הוא בחלק ראובן כמו שנאמר שם ביהושע ובית הישימות, הרי לך שכל השירה היתה על המתנה הזאת שנתן להם הקדוש ברוך הוא מגבול מואב על ידי סיחון ועוג שהם הם הצרעה ששלח, והשירה לא שוררו על ענין הבאר, רק תחילת הכתוב אמרו עלי באר ענו לה, רצה לומר ששם על אותה הבאר רוצים לענות דברי השירה על המתנה שניתנה להם.

וחידוש גדול יותר מצינו בדברי ספר ציוני בשם רבי יהודה החסיד, וז"ל,
כתב הרי"ח זה הלל הגדול שאחר שניצולו מסיחון ועוג ועברו נחל ארנון נעשה זה השיר והיה כתוב בחומש עד שבא דוד הע"ה והסיר מזמור דמשה וחברו בתהלים, ותדע שכן הוא שנותן לחם לכ"ב כל"ח הודו לא' השמים כל"ח קאי על נמטיר להם לחם מן השמים ובא יהושע ועשה מזמור שני שעומדים בבית ה' וגו' והוסיף רק חידוש אחד ולכל ממלכות כנען וכו'.
[בביאור דברים זרים אלו יעויין בשו"ת משנה הלכות חלק טז סימן קב].

ומעתה יש לומר דזה ודאי שבני ישראל אמרו שירה על ניסי סיחון ועוג, אלא שהם השוו ניסים אלו לנס של הבאר, וכרכו את השירה הזאת עם שירת הבאר, וזוהי טענת חז"ל: קשים היו סיחון ועוג יותר מפרעה וחיילותיו, וכשם שאמרו שירה על מפלת פרעה, כך היו ראויין לומר שירה על מפלתן של סיחון ועוג, והיינו שאין כאן נסים דוגמת נס הבאר, אלא נסים גדולים יותר דוגמת יציאת מצרים.

ודבר זה תיקן דוד וגילה במזמור שלו, להשוות את הניסים הללו עם הניסים של יציאת מצרים וקריעת ים סוף, ולכן גם ישנה התייחסות מיוחדת של ששה פסוקים, ודוק.

חד ברנש
הודעות: 5726
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 20, 2020 12:21 am

"בביאור דברים זרים אלו"...
הקטע עצמו מצוי בפירושי התורה לריה"ח, מהדורת לנגה,
וכידוע, מכוח קטע זה וקטעים אחרים הוציא הגרמ"פ את פסקו שהספר פסול, וגם את ה'ציוני' להוציא מכרם בית ישראל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 20, 2020 12:22 am

חד ברנש כתב:"בביאור דברים זרים אלו"...
הקטע עצמו מצוי בפירושי התורה לריה"ח, מהדורת לנגה,
וכידוע, מכוח קטע זה וקטעים אחרים הוציא הגרמ"פ את פסקו שהספר פסול, וגם את ה'ציוני' להוציא מכרם בית ישראל.

ידוע ונכב"ב. 'זרים' כן. גם אם יש הסברים.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 07, 2021 4:52 pm

נוטר הכרמים כתב:...מצינו במדרש תהילים כאן: אמרו חכמים קשים היו סיחון ועוג יותר מפרעה וחיילותיו, וכשם שאמרו שירה על מפלת פרעה, כך היו ראויין לומר שירה על מפלתן של סיחון ועוג, אלא שבא דוד ואמר עליהם שירה, שנאמר למכה מצרים בבכוריהם, למכה מלכים גדולים, ולעוג מלך הבשן. [ומובא גם בתנחומא פר' דברים ובמדרש שהש"ר ובילקוט כאן].

מענין לענין

בכמה מקומות בחומש דברים מצינו הדגשה מיוחדת על מלחמת סיחון ועוג, לכאו' גם ביחס לנסים של יציאת מצרים -

ב,כד; ראה נתתי בידך את סיחן מלך חשבון האמרי ואת ארצו החל רש והתגר בו מלחמה היום הזה אחל תת פחדך ויראתך על פני העמים תחת כל השמים אשר ישמעון שמעך ורגזו וחלו מפניך.

ג,כא; ואת יהושוע צויתי בעת ההוא לאמר עיניך הראת את כל אשר עשה ה' אלהיכם לשני המלכים האלה כן יעשה ה' לכל הממלכות אשר אתה עבר שמה לא תיראום כי ה' אלהיכם הוא הנלחם לכם.

לא,ג; ה' אלהיך הוא עבר לפניך הוא ישמיד את הגוים האלה מלפניך וירשתם יהושע הוא עבר לפניך כאשר דבר ה' ועשה ה' להם כאשר עשה לסיחון ולעוג מלכי האמרי ולארצם אשר השמיד אתם ונתנם ה' לפניכם ועשיתם להם ככל המצוה אשר צויתי אתכם חזקו ואמצו אל תיראו ואל תערצו מפניהם כי ה' אלהיך הוא ההלך עמך לא ירפך ולא יעזבך.

אולי גם האמור בפרק כט שם מלמדנו שהניסים במלחמת סיחון ועוג יתנו לנו לב לדעת וכו' עוד יותר מיצי"מ -

ויקרא משה אל כל ישראל ויאמר אלהם אתם ראיתם את כל אשר עשה ה' לעיניכם בארץ מצרים לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו המסות הגדלת אשר ראו עיניך האתת והמפתים הגדלים ההם ולא נתן ה' לכם לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמע עד היום הזה ואולך אתכם ארבעים שנה במדבר לא בלו שלמתיכם מעליכם ונעלך לא בלתה מעל רגלך לחם לא אכלתם ויין ושכר לא שתיתם למען תדעו כי אני ה' אלהיכם ותבאו אל המקום הזה ויצא סיחן מלך חשבון ועוג מלך הבשן לקראתנו למלחמה ונכם ונקח את ארצם ונתנה לנחלה לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשי ושמרתם את דברי הברית הזאת ועשיתם אתם למען תשכילו את כל אשר תעשון.

יתכן אולי גם ללמוד מהפסוקים שנתינת התורה של חומש דברים קשורה עם הניסים של מלחמת סיחון ועוג -

א,ג; ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חדש באחד לחדש דבר משה אל בני ישראל ככל אשר צוה ה' אתו אלהם אחרי הכתו את סיחן מלך האמרי אשר יושב בחשבון ואת עוג מלך הבשן אשר יושב בעשתרת באדרעי בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה הזאת לאמר.

ד,מד; וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל אלה העדת והחקים והמשפטים אשר דבר משה אל בני ישראל בצאתם ממצרים בעבר הירדן בגיא מול בית פעור בארץ סיחן מלך האמרי אשר יושב בחשבון אשר הכה משה ובני ישראל בצאתם ממצרים ויירשו את ארצו ואת ארץ עוג מלך הבשן שני מלכי האמרי אשר בעבר הירדן מזרח שמש.

קרית מלך
הודעות: 1015
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' אפריל 07, 2021 9:55 pm

אוסיף הערה/הארה: פלא שנס קריעת ים סוף שעליו נאמרה שירת הים - לאחר פרשת בשלח נזכר בתוה"ק פעם אחת בלבד בפרשת עקב (יא, ד) ואשר עשה לחיל מצרים לסוסיו ולרכבו אשר הציף את מי ים סוף על פניהם ברדפם אחריכם וגו'. והלא דבר הוא

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 19, 2021 11:15 pm

כדאי להזכיר גם את דברי הרוקח בהל' סוכות, (וכן נקט ב'חיי אדם'), דישיבתם בסוכות היתה בעת שבאו להילחם עם סיחון ועוג, וע"ז נאמר למען ידעו וכו'.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי באמונתו » ב' ספטמבר 20, 2021 12:10 am

נוטר הכרמים כתב:לְ֭מַכֵּה מְלָכִ֣ים גְּדֹלִ֑ים כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: וַֽיַּהֲרֹג מְלָכִ֣ים אַדִּירִ֑ים כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: לְ֭סִיחוֹן מֶ֣לֶךְ הָאֱמֹרִ֑י כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: וּ֭לְעוֹג מֶ֣לֶךְ הַבָּשָׁ֑ן כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: וְנָתַ֣ן אַרְצָ֣ם לְנַחֲלָ֑ה כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ: נַ֭חֲלָה לְיִשְׂרָאֵ֣ל עַבְדּ֑וֹ כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ.
חזינן התייחסות מיוחדת למלחמת סיחון ועוג ול"א מלכים – כיבוש ארץ ישראל בהודאות כאן שישנם ע"ז ו' פסוקי כי לעולם חסדו.
ומבואר היטב לפי מה שמצינו במדרש תהילים כאן: אמרו חכמים קשים היו סיחון ועוג יותר מפרעה וחיילותיו, וכשם שאמרו שירה על מפלת פרעה, כך היו ראויין לומר שירה על מפלתן של סיחון ועוג, אלא שבא דוד ואמר עליהם שירה, שנאמר למכה מצרים בבכוריהם, למכה מלכים גדולים, ולעוג מלך הבשן. [ומובא גם בתנחומא פר' דברים ובמדארש שהש"ר ובילקוט כאן].
ויש לעיין מפני מה באמת לא אמרו שירה על הניסים הגדולים במלחמת סיחון ועוג...

לענ"ד, לפי הפשט לק"מ. מלחמת סיחון ועוג, לא היוותה עניין לעצמו ומטרה נבדלת, אלא בה נפתחה הכיבוש של ארץ ישראל בכלל. אין טעם לשירה על דבר שבתחילתו, וגם ארץ שלהם מעבר לירדן המזרחי, אין נחשב עיקר ארץ ישראל, כ"א מעבר לירדן המערבי.
העיקר של כיבוש א"י, אכן נעשה ע"י יהושע, אשר באמת שר שירת מלכי כנען, עיין גם מגילה טז, ב: דרש רבי שילא איש כפר תמרתא: כל השירות כולן נכתבות אריח על גבי לבינה ולבינה על גבי אריח, חוץ משירה זו ומלכי כנען, שאריח על גבי אריח, ולבינה על גבי לבינה. מאי טעמא? שלא תהא תקומה למפלתן.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2091
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שירה על מלחמת סיחון ועוג

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' ספטמבר 20, 2021 8:58 am

נוטר הכרמים כתב:
חד ברנש כתב:"בביאור דברים זרים אלו"...
הקטע עצמו מצוי בפירושי התורה לריה"ח, מהדורת לנגה,
וכידוע, מכוח קטע זה וקטעים אחרים הוציא הגרמ"פ את פסקו שהספר פסול, וגם את ה'ציוני' להוציא מכרם בית ישראל.

ידוע ונכב"ב. 'זרים' כן. גם אם יש הסברים.

viewtopic.php?t=13913&start=40


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים