מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאורים בפיוטי הסליחות

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ספטמבר 15, 2020 11:35 pm

קדש ראשית ערמת שערים. קצוי ארץ זרויים כשעורים. (סליחות ליום ג').

בפשוטו יש כאן הדגשה שישראל משולים לראשית ולמין המובחר, והינם ערימת שערים, היינו שנלקחים בשער היוקר, ובפועל מצבם שהם זרויים בבזיון בכל קצוי ארץ כשעורים שהינם פחותים בחשיבותם.

אולם לכאורה נרמז כאן ענין נוסף שתחת להיות 'ערימת' שזה רמז לחיטים, כמו שכתוב בשה"ש (ז, ג) בטנך ערימת חיטים, עם ישראל זרויים ופזורים בכל קצוי ארץ כמו שעורים.

ומצינו הדגשה של זריה בשעורים בדרך פיזור בתו"כ פרשת בחוקותי (ב, ו):
ואתכם אזרה בגוים זו מדה קשה לישראל שבשעה שבני המדינה גולים כולם למקום אחד הם רואים זה את זה ומתנחמים, ואתם אין אתם כן, אלא עתיד אני לזרות אתכם לבין כל האומות כאדם שהוא זורה שעורים במזרה ואין אחת מהם דבקה לחבירתה שנאמר ואזרה במזרה בשערי הארץ שיכלתי איבדתי את עמי מדרכיכם לא שבו.
[הובא ברש"י שם (כו, לג)].

ויתכן לומר שאמנם חלוקה היא מלאכת זריית השעורים מזריית החיטים שזריית השעורים מיוחדת היא בפיזורה.

כתיב בירמיהו (טו, ז): וָאֶזְרֵ֥ם בְּמִזְרֶ֖ה בְּשַׁעֲרֵ֣י הָאָ֑רֶץ.
ופירש"י: במזרה - נפה שקורין וו"ן בלעז כזה שהוא זורה שעורין שלא יהו כולן גולין למקום אחד.

ובתוס' בע"ז (טו, ב): והמזרה - פ"ה שהוא רחת שהופכין בה התבואה וקורין אותה פל"א וקשיא דהא כתיב (ישעיה ל) ברחת ובמזרה אלמא תרי מילי נינהו. לכך פר"י דהוא כלי א' של מחרישה.

ובהגהות הגריעב"ץ שם: נ"ב ז"א כדמוכח הך קרא גופיה אשר זורה וגו' אלא מזרה מין כלי נפה הוא.

ואף כי בלשון רש"י בע"ז נראה כי זהו הרחת וכמו שציטטו התוס',
הנה ברש"י בנדה (לא, א) פירש ממש כדברי הגריעב"ץ: זרית - ביררת בנפה שקורין וו"ן כמו (ישעיהו ל) ברחת ובמזרה.

והנה נפה משמשת בסתמא למלאכת מרקד (עי' רש"י שבת עג, א), וזהו ניפוי סופי אחרי זריה ברוח וברירה של הפסולת בידים אל ערימה במקום אחד, וזהו בחיטין, אבל בשעורים ישנה נפה אחרת המשמשת לזריה נוספת בפיזור הגרעינין אחד מן השני.

[וראה עוד במאמר הגאון רבי יחזקאל ראטה, קובץ נזר התורה יב, תשס"ו, עמ' שלז].
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ה' ספטמבר 02, 2021 10:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ספטמבר 02, 2021 10:13 pm

בסליחה ה מאת רבינו שלמה הבבלי: תם וצבור ובנאי איתני.

הנה השבח של יעקב אבינו כאיש 'תם' נזכר בתורה, ו'צבור' ע"ש שאפרו של יצחק אבינו כאילו צבור ע"ג המזבח (ירושלמי תענית פ"ב ה"א), אולם מהו השבח של אברהם אבינו כ'בנאי', ואף כי בנה אברהם מזבחות, אולם מאי רבותא ושבח מיוחד יש בזה.

ונראה דבאמת הכל מתייחס למעשה העקידה, ובהקדם דברי הרמב"ם הל' בית הבחירה (פ"ב ה"ב): ומסורת ביד הכל שהמקום שבנה בו דוד ושלמה המזבח בגורן ארונה הוא המקום שבנה בו אברהם המזבח ועקד עליו יצחק, והוא המקום שבנה בו נח כשיצא מן התיבה, והוא המזבח שהקריב עליו קין והבל, ובו הקריב אדם הראשון קרבן כשנברא ומשם נברא, אמרו חכמים אדם ממקום כפרתו נברא.

הרי לנו שאברהם אבינו בנה מזבח בשביל העקידה אף שכבר נבנו מזבחות קודם לכן ע"י אדם הראשון ונח, ויתכן לומר שהמזבחות לא נתקיימו שנים רבות, אכן נראה לפי מה שכתב בעל ההפלאה בספר פנים יפות תחילת פרשת תולדות, וז"ל,
עוד יש לפרש אברהם הוליד את יצחק, עפ"י דברי הזוהר [מצורע נה ב] כי יעקב נולד מבחינות הרחמים הכלול מחסד וגבורה לכך נקרא יעקב איש תם שהיה תמים באהבה ויראה שהם בחינות אברהם ויצחק, וזה התחיל משעת עקידה שנכלל אברהם ביצחק כמ"ש בפ' עקידה בפסוק וילכו שניהם יחדיו שנכללו זה בזה, והוא שאיתא במדרש [ב"ר פרשה סג] על פ' זה יצחק נקרא אברהם שנאמר יצחק בן אברהם דהיינו שהוליד ביצחק מדת אברהם, יעו"ש.

וכן בספר אגרא דכלה סוף פרשת לך לך וז"ל, ודבר זה היא להם בירושה, דאבותיהם אברהם מדתו אהבת חסד, ויצחק בהתקשרו בסטרא דנוק' בעת הוולדו והוא מדת הדין, והבורא ית' בלל אותם בשעת העקידה כנודע, ואז נתקשר יצחק בדרגא דדכורא, לכן נולד אחר כך יעקב איש תם יושב אהלים רחמים כלול מחסד ודין, וממנו לזרעו אחריו לעבוד את הבורא ית' ביראה ואהבה ביחד.


ומעתה נראה שזה ענין 'בנאי' באברהם דקאי על המזבח של העקידה, שאברהם אבינו בנה מזבח מיוחד במידת החסד של אברהם [ולא במידת הגבורה], ומזה נהיה כל המשך בנין השלימות של כלל ישראל, יעקב איש תם, וזהו 'איתני' האיתנים מוסדי ארץ.

[ב] ונראה לבנות נדבך נוסף, ובהקדם מה שמצינו דבר נפלא בדברי רש"י עה"פ בתהילים (קי, ג): עַמְּךָ֣ נְדָבֹת֘ בְּי֪וֹם חֵ֫ילֶ֥ךָ בְּֽהַדְרֵי־קֹ֖דֶשׁ מֵרֶ֣חֶם מִשְׁחָ֑ר לְ֝ךָ֗ טַ֣ל יַלְדֻתֶֽיךָ, שדרש כל הכתוב על אברהם אבינו, וז"ל בתו"ד, בהדרי קודש מרחם משחר - זאת תהיה לך בזכות הדרת קדושה שהיה בך מבטן אמך שהכיר בוראו בן ג' שנים: מרחם משחר - משנפלת מן הרחם כמו משילין פירות דרך ארובה ביום טוב ואיכא דתני משחירין: לך טל ילדותיך - לך יחשב ילדותיך דרכי יושר שהנהגת בהם בילדותיך יהיה לך לנועם כטל זה שהוא נעים ונוח.

[ועי' בתוס' בשבת (קלז, ב) "ידיד מבטן - אומר ר"ת שהוא אברהם אבינו שנקרא ידיד שנאמר (ירמיה יא) מה לידידי בביתי כדדרשינן במנחות בפרק כל המנחות, וכ"ה בתוס' במנחות (נג, ב)].

ולכאורה צ"ב איזה מין קדושה היה באברהם אבינו מרחם, אחר שרק בגיל מאוחר יותר, לכל המוקדם בן ג' שנים הכיר את בוראו, ואדרבה, מצינו בדברי חז"ל במדרש בראשית רבה פר' לך לך (לט, ח): לך טל ילדותך, לפי שהיה אבינו אברהם מתפחד ואומר תאמר שיש בידי עון שהייתי עובד עבודת כוכבים כל השנים הללו, א"ל הקדוש ברוך הוא לך טל ילדותך מה טל זה פורח אף עונותיך פורחים.

אולם הנה מודגש כאן ענין 'הדרי קודש', וכן שם במדרש מרחמו של עולם שחרתיך לי, וביאר בפי' הקדמון נזר הקודש שם, שאברהם אבינו כביכול נולד מחדש ונעשה בריה חדשה בעת מעשה העקידה, "מרחם משחר מארץ ישראל שהוא רחמו של עולם אשר שם אבן שתיה ונברא תחלה, מזה שחרתיך לי לעשותך כבריה חדשה".

ולפי"ז מבואר שבעצם בכללות מעשה העקידה היתה לידת כל האיתנים מוסדי עולם, אברהם ויצחק, וכאמור, שנכנס ביצחק נשמה דדכורא, ומזה יצא יעקב, דוק ותשכח.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ספטמבר 02, 2021 10:15 pm

בסליחה ח מאת רבינו שלמה הבבלי: חבת רע כקרן הפוך חשובה עזובה כקורעת בפוך.

יעויין בב"ב (טז, ב) על בנות איוב: ושם השלישית קרן הפוך... אלא אמר רב חסדא: ככורכמא דרישקא במיניה, שנאמר כי תקרעי בפוך. וזה כוונת הפייטן שהיופי של קרן הפוך נעזב ונדחה כמו קורעת בפוך.

חד ברנש
הודעות: 5773
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ביאורים בפיוטי הסליחות

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 02, 2021 10:32 pm

ראוי שתציין את פיוטי הסליחות לפי פתיחתם ולא לפי סימניהם השונים ממנהג למנהג (פולין וליטא).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים