מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' ספטמבר 25, 2020 3:11 pm

בברכות שאר ההפטרה: ברוך אתה ד' אלהינו מלך העולם צור כל העולמים צדיק בכל הדורות האל הנאמן האומר ועושה המדבר ומקיים שכל דבריו אמת וצדק.

בדברי הרוקח בפירושו:
לאחר שיסיים ההפטרה יברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולמים צור כל העולמים כמו מיד לאחר הבו גודל לאלהינו מתחיל הצור תמים פעלו כי משה צידק הדין עליו שלא נכנס לארץ כמו להגיד כי ישר ה' צורי ולא עולתה בו, ולא עלתה כת' אפילו מה שלא עליתי לארץ ישר הוא... צדיק בכל הדורות שאתה עושה, כמו צדיק ה' בכל דרכיו האל הנאמן לשלם לאדם כפועל ידיו. האומר ועושה כל אשר יחפץ.

והיינו ש'צור כל העולמים' הוא כנגד הצור תמים פעלו, ו'צדיק בכל הדורות' הוא כנגד צדיק וישר הוא',
ויעו"ש עוד בדבריו וכן בפי' הרוקח עה"ת פר' האזינו רמזים והקבלות נוספות בין ברכה זו לתחילת פרשת האזינו.

ועכ"פ למדנו בדבריו ביאור נפלא לתוכן ברכה זו, שכל תוכנה ומהותה הוא צידוק הדין על כל מעשי הקב"ה שפורטו בהפטרה מדברי הנביאים, ולפי"ז מובן היטב המובא במסכת סופרים (פי"ג ה"י): ומיד עומדין העם ואומרים, נאמן אתה הוא ד' אלהינו ונאמנים דבריך נאמן חי וקיים תמיד תמלוך עלינו לעולם ועד. וכך הוא לשון התוס' בפסחים (קד, ב ד"ה חוץ): וברכה שלאחר הפטרה דצור כל העולמים עד שכל דבריו האמת והצדק ויש הפסק במחזורים ומתחיל נאמן אתה הוא ואין שם ברכה לא בחתימת הראשונה ולא בפתיחת השניה. ונראה דכולה ברכה אחת היא דכולה משתעיא בנאמנות ובאמיתות המקום ומה שיש הפסק במחזורים לפי שהיו רגילים כל הציבור להפסיק שם ולומר שבח כדאמר במסכת סופרים.

והיינו כי צידוק הדין לא שייך לקיים ב'שלוחו של אדם' ובשומע כעונה, כי זה ביטוי להרגשת הלב, וכל העם היו מצדיקים עליהם את הדין.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 25, 2020 3:24 pm

התינח בתוכחה ופורענות
אבל מאי שייך כן בהפטרות של נחמה, או בהפטרות של ספר יהושע וכד'?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' ספטמבר 25, 2020 3:26 pm

עושה חדשות כתב:התינח בתוכחה ופורענות
אבל מאי שייך כן בהפטרות של נחמה, או בהפטרות של ספר יהושע וכד'?

לא קשה כ"כ, על דרך 'אם חסד אשירה ואם משפט אשירה'.
בכל מקרה, אני לא הייתי מעיז להגיד חידוש כזה אלא שזה כמעט מפורש ברוקח. הלא כן?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ש' ספטמבר 26, 2020 9:23 pm

20200926_212149.jpg
20200926_212149.jpg (1.16 MiB) נצפה 1497 פעמים
כמדומה שפי' שענין הצידוק הדין בברכות ההפטרה הוא בגלל הגזירות שגזרו על קריאת התורה שגרמה לקריאת ההפטרה כתחליף.
ועיין במצורף מתוך אוצר התפילות.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 01, 2020 7:20 am

ראה עוד במחזור כתר מלכות וילנא,
ובקובץ עץ חיים באבוב החדש (תשפ"א) עמ' תקצא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: צור כל העולמים צדיק בכל הדורות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 04, 2021 5:01 pm

כעת ראיתי בשם הגרמ"ד הלוי זצוק"ל על 'צדיק בכל הדורות' שזהו צידוק הדין,
שיש דורות שיש בהם גזירות נוראות על כלל ישראל ויש דורות שרואים בהם חסדי ד', ומודים שד' הוא צדיק בכל הדורות.
('שימני כחותם' עמ' 11).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים