מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוקטובר 21, 2020 6:48 am

למה לא תקנו להזכיר בכל תפלת בוקר ובין הערבים "והביאנו לציון עירך וכו' ושם נעשה לפניך את קרבן התמיד"?

(עיקר השאלה למ"ד תפלות כנגד תמידין תקנום.)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 21, 2020 8:48 am

כתבתי ע"כ מעט לרגלי כתיבת ערך מוסף לאנצ"ת ומצאתי שנשמט בדפוס, והנראה בטעמו של העורך, שכל הקטע אינו שייך למוסף אלא לשאר תפילות. והנה הדברים

טעם.png
טעם.png (177.55 KiB) נצפה 983 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 21, 2020 8:58 am

"או לפי שדווקא תפילת המוסף היא במקום קרבן - לסוברים כן, אבל שאר התפילות הן כנגד הקרבנות...".

משפט לא מובן בעליל. טעות הסופר, ניסוח לא מוצלח, או שמא עומק המושג וקוצר המשיג?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 21, 2020 1:52 pm

לגבי איכות הנוסח ישפוטו הקוראים...

כוונת הכותב להבחין בין מוסף לשאר תפילות לסוברים שכנגד תמידין נתקנו. ואעפ"כ אנו מוצאים חילוק בין מוסף לשאר תפילות ביחס שלהם לקרבן מוסף או תמיד. כך למשל:
יש סוברים שבזמן הבית לא התפללו מוסף; מוסף אין לו תשלומין משום עבר זמנו בטל קרבנו אע"פ שגם התמיד בטל; י"ס שנשים פטורות ממוסף משום שאינן שוקלות אע"פ שגם בתמיד אין להן חלק. ועוד.
והרי זה שכל התפילות נתקנו כנגד הקרבנות, אבל אינן מבקשות להיות תחליף להם, (כמו עשרה פסוקים שבמז"ש נגד עשרה מאמרות וכן עזה"ד) ואילו מוסף הוא במקום הקרבן, ונשלמה פרים שפתינו וכו'..

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 21, 2020 1:58 pm

אולי אפשר לסכם את הדברים כך:
ג התפילות הרגילות - נתקנו ע"י האבות, וגם כנגד התמידין.
מוסף - נתקנה רק כנגד הקרבן.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 21, 2020 2:15 pm

לענ"ד הדגש הוא על ה"כנגד", וה"במקום".
כלומר, המוסף הוא ממש תחליף להקרבה, ואילו התפילות הן תפילות שנתקנו "כנגד" הקרבנות (מזכיר קצת את הנידון אם צריך לומר קרבנות מעומד מכיון שאין שירות אלא מעומד וכדומה).

לגבי הניסוח, אכן האפשרות הזו עלתה על דעתי, אלא שהתקשיתי לקבל שאנציקלופדיה נכתבת באופן שמצריך דקדוק במילים כמו בספרי ראשונים או חידושי רבינו חיים הלוי.
ואולי טעיתי, וכפי שכתבת ישפוטו הקוראים...

אגב, לפני שנים רבות עסקתי בשאלה מדוע בנידון על מנחה לפני מוסף מדברים רק על תדיר ושאינו תדיר, ולא מזכירים גם "עליה השלם כל הקרבנות כולם". איני זוכר כעת את פרטי הנידון, אבל גם כן נוגע לשאלה הנ"ל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הזכרת הקרבן במוספין ולא בשאר תפלות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 21, 2020 2:27 pm

אכן היה לי הרבה ויכוחים עם העורך הגר"ס שליט"א כיצד לנסח את ההגדרות המחלקות בין התפילות... ואינני זוכר כעת כיצד נכתב לבסוף. ניתן לראות בערך בין הציונים 22 -31
מוסף.pdf
(1.08 MiB) הורד 213 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים