מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוחבל איווינו

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

הוחבל איווינו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 11, 2021 11:44 pm

אמרנו היום בנוסח אשמנו מכל עם: הוחבל איווינו ונפרע פארנו. זבול בית מקדשנו חרב בעונינו.

מקובל לפרש "איווינו" על ירושלים עיר הקודש, כמו דכתיב (תהילים קלב), כי בחר ד' בציון איוה למושב לו,
וכן פירשו את האמור בהגש"פ בפיוט מריט"ע "אז רוב נסים הפלאת בלילה... יעץ מחרף לנופף איווי הובשת פגריו בלילה",
ע"ש הכתוב בישעיהו (י, לב) ע֥וֹד הַיּ֖וֹם בְּנֹ֣ב לַֽעֲמֹ֑ד יְנֹפֵ֤ף יָדוֹ֙ הַ֣ר בַּת־צִיּ֔וֹן גִּבְעַ֖ת יְרוּשָׁלִָֽם.

ולפי"ז 'הוחבל' היינו מלשון חבלה והשחתה, וכן נראה בנוסח סדר רב עמרם גאון: החבל גוינו.

אולם עלה בדעתי בס"ד לפרש 'איווי' על בית המקדש במסוים ולא על ירושלים,
וקאי על האיווי של הכהנים ולא על איווי הקב"ה, ע"פ הכתוב בפרשת שופטים (יח, ו): וְכִֽי־יָבֹ֨א הַלֵּוִ֜י מֵאַחַ֤ד שְׁעָרֶ֙יךָ֙ מִכָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁר־ה֖וּא גָּ֣ר שָׁ֑ם וּבָא֙ בְּכָל־אַוַּ֣ת נַפְשׁ֔וֹ אֶל־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַ֥ר ד'. ופירש"י: ובא בכל אות נפשו וגו' ושרת - למד על הכהן שבא ומקריב קרבנות נדבתו או חובתו ואפילו במשמר שאינו שלו. דבר אחר עוד למד על הכהנים הבאים לרגל שמקריבין במשמר ועובדין בקרבנות הבאות מחמת הרגל, כגון מוספי הרגל, ואף על פי שאין המשמר שלהם.

ולפי"ז כל לשון הפיוט עולה יפה, ו'הוחבל' היינו מלשון משכון, כדאיתא בהרבה מדרשים ומובא ברש"י ריש פרשת פקודי (לח, כא): המשכן משכן - שני פעמים, רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עונותיהן של ישראל.

ולפי"ז יותר מובן ההמשך 'ונפרע פארנו', דהיינו מלשון פרעון חוב, והיינו שכיון שבית המקדש נתמשכן על עוונות ישראל, לכן נפרע הפאר, ושפך הקב"ה חמתו על העצים ועל האבנים.

ומשלים הענין: זבול בית מקדשנו חרב בעונינו.
וביאור הדברים ע"פ מה דאיתא בר"ה (יז, א):
פושעי ישראל בגופן... יורדין לגיהנם, ונידונין בה שנים עשר חדש, לאחר שנים עשר חדש גופן כלה, ונשמתן נשרפת, ורוח מפזרתן תחת כפות רגלי צדיקים, שנאמר ועסותם רשעים כי יהיו אפר תחת כפות רגליכם. אבל המינין, והמסורות, והמשומדים והאפיקורסים, שכפרו בתורה, ושכפרו בתחיית המתים, ושפירשו מדרכי צבור, ושנתנו חיתיתם בארץ חיים, ושחטאו והחטיאו את הרבים, כגון ירבעם בן נבט וחביריו יורדין לגיהנם, ונידונין בה לדורי דורות, שנאמר ויצאו וראו בפגרי האנשים הפשעים בי וגו' גיהנם כלה והן אינן כלין, שנאמר וצורם לבלות שאול (מזבל לו). וכל כך למה - מפני שפשטו ידיהם בזבול, שנאמר מזבל לו, ואין זבול אלא בית המקדש, שנאמר בנה בניתי בית זבל לך.

ופירש"י: שפשטו ידיהם בזבול - שהחריבו בית המקדש בעוונם.

במסתרים
הודעות: 1727
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הוחבל איווינו

הודעהעל ידי במסתרים » ו' מרץ 12, 2021 3:13 am

הוחבל לשון משכון הוא פירוש ישן... עיין כאן https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=57&book=623525 ועוד

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הוחבל איווינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' מרץ 13, 2021 9:29 pm

נוטר הכרמים כתב:ו'הוחבל' היינו מלשון משכון, כדאיתא בהרבה מדרשים ומובא ברש"י ריש פרשת פקודי (לח, כא): המשכן משכן - שני פעמים, רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עונותיהן של ישראל.


גם הלשון "חיבול" ספציפית [ולא רק לשון "משכון"] נמצא במדרש על "משכון בית המקדש".

תנחומא משפטים סימן יא [עה"פ אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ (שמות כב, כה)]:

אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: לֹא שֶׁאֲנִי חַיָּב לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם אֲנִי מְמַשְׁכֵּן לָהֶן מִקְדָּשִׁי, אֶלָּא עֲוֹנוֹתֵיכֶם גָּרְמוּ לִי, שֶׁנֶּאֱמַר: כֹּה אָמַר ה' אֵי זֶה סֵפֶר כְּרִיתוּת אִמְּכֶם אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּיהָ אוֹ מִי מִנּוֹשַׁי אֲשֶׁר מָכַרְתִּי אֶתְכֶם לוֹ הֵן בַּעֲוֹנוֹתֵיכֶם נִמְכַּרְתֶּם וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם (ישעיה נ, א). וְכֵן הִתְנֵיתִי עִם מֹשֶׁה עֲלֵיהֶם, אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, שֶׁאִם עָבְרוּ עַל הַמִּצְוֹת, אֲנִי מְמַשְׁכְּנָן שְׁתֵּי מַשְׁכּוֹנוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: אִם חָבֹל תַּחְבֹּל. אָמַר לוֹ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ: עַד מָתַי? אָמַר לוֹ: עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ, עַד שֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה (מלאכי ג, כ).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 21 אורחים