מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
הוגה ומעיין
הודעות: 1957
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' מרץ 21, 2021 6:44 pm

רבי יצחק עראמה שלח ידו בכתיבת חתימות ל"איגרות ארחיות" - סוגה של מכתבי המלצה בעברית גבוהה ומסולסלת. את האגרות היו כותבים עוזרי הרבנים, ועליהן היו הרבנים מוסיפים חתימות. קובץ של שש חתימות כאלו הועתק על ידי רבי תם ן' יחיא ופורסם (בשיבושים קלים) ע"י א"מ הברמן באוצר יהודי ספרד.

אחת החתימות היא פרודיה היתולית. היא כתובה כמליצה מכבדת, אך מסתתרת בה כוונה הפוכה, המלמדת על סכלותו של נושאה, והיא פארודיה על האיגרות האורחיות. אין ברור אם האיגרת אכן נכתבה לאדם בשם משה, או שהיא נכתבה כמליצת שעשוע בלבד ולא נמסרה לאיש, והשם "משה" שננקט בה הוא ליופי המליצה.

אני מתקשה בפענוח שורה באיגרת זו ואודה לעזרת הציבור ותשועה ברוב יועץ.

אִם יָקָר מֵחָכְמָה וּמִכָּבוֹד סִכְלוּת מְעָט, מִי לָנוּ גָּדוֹל מִזֶּה מֹשֶׁה הָאִישׁ. וְגַם הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ. וַיוֹלִידוּ בָּנִים כִּדְמוּתָם כְּצַלְמָם, וְאֵין לָהֶם עַל מָה שֶׁיִּסְמֹכוּ, כִּי אִם עַל דַּעַת רַבִּים. פִּי הַמְדַבֵּר מִלֵּי דִּבְדִיחוּתָא, יִצְחָק ן' עָרָאמָה.

נוסח אחר

אִם כֹּחַ אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת יָסִירוּ סִכְלוּת מְעַט מֵרָאשֵׁי הָאֲנָשִׁים, וְאִם יֵשׁ כֹּחַ בְּכֶסֶף וְזָהָב לְהַחֲלִיף סמ"ך בַּשִּׁי"ן, מִי לָנוּ וְכוּ'.

מקורות: יקר מחכמה ומכבוד סכלות מעט:
קהלת י, א, בשינוי מועט. מי לנו גדול: ע"פ סוטה פ"א מ"ט, מי לנו גדול מיוסף שלא נתעסק בו אלא משה. זה משה האיש: ע"פ שמות לב, א. האשה הכשית אשר לקח: ע"פ במדבר יב, א, על אשתו של משה. ראשה ואיבריה אינם כבדים עליה: ע"פ נדה ט, א, לענין וסת הגוף. ויולידו בנים כדמותם כצלמם: ע"פ בראשית ה, ג בשינוי לשון. ואין להם על מה שיסמוכו: ע"פ חגיגה פ"א מ"ח, היתר נדרים פורחין באויר ואין להם על מה שיסמוכו. על דעת רבים: ע"פ גיטין לו, א, נדר שהודר על דעת רבים אין לו התרה. פי המדבר: בראשית מה, יב. במילי דבדיחותא: ע"פ שבת ל, ב, רבה מקמי דפתח להו לרבנן אמר מילי דבדיחותא.

למי רעיון למה הכוונה במליצה "ראשה ואיבריה אינם כבדים עליה"? חשבתי שאולי היתה בעלת גוף, ולכך רומזת המליצה שראשה ואיבריה אינם כבדים עליה, כיון שגופה גדול לדיו כדי לשאתם. אך זה נראה מאולץ מדי.

אשמח לרעיונות!

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 21, 2021 6:47 pm

אולי שהיא זקנה שאין לה וסת.

הוגה ומעיין
הודעות: 1957
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' מרץ 21, 2021 6:50 pm

יישר כח. אכן כשהולכים מהביטוי למשמעות, המשמעות הקרובה ביותר לביטוי היא שפסקה וסתה מחמת זקנה, והדבר מקשה גם על הקיום הכלכלי (בחתימה הראשונה לאיגרת האורחית מוזכרת הזקנה כצרה אחת מתוך שלושת צרותיו של זה שממליצים עליו).

אבל בכיוון ההפוך זה נראה מחודש, אם בעל העקידה רצה להזכיר את הזקנה, הוא לא מצא מליצה אחרת להזכירה אלא במאפיין הזה?

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 21, 2021 6:53 pm

בפשטות, כדי שלקורא שאינו משכיל ישתמע כמחמאה (שהיא בעלת תואר נאה), ובאמת הוא לגנותה.

להבנתי זה כל הרעיון בפארודיות כאלה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 21, 2021 7:33 pm

אולי 'ראשה' רומז לקלות דעתה (קלות ראש), ואיבריה אגב גררא. או שהמכוון לחוסר צניעותה, שאינה יושבת בזוית ביתה אלא יוצאה תמיד פעם בחוץ פעם ברחובות.

הוגה ומעיין
הודעות: 1957
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' מרץ 22, 2021 9:56 am

יישר כח גדול לשניכם!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 22, 2021 10:40 am

הוגה ומעיין כתב:אבל בכיוון ההפוך זה נראה מחודש, אם בעל העקידה רצה להזכיר את הזקנה, הוא לא מצא מליצה אחרת להזכירה אלא במאפיין הזה?

איני יודע אם הוא מתכוון לקלות דעת, או לעוני (היפך "אברהם כבד מאוד"), או שהיא נודדת ממקום למקום כציפור לנוד קלת כנפיים מחמת עונייה, או סתם שהיא קטנה וזערורית וחסרת כח כמו אישה, שהוא קטן ודל (סכלות מעט).

אבל בנוגע לשאלה מדוע בחר דווקא במליצה הזו, יתכן להציע שיש כאן עוד רעיון אחיד המתכתב עם שמה של האישה הכושית שהוא "ציפורה" הפורחת. ולכן ראשה ואבריה אינם כבדים עליה כציפור שהיא סמל הקלות, ויולידו בנים כצלמם שהם כנדרים "הפורחים באויר" (כציפורים) ואין להם על מה שיסמוכו כי אם על דעת רבים (שוב דין בהלכות נדרים הפורחים באויר).
ואולי גם "זה משה האיש" פרח לשמים "ולא ידענו מה היה לו".

הוגה ומעיין
הודעות: 1957
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' מרץ 22, 2021 11:00 am

יישר כח על חשיפת הרבדים הללו!

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 22, 2021 11:53 am

אכן מפליא לעשות.

עוד אוסיף לפי זה בהבנת המשפט וְאֵין לָהֶם עַל מָה שֶׁיִּסְמֹכוּ, כִּי אִם עַל דַּעַת רַבִּים. שבא לומר שאיש זה [הסכל] ואשתו [קלת הדעת] וילדיהם [שהם כמותם] - אין להם דעה עצמית, ואינם סומכים על בירור והחלטה אישית, אלא עושים כל מעשיהם "על דעת רבים", היינו הולכים כתוכי אחרי מה שכולם אומרים ועושים. ומדברים ואומרים מה שאחרים רוצים ואוהבים לשמוע.

ורמז זאת הרי"ע באופן נפלא בכפל לשון שמחד אומר את הדבר עצמו [כמש"כ] ומאידך רומז למשכילים ל"פורחים באויר" ו"התרת נדר ע"ד רבים" [היינו שאני נודר - ומבטל נדרי מפני דעת הרבים שאומרת אחרת ומבטלתו].

דודי צח
הודעות: 717
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: עזרה בפענוח מליצה - רֹאשָׁהּ וְאֵיבָרֶיהָ אֵינָם כְּבֵדִים עָלֶיהָ

הודעהעל ידי דודי צח » ד' אפריל 14, 2021 2:34 pm

רואה אני כעת את השיר הזה, ב'אוצר יהודי ספרד', תחת הכותרת: 'חתימה אחרת על אגרת ארחית על איש סכל ושמו משה, גם האשה וילדיה כדמותו כצלמו'.

אם כן כל תכלית השיר לציין את סכלותו של האיש ומשפחתו, והכל מובן היטב יפה,
כולל השורה 'וגם האשה הכושית אשר לקח ראשה ואיבריה אינם כבדים עליה', כלומר הראש והשכל הוא לא הצד הדומיננטי באישיותה. הם לא מהווים 'משקל וכובד' בבניינה. כנראה היא גם מכוערת בפניה (אשה כושית) וגם באופיה.

וכנ"ל גם ילדיהם הם כאלה 'ויולידו בנים כדמותם כצלמם'.

ירחמנו ה' מכל אלה - -


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים