מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וחוקי ראשי חדשים להם קבעת

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

וחוקי ראשי חדשים להם קבעת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 13, 2021 7:38 pm

וחוקי ראשי חדשים להם קבעת

כ"ה נוסח חתימת ברכת מוסף ראש חודש בסדר רב עמרם גאון ובמחזור ויטרי ועוד. [ובנוסח התפילה להרמב"ם ליתא תיבת 'וחוקי'].

ומה ענין חק לראש חודש,

יש לומר לפי מה דאיתא בפסיקתא זוטרתא פרשת לך לך (יז, יג):
ואמר תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב (תהלים פא, ד-ה), ללמדך שאחר חוק קביעות החודש היו ישראל הולכים, שאפילו אם לא נראית הלבנה עד מ' יום, תאמר בדעתך שלא היו ישראל מקריבין קרבן מוסף החדש, והתורה אמרה זאת עולת חדש בחדשו (במדבר כח, יד), אחר קביעת החודש אתה הולך להקריב קרבנו, ולא אחר ראיית הלבנה. אלא בחדשו בחידוש קביעתו, בין נראה ובין לא נראה.

ולפי"ז מדויק היטב הלשון "וחוקי ראשי חדשים להם קבעת", והיינו שענין החוק הוא דאזלינן בתר הקביעות.

ועוד יש לפרש לפי מה דאיתא בירושלמי בכמה דוכתי (בריש כתובות ובנדרים פ"ו ובריש סנהדרין): א"ר אבין אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי. בת שלשה שנים ויום אחד נמלכו בית דין לעברו בתולין חוזרין ואם לאו אינן חוזרין, והיינו שכל מציאות הבריאה וחוקיה נמסרו בידי הסנהדרין בקביעות החדשים והשנים. [עי' בשם משמואל חנוכה תרע"ד וחנוכה תרפ"א בשם האבני נזר].

אולם באבודרהם (סדר ראש חודש) ביאר וז"ל,
וחוקי ראשי חדשים על שם (תה' קמח, ז) חק נתן ולא יעבור שאינה עוברין את גבולם למלא ולחסר. להם קבעת שישראל מונין ללבנה והוא לשון חכמים לקבוע שנים ולעבר חדשים.

ולכאורה צ"ב שנראה שערבב כאן ב' ענינים, שהרי ענין ה'חק' ביאר דהיינו חוקות שמים שהחמה והלבנה אינם משנים את תפקידם, וכמו דאיתא בנוסח ברכת הלבנה: חוק וזמן נתן להם שלא ישנו את תפקידם, והך מילתא לא שייך לישראל דווקא, אלא להנהגת סדרי בראשית, ומאידך, את ענין הקביעות ביאר על מה שישראל מונים ללבנה.

ושמא יש לבאר לפי מה שכתב האבודרהם בהמשך דבריו, וז"ל,
ואמר במדרש (שמו"ר טו, כג) החודש הזה לכם (שמות יב, ב) לכם הוא אתם מונין לו ואין זרע עשו מונין לו. ר' לוי בשם ר' יוסי בר' אמי דרך ארץ הוא הגדול מונה לגדול והקטן מונה לקטן. עשו שהוא גדול שנאמר (ברא' כז א) ויקרא את עשו בנו הגדול מונה לגדול שהוא החמה שנאמר את המאור הגדול יעקב שהוא קטן שנאמר (עמוס ז, ב) מי יקום יעקב כי קטן הוא מונה ללבנה שהיא קטנה שנאמר ואת המאור הקטן. אמר רב נחמן סימן טוב הוא מה הגדול שליט ביום ולא בלילה כך עשו שליט בעולם הזה ואינו שליט לעולם הבא, ומה הקטן שליט ביום ובלילה כך יעקב שליט בעולם הזה ובעולם הבא.

ונראה כי אמנם מה שישראל מונים ללבנה אין זה דבר צדדי, אלא זה מעצם המהות של החלוקה בין ישראל לאומות העולם, ומעתה לא רחוק הוא לומר, שכשם שישנן חוקות שמים – חמה ולבנה שאינם משנים את תפקידם, כך הוא שישנם חוקי הבריאה שיש מציאות של האומות שמונים לחמה וישראל שמונים ללבנה.

ומצאתי כמעט מפורש כן בדברי הנביא ירמיהו (לא, לד-לה): כֹּ֣ה אָמַ֣ר ד' נֹתֵ֥ן שֶׁ֙מֶשׁ֙ לְא֣וֹר יוֹמָ֔ם חֻקֹּ֛ת יָרֵ֥חַ וְכוֹכָבִ֖ים לְא֣וֹר לָ֑יְלָה רֹגַ֤ע הַיָּם֙ וַיֶּהֱמ֣וּ גַלָּ֔יו ד' צְבָא֖וֹת שְׁמֽוֹ: אִם־יָמֻ֜שׁוּ הַחֻקִּ֥ים הָאֵ֛לֶּה מִלְּפָנַ֖י נְאֻם־ד' גַּם֩ זֶ֨רַע יִשְׂרָאֵ֜ל יִשְׁבְּת֗וּ מִֽהְי֥וֹת גּ֛וֹי לְפָנַ֖י כָּל־הַיָּמִֽים.

חד ברנש
הודעות: 5726
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: וחוקי ראשי חדשים להם קבעת

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' אפריל 13, 2021 7:50 pm

עי' בספרו של הגאון ריח"ס, 'חוקי רצונך'.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים