מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יוני 09, 2010 12:30 am

בנוסח 'לשם יחוד' שלפני העיטוף בטלית מופיע הנוסח: הריני מתעטף גופי בציצית.
לפי מיעוט הבנתי היה מתאים יותר לומר 'הריני מעטף גופי', כיון שיש פה מפעל ולא מתפעל, כלומר, אם אני עוטף עצמי מתאים לומר הריני מתעטף, אבל כאן שמדבר על הגוף כגוף נוכח ולא כעצמי מתאים יותר הריני מעטף.
אקוה שהובנתי ואשמח אם יש לאי מי להוסיף בענין הנוסח, מי תקנו ומה משמעותו.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: מעטף או מתעטף?

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ד' יוני 09, 2010 1:41 am

אם כבר היה מקום לומר הריני עוטף. בלא ‏'מ'‏ כלל, דמה לה הכא.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מעטף או מתעטף?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יוני 09, 2010 1:48 am

מבי מדרשא כתב:אם כבר היה מקום לומר הריני עוטף. בלא ‏'מ'‏ כלל, דמה לה הכא.
.
יתכן, אבל עדיין אין לשון זו מוטעה, וכפי שאומרים בהמשך הפיסקה 'וכשם שאני מתכסה בטלית'.
ובכל מקרה אשמח אם יש מי הבקי בנוסחאות ישנות וידע להעמיד נוסח על דיוקו.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: מעטף או מתעטף?

הודעהעל ידי בנשק » ד' יוני 09, 2010 2:57 am

מה נוסחאות ישנות לכאן?
ממתי אומרים לשם יחוד ידוע לך?

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: מעטף או מתעטף?

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ד' יוני 09, 2010 8:31 am

בניין התפעל הוא בניין שאינו פעיל ואינו סביל אלא חוזר, דהיינו בניין קל - עוטף הוא בניין פעיל, שהפועל מתייחס לעשיית פעולה על משהו/מישהו אחר. בניין סביל מתאר קבלת פעולה, דוגמת בניין נפעל - נעטף, מישהו אחר עוטף אותי. לעומת זאת בניין התפעל מבטא גם את עושה הפעולה וגם את מקבלה, לדוגמה, מתלבש - גם מלביש פעיל וגם לבוש סביל. גם בדוגמה זו של מתעטף, גם עושה את פעולת העטיפה - עוטף, וגם מקבלה - נעטף.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: מעטף או מתעטף?

הודעהעל ידי תולדות אדם » ד' יוני 09, 2010 8:51 am

כמדומני שמקור הנוסח הוא מספר "שערי ציון" (שם המקור לרוב ה"לשם יחוד") והרי הנוסח בדפוס ראשון אמסטרדם תל"א (שימו לב לכמה שינויים קטנים מנוסח הסידורים).
קבצים מצורפים
שערי ציון.GIF
שערי ציון.GIF (21.24 KiB) נצפה 8225 פעמים

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי סמבוסק » ד' יוני 09, 2010 9:27 am

מצאתי זה:
קבצים מצורפים
1.JPG
1.JPG (141.35 KiB) נצפה 8211 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 09, 2010 9:28 am

תולדות אדם כתב:הרי הנוסח בדפוס ראשון אמסטרדם תל"א


קבלו תיקון:
מהדורה זו אינה הדפוס הראשון של ספר שערי ציון. ספר זה נדפס לראשונה בפראג תכ"ב, ומהדורת אמ"ד הנ"ל, היא מהדורה ראשונה של הספר אחרי שנוספו לו הרבה השלמות, כמפורש בשערו.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי בנשק » ד' יוני 09, 2010 4:11 pm

שלא מענין האשכול.

בעסקי פעם בביאור שורש 'הרי' והטיותיו [הריני, הרינו, הרי את], מצאתי דמלבד הפירוש המקובל שהוא הקדמה לדבור המורה על עשיה מסויימת או החלה, יש ביאור נוסף.
אם זכרוני אינו בוגד בי ראיתי כן בהקדמת הפמ"ג לא' מספריו, אלא שכששבתי וראיתי לאחרונה למצוא הדבר לא מצאתיו שם, ולא ראיתיו עד הנה.

היש מן החברים שיוכל להשיב אבדתי?

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ד' יוני 09, 2010 4:31 pm

גם אם נקבל שמתעטף יכול להיות סביל כמו מתלבש, אבל עדיין לא מצינו שנאמר "אני מתלבש את עצמי".

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מעטף או מתעטף?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יוני 09, 2010 9:11 pm

מאיר חכמים כתב:בניין התפעל הוא בניין שאינו פעיל ואינו סביל אלא חוזר, דהיינו בניין קל - עוטף הוא בניין פעיל, שהפועל מתייחס לעשיית פעולה על משהו/מישהו אחר. בניין סביל מתאר קבלת פעולה, דוגמת בניין נפעל - נעטף, מישהו אחר עוטף אותי. לעומת זאת בניין התפעל מבטא גם את עושה הפעולה וגם את מקבלה, לדוגמה, מתלבש - גם מלביש פעיל וגם לבוש סביל. גם בדוגמה זו של מתעטף, גם עושה את פעולת העטיפה - עוטף, וגם מקבלה - נעטף.


אף אם צודק כב' בכל דבוריו, עדיין הדבר תמוה. וכי יאמר אדם הריני מתלבש גופי בחולצה?! הניחא אם אומר הריני מתלבש או הריני מתעטף, אבל לומר הריני מתעטף גופי, זה כבר טעון ביאור.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי בנשק » ד' יוני 09, 2010 11:22 pm

מה עם שאלתי?
אין יודע?
סמבוסק, אייכה?

עזריאל21
הודעות: 26
הצטרף: ג' נובמבר 15, 2011 2:17 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי עזריאל21 » ב' אפריל 30, 2012 10:42 pm

בסידור עבודת השם דחסידי בעלזא תיקנו אותו ל"הריני מעטף גופי" והעורך הדקדוקי אמר לי שהשערי ציון קיבל רוב תפילותיו מגדול שקדמו ושם כתוב כנ"ל.
אבל לצערי איני זוכר השם של הגדול.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי הוגה » ג' מאי 01, 2012 9:37 am

מעניין לקרוא אשכולות זקנים תרתי..
זקן ששכח כתב:בנוסח 'לשם יחוד' שלפני העיטוף בטלית מופיע הנוסח: הריני מתעטף גופי בציצית.
לפי מיעוט הבנתי היה מתאים יותר לומר 'הריני מעטף גופי', כיון שיש פה מפעל ולא מתפעל, כלומר, אם אני עוטף עצמי מתאים לומר הריני מתעטף, אבל כאן שמדבר על הגוף כגוף נוכח ולא כעצמי מתאים יותר הריני מעטף.

כבר העירו למעלה לנכון, בנשק וסמבוסק, מהפן הדקדוקי.
אך צד חדש נ"ל להוסיף - מהפן ההלכתי, בקיום נוסחה זו "הריני מתעטף".

א. כידוע האריכו הפוסקים אם ברכת הציצית "להתעטף" צריכה להיות לפני העטיפה, או לאחר שכבר הטלית עליו (בית יעקב סימן פ"ח; שאגת אריה סימן ל"ב ועוד).

ב. ה"בית יעקב" נקט כדברי התוס' ביבמות (צ' ע"ב ד"ה כולהו) "דבשעת עיטוף אכתי לא מיחייב עד אחר שנתעטף, דכסותך משמע שאתה מכוסה בה כבר", לכן ס"ל ל"בית יעקב" דקודם יתעטף, ואז יחול עליו חיוב הציצית, ורק אח"כ יברך (וכן וכעי"ז יש נוהגים היום כידוע), כי פעולת העיטוף איננה מצוה אלא התוצאה שהוא מעוטף זוהי המצוה. אך השאג"א ס"ל כצד השני בתוס' שם, דמלשון "להתעטף" משמע דבשעת עיטוף עביד מצוה, ויברך קודם עטיפה (וכן מנהג רבים היום כידוע).

ג. כעת י"ל דלפי השאג"א והנוהגים כמותו אכן אין מניעה לומר "הריני עוטף גופי", או "מעטף גופי" - כיון שפעולת העיטוף זהו המצוה. ואומר הריני בא לעשות פעולה זו.

ד. אך למנהג ה"בית יעקב" איך יאמר "הריני מעטף/עוטף" הלא אין פעולת העטיפה מצוה ?
לכן נהגו אלו לומר "הריני מתעטף" ז"א הריני בא להיות מעוטף, כי זהו המצוה, ולא "הריני מעטף" כי לדעה זו א"א לומר כן, שהרי לדעה זו אין פעולת העיטוף מצוה !!

ובזה א"ש היטב הערת הרב זק"ש.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ה' מאי 03, 2012 2:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי תורה תמימה » ג' מאי 01, 2012 9:53 am

זה מצאתי ואיני יודע מבטן מבטן מי יצאו הדברים

http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 2319_9.pdf
קבצים מצורפים
הריני מעטף.pdf
(20.99 KiB) הורד 369 פעמים

בגולה
הודעות: 1381
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי בגולה » ד' מאי 02, 2012 3:54 pm

מעין גופו של ענין, אני מעלה כאן תמונה שצילמתי מקיר בית המדרש של הש"ך בק"ק העלישויא (ראה כאן) בה נרשם תפילת 'לשם יחוד' לאמרו אחר הנחת טלית ותפילין, כפי שכתוב שם מעל ה'לשם יחוד' (אינו נראה בתמונה זו).
קבצים מצורפים
IMG_2280.JPG
IMG_2280.JPG (161.52 KiB) נצפה 7907 פעמים

עזריאל21
הודעות: 26
הצטרף: ג' נובמבר 15, 2011 2:17 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי עזריאל21 » ד' מאי 02, 2012 6:22 pm

תמונה יפה מאוד, אבל א"א להביא שום מקור משם לעניני דקדוק כמובן למעיין.

בגולה
הודעות: 1381
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי בגולה » ד' מאי 02, 2012 6:32 pm

ברור כשמש (ואגב, נוסח זה הוא לאמרו אחר הנחת טלית ותפילין, ולא לפני)
והרי דוגמא איך שחזרו שם וכתבו הכיתובים בשגיאות נוראה, את הפסוק "משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים" - מעל גבי חלון:
קבצים מצורפים
IMG_2250.JPG
IMG_2250.JPG (130.14 KiB) נצפה 7896 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 03, 2012 2:02 pm

הוגה יקירי,
תודה לדבריך.
אני רק מנסה להבין: האם רק אחרי שילבש האדם בגד של ארבע כנפות או אז יטיל בהם ציצית? שהרי טרם לבשו אין כל פסול אם אין בו ציציות.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מעטף או מתעטף? - לנוסח לשם יחוד שקודם עטיפת הטלית

הודעהעל ידי הוגה » ה' מאי 03, 2012 2:27 pm

זקן ששכח כתב:אני רק מנסה להבין: האם רק אחרי שילבש האדם בגד של ארבע כנפות או אז יטיל בהם ציצית? שהרי טרם לבשו אין כל פסול אם אין בו ציציות.

איני מצליח להבין את הקשר לדברים הנ"ל,
אם כוונתך לשאול לפי הצד בתוס' יבמות הנ"ל, דבציצית לא מתחייב אלא עד לאחר שנתעטף, (בשונה מכלאים שהלבישה היא באיסור), אעפ"כ, וכי לא יוכל להכין את הבגד למצוותו קודם זמן חיובו? מה זה שונה מסוכה קודם סוכות?
(לכה"פ לדקיי"ל חובת גברא, דשלא בשעת לבישתו א"צ להיות מוטל בו ציצית)

(נ.ב. תקנתי טעות - חוסר חדות, שהיתה לי למעלה בדעת השאג"א).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים