שמעתי בעל תפילה שהגה "תכלה" בלמ"ד קמוצה?
האם מישהו שמע כזה נוסח ויכול לבארו?
קומי רוני כתב:שמעתי בעל תפילה שהגה "תכלה" בלמ"ד קמוצה?
האם מישהו שמע כזה נוסח ויכול לבארו?
יעקל כתב:כן, בנוסח רעדעלהיים (פפד"מ) ככה כתוב, לא לשכוח שמחזורי רעדעלהיים זכו להסכמתו של בעל ה"הפלאה" ובעל "עצי אלמוגים"...
עקבי כתב:יעקל כתב:כן, בנוסח רעדעלהיים (פפד"מ) ככה כתוב, לא לשכוח שמחזורי רעדעלהיים זכו להסכמתו של בעל ה"הפלאה" ובעל "עצי אלמוגים" ועוד ...
הם נתנו הסכמות על הפירוש או על הנוסח. על דיוק הנוסח או שינוי הנוסחאות?
ב"ח אורח חיים סי' מו ס"ק יב כתב:וחדשים מקרוב באו להגיה סדורים ומגיהים כאן אתה הוא עד שלא בראת את העולם אתה הוא משבראת וכו' ושרי להו מארייהו כי אע"פ שכך הוא בסדור הספרדים אנו אין לנו אלא סדור קדמונינו הצרפתים והאשכנזים וכו' ע"ש
עקבי כתב:האם ההסכמות לסדור השל"ה הן הסכמות לנוסח התפילה?
ועוד למרות שהב"ח נתן הסכמה לסדור ר' שבתי סופר:ב"ח אורח חיים סי' מו ס"ק יב כתב:וחדשים מקרוב באו להגיה סדורים ומגיהים כאן אתה הוא עד שלא בראת את העולם אתה הוא משבראת וכו' ושרי להו מארייהו כי אע"פ שכך הוא בסדור הספרדים אנו אין לנו אלא סדור קדמונינו הצרפתים והאשכנזים וכו' ע"ש
ועוד, יש הסכמות בשערי תפלה וסדור בית תפלה מאת ר' זלמן הענא ולמרות שרבי יצחקי מציע שהם מזויפים רבים חולקים עליו.
ועוד, האם ניתן להוכיח מההסכמות לסדור ר' שבתי סופר שיש להניע השוא בתיבה יהיה או בתיבה ובשכבך? או להוכיח מההסכמות לסדור ר' עזריאל מווילנא להניע כל שוא אחר ו"ו שרוקה בראש המילה? דברים המנוגדים לדברי הקדמונים ולכל הפחות הם סברות מיעוט המדקדקים. וגם מוסכם היום שהם לא נכונים. [ואין לי פנאי לפרט כל הדוגמאות של השינוים בנוסח התפילה בסידוריהם שאינם נכונים ולכל הפחות רבים פקפקו מסקנותיהם. הלא במקומות רבים הם לא הסכימו. ובודאי אין להביא ראיות לדעתם מההסכמות.]
רק לשם הבהרה אין בכוונתי לזלזל ברב וואלף רק להוכיח דעתי שההסכמות לכל היותר ערב ליושרו ואת כוונת הנכונה שלו.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים