עמוד 1 מתוך 1

י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 9:28 pm
על ידי בני ברקי
האם יש קהילות אשכנזיות שלא נוהגים לומר את הפיוט י-ה א-לי בג' רגלים?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 10:10 pm
על ידי יבנה
לפי ויקיפדיה - הפיוט מושר בקהילות אשכנז המזרחי, ולא נתקבל כלל בקהילות אשכנז המערבי, וגם בקצת קהלות אשכנז המזרחי כגון קהילת וויען לא נתקבל.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 10:17 pm
על ידי יהודה בן יעקב
בקהילות הונגריה נראה שלא אמרו אותו, ראה: https://tablet.otzar.org/#/book/147958/ ... /0/end/0/c
שו"ר שכן כתב גם בקובץ שהועלה פה: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=9126#p82309

Re: י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 11:03 pm
על ידי איש בן פרצי
זה לא התקבל בשום קהילה אשכנזית (-מובהק, כמובן) לא באשכנז ולא באוסטריה - הונגריה.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 11:12 pm
על ידי בני ברקי
בקהילות החסידיות זה התקבל אצל כולם?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 11:26 pm
על ידי כדכד
איש בן פרצי כתב:זה לא התקבל בשום קהילה אשכנזית (-מובהק, כמובן) לא באשכנז ולא באוסטריה - הונגריה.

בקהילות הולנדיות גם לא?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 11:40 pm
על ידי איש פלוני
כדכד כתב:בקהילות הולנדיות גם לא?

לא הובא בספר מנהגי אמסטרדם.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 2:41 pm
על ידי בן מיכאל
בני ברקי כתב:בקהילות החסידיות זה התקבל אצל כולם?

בגור לא.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 2:58 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
זהו פיוט שכנראה חובר ע"מ שלא לאומרו.

שהרי זה "פיוט לג' רגלים", אך -

אין לאומרו כשמזכירים נשמות,

ולא כשאומרים תפילת טל או גשם,

ולא כשחל הרגל בשבת,

וא"כ בארץ ניתן לאומרו ביום א' של סוכות בלבד...

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 3:39 pm
על ידי ברשילא
התפרסם במוסף ש"ק פרשת עקב תשס"ט:

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 3:51 pm
על ידי האמת אדרוש
דרך אגב, מה שיש נוהגים שגם הציבור אומר אותו ביחד עם הש״ץ, יש לזה מקור?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 4:09 pm
על ידי צופה_ומביט
ההשוואה ל"הנני העני" לענ"ד אינה מדויקת.
הנני העני היא רשות מפורשת לחזן, ומי שאינו השליח ציבור לא יכול לאומרה, כי היא מדברת על משהו שהוא לא, ואיך יגיד שקרים.
משא"כ י-ה אלי, מדבר על סלה אהללך באשרי יושבי ביתך ועל תפילה במקום קרבנות ותפילה להשבת ישראל לאדמתם ולבית המקדש,
וזהו דבר שבעצם נכון ונוגע לכל אחד מהציבור.
אז גם אם במקורו נתקן כרשות לחזן [ולא כפיוט פתיחה לתפילת מוסף], אין לא איסור ולא חילול ולא טעות לאומרו על ידי אחרים ג"כ [שהם ישתמשו בו כפיוט פתיחה לתפילת מוסף].
ובזה מובן המנהג כיום בהרבה מקומות שכולם שרים את הפיוט עם החזן, ואני הקטן ביניהם, ויש לי טעם טוב ומתוק בפיוט זה,
והא קמן שאין בו משהו מסוים שהופך אותו "בעצם" להיות רשות לחזן.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 4:17 pm
על ידי אור עולם
ומנין שיקום פורקן ואב הרחמים שייכים לחזן מוסף?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 6:04 pm
על ידי עץ הזית
אפרקסתא דעניא כתב:זהו פיוט שכנראה חובר ע"מ שלא לאומרו.
שהרי זה "פיוט לג' רגלים", אך -
אין לאומרו כשמזכירים נשמות,
ולא כשאומרים תפילת טל או גשם,
ולא כשחל הרגל בשבת,
וא"כ בארץ ניתן לאומרו ביום א' של סוכות בלבד...
הפיוט לא חובר ע"מ שלא לאמרו שהרי הוא חובר בחו"ל (או עכ"פ הכללים מתי הוא לא נאמר נקבעו בחו"ל).
כל הספק הוא האם הכללים מתי לא לאמרו מיועדים רק לחו"ל או שהפיוט עצמו מיועד רק לחו"ל (מלבד יו"ט ראשון של סוכות שלא חל בשבת)...

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 6:10 pm
על ידי ברשילא
עץ הזית כתב:כל הספק הוא האם הכללים מתי לא לאמרו מיועדים רק לחו"ל או שהפיוט עצמו מיועד רק לחו"ל (מלבד יו"ט ראשון של סוכות שלא חל בשבת)...

כאמור לעיל, המנהג לאומרו ביו"ט א' דפסח (אף שאומרים גם תפילת טל).

Re: י-ה א-לי

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 7:09 pm
על ידי עץ הזית
ברשילא כתב:
עץ הזית כתב:כל הספק הוא האם הכללים מתי לא לאמרו מיועדים רק לחו"ל או שהפיוט עצמו מיועד רק לחו"ל (מלבד יו"ט ראשון של סוכות שלא חל בשבת)...

כאמור לעיל, המנהג לאומרו ביו"ט א' דפסח (אף שאומרים גם תפילת טל).
ונראה שטעם המנהג הוא כמו שכתבתי (הצד הראשון) שהכללים מיועדים רק לחו"ל [אבל נקטו כך דווקא לגבי הכלל של תפילת (גשם ו)טל, אבל לגבי הכלל של הזכרת נשמות נקטו שהוא גם בארץ ישראל ולכן בחג השבועות לא אומרים].

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 9:32 am
על ידי בני ברקי
שמעתי בשם הגר"א נבנצאל שליט"א
שהטעם שאומרים אותו הוא כדי שלא יהיה תורה(קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף ולכן בשבת שיש הפסקה של "יקום פורקן" או שיש יזכור אין טעם לאומרו.
תפילת טל זה לא הפסקה לפני אשרי ואולי בחו"ל לא אומרים ביו"ט א של פסח מפני אריכות תפילת הטל קיצרו

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 10:35 am
על ידי איש בן פרצי
בן מיכאל כתב:
בני ברקי כתב:בקהילות החסידיות זה התקבל אצל כולם?

בגור לא.
בגלל שהם לא אומרים שום יוצרות?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 10:46 am
על ידי צופה_ומביט
בני ברקי כתב:שמעתי בשם הגר"א נבנצאל שליט"א
שהטעם שאומרים אותו הוא כדי שלא יהיה תורה(קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף ולכן בשבת שיש הפסקה של "יקום פורקן" או שיש יזכור אין טעם לאומרו.
תפילת טל זה לא הפסקה לפני אשרי ואולי בחו"ל לא אומרים ביו"ט א של פסח מפני אריכות תפילת הטל קיצרו

לפי"ז למה בא"י נוהגים כן לאומרו ביו"ט ראשון של פסח אבל לא ביו"ט שמיני עצרת?
ואולי כי בא"י שמינ"ע הוא גם שמחת תורה וכבר האריכו די בפיוטים ושירה.
ובחו"ל בגלל תפילת גשם כמנהגם.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 11:06 am
על ידי בני ברקי
צופה_ומביט כתב:
בני ברקי כתב:שמעתי בשם הגר"א נבנצאל שליט"א
שהטעם שאומרים אותו הוא כדי שלא יהיה תורה(קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף ולכן בשבת שיש הפסקה של "יקום פורקן" או שיש יזכור אין טעם לאומרו.
תפילת טל זה לא הפסקה לפני אשרי ואולי בחו"ל לא אומרים ביו"ט א של פסח מפני אריכות תפילת הטל קיצרו

לפי"ז למה בא"י נוהגים כן לאומרו ביו"ט ראשון של פסח אבל לא ביו"ט שמיני עצרת?
ואולי כי בא"י שמינ"ע הוא גם שמחת תורה וכבר האריכו די בפיוטים ושירה.
ובחו"ל בגלל תפילת גשם כמנהגם.


באר"י בשמחת תורה לא אומרים בגלל שיש יזכור ולא בגלל תפילת הגשם

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 11:28 am
על ידי צופה_ומביט
צודק, שכחתי.

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 11:33 am
על ידי עושה חדשות
בני ברקי כתב:כדי שלא יהיה תורה (קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף
מה הבעיה?

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 12:42 pm
על ידי בני ברקי
עושה חדשות כתב:
בני ברקי כתב:כדי שלא יהיה תורה (קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף
מה הבעיה?


כנראה, כדי שלא יחשבו שתמיד צריך לקרוא תורה נביאים כתובים ברצף

Re: י-ה א-לי

פורסם: ה' מאי 11, 2023 11:27 am
על ידי י. אברהם
מי יכול להעלות את הפיוט כפי שמושר בישיבות/קהילות אשכנז?

Re: י-ה א-לי

פורסם: א' מאי 14, 2023 12:00 pm
על ידי גביר
איש פלוני כתב:
כדכד כתב:בקהילות הולנדיות גם לא?

לא הובא בספר מנהגי אמסטרדם.


ככל הזכור לי גם אצל פרינס [בית כנסת מיסודם של יוצאי הולנד ברחובות] אין אומרים אותו.