מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי י. אברהם » א' מרץ 10, 2024 1:01 pm

תיקונים והערות לפי' רש"י ובית מדרשו על 'פיוטים לד' פרשיות'
עי' מנחות כט. דמנורות שעשה שלמה המלך הכניסם לכור אלף פעמים


יוצר לפרשת שקלים
עמ' יז

תפן.PNG
תפן.PNG (15.16 KiB) נצפה 1538 פעמים

מה שפירש כמו ראשית אוני לשון כאב, צ"ע דלא מצינו מי שיפרש כן ראשית אוני.
ואולי ט"ס הוא וצ"ל: בן אוני (בראשית לה, יח) ופירש"י בן צערי, וא"ש.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ג' מרץ 12, 2024 11:20 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי ממזרח שמש » א' מרץ 10, 2024 3:01 pm

צרור המור בראשית מט ג
וכן דרשו וראשית אוני, על מחלוקת קרח שניצל און בן פלת. וכן דרשו שגלה בראשונה שבט ראובן, שנאמר ויער אלהי ישראל את רוח פול מלך אשור ויגלם לראובני ולגדי וגו' (דה"א ה, כו), וזהו ראשית אוני לשון צער, כמו (לעיל לה, יח) בן אוני],

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 10, 2024 3:05 pm

יישר כח
ומה באמת הפשט בדברי צרור המור?
ראשית אוני זה ראשית כחי, ולפי הפשט רחוק להשאילו ללשון צער. שמא גם הפסוק "מרוב אונים ואמיץ כח" זה לשון צער??

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ב' מרץ 11, 2024 10:01 am

האמת שכן הוא בב"ר צח ד כחי וראשית אוני, שירוי חילי ושירוי צערי. ובמת"כ כן הוא בתרגום ירושלמי וכו' ובמעשה בלהה הוא היה ראשית צערו.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' מרץ 11, 2024 11:07 am

יוצר לפ' שקלים
עמ' א
למשולי עפר ואפר.
ולא פי' מנלן דנמשלו ישראל לעפר ואפר. ועי' לקמן עמ' מה 'מספר עפרים', ובפי' כתב שנמשלו לעפר שנא' מי מנה עפר יעקב (ואולי אפר דנקט לאו דוקא אלא ליופי החרוז, ועי' חולין פח: דמצינו אפר שקרוי עפר).

עמ' יא
בקץ זה. בזמן זה. ובהע' סח הקליר משתמש במילת קץ גם בהוראה של זמן מסויים.
וכן בפיוט 'אלים' בתפילת טל עמ' עט, עד קץ לחיכת שור. וכן לקמן עמ' קח, בקץ אשר נכמר ויחי'

עמ' יד
שנא' (במדבר כג, כא) ותרועת מלך בו לשון ריעות ולשון חיבור.
וכן פירש רש"י שם.

מוסף לפ' שקלים
עמ' מב
אור פניך עלינו. כמו אבני נזר מתנוססות וכו' אף כאן נסה כמו הצהיר והאירה.
עי' כל זה גם בפיוט 'ארשה' בתפילת טל עמ' יט, וע"ש צ' מתחלפת בס' וכו'.

שם
ובצדק הגה. בשעה שאני הוגה וכו' ואומר.
ומש"כ רש"י ביהושע א, ח דלשון הגיון הוא בלב, היינו דוקא בלשון תורה כמש"כ שם.

עמ' מג
דעו דרשו. 'לשמך' עולה אותה כופר כמו שהוא חרות ומפורש בו.
כנראה דכוונתו למאי דכתיב כופר נפשו לה', והיינו לשם ה'.

עמ' מה
ובכס והדום. בסוף הדיבור "וכן באיש כופר נפשו וכן בקרבני לחמי".
כוונתו דבמדרש שם מדבר גם מפסוקים אלו ע"ש.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ו' מרץ 15, 2024 1:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' מרץ 13, 2024 6:41 am

יוצר לפ' שקלים
עמ' ה
בד"ה אז מאז. ופתר אז מאז על 'ידי' התורה שנאמר בה אז. נדצ"ל על התורה.

עמ' יט
בד"ה מי יוכל. ח"ו שלא ימעטו על כך. נדצ"ל על ידי כך.

שם
בד"ה לבל יחסר. כי נתקיימו קללות וירדו ובגולה. צ"ל בגולה.

עמ' כה
בד"ה לרשע נשקלתי. לכף חובה הכריעו המאזנים עלי. לפי"ז צריך לנקד לְרֶשַע בסגול הרי"ש (וכ"כ בפי' ידי יוצר, תרכ"ג), ולפי' ר' משולם הניקוד לְרָשָע.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' מרץ 13, 2024 11:41 am

עמ' כז

ועל הגנוז.PNG
ועל הגנוז.PNG (24.86 KiB) נצפה 1362 פעמים

צ"ל ואבד ואין ידוע לו וכו', על האבוד והגבוי.
ומש"כ ועודנו בדרך, הוא פירש"י ולא לשון הברייתא.
ומש"כ תוספתא שקלים צ"ל ב"מ נח., עי' שם 'דתניא' וכו'.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: פי' רש"י ובית מדרשו 'פיוטים לד' פרשיות' - תיקונים והערות

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' אפריל 06, 2024 9:45 pm

מוסף לפ' החודש
עמ' רלד
בד"ה "גלותו" בדת שינונים. כלומר "כשיכלה" הנחמות שנתנבאו הנביאים.
אינו מובן ונדצ"ל כשיתגלה (או משהו בדומה)


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים