מקור הזמר איש חסיד היה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ש' דצמבר 31, 2011 11:08 pm

מישהו אולי יודע מה מקור כל המעשה של הזמר איש חסיד היה בזמירות למוצש"ק?

עשוי לנחת
הודעות: 2763
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ש' דצמבר 31, 2011 11:14 pm

אחד היה אברהם כתב:מישהו אולי יודע מה מקור כל המעשה של הזמר איש חסיד היה בזמירות למוצש"ק?

מופיע לי בסידור שהסיפור מופיע בברייתא. לא יודע יותר מזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 3987
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2011 11:20 pm

במקור התפילות מופיע: הזמר הזה הוא מדברי רבינו נסים ז"ל, והמשורר רבינו ישי בר מרדכי עשה ממנו זמר ע"פ א"ב, ואח"כ חתם שמו [ספר 'אוצר ישראל'], והוא היה בן הלבוש, ונפ' ה' אלפים שצ"ג.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10226
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' דצמבר 31, 2011 11:25 pm

ישי בר מרדכי היה בזמן הגאונים ולא בזמן הלבוש, ואין הכרח שלקח את זה מספר המעשיות לרנ"ג (ולכאורה גם קדם בזמן לרב נסים גאון) אלא יתכן ששניהם שאבו מאותו מקור.
בשם הדברי חיים מספרים שאמר שהבית עדיין קיים והוא בפאדובה...

היא שיחתי
הודעות: 3272
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ינואר 01, 2012 12:47 am

מתוך מתיבתא החדש על זמירות שבת:
בהקדמת כמה מסדרי הזמירות נאמר שמעשה זה נמצא בברייתא, (ובעל מטה יהודה אף כותב שראהו בברייתא) אולם המקור הקדום ביותר שיש בידינו היום לסיפור הוא "חיבור יפה מהישועה" לרבי ניסים בר יעקב מקירואן (הוא רנ"ג) המתחיל "הזכירו חכמים עליהם השלום", מחבר הפיוט הוא הפייטן רבי ישי בר מרדכי בר שלמה, שחי באיטליה לפני כאלף שנים (ישנם מקורות שכתבו בטעות כי רבי ישי בר מרדכי הוא בנו של הלבוש וראה שערי האמונה שאף מביא מעשה בזה)

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ג' ינואר 03, 2012 4:05 pm

מישהו אמר לי שמובא בספרים שיש תיקון גדול לזמר זמר זה במוצאי שבת לתיקון העוון הידוע, ושמרומז הרבה בזמר זה השם המסוגל לזה, היינו השם חב"ו, היוצא מר"ת פסוק חיל בלע ויקיאנו, ומרומז בזמר כמה פעמים:
א. איש חסיד היה. בלי מזון ומחיה:
ב. חנון ורחום במרומיו. אולי יגמלנו ברחמיו:
ג. שת לו חכמתו בקרבו. והחזיק בו כמו רבו:
ד. תכלית טרקלין ופלטרין. הרי אתה בן חורין:
ה. חפשני בודאי ובברור. כנמת לענין שחרור:
וּשְׁאֵלָתִי מה המקור לכך.

חכם באשי
הודעות: 9988
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 03, 2012 4:35 pm

נראה לי, שאם תחפש היטב, תמצא בכל פיוט וזמר, קדום ומאוחר, את ראשי התיבות חבו כמה וכמה פעמים.

המהדיר
הודעות: 274
הצטרף: ג' אוקטובר 11, 2011 3:41 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי המהדיר » ג' ינואר 03, 2012 4:47 pm

איש_ספר כתב:ישי בר מרדכי היה בזמן הגאונים ולא בזמן הלבוש, ואין הכרח שלקח את זה מספר המעשיות לרנ"ג (ולכאורה גם קדם בזמן לרב נסים גאון) אלא יתכן ששניהם שאבו מאותו מקור.
בשם הדברי חיים מספרים שאמר שהבית עדיין קיים והוא בפאדובה...


לא פיזה?...

חכם באשי
הודעות: 9988
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 03, 2012 4:59 pm

לפי אותה מסורת, המגדל הנטוי בפיזה הוא באמת בפאדובה. ודוק....

ישבב הסופר
הודעות: 2679
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' ינואר 03, 2012 6:13 pm

אחד היה אברהם כתב:מישהו אמר לי שמובא בספרים שיש תיקון גדול לזמר זמר זה במוצאי שבת לתיקון העוון הידוע, ושמרומז הרבה בזמר זה השם המסוגל לזה, היינו השם חב"ו, היוצא מר"ת פסוק חיל בלע ויקיאנו, ומרומז בזמר כמה פעמים:
א. איש חסיד היה. בלי מזון ומחיה:
ב. חנון ורחום במרומיו. אולי יגמלנו ברחמיו:
ג. שת לו חכמתו בקרבו. והחזיק בו כמו רבו:
ד. תכלית טרקלין ופלטרין. הרי אתה בן חורין:
ה. חפשני בודאי ובברור. כנמת לענין שחרור:
וּשְׁאֵלָתִי מה המקור לכך.

הובא כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 9&pgnum=63 בשם ספרן של צדיקים בסיפור מר' משה מפשעווארסק תלמיד הבעש"ט.
וכאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 9&pgnum=63 בשם האור לשמים פרשת יתרו.

בגולה
הודעות: 792
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי בגולה » ג' ינואר 03, 2012 6:16 pm

חכם באשי כתב:לפי אותה מסורת, המגדל הנטוי בפיזה הוא באמת בפאדובה. ודוק....

המסורה הוא על בנין כמו ארמון בפאדובה, שאף הגוים שם יודעים שלא להכנס לשם.

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ג' ינואר 03, 2012 7:02 pm

ישבב הסופר כתב:הובא כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 9&pgnum=63 בשם ספרן של צדיקים בסיפור מר' משה מפשעווארסק תלמיד הבעש"ט.

הקישור הזה מוביל לספר שערי האמונה ג"כ.

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ג' ינואר 03, 2012 7:08 pm

בספר שערי האמונה (לר' נתן נטע דונר) שהפנה לשם ישבב הסופר, איתא בשם ספר אור לשמים - יתרו, עוד כמה פעמים בזמר הנ"ל שמוזכר השם הנ"ל חב"ו, דהיינו:
א. גונן בחשובה אשה וגם בבנים חמשה.
ב. יעצת בדעת ובחכמה, עצתך בלי להסכימה:

ישבב הסופר
הודעות: 2679
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' ינואר 03, 2012 8:59 pm


שבטיישראל
הודעות: 1719
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ינואר 03, 2012 9:21 pm

בגולה כתב:
חכם באשי כתב:לפי אותה מסורת, המגדל הנטוי בפיזה הוא באמת בפאדובה. ודוק....

המסורה הוא על בנין כמו ארמון בפאדובה, שאף הגוים שם יודעים שלא להכנס לשם.


לפני שנים רבות שמעתי פעם שהכוונה להמגדל הידוע באיטליא the leaning tower of Pisa

בגולה
הודעות: 792
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי בגולה » ג' ינואר 03, 2012 9:28 pm

שבטיישראל כתב:
בגולה כתב:
חכם באשי כתב:לפי אותה מסורת, המגדל הנטוי בפיזה הוא באמת בפאדובה. ודוק....

המסורה הוא על בנין כמו ארמון בפאדובה, שאף הגוים שם יודעים שלא להכנס לשם.


לפני שנים רבות שמעתי פעם שהכוונה להמגדל הידוע באיטליא the leaning tower of Pisa

אם כן זה לא בפאדובה אלא בפיזה, וזה לא יתאים למה ששמעתי שאף הגוים אינם רוצים להיכנס לשם, שכן בפיזה המגדל הוא מקום תיירות שנכנסים אליו.

המהדיר
הודעות: 274
הצטרף: ג' אוקטובר 11, 2011 3:41 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי המהדיר » ג' ינואר 03, 2012 9:30 pm

פשוט מגוחך.
המגדל של פיזה הוא חלק מקתדרלה סמוכה ושניהם מימי-הביניים.

שיבר
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי שיבר » ד' ינואר 04, 2012 8:36 pm

פעם היה במוסף ש"ק של יתד מאמר מיוסף זייבלד כמדומה שהביא הארות מפעימות מן הזמר בשם אחד בשם רש"ד בלז, במיוחד על התנהגות נאותה בין בני זוג.

בזמר מתואר כיצד מבקשת האשה "החשובה" מבעלה החסיד לצאת לשוק ולהביא טרף לביתו, וראו באיזה סגנון היא מבקשת: ראשית היא מפיחה רוח תקוה "יותר אין להתיאשה", אח"ז משבחת את בעלה במה שיש בו "ותורה מצאת כי יגעת", וממשיכה לדרבן אותו בדברי שבח "זהיר כבר נשוק", מציעה את הצעתה "הלא תצא לשוק" ומיד מאריכה בדברי אמונה ובטחון "חנון ורחום במרומיו כו' טוב לקוויו וכו' רצון 'יראיו' יעשה".

הבעל החסיד אינו מסכים עם הצעת זוגתו, אך ראו כיצד הוא דוחה אותה: ראשית הוא משבח אותה "יעצת בדעת ובחכמה" אמנם "עצתך בלי להסכימה" באין שלמה ופרוטה.

אזרה האשה מתניה למען כבודו של בעלה ו"מהרה ושאלה משכנים מלבושים נאים מתוקנים" והחסיד לעומתה מתאזר באמונת אומן "נלבש והשליך יהבו על ה' אשר אהבו".

התיישבו הילדים להתפלל על האב, ומה הם מתפללים "אל ישוב דך נכלם", שאבא לא יתבייש! שיישמר כבודו.

חכם באשי
הודעות: 9988
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 9:52 pm

יפה ביותר.
הנה לכם דוגמא, לדבר השגור בפיות כל האנשים מידי מוצ"ש, ואף אחד לא חושב לעומק!...

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ד' ינואר 04, 2012 10:16 pm

בספר שערי האמונה (שהפנה לשם ישבב הסופר) כתב בשם ספר ש"ט, שאם יכוין בקדושה ובטהרה בליל שבת בזיווגו, זה סגולה לפרנסה, והשאלה מה יכוין, האם את הזמר, או שמא את השם חב"ו?

צפנת פענח
הודעות: 108
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 10:59 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי צפנת פענח » ה' ינואר 05, 2012 8:35 am

האם יש איזשהו מסורה על בנין שנמנעים הגויים להיכנס שם, ימחול נא אחד לגלות לנו באיזה בנין מדובר.
ואגב, בענין מסורת הדברי חיים, יתכן כי הי' לו בקבלה שזה באיטלי' של יון סמוך לפאדובא, מקום שישבו בו גדולים, ועל פיזה לא נשמע מעולם עלי' שקיימת, והשומע לא דק!

בגולה
הודעות: 792
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי בגולה » ה' ינואר 05, 2012 1:21 pm

צפנת פענח כתב:האם יש איזשהו מסורה על בנין שנמנעים הגויים להיכנס שם, ימחול נא אחד לגלות לנו באיזה בנין מדובר.

כבר כתבתי לעיל שישנה שמועה כזו, ואף שאלתי עתה למלומד אחד ואמר לי שיש אצלם כזה אגדה, אבל הוא לא זכר אם עדיין הבנין קיים עתה.
ומה שכתבת
צפנת פענח כתב:ואגב, בענין מסורת הדברי חיים, יתכן כי הי' לו בקבלה שזה באיטלי' של יון סמוך לפאדובא, מקום שישבו בו גדולים, ועל פיזה לא נשמע מעולם עלי' שקיימת, והשומע לא דק!

נראה מדבריך כאילו פיזה אינה באיטליה של יון - משא"כ פיזה, הנה אף פיזה הוא באיטליה של יון, ואפשר הכותב לא דק ! (אכן זהו נכון שעל פיזה לא נשמע מעולם שקיימת קפידא כנ"ל, וכפי שכתבתי למעלה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2041
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' ינואר 05, 2012 6:30 pm

מחד, כותבים ספרי הקבלה והחסידות, שהחטא הידוע הוא מהחמורים ביותר בתורה וכמעט שאי אפשר לתקנו.

מאידך, כותבים ספרי החסידות, כי התיקון לחטא זה הוא קל ביותר: י' פרקי תהילים מסוימים, או אמירת זמר נחמד במוצ"ש וכיו"ב.

האם רק אני חש בפרדוקס?

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ה' ינואר 05, 2012 7:55 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מחד, כותבים ספרי הקבלה והחסידות, שהחטא הידוע הוא מהחמורים ביותר בתורה וכמעט שאי אפשר לתקנו.

מאידך, כותבים ספרי החסידות, כי התיקון לחטא זה הוא קל ביותר: י' פרקי תהילים מסוימים, או אמירת זמר נחמד במוצ"ש וכיו"ב.

האם רק אני חש בפרדוקס?
אפרקסתא דעניא, אל תשכח שגם להכשל בחטא זה הינו מאד קל, ומה גם שכבר אמר רבי נחמן מברסלב בספר המידות (תשובה ח"א אות יט): יש להקל אופן התשובה על החוטאים.

ומה בכלל ההשואה בין התיקון לומר י' המזמורים לתיקון חטא זה, להמובא לעיל לענין זמר זה, על הי' המזמורים רבי נחמן מברסלב אמר במפורש שזה תיקון גמור, והזמר הנ"ל מסוגל, אבל תיקון גמור וכו', לא שמענו.

צפנת פענח
הודעות: 108
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 10:59 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי צפנת פענח » ו' ינואר 06, 2012 8:59 am

בגולה כתב:
צפנת פענח כתב:האם יש איזשהו מסורה על בנין שנמנעים הגויים להיכנס שם, ימחול נא אחד לגלות לנו באיזה בנין מדובר.

כבר כתבתי לעיל שישנה שמועה כזו, ואף שאלתי עתה למלומד אחד ואמר לי שיש אצלם כזה אגדה, אבל הוא לא זכר אם עדיין הבנין קיים עתה.
ומה שכתבת
צפנת פענח כתב:ואגב, בענין מסורת הדברי חיים, יתכן כי הי' לו בקבלה שזה באיטלי' של יון סמוך לפאדובא, מקום שישבו בו גדולים, ועל פיזה לא נשמע מעולם עלי' שקיימת, והשומע לא דק!

נראה מדבריך כאילו פיזה אינה באיטליה של יון - משא"כ פיזה, הנה אף פיזה הוא באיטליה של יון, ואפשר הכותב לא דק ! (אכן זהו נכון שעל פיזה לא נשמע מעולם שקיימת קפידא כנ"ל, וכפי שכתבתי למעלה.


לא הבנת מה שכתבתי, דיתכן שבמקומות פולין וגאליציא, לא שמעו על פיזה שבאיטאליא, ועל פאדובה כן שמעו, ונמסרה המסורה שזהו בסביבות פאדובה מקום מפורסם של גדולים ורבנים, והשומע השמיט פרט זו שזהו סמוך לפאדובה, וכתב שהוא בפאדובה!!

בגולה
הודעות: 792
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי בגולה » ו' ינואר 06, 2012 1:48 pm

קודם כל פיזה לא כל כך סמוך לפאדובה, שנית הרי ישנה מסורת כזו בין הגויים באיטליה, והם לא טעו בין פיזה לפאדובה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אדג » ו' ינואר 06, 2012 1:58 pm

עד שאתם מפלפלים במסורה, אני שואל: מישהו יכול למצוא לי עדות כלשהי, ולו הקטנה, הנידחת והקלושה ביותר לה? על איזה שמועה מדובר, אם אף אחד עוד לא שמע אותה בכלל?

בגולה
הודעות: 792
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי בגולה » ו' ינואר 06, 2012 5:49 pm

עדות כלשהו בכתב אין לי, אבל שמעתי על אחד שהיה בפאדובה וראה המקום, וגויי המקום אמרו לו שאין נכנסים בו שכן הבנין נבנה בין לילה ע"י שדים.
לא שמעתיו מפיו - אלא איש מפי איש מפי איש..., וכמובן שאין לסמוך על זה, אך אנסה בל"נ לברר הדבר אצל המקור הראשון - אשר מכירו אני.

יגיד דבר
הודעות: 22
הצטרף: ד' מרץ 25, 2015 9:34 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי יגיד דבר » א' אוגוסט 20, 2017 8:33 pm

זה עתה הבית הגיע לונציה:

http://www.kikar.co.il/243054.html

הא לחמא עניא
הודעות: 736
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' אוגוסט 23, 2017 6:20 pm

יגיד דבר כתב:זה עתה הבית הגיע לונציה:
http://www.kikar.co.il/243054.html

חסום לבעלי נתיב.

הא לחמא עניא
הודעות: 736
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' אוגוסט 23, 2017 6:24 pm

שמעתי פעם ווארט נאה ויפה ומתוק להסמיך דברי החסיד עם היסוד שכתוב בספה"ק נועם אלימלך פר' בהר בשם אחיו הרה"ק רבי רבי זושא מאניפאלי זיע"א, דאם שואלים 'מה נאכל' הרי זה גורם שיפסוק ההשפעות שה' נותן לכל אחד ואחד, הוא פגם בצינור, ולכן צריך ברכה מיוחדת נוספת 'וציויתי את ברכתי'.
הוא הדין הכא במעשה של החסיד ומשפחתו, דודאי העניות לא היתה שם משהו חדש, אלא התמודדו עם זה ואיכשהו החיים המשיכו, אבל ברגע שהחסיד שמע את אשתו אומרת 'ותורה מצאת כי יגעת מה נאכל מעתה', הוא הבין שעכשיו נפגם הצינור והוא צריך לעשות פעולה מיוחדת של השתדלות שיש על הברכה על מה לחול.
א שיין ווארט.

חיימשה
הודעות: 323
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי חיימשה » ד' אוגוסט 23, 2017 9:25 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מחד, כותבים ספרי הקבלה והחסידות, שהחטא הידוע הוא מהחמורים ביותר בתורה וכמעט שאי אפשר לתקנו.

מאידך, כותבים ספרי החסידות, כי התיקון לחטא זה הוא קל ביותר: י' פרקי תהילים מסוימים, או אמירת זמר נחמד במוצ"ש וכיו"ב.

האם רק אני חש בפרדוקס?

זה שהוא החמור מכל עבירות שבתורה, זהו שו''ע מפורש, ומי שלומד את הגמרא פ' כל היד רואה שכן היא ההתייחסות.
נכון שהמקובלים ותלמידי הבעש''ט הרבו להזהיר ע''ז.
תיקון הכללי הוא חידוש של מוהר''ן מברסלב לבדו, ואין לך בו אלא חידושו.

עקביה
הודעות: 1564
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוגוסט 23, 2017 9:57 pm

חיימשה כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:מחד, כותבים ספרי הקבלה והחסידות, שהחטא הידוע הוא מהחמורים ביותר בתורה וכמעט שאי אפשר לתקנו.

מאידך, כותבים ספרי החסידות, כי התיקון לחטא זה הוא קל ביותר: י' פרקי תהילים מסוימים, או אמירת זמר נחמד במוצ"ש וכיו"ב.

האם רק אני חש בפרדוקס?

זה שהוא החמור מכל עבירות שבתורה, זהו שו''ע מפורש, ומי שלומד את הגמרא פ' כל היד רואה שכן היא ההתייחסות.
נכון שהמקובלים ותלמידי הבעש''ט הרבו להזהיר ע''ז.
תיקון הכללי הוא חידוש של מוהר''ן מברסלב לבדו, ואין לך בו אלא חידושו.

התייחסות הגמרא שונה בתכלית ובאופן מהותי מהתייחסות הזוהר והמקובלים ואכמ"ל.

סעדיה
הודעות: 975
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי סעדיה » ד' אוגוסט 23, 2017 11:40 pm

עקביה כתב:
חיימשה כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:מחד, כותבים ספרי הקבלה והחסידות, שהחטא הידוע הוא מהחמורים ביותר בתורה וכמעט שאי אפשר לתקנו.

מאידך, כותבים ספרי החסידות, כי התיקון לחטא זה הוא קל ביותר: י' פרקי תהילים מסוימים, או אמירת זמר נחמד במוצ"ש וכיו"ב.

האם רק אני חש בפרדוקס?

זה שהוא החמור מכל עבירות שבתורה, זהו שו''ע מפורש, ומי שלומד את הגמרא פ' כל היד רואה שכן היא ההתייחסות.
נכון שהמקובלים ותלמידי הבעש''ט הרבו להזהיר ע''ז.
תיקון הכללי הוא חידוש של מוהר''ן מברסלב לבדו, ואין לך בו אלא חידושו.

התייחסות הגמרא שונה בתכלית ובאופן מהותי מהתייחסות הזוהר והמקובלים ואכמ"ל.

במה??

הרואה
הודעות: 645
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי הרואה » ד' אוגוסט 23, 2017 11:53 pm

חיימשה כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:מחד, כותבים ספרי הקבלה והחסידות, שהחטא הידוע הוא מהחמורים ביותר בתורה וכמעט שאי אפשר לתקנו.

מאידך, כותבים ספרי החסידות, כי התיקון לחטא זה הוא קל ביותר: י' פרקי תהילים מסוימים, או אמירת זמר נחמד במוצ"ש וכיו"ב.

האם רק אני חש בפרדוקס?

זה שהוא החמור מכל עבירות שבתורה, זהו שו''ע מפורש, ומי שלומד את הגמרא פ' כל היד רואה שכן היא ההתייחסות.
נכון שהמקובלים ותלמידי הבעש''ט הרבו להזהיר ע''ז.
תיקון הכללי הוא חידוש של מוהר''ן מברסלב לבדו, ואין לך בו אלא חידושו.

אצל ר' נחמן באופן כללי היגון מהחטא הוא אסון יותר גבוה מהחטא עצמו, שעל ידי שנפל בחטא זוכה לסתרי תורה שנמצאים בעבירה, ועל כן למפרע אין להצטער על כך שנכשל בחטא, ומסתמא כל שכן בחטא כזה חמור ע"פ דברי המקובלים מסתתרים הרבה מעלות גדולות, וגם מי שמתקרב לצדיק פעמים בתחילה שפוגם יותר בשנתו ואין לירא מזה, ועל כן די בתיקון קל שהופך הכל מהשורש על ידי ניגון של אין סוף שמבטל ההבל של כל הקליפות ממילא.
אין לי כאן מקורות מפורשים, אך הכל ראיתי בשעתו בפנים בליקוטי מוהר"ן.
(ואם כבר דווקא במצוה הכי גדולה דהיינו לימוד התורה יכול לההפך לל"ט מלאכות שבת למי שלא מוסר את תורתו לצדיק, ודווקא בעבירה הכי גדולה יכול להגיע לסתרי תורה אם מקושר לצדיק, ולמפרע אין מה לחשוש וכמו תינוק המשתין בשינה, ובכל הדברים האלו ר' נחמן לשיטתו שצריך לקבל הכל על ידי אמונה ולא להכנס בחקירות, ועל כן מי שחפץ יקבל את הדברים כמו שהם, ומי שלא מקום לדון אם כן או לא, ובכלל כמו שיש קושיות על השי"ת יש קושיות על הצדיק שנכלל בו ע"י אילו ידעתיו הייתיו דהיינו שיודע את ה' בבחי' איני יודע דזהו תכלית הידיעה, ועל כן יכול לעשות ר"ה ששופט את כל העולם לטובה, ובפרט את המתקרבים אליו שלא על ידי שליח).
וצ"ב כל העסק הזה.

עקביה
הודעות: 1564
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 24, 2017 12:43 am

סעדיה כתב:
עקביה כתב:התייחסות הגמרא שונה בתכלית ובאופן מהותי מהתייחסות הזוהר והמקובלים ואכמ"ל.

במה??

הלא כתבתי 'ואכמ"ל'.
אבל אכתוב לך (ולכל המעוניין) באישי.

חיימשה
הודעות: 323
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי חיימשה » ה' אוגוסט 24, 2017 1:13 am

שונה או לא, כל מי שלומד את הגמרא עומד משתומם באיזו חומרה הגמרא דנה בזה, מה שלא מצאנו בשום איסור אחר.

לייטנר
הודעות: 3965
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוגוסט 24, 2017 1:56 am

חיימשה כתב:שונה או לא, כל מי שלומד את הגמרא עומד משתומם באיזו חומרה הגמרא דנה בזה, מה שלא מצאנו בשום איסור אחר.


נו נו

עזריאל ברגר
הודעות: 2662
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 24, 2017 12:29 pm

לייטנר כתב:
חיימשה כתב:שונה או לא, כל מי שלומד את הגמרא עומד משתומם באיזו חומרה הגמרא דנה בזה, מה שלא מצאנו בשום איסור אחר.


נו נו

באיזה איסור מצאנו שאוסרים להכניס ידו למקום שעלול אולי חלילה להגיע לחשש איסור?!

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2041
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 24, 2017 4:59 pm

עזריאל ברגר כתב:
לייטנר כתב:
חיימשה כתב:שונה או לא, כל מי שלומד את הגמרא עומד משתומם באיזו חומרה הגמרא דנה בזה, מה שלא מצאנו בשום איסור אחר.


נו נו

באיזה איסור מצאנו שאוסרים להכניס ידו למקום שעלול אולי חלילה להגיע לחשש איסור?!


טלטול מוקצה, אולי?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד