מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור הזמר איש חסיד היה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 24, 2017 7:54 pm

גם לפי שיטות אלו, עדיין יוצא שאיסור זה שוה לחילול שבת! (אינני נכנס לדיון עצמו, אלא לראייה הספציפית)

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 24, 2017 10:07 pm

איש גלילי כתב:גם לפי שיטות אלו, עדיין יוצא שאיסור זה שוה לחילול שבת! (אינני נכנס לדיון עצמו, אלא לראייה הספציפית)

מכובדי הרב איש גלילי,
כיצד אפשר לומר כן? הלא חילול שבת עונשו בסקילה! על איסור זה אמרו בגמ' (נדה יג.) שהוא במיתה בידי שמים, והרי לך שחומרתו פחותה בהרבה. ויש להוסיף שאין זו מבד"ש דאורייתא אלא דרבנן. ראה כיוצא בזה ממש במו"ק (כד. תוס' ד"ה הא).

מה שאמרו בו הרחקה זו, הדומה למוקצה, י"ל בפשטות שמפני שנפשו של אדם מחמדתו הוצרכו להחמיר בהרחקה ממנו.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 24, 2017 10:39 pm

עקביה כתב:
איש גלילי כתב:גם לפי שיטות אלו, עדיין יוצא שאיסור זה שוה לחילול שבת! (אינני נכנס לדיון עצמו, אלא לראייה הספציפית)

מכובדי הרב איש גלילי,
כיצד אפשר לומר כן? הלא חילול שבת עונשו בסקילה! על איסור זה אמרו בגמ' (נדה יג.) שהוא במיתה בידי שמים, והרי לך שחומרתו פחותה בהרבה. ויש להוסיף שאין זו מבד"ש דאורייתא אלא דרבנן. ראה כיוצא בזה ממש במו"ק (כד. תוס' ד"ה הא).

מה שאמרו בו הרחקה זו, הדומה למוקצה, י"ל בפשטות שמפני שנפשו של אדם מחמדתו הוצרכו להחמיר בהרחקה ממנו.

כבר הדגשתי שאני מתייחס לראייה בלבד, וזה מה שיוצא מהראייה. קושייתך נכונה ועצומה, וגם תירוצך נכון וטוב.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי חיימשה » ו' אוגוסט 25, 2017 3:39 pm

הראיה היא להיפך. איסור שבת הוא סקילה, והוזכר בתורה עשרות פעמים כאחד מעיקרי הדת, ומ"מ איסור מוקצה מותר במקום צער, בחשש נזק רבים, כלאחר יד, מן הצד וכו'
ואילו באיסור הוז"ל שאינו מפורש בתורה, נאמרו חומרות עצומות של תבקע כריסו ולא יגע, משא"כ קוץ בשבת מותר אפילו מוציא דם. איסור שינת אפרקדן, בדברים שמונעים את האדם מרגילות החיים, בלי שום התירים כמעט.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מקור הזמר איש חסיד היה

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' אוגוסט 25, 2017 4:22 pm

חיימשה כתב:הראיה היא להיפך. איסור שבת הוא סקילה, והוזכר בתורה עשרות פעמים כאחד מעיקרי הדת, ומ"מ איסור מוקצה מותר במקום צער, בחשש נזק קבים, כלאחר יד, מן הצד וכו'
ואילו באיסור הוז"ל שאינו מפורש בתורה, נאמרו חומרות עצומות של תבקע כריסו ולא יגע, איסור שינת אפרקדן, בדברים שמונעים את האדם מרגילות החיים, בלי שום התירים כמעט.

יפה מאד, וזאת קושייתו של הרב עקביה. ותירץ יפה, שהוא בשביל להרחיק מדבר שנפשו של אדם מחמדתו, ומצאנו חומרות גדולות בכל ענייני עריות, באלו שאינם חמורים כמו שבת (ואדרבה, החמירו ביחוד עם אשה ולא ביחוד עם זכר ועם בהמה, אע"פ שאפי' אשת איש אינה אלא בחנק, וזכר ובהמה בסקילה. וההסבר פשוט, כי נפשו של אדם חומדת באשה יותר מבזכר ובהמה).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים