דעת האדמו"ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סגי נהור
הודעות: 1287
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מרץ 28, 2017 1:03 am

אולי אני טועה, אבל נראה לי שלא הבנת מה כתבתי.

יוס'ל
הודעות: 315
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' מרץ 28, 2017 9:13 am

שיבר כתב:שיטת האדמו"ר מקרלין בפרסום רשמי:

דעת האדמור מקרלין על טלפון חכם.pdf


ייש''כ על החוברת, ההורדה עדיין חסומה באתרוג.

לפי הירידה לפרטים, נראה שזו לראשונה שהאדמו''ר בדק את העניין בעצמו ולא ניזון מהסברי עסקנים.

למתבונן, יש בזה חכמה גדולה, הרי למרות כל הכנסים להמון גדול בציבור שלנו יש אינטרנט חלקם מודים רק במייל, {הוכחה קטנה, לפני כמה שנים שהתפרסם הסירטון על ה'חפץ חיים' פתאום כולם השיגו אותו איכשהו לדוג' בסמינר של ביתי היה לחלק גדול מהבנות על דיסק אוןקי כשכולם כמובן חתומים על תקנון שאין להם אינטרנט} גם לרבנים רבים יש [לפחות] מייל, אם ירגישו עבריינים עלולים לגלוש באמת לשאול תחתית, כי ממיילא אין מה להפסיד, כעת יגלשו רק היכן שמותר, ויידעו שיותר מזה אסור.

זו לא כניעה למציאות, אלא הבנה של המציאות.

משה נטע
הודעות: 400
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי משה נטע » ה' מרץ 30, 2017 9:48 pm

האמת שבעניין המייל כבר הוא מהדרך שמחזיקים, אפילו בספרים תורנים חשובים הכתובת לשליחת תגובות והערות היא כתובת מייל.

משה ובני ישראל
הודעות: 383
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ו' מרץ 31, 2017 12:17 pm

קבצים הקשורים לפסח ולכבוד היארצייט המתקרב של הרב וואזנר ע"ה
קבצים מצורפים
פסח כשר קדוש ושמח.png
פסח כשר קדוש ושמח.png (299.37 KiB) נצפה 809 פעמים
פנימה לתוך התנור.jpg
פנימה לתוך התנור.jpg (183.01 KiB) נצפה 809 פעמים
עזרינו9.jpg
עזרינו9.jpg (260.18 KiB) נצפה 809 פעמים
עזרינו 4-2.jpg
עזרינו 4-2.jpg (266.14 KiB) נצפה 809 פעמים
הכנה.jpg
הכנה.jpg (142.91 KiB) נצפה 809 פעמים
מרן הרב ואזנר - פוסטר מדהים.jpg
מרן הרב ואזנר - פוסטר מדהים.jpg (179.78 KiB) נצפה 809 פעמים

הרע במיעוטו
הודעות: 164
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ו' מרץ 31, 2017 12:54 pm

בימים אלו אנו מזכירים את מעלת ישראל שלא שינו שמם לשונם ומלבושיהם, כמה מכאיב לראות קבוצה שלמה מתוך ציבור היראים היוצאת בקול תרועה בדברים כתובים על היפך הגמור מהני ג' דברים אלו. הלא הורגלנו לראות כי הציבור החסידי ניחן בהקפדה מיוחדת על כל ענייני מסורת אבות עד קוצו של יוד וכידוע,
-כל ההסברים לא יועילו לכך שהצורה הנושנה לא תישאר. תג המחיר כה גבוה.

דרומי
הודעות: 602
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 31, 2017 2:43 pm

יש מקרים שבהם אין ברירה אלא להתפשר על 'הרע במיעוטו'...

אגב, דבריך על שמירת הצורה הישנה הזכירו לי שני ספרים שקניתי פעם בשם 'תבנית כלים' ו'תבנית ...', שיש בהם איורים הקשורים לסדר טהרות, שחוברו דוקא ע"י יהודים שנחשבים ייקים ולא חסידים, והם מעידים על עצמם שמטעמי שמרנות לא השתמשו כלל במחשב המחודש אלא עשו את כל עבודתם בצורה מיושנת. ולעת עתה לא מצאתי להם חבר

משה נטע
הודעות: 400
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי משה נטע » א' אפריל 02, 2017 11:18 pm

הרע במיעוטו כתב: -כל ההסברים לא יועילו לכך שהצורה הנושנה לא תישאר. תג המחיר כה גבוה.

הצורה הישנה לא נשמרת אף פעם, בכל דור מתחדש ומשתנה דבר מה מהדור שלפניו, ואפילו בכל שנה ושנה.
אך ידועים דברי הח"ח (ראיתי בשמו בכמה מקומות) שאי אפשר לעצור את הרכבת, אך אפשר לשבת בקרון האחרון...

הרע במיעוטו
הודעות: 164
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ב' אפריל 03, 2017 4:39 pm

משה נטע כתב:
הרע במיעוטו כתב: -כל ההסברים לא יועילו לכך שהצורה הנושנה לא תישאר. תג המחיר כה גבוה.

הצורה הישנה לא נשמרת אף פעם, בכל דור מתחדש ומשתנה דבר מה מהדור שלפניו, ואפילו בכל שנה ושנה.
אך ידועים דברי הח"ח (ראיתי בשמו בכמה מקומות) שאי אפשר לעצור את הרכבת, אך אפשר לשבת בקרון האחרון...

לי נדמה שהעמדה המוצגת בפורום זה נקראת "עמדה חדשה" וזאת בנוסח מעודן. אז זה לא בדיוק קרון אחרון.
אם כן כנראה אתה מתכוון אל הרכבת המהירה של הציבור החופשי שביחס אלי' זה קרון אחרון. בבקשה אבל זה לא רכבת של יהודים.

איני מהציבור החסידי אך כה רבות הושפעתי לטובה מהאידישקייט הבולט מכל הליכותיהם של חסידים.
כמדומה שאחד מיסודות החסידות ברמה המעשית והרוחנית, הוא ההתבדלות הרוחנית והגשמית -
חסידות באפליקצי' זה כבר לא זה .

בחול המועד סוכות כבר לא אבוא לראות את קרלין בשמחת בית השואבה, בצער רב.
זה לא איום כמובן, אני רק מנסה להסביר את תחושתי.

עושים פסים
הודעות: 59
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי עושים פסים » ב' אפריל 03, 2017 5:03 pm

הרע במיעוטו כתב:
איני מהציבור החסידי אך כה רבות הושפעתי לטובה מהאידישקייט הבולט מכל הליכותיהם של חסידים.
כמדומה שאחד מיסודות החסידות ברמה המעשית והרוחנית, הוא ההתבדלות הרוחנית והגשמית -
חסידות באפליקצי' זה כבר לא זה .

בחול המועד סוכות כבר לא אבוא לראות את קרלין בשמחת בית השואבה, בצער רב.
זה לא איום כמובן, אני רק מנסה להסביר את תחושתי.


לכן באמת הפסקתי ללמוד בישיבת מיר ולשמוע את ההקלטות של ר' אשר שליט"א משום שיש שם עמדה של אוצר החכמה. זה כבר לא זה...

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ד' מאי 17, 2017 11:01 pm

לאחרונה נקלעה לידי החוברת הנפלאה - תקציר של השיעורים הנפלאים של ר' שמעון שפיצר שליט"א בענין הטכנולוגיה.
ברצוני להוסיף סיפור ששמעתי בערך לפני 3/4 שנה שסופר ע"י הרב וסרטל שליט"א מבורו פארק הנקרא האדמו"ר מרימנוב. הוא חסיד גור. וגופא דעובדא הכי הוי. לפני 40 שנה לערך האדמו"ר הקדוש הפני מנחם מגור זיע"א התאכסן אצלו בקיץ בבורו פארק. זה היה בזמן שהוא היה ראש ישיבת שפת אמת. ואז הגיע לארה"ב פקס מארץ ישראל בנוגע לאסור וידאו שיצא אז לאוויר העולם. היה 'קול קורא' מרבני ארץ ישראל לאסור וידאו. גם שרב לא יהיה מסדר קידושין בחתונה שיש שם וידאו. וגם שאין להיכנס למקום שבו יש וידאו. (השאלה הגיעה אל ה'פני מנחם' זיע"א משום שבתקופה שהאדמו"ר הלב שמחה זיע"א לא ענה לשאלות אז שאלו את הפני מנחם זיע"א ) וביקשו שהפני מנחם יחתום עם הרבנים שבארץ ישראל לאיסור. הפני מנחם קרא את ה'קול קורא' וקימטו וזרקו לפח.
שאל אותו הרב וסרטל שיחיה: מדוע? הרי יש מכשולים ולמיגדר מילתא מיבעי'? ענה לו: אני אספר לך ספור שאירע אצל אבי מורי ה'אמרי אמת' זיע"א לפני 40 שנה שיצא אז הפטיפון (לפני הטייפים והדיסקים) ורבנים מפולין אסרוהו מחשש זמרים פסולים וכדומה. וביקשו מהאמרי אמת לצרף חתימתו לאיסור. ענה אי אפשר לאסור דבר שמלאכתו לאיסור ולהיתר רק צריך לדעת איך להשתמש בזה לטוב. כי רק כלי שמלאכתו רק לאיסור אפשר לאסור. ע"כ.
והוסיף הפני מנחם כי היום אחרי ארבעים שנה רואים בחוש איך שזה צדק. כי יש כל כך הרבה תורה ודברים טובים בקול הדף וקול הלשון. עד כאן דברי הרב.
והוסיף הרב וסרטל שליט"א כי היום ארבעים שנה אחרי זה רואים את המעלה שיש בווידאו שרואים דברים של משפחה וכדומה רק צריך לדעת איך להשתמש בזה. עוד הוסיף הנ"ל בנוגע האייפון כי זה כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר וא"א לאוסרו. והראיה לכך כי בניגוד לטלוויזיה שנתקבל לאיסור בתוך כלל החרדים האייפון לא נאסר. ויש אלפים חרדים שמשתמשים באייפונים. וההבדל הפשוט הוא כי טלוויזיה זה רק לאיסור כי אין בזה כל כך תועלת כמו האייפון שזה רב שימושי. ופשוט.
(והוסיף הנ"ל כי בסוף ה'פני מנחם' חתם לאיסור מכיוון שלא רצה לעשות מחלוקת בגור)
בשם הרב ש.ד.ב.

הרע במיעוטו
הודעות: 164
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ד' מאי 17, 2017 11:23 pm

ולמי שלא הבין את הקשר בין תקליטים לאייפון: הכוונה היתה להשוות את סכנת התקליטים לסכנת האייפון.

אשריך אחי.

אולי תפרסם את המעשה נוירא הזה בקרב חסידי גור, בטח הם ישנו את דעתם ויתירו

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ה' מאי 18, 2017 12:04 am

מבלי למעט בכבודו של מן-דהוא, ובהקדמת בקשת מחילה רצינית.

אני כל פעם נדהם מחדש מההיתממות מסוג זה.
האם האישים הנזכרים בהודעה של 'ספרא' ישאירו אינטרנט בלי סינון בבית שיש בו בני 18?
אני בטוח שלא, על אף שהאינטרנט הוא כלי שמלאכתו להיתר ולאיסור וכו'.
באם הם כן היו משאירים בחור בן 18 עם אינטרנט פתוח, הם אינם ראויים שיצטטו אותם בפורום חרדי (לדעתי).

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ה' מאי 18, 2017 1:03 am

בינוני כתב:מבלי למעט בכבודו של מן-דהוא, ובהקדמת בקשת מחילה רצינית.

אני כל פעם נדהם מחדש מההיתממות מסוג זה.
האם האישים הנזכרים בהודעה של 'ספרא' ישאירו אינטרנט בלי סינון בבית שיש בו בני 18?
אני בטוח שלא, על אף שהאינטרנט הוא כלי שמלאכתו להיתר ולאיסור וכו'.
באם הם כן היו משאירים בחור בן 18 עם אינטרנט פתוח, הם אינם ראויים שיצטטו אותם בפורום חרדי (לדעתי).


סליחה על ההיתממות, אבל מדוע כבודו סבור שמדובר פה על מכשירים ללא סינון???? מכשירים כאלו מאן דכר שמייהו? כל הוויכוח באשכול זה הוא אחרי הסינון, ללא סינון בוודאי אין שום היתר אף לפי כל המקילים.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ה' מאי 18, 2017 1:06 am

שוב פעם. אם לפי העיקרון "כלי שמלאכתו להיתר ולאיסור א"א לאוסרו", אז למה לא להתיר גם אינטרנט פתוח?

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ה' מאי 18, 2017 1:10 am

בינוני כתב:שוב פעם. אם לפי העיקרון "כלי שמלאכתו להיתר ולאיסור א"א לאוסרו", אז למה לא להתיר גם אינטרנט פתוח?


תדייק את המילים: "ענה אי אפשר לאסור דבר שמלאכתו לאיסור ולהיתר רק צריך לדעת איך להשתמש בזה לטוב...." כמובן, השימוש לטוב אינו אלא ע"י סינון טוב.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ה' מאי 18, 2017 1:16 am

זאת אומרת שאם לא היה היום אפשרות סינון היה מותר אינטרנט פתוח?

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ה' מאי 18, 2017 1:20 am

בינוני כתב:זאת אומרת שאם לא היה היום אפשרות סינון היה מותר אינטרנט פתוח?

בהחלט לא. זאת אומרת שאם לא היתה אפשרות של שימוש בצורה טובה בכלי זה, אמנם זה היה אסור, לפי דיוק דבריו של ה'אמרי אמת' זי"ע שאי אפשר לאסרו אלא להשתמש בו לטוב, אך במידה ואי אפשר להשתמש לטוב אין להשתמש בו דמכלל הן אתה שומע לאו.
בכל מקרה, מה זה נוגע למעשה השאלה התיאורטית מה היה אילו.....? הרי כיום ב"ה ישנו פיתרון של סינון.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ה' מאי 18, 2017 1:29 am

באינטרנט פתוח אין אפשרות של השתמשות לטוב? זה כלי שמלאכתו לאיסור בלבד? תמשיך להיתמם.

למה זה נוגע? שעל סמך סברות הבל שכאלו באים לקרר דברים שרוב כלל ישראל מחמירים בהם.
(ואל תשאל אותי מה עם הפני מנחם, לא הייתי שם ואינני יודע מה בדיוק הוא אמר, ואני כתבתי לגופה של שטות)

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ה' מאי 18, 2017 1:41 am

בינוני כתב:באינטרנט פתוח אין אפשרות של השתמשות לטוב? זה כלי שמלאכתו לאיסור בלבד? תמשיך להיתמם.

למה זה נוגע? שעל סמך פלפולי הבל שכאלו באים לקרר דברים שרוב כלל ישראל מחמירים בהם.
(ואל תשאל אותי מה עם הפני מנחם, לא הייתי שם ואינני יודע מה בדיוק הוא אמר, ואני כתבתי לגופה של שטות)



ה"היתממות" האמיתית היא של אלו שטומנים ראש בקיר כבת יענה וממשיכים לצעוק "אסור אסור" בזמן בו העיירה עולה באש כאשר מדי יום נופלים חללים רק בעקבות כך שלא פעלו במחוזותינו מספיק למען סינונים, אלא רק אסרו ואסרו ואסרו.
הבט מסביבך וראה כמה בעלי אייפונים בסתר ישנם בכל קהילות הקודש, ללא יוצא מן הכלל, כאשר רבים מאוד מהם אינם עם סינון רק בגלל אותה "היתממות" נוראה של אלו שטומנים ראש בקיר.
המחמירים האמתיים הם אלו אנשי האמת הפועלים ללא לאות למען החדרת סינונים טובים, ואילו בעלי הפלפולים של הבל הם אלו הדבקים בכסילותם וממשיכים לצעוק 'אסור' כאילו אינם יודעים ממה שמתרחש סביבם. הם אלו המקררים את מה שבאמת צריך לעשות למען קדושת ישראל.
וגם חוסר ההתעניינות במה שאמר ה'פני מנחם' מקורה בהיתממות זו שלך ושל כמותך, בבקשת מחילה מכבוד תורתך.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ה' מאי 18, 2017 1:55 am

ספרא דדיינא כתב:עוד הוסיף הנ"ל בנוגע האייפון כי זה כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר וא"א לאוסרו. והראיה לכך כי בניגוד לטלוויזיה שנתקבל לאיסור בתוך כלל החרדים האייפון לא נאסר. ויש אלפים חרדים שמשתמשים באייפונים. וההבדל הפשוט הוא כי טלוויזיה זה רק לאיסור כי אין בזה כל כך תועלת כמו האייפון שזה רב שימושי. ופשוט.

אני חושב שכל קורא ישר רואה בדברים האלה יותר מגמה להתיר את האייפון מאשר מגמה לדרבן לאייפון מסונן. ולפי דבריך צע"ג איך השמיט המדבר את העיקר מן הספר, וזכר רק להתיר בסברא עצומה את האייפון ושכח לסייג שההיתר 'חל' רק אם מדובר באייפון מסונן [אף שהטעם שייך גם בפתוח], הוא מצא לנכון להילחם באיסור המסונן ולא מצא לנכון להזכיר ולו מילה אחת בסכנה החמורה הרבה יותר. (מישהו דיבר על היתממות?)
אני מתעניין בדברי הפני מנחם יותר ממך, ולכן כתבתי שאני לא מקבל שהוא אמר סברא נבובה כזאת.

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ה' מאי 18, 2017 5:59 am

בינוני כתב:
ספרא דדיינא כתב:עוד הוסיף הנ"ל בנוגע האייפון כי זה כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר וא"א לאוסרו. והראיה לכך כי בניגוד לטלוויזיה שנתקבל לאיסור בתוך כלל החרדים האייפון לא נאסר. ויש אלפים חרדים שמשתמשים באייפונים. וההבדל הפשוט הוא כי טלוויזיה זה רק לאיסור כי אין בזה כל כך תועלת כמו האייפון שזה רב שימושי. ופשוט.

אני חושב שכל קורא ישר רואה בדברים האלה יותר מגמה להתיר את האייפון מאשר מגמה לדרבן לאייפון מסונן. ולפי דבריך צע"ג איך השמיט המדבר את העיקר מן הספר, וזכר רק להתיר בסברא עצומה את האייפון ושכח לסייג שההיתר 'חל' רק אם מדובר באייפון מסונן [אף שהטעם שייך גם בפתוח], הוא מצא לנכון להילחם באיסור המסונן ולא מצא לנכון להזכיר ולו מילה אחת בסכנה החמורה הרבה יותר. (מישהו דיבר על היתממות?)
אני מתעניין בדברי הפני מנחם יותר ממך, ולכן כתבתי שאני לא מקבל שהוא אמר סברא נבובה כזאת.



אכן אתה צודק בדבריו של הרב ההוא (הרב וסרטיל) ולא דייקתי כ"כ בדבריו (עשיתי העתק הדבק), הוא אכן לא מזכיר את הסינון (כנראה כי בארה"ב לצערנו הרב המודעות לסינון לא קיימת כ"כ כמו בארה"ק (ולעורר על כך התקיימו כנסי כלל ישראל מיסודו של כ"ק אדמו"ר מסקולען שליט"א), אבל שוב, הבה נדון לגופו של ענין ולא בתיאוריות ובדיוקים בדברי אחרים. למעשה, הדיון באשכול זה הוא אך ורק לגבי כלים מסוננים. אין שום דיבור לגבי הבלתי מסוננים שלצערנו גם קיימים בציבור אבל אין שום דעה המתירתם. וכאמור, היא הנותנת, בעטיה של ההיתממות בנושא זה הגענו למצב שאנשים לוקחים בסתר מכשיר בלתי מסונן לדאבון כל לב.

שומע ומשמיע
הודעות: 724
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' מאי 18, 2017 11:00 pm

ספרא דדיינא כתב:

ה"היתממות" האמיתית היא של אלו שטומנים ראש בקיר כבת יענה וממשיכים לצעוק "אסור אסור" בזמן בו העיירה עולה באש כאשר מדי יום נופלים חללים רק בעקבות כך שלא פעלו במחוזותינו מספיק למען סינונים, אלא רק אסרו ואסרו ואסרו.
הבט מסביבך וראה כמה בעלי אייפונים בסתר ישנם בכל קהילות הקודש, ללא יוצא מן הכלל, כאשר רבים מאוד מהם אינם עם סינון רק בגלל אותה "היתממות" נוראה של אלו שטומנים ראש בקיר.
המחמירים האמתיים הם אלו אנשי האמת הפועלים ללא לאות למען החדרת סינונים טובים, ואילו בעלי הפלפולים של הבל הם אלו הדבקים בכסילותם וממשיכים לצעוק 'אסור' כאילו אינם יודעים ממה שמתרחש סביבם. הם אלו המקררים את מה שבאמת צריך לעשות למען קדושת ישראל.

מחזק את דבריך בכל פה ולב.
וחבל שנזכרים רק עכשיו, בזמן שכבר לפני עשר שנים זה היה ברור שזו מלחמה אבודה, וכל ה'מלחמות' היו טמינת ראש בחול, וגרמו נזקים אדירים.

יוסף שלום
הודעות: 17
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 10:51 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי יוסף שלום » ו' מאי 19, 2017 1:38 am

אכן גם אני שמעתי הסיפור מפי הרב ווסרטייל, והוסיף שחתם שמו עם שם אביו באומרו שהוא חותם על דעת אביו, דהיינו שהוא מסכים על האיסור כמה שאביו היה מסכים בזה. ואכן זה החתימה היחידה ממנו שחתום עם שם אביו.

אבל (כמה שנים) לפני זה שמעתי מהאדמו"ר מטאלנא י-ם שליט"א שהסביר ע"פ דרכו בקודש שהסיבה שהוא הזכיר את אביו הא"א בחתימתו הוא בשביל שדבר כה גדול ונחוץ כזה הוא רוצה לפעול עם הכוח הקדושה של אביו... ואילו ואילו דברי אלוקים חיים.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ו' מאי 19, 2017 5:02 am

ספרא דדיינא כתב:אבל שוב, הבה נדון לגופו של ענין ולא בתיאוריות ובדיוקים בדברי אחרים. למעשה, הדיון באשכול זה הוא אך ורק לגבי כלים מסוננים. אין שום דיבור לגבי הבלתי מסוננים שלצערנו גם קיימים בציבור אבל אין שום דעה המתירתם. וכאמור, היא הנותנת, בעטיה של ההיתממות בנושא זה הגענו למצב שאנשים לוקחים בסתר מכשיר בלתי מסונן לדאבון כל לב.

אם לגופו של עניין, כבר כתבתי את דעתי מזמן באשכול זה, וזה לשוני:
בינוני כתב:בין חבירי שיש להם סמארטפון אני מזהה באופן כללי 3 קבוצות:
1. אנשים יראי שמיים שהסמארטפון אינו משמש להם יותר מכלי מועיל לפרנסה. האנשים האלו נזהרים לא להיכנס לקבוצות בידור למיניהן ויש להם מספר מצומצם של אפליקציות.

2. אנשים קלי דעת גם זולת הסמארטפון, שללא ספק הסמארטפון מדרדרם לעומקים שלולא הסמארטפון לא היו מגיעים. אבל האנשים האלו אין להם כ"כ בעיה עם רוחניות.

3. אנשים פשוטים וממוצעים שזורמים עם הזרם, שקנו סמארטפון באמת רק בגלל הפרנסה. על האנשים האלו כואב לי הלב, בלי סמארטפון הם היו ממשיכים בחייהם הפשוטים פעם בעלייה ופעם בירידה, אבל פחות או יותר יציבים וסגורים בעולם הישן. אולם אחרי שיש להם סמארטפון, העולם הרחב סוחף אותם לאט לאט, והם אינם חזקים דיו לעמוד בפיתוי. בדר"כ אחרי כמה שבועות שהם מצטרפים לכמה קבוצות וואטסאפ רדודות, פשוט א"א להכיר אותם, כל שיחם הוא סביב סרטון פלוני וכוכב אלמוני, רוב זמנם הם להוטים אחרי הודעות ויראליות שאפשר להעביר הלאה, והתמימות הישנה נמוגה והולכת לה לבלי שוב.
חשוב לי להבהיר. מה שמעניין אותי הוא לא אם הם מתפללים ג' פעמים ביום או אם זה מפיל אותם בעבירות חמורות. השאלה איפה הבן-אדם נמצא, הוא נמשך לרוח, או אולי לבוץ. הדיבור שלו הוא דיבור מכובד, או שדיבורו הוא של אדם רחובי.

אני אישית מבין כאן שני צדדים אמיתיים. מצד אחד מדובר בצורך אמיתי ולא נכון להמשיך ולהטמין את הראש בחול. מצד שני הסמארטפון במצב העכשווי הוא כלי בעייתי.

לדעתי יש צורך דחוף להקים גוף כלל-חרדי שיחליט באופן שקול ואחראי מה מתירים ומה אוסרים, להכשיר את הכשר (רשמי וברור!) ולהטריף את הטרף (ביהרג ואל יעבור!), ולא כהמצב היום שמתפתחת תחרות קיצונית - מצד אחד המקצינים בלהחמיר ומצד שני המקצינים בלהקל. צריף שהגוף יהיה מקובל על כולם ובר סמכא מצד כולם, כי רק במאבק נחוש שכלל הציבור יהיה מאוחד בו יש סיכוי להצלחה.
אבל עד שהאוטופיה תתממש, אין ספק שכל אברך שאפשר למנוע ממנו להיכנס לסחרחורת הזאת, מה טוב.

וכמו שביארתי דעתי שם, אכן אסור להטמין את הראש בחול וכו', אבל פי אלף יותר גרוע לקרר את המערכה הכללית, וגם אייפון מסונן הוא כלי בעייתי שנכון להימנע מזה כמה שיותר.

ספרא דדיינא
הודעות: 17
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 10:54 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ספרא דדיינא » ו' מאי 19, 2017 8:52 am

בינוני כתב:
ספרא דדיינא כתב:אבל שוב, הבה נדון לגופו של ענין ולא בתיאוריות ובדיוקים בדברי אחרים. למעשה, הדיון באשכול זה הוא אך ורק לגבי כלים מסוננים. אין שום דיבור לגבי הבלתי מסוננים שלצערנו גם קיימים בציבור אבל אין שום דעה המתירתם. וכאמור, היא הנותנת, בעטיה של ההיתממות בנושא זה הגענו למצב שאנשים לוקחים בסתר מכשיר בלתי מסונן לדאבון כל לב.

אם לגופו של עניין, כבר כתבתי את דעתי מזמן באשכול זה, וזה לשוני:
בינוני כתב:בין חבירי שיש להם סמארטפון אני מזהה באופן כללי 3 קבוצות:
1. אנשים יראי שמיים שהסמארטפון אינו משמש להם יותר מכלי מועיל לפרנסה. האנשים האלו נזהרים לא להיכנס לקבוצות בידור למיניהן ויש להם מספר מצומצם של אפליקציות.

2. אנשים קלי דעת גם זולת הסמארטפון, שללא ספק הסמארטפון מדרדרם לעומקים שלולא הסמארטפון לא היו מגיעים. אבל האנשים האלו אין להם כ"כ בעיה עם רוחניות.

3. אנשים פשוטים וממוצעים שזורמים עם הזרם, שקנו סמארטפון באמת רק בגלל הפרנסה. על האנשים האלו כואב לי הלב, בלי סמארטפון הם היו ממשיכים בחייהם הפשוטים פעם בעלייה ופעם בירידה, אבל פחות או יותר יציבים וסגורים בעולם הישן. אולם אחרי שיש להם סמארטפון, העולם הרחב סוחף אותם לאט לאט, והם אינם חזקים דיו לעמוד בפיתוי. בדר"כ אחרי כמה שבועות שהם מצטרפים לכמה קבוצות וואטסאפ רדודות, פשוט א"א להכיר אותם, כל שיחם הוא סביב סרטון פלוני וכוכב אלמוני, רוב זמנם הם להוטים אחרי הודעות ויראליות שאפשר להעביר הלאה, והתמימות הישנה נמוגה והולכת לה לבלי שוב.
חשוב לי להבהיר. מה שמעניין אותי הוא לא אם הם מתפללים ג' פעמים ביום או אם זה מפיל אותם בעבירות חמורות. השאלה איפה הבן-אדם נמצא, הוא נמשך לרוח, או אולי לבוץ. הדיבור שלו הוא דיבור מכובד, או שדיבורו הוא של אדם רחובי.

אני אישית מבין כאן שני צדדים אמיתיים. מצד אחד מדובר בצורך אמיתי ולא נכון להמשיך ולהטמין את הראש בחול. מצד שני הסמארטפון במצב העכשווי הוא כלי בעייתי.

לדעתי יש צורך דחוף להקים גוף כלל-חרדי שיחליט באופן שקול ואחראי מה מתירים ומה אוסרים, להכשיר את הכשר (רשמי וברור!) ולהטריף את הטרף (ביהרג ואל יעבור!), ולא כהמצב היום שמתפתחת תחרות קיצונית - מצד אחד המקצינים בלהחמיר ומצד שני המקצינים בלהקל. צריף שהגוף יהיה מקובל על כולם ובר סמכא מצד כולם, כי רק במאבק נחוש שכלל הציבור יהיה מאוחד בו יש סיכוי להצלחה.
אבל עד שהאוטופיה תתממש, אין ספק שכל אברך שאפשר למנוע ממנו להיכנס לסחרחורת הזאת, מה טוב.

וכמו שביארתי דעתי שם, אכן אסור להטמין את הראש בחול וכו', אבל פי אלף יותר גרוע לקרר את המערכה הכללית, וגם אייפון מסונן הוא כלי בעייתי שנכון להימנע מזה כמה שיותר.


תודה רבה על הבהרת דעתך בצורה כה יפה, אכן בדיוק עבור קבוצה מספר 3 שהיא הקבוצה הבינונית שבדרך כלל עליה צריכים לשמור בעיקר בכל נושא ותחום. בדיוק עבור קבוצה זו נועדו הסינונים שהודות לכמה אנשי אמת שפעלו עבורם בעבר הם קיימים היום, (-ה' ירחם מה היה המצב אילו לא היו הסינונים האלו).
עכ"פ לגבי ההצעה של הקמת גוף כלל- חרדי, זה יקרה לכאורה בעז"ה רק בחזון אחרית הימים לאחר ביאת המשיח, בינתיים עד שהישועה תבוא והאוטופיה תתממש, יש להקדיש את כל המאמץ החשיבתי בהצבת פתרונות ראויים כדי להציל מה שיותר ולא להשקיע מאמץ שוב בהטמנת ראש בחול בתקווה שאברך אחד פחות לא ייכנס לסחרחורת (בלא להמעיט בחשיבות הדבר שאברך אחד יימנע מהסחרחורת, אבל יש לחשב בבינה ודעת כל דבר הפסד כנגד שכר ולהתבונן מה באמת ראוי לעשות במצב זה ובשקלול ציבורי כלל חרדי)
הדבר משול למחנך נודע שישקיע כעת את כל מאמציו שלפחות ילד אחד לא יקנה 'ספינר' ולא ייכנס לסחרחורת של הספינר הכובש את עולם הילדים. אמנם אין הדבר דומה לנמשל, כי לא מדובר בדבר בעייתי רוחני חלילה, אך המשל דומה מאוד לנמשל מבחינת ההיתממות של מי שמשוכנע שהוא יוכל לעצור את סחף החיים ולכן משקיע את כל משאבי כוחותיו למרבה הצער לא בכיוון הנכון. ותן לחכם ויחכם עוד.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 378
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' מאי 19, 2017 6:20 pm

מה שאמר האדמו"ר מגור אמת ויציב. אי אפשר להגיד מילת 'אסור' על דבר שאינו אסור. אין שום היתר לזייף את התורה עבור שמירת התורה, ולא משנה מה הם הכוונה של המגידים.

להשאיר אינטרנט פתוח עם בחור צעיר הוא צעד טפשי וקלות הדעת, אמנם מילת 'אסור' עדיין אי אפשר לומר עליו. האב הזה הוא פושע, ומשתתף באחריות העבירות שהצעיר יעבור מחמת רשלנותו. אמנם איסור והיתר הם דברים יקרים מאד, עמילות בתורה, הבהרת השיטות, עיון בעומק הסברא, כל אלו נצרכים לפני שמדברים בבהירות. הקלות לענייני איסור והיתר היא אב להרבה בעיות לא פחות מהסמארפאונים.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ו' מאי 19, 2017 7:04 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה שאמר האדמו"ר מגור אמת ויציב.

אם מה שאמרו בשמו הוא אמת ויציב, מותר גם להכניס טלוויזיה הביתה, כי מלאכתו גם להיתר - הידברות וכו'. וא"כ כל גדולי ישראל שאסרוה הם מזייפי התורה. כנ"ל גם כל גדולי ישראל שאסרו אינטרנט פתוח.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:להשאיר אינטרנט פתוח עם בחור צעיר הוא צעד טפשי וקלות הדעת, אמנם מילת 'אסור' עדיין אי אפשר לומר עליו.

כנראה שמותר לילך במבואות המטונפות גם אם איכא דרכא אחרינא, ומה שכתבו בגמ' שהוא רשע [והיינו עבריין כמבו' בפוסקים], הוא דלא כחכמי בודאפעסט דאמרי שסילוף התורה הוא, ובאמת אינו רק צעד טפשי וקלות הדעת.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 378
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' מאי 19, 2017 10:40 pm

הואיל ומוכרח שאסור להכניס טלוויזיה, ע"כ הכל מופרך. אצלי מקובל שמקורות לתורה אינם מקולות קריאה ברחוב אלא עפ"י פוסקים.

איכא דרכא אחרינא אין לה שום קשר לכאן. בנאדם אינו עובר איסור בבילוי זמנו בפאליש של ביהמ"ד, וכ"ה אם מבלה זמנו באינטרנט, גם אם אין לו בו צורך. אני לא כתבתי התורה ואל תתלונן עלי. מי שיכול להפיק אותו תועלת ללא נסיונות יתירות ובוחר בגישה של נסיונות, הרי הוא כהולך מרצון. מה קשר למי שמתחשק לו אינטרנט לבילוי? וזה גם אם אין לו שום תועלת רצינית כגון פרנסה וכדו׳.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » ש' מאי 20, 2017 9:17 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אצלי מקובל שמקורות לתורה אינם מקולות קריאה ברחוב אלא עפ"י פוסקים.

היטבת להפריך את עצמך. מכיוון שמקורות לתורה הם רק עפ"י הפוסקים, לכן אם כל הפוסקים כולם בלי יוצא מן הכלל אסרו משהו, כנראה שהדבר אסור.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:איכא דרכא אחרינא אין לה שום קשר לכאן. בנאדם אינו עובר איסור בבילוי זמנו בפאליש של ביהמ"ד, וכ"ה אם מבלה זמנו באינטרנט, גם אם אין לו בו צורך.

לדבריך, מי שמבלה את זמנו במבואות המטונפים (=אינטרנט פתוח) אינו עובר איסור, גם אם אין לו בו צורך ואיכא דרכא אחרינא. והא שמבואר בגמ' שעובר איסור כנראה הוא טעות. ואני לא מתלונן עליך שאתה חולק על גמ', כי לא אתה כתבת את התורה.

ברים
הודעות: 498
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ברים » ש' מאי 20, 2017 11:21 pm

ההוכחה מהטלוויזיה תמוהה. בשעת החלטת האיסור לא היה בזה שום שימוש היתר.

הרע במיעוטו
הודעות: 164
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ש' מאי 20, 2017 11:30 pm

ברים כתב:ההוכחה מהטלוויזיה תמוהה. בשעת החלטת האיסור לא היה בזה שום שימוש היתר.


שמה הרשמי הוא- "הטלויזי' החינוכית" ההתנגדות בציבור החילוני היתה כה עזה לשידורי תכנים כלשהם לילדים!!!!
היו תוכניות מדע, ותוכניות לקירוב לבבות וכל מיני המצאות שונות ורק עם הזמן הגיעו לאן שהגיעו.
כל הסיבות שבעולם היו להתיר את זה, כמו להתיר רדיו.
המלחמה היתה אותה המלחמה שקידשו כנגד הרדיו, שגם הוא הי' אחר לחלוטין מבחינת ניוול פה וכו'.

(היו כמובן תכניות על דת, וקבלת שבת, וכו' )

איש גלילי
הודעות: 1315
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי איש גלילי » ש' מאי 20, 2017 11:38 pm

ההבדל המשמעותי בין הטלוי' לאינ' הוא שבטלוי' אין צורך שימושי לעומת האינ'.
כמובן שיש גם עוד הבדל לצד השני, שסכנת האינ' גדולה מסכנת הטלוי', אבל חייבים לקחת את שני הצדדים בחשבון.

ברים
הודעות: 498
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי ברים » ש' מאי 20, 2017 11:44 pm

איש גלילי כתב:ההבדל המשמעותי בין הטלוי' לאינ' הוא שבטלוי' אין צורך שימושי לעומת האינ'.
כמובן שיש גם עוד הבדל לצד השני, שסכנת האינ' גדולה מסכנת הטלוי', אבל חייבים לקחת את שני הצדדים בחשבון.

בלי לחוות דעה, אני מנסה למצוא דוגמאות לזה, האם מצאנו שחז"ל אסרו כלי שימושי מרכזי משום שאפשר דרכו להגיע לאיסור.
הקה"י למשל אמר שאם היו מכוניות בזמן הסנהדרין הרי שהיו אוסרים אותן מחמת הסכנה.
האם יש הוכחות לסוג כזה של איסורים בחז"ל?

איש גלילי
הודעות: 1315
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי איש גלילי » ש' מאי 20, 2017 11:46 pm

זאת אכן טענת האדמו"ר מקרלין.

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » א' מאי 21, 2017 12:08 am

איש גלילי כתב:ההבדל המשמעותי בין הטלוי' לאינ' הוא שבטלוי' אין צורך שימושי לעומת האינ'.

אתה לגמרי צודק. ולכן ההשוואה של הרב וסרטל הנ"ל היא מאוד מוזרה. הוא אמר שהסיבה שהאיסור על הטלוויזיה הצליחה היא בגלל שהטלוויזיה היא כלי שמלאכתו רק לאיסור, ועל זה עניתי שהטלוויזיה יכולה לשמש גם להיתר. אבל אתה צודק שהסיבה שהאיסור על הטלוויזיה הצליח היא בגלל שאין לה צורך אמיתי, ולא בגלל סברות מוזרות של כלי שמלאכתו להיתר או לאיסור.
ברים כתב:בלי לחוות דעה, אני מנסה למצוא דוגמאות לזה, האם מצאנו שחז"ל אסרו כלי שימושי מרכזי משום שאפשר דרכו להגיע לאיסור.

חז"ל אסרו ללכת על שפת הנהר בזמן שנשים עומדות שם על הכביסה, אפילו אם הוא נצרך ואפילו אם טוען שיעצום את עיניו כל הדרך, וכמובן שאם ילך מדרך אחרת יקח לו יותר זמן. אין שום הבדל בין זה לבין להיכנס למרחבי הרשת כשאיכא דרכא אחרינא (=אינטרנט מסנון).

איש גלילי
הודעות: 1315
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי איש גלילי » א' מאי 21, 2017 12:34 am

בדבריך הסכמת לגמרי לדברי האדמו"ר מקרלין, ש'דרכא אחרינא' היינו אינ' מסונן, ולא שייך לומר לאדם אל תשתמש כלל באינ' על אף שאתה נזקק לו לפרנסתך (והרי כולנו יודעים כי גם האינ' המסונן יש בו הרבה מאד סיכונים, ועדיפה עליו הישיבה בד"א של הלכה ללא שום גישה לטכנולוגיה).

בינוני
הודעות: 188
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי בינוני » א' מאי 21, 2017 1:04 am

צודק, וכבר כתבתי זאת כמה הודעות קודם. א"א ולא נכון לאסור לגמרי, ומצד שני נכון לא להכניס לבוץ הכשר הזה את מי שאינו ממש נצרך. (אני לא יצטט את עצמי פעם שנייה...)

הרע במיעוטו
הודעות: 164
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » א' מאי 21, 2017 6:02 am

מכשיר הרדיו הוא כלי שימושי מדרגה ראשונה הן לצרכי מסחר והן לשערי מט"ח הן לעדכון בטחוני והן לפקקי תנועה ומזג אויר.

הצעירים בינינו לא תופסים זאת אך בעבר כל הדברים הללו עברו אך ורק דרך הרדיו ובעיתון הי' כבר לאחר מעשה.
ברדיו הוקצו בצורה חלקית תדרים המתאימים לציבור הדתי ובכלל הרמה היתה בעבר מאוד אינטלקטואלית והרבה פחות זולה
המצב הבטחוני בעבר הי' לאין ערוך יותר מאיים ומוחשי .

בכל זאת אסרו גדולי ישראל את מכשיר הרדיו על אף היותו כלי חיוני לחיים תקינים.

איש גלילי
הודעות: 1315
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי איש גלילי » א' מאי 21, 2017 7:06 am

נכון, בעבר הרדיו היה כלי מאד שימושי, והוא גם לא נאסר. האיסור על רדיו יצא בתקופה מאוחרת למדי, חושבני שגם אתה עוד מכיר מספיק אנשים מבוגרים ששומעים רדיו, ביניהם יראים מאד חסידים ואנשי מעשה.

אליהו.ב
הודעות: 7
הצטרף: ג' ינואר 17, 2017 9:05 am

Re: דעת האדמו''ר מקרלין בענין הטכנלוגיה - עמדה חדשה

הודעהעל ידי אליהו.ב » א' מאי 21, 2017 10:54 am

קראתי בעיון את כל החוברת. והדברים יפים ועדכניים. אם כי - יש לעיין עד כמה זה עומד במבחן המציאות. כי לצערנו האינטרנט ואביזריו מאוד מושכים, מכלים הזמן, ובהחלט אפשר לומר שמשנים ולא לטובה, את צורת היהודי (וזה אפילו בלא להתייחס לדברים האסורים). ולד' הישועה.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד