דודי צח כתב: 'ככה זה' 'ככה זה הדורות היורדים'
מקדש מלך כתב:
ורק למותר להוסיף את הנאמר בשם רבותינו זי"ע שכל תנא או אמורא המוזכרים בש"ס בשמם יכולים היו להחיות מתים(!!).
דודי צח כתב:מקדש מלך כתב:
ורק למותר להוסיף את הנאמר בשם רבותינו זי"ע שכל תנא או אמורא המוזכרים בש"ס בשמם יכולים היו להחיות מתים(!!).
על זה גופא נשאלתי מדוע רק הם יכלו להחיות מתים, ואילו בן תמותה דהיום - גם אם פרוש לגמרי לגמרי לגמרי מכל חומר עולם הזה, וכל ימיו הוא שקוע רק רק רק בתורה, בגופו ובנפשו ובמוחו, מדוע נשאר לכאורה כמו כל בנ"א רגיל, ואינו זוכה למעלות נשגבות כמו היכולת לפעול דברים מעל הטבע.
על נבואה כבר נאמר 'כבר פסקה נבואה', משא"כ במדרגת תלמיד חכם
דודי צח כתב:מקדש מלך כתב:
ורק למותר להוסיף את הנאמר בשם רבותינו זי"ע שכל תנא או אמורא המוזכרים בש"ס בשמם יכולים היו להחיות מתים(!!).
על זה גופא נשאלתי מדוע רק הם יכלו להחיות מתים, ואילו בן תמותה דהיום - גם אם פרוש לגמרי לגמרי לגמרי מכל חומר עולם הזה, וכל ימיו הוא שקוע רק רק רק בתורה, בגופו ובנפשו ובמוחו, מדוע נשאר לכאורה כמו כל בנ"א רגיל, ואינו זוכה למעלות נשגבות כמו היכולת לפעול דברים מעל הטבע.
על נבואה כבר נאמר 'כבר פסקה נבואה', משא"כ במדרגת תלמיד חכם
דרומי כתב:אכן, יש ווארט חסידי (איני יודע מי אמרו בדיוק) בקשר לאבן עזרא, שהוא היה בנקודת זמן הכי 'חשוכה' - כי האור שהיה בזמן בית המקדש השני כבר נתעמעם לגמרי, והאור שהתחיל להאיר מגילויי העתיד עדיין לא התחיל להתנוצץ.
קראקובער כתב:תלמידי/הבעש"ט/הגר"א/חזו"א/הגר"ח מבריסק (עיין בהקדמה לחידושיו על הרמב"ם) בוודאי לא חשבו שמדובר בגזרת הכתוב שתמיד חייב להיות ככה.
מלבב כתב:ולמה אתה לא שואל למה פעם היו נביאים והיום לא?
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה משעשע כאן מה שמוזר הוא שאתה לוקח מליצות מקובלות המתארות את חשיבות הדברים ועושה מהם קושיה כזו אם מי שלא שמע לא ראה טובה מימיו יוצא שהרשב"א שלא שמע את ר' חיים לא ראה טובה מימיו...
דרומי כתב:אכן, יש ווארט חסידי (איני יודע מי אמרו בדיוק) בקשר לאבן עזרא, שהוא היה בנקודת זמן הכי 'חשוכה' - כי האור שהיה בזמן בית המקדש השני כבר נתעמעם לגמרי, והאור שהתחיל להאיר מגילויי העתיד עדיין לא התחיל להתנוצץ.
דודי צח כתב:דרומי כתב:אכן, יש ווארט חסידי (איני יודע מי אמרו בדיוק) בקשר לאבן עזרא, שהוא היה בנקודת זמן הכי 'חשוכה' - כי האור שהיה בזמן בית המקדש השני כבר נתעמעם לגמרי, והאור שהתחיל להאיר מגילויי העתיד עדיין לא התחיל להתנוצץ.
מתאמרא משמיה דרבי פינחס מקוריץ
הורודנאי כתב:מלבב כתב:ולמה אתה לא שואל למה פעם היו נביאים והיום לא?
הסיבה שפסקה נבואה לא קשורה לירידת הדורות. אלא כשיבטלו יצרא דעו"ז בטלה נבואה דזה לעומת זה ברא אלוקים.
בענין האבע"ז שקרא תגר על הקליר, אמר הרה"ק ר' פנחס מקוריץ זיע"א... שיש ללמוד זכות עליו, ע"ד משל מי שהולך במקום חושך ורואה מרחוק אור גדול או אבוקה וכו', כן התנאים ואמוראים היו סמוכין לחורבן בית המקדש, והיה עדיין מאיר מאור שנסתלק מקרוב, והצדיקים בדורות האחרונים בדורות הללו סמוכים לאור של משיח, על כן אין חידוש עליהם שהם משיגים האמת וכו', אבל האבן עזרא היה באמצע רחוק מאור החורבן וגם רחוק מאור משיח לכן לא השיג מעלת הקליר.
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע על תלמידי הבעש"ט כיוון שאיני בקי בספריהם. .
קראקובער כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה משעשע כאן מה שמוזר הוא שאתה לוקח מליצות מקובלות המתארות את חשיבות הדברים ועושה מהם קושיה כזו אם מי שלא שמע לא ראה טובה מימיו יוצא שהרשב"א שלא שמע את ר' חיים לא ראה טובה מימיו...
מליצות כאלו לא שכיחות בכ"א הם אחזו שהוא הרבה יותר גם מדורות הקודמים.
אוצר החכמה כתב:קראקובער כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה משעשע כאן מה שמוזר הוא שאתה לוקח מליצות מקובלות המתארות את חשיבות הדברים ועושה מהם קושיה כזו אם מי שלא שמע לא ראה טובה מימיו יוצא שהרשב"א שלא שמע את ר' חיים לא ראה טובה מימיו...
מליצות כאלו לא שכיחות בכ"א הם אחזו שהוא הרבה יותר גם מדורות הקודמים.
זקני דרום כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא יודע על תלמידי הבעש"ט כיוון שאיני בקי בספריהם. .
אני יודע גם יודע ואחזו מגדולי האדמו"רים כתנאים ואמוראים עיין בדברי ההיכל הברכה על האריז"ל והבעש"ט הק'
ועוד רבות רבות הרב יורה דעות כתב ע"ז מאמר וישנו תח"י.
אך עיין בספרו של אליאך שהביא דברים מעין אלו על הגר"א מגדולי דורו ביניהם התפארת ישראל ועוד
וכן ההתיחסות לחזו"א כעין זה הפחד יצחק אמר ניצוץ הגר"א
[size=50][size=85]ומתאמרא משמיה דר"מ גריינמן אודות ששאלוהו על אחיו הגר"ח אם הגיע לדרגת החזו"א ואמר חלילה ודאי כהר"ן אולי כהרשב"א ולא כהרמב"ן ולדרגת החזו"א לא בא ודו"ק
בזה.[/size][/size]
אך עכ"פ כמדומני שאין טענה גדולה מזו שכל אחד מדבר על הגדולים שהכיר ויודע מיעוט ערכו כלפיהם הרי זה מלמדנו כאלף עדים שאנו קטנים כ"כ
הגר"ח על החזו"א. החזו"א על הגר"א. הגר"א על הרמב"ם. וכן ע"ז הדרך בבריסק. בחסידות .
ברקים רב כתב:אוצר החכמה כתב:קראקובער כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה משעשע כאן מה שמוזר הוא שאתה לוקח מליצות מקובלות המתארות את חשיבות הדברים ועושה מהם קושיה כזו אם מי שלא שמע לא ראה טובה מימיו יוצא שהרשב"א שלא שמע את ר' חיים לא ראה טובה מימיו...
מליצות כאלו לא שכיחות בכ"א הם אחזו שהוא הרבה יותר גם מדורות הקודמים.
הגר"ח מוואלוז'ין כותב על הגר"א שהיה גדול מכמה וכמה דורות שלפניו, ודברי הרח"ו על האריז"ל הם הרבה יותר מכך.
אבל באופן עקרוני גם אני חושב שאתה צודק.
אוצר החכמה כתב:זקני דרום כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא יודע על תלמידי הבעש"ט כיוון שאיני בקי בספריהם. .
אני יודע גם יודע ואחזו מגדולי האדמו"רים כתנאים ואמוראים עיין בדברי ההיכל הברכה על האריז"ל והבעש"ט הק'
ועוד רבות רבות הרב יורה דעות כתב ע"ז מאמר וישנו תח"י.
אך עיין בספרו של אליאך שהביא דברים מעין אלו על הגר"א מגדולי דורו ביניהם התפארת ישראל ועוד
וכן ההתיחסות לחזו"א כעין זה הפחד יצחק אמר ניצוץ הגר"א
[size=50][size=85]ומתאמרא משמיה דר"מ גריינמן אודות ששאלוהו על אחיו הגר"ח אם הגיע לדרגת החזו"א ואמר חלילה ודאי כהר"ן אולי כהרשב"א ולא כהרמב"ן ולדרגת החזו"א לא בא ודו"ק
בזה.[/size][/size]
אך עכ"פ כמדומני שאין טענה גדולה מזו שכל אחד מדבר על הגדולים שהכיר ויודע מיעוט ערכו כלפיהם הרי זה מלמדנו כאלף עדים שאנו קטנים כ"כ
הגר"ח על החזו"א. החזו"א על הגר"א. הגר"א על הרמב"ם. וכן ע"ז הדרך בבריסק. בחסידות .
כאמור איני יודע על החסידים. וסביר לי יותר להניח שהתכוונו בעניינים מסויימים. (בעניין של עמידה בנסיון יש דברים מהאריז"ל על כל דורות האחרונים). אבל אם אתה סבור שהכוונה בכל העניינים מה אעשה בעיני זה תמוה.
מכל מקום על הגר"א ידוע שתלמידו הגר"ח מוולוזין אמר כשמישהו אמר שהוא כאחד האמוראים ח"ו אולי כהרמב"ן או הרשב"א.
איני מאמין שמישהו חשב על החזון איש שהוא כאחד האמוראים או אפילו כאחד הראשונים. ואני מתפלא עליך שאינך מבחין שהדברים בשם הגר"מ גריינימן הם בדיחה שעשה הגר"מ.
אוצר החכמה כתב:הרעיון שזה קשור למעמד הר סיני הוא מסתבר ומפורסם ומקובל. תכתבו באתר הטאבלט ירידת הדורות סיני ותראו.
איש גלילי כתב:אוצר החכמה כתב:הרעיון שזה קשור למעמד הר סיני הוא מסתבר ומפורסם ומקובל. תכתבו באתר הטאבלט ירידת הדורות סיני ותראו.
מסתבר - אולי תצליח לשכנע גם אותנו?
מפורסם - לא כל כך (אלא אם כן הופעת הרעיון בפחות מ-50 ספרים (תוך קיזוז התוצאות שאינן רלוונטיות) של אחרוני האחרונים נחשב פרסום).
מקובל - השאלה על מי.
לא מצאתי בחיפוש אזכור של הרעיון מאחד מהקדמונים, כך שאני בינתים מרשה לעצמי לחלוק עליו, עד שיתברר אחרת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים