תוכן כתב:עושה חיל כתב:לענין כתב:מורד במלכות כתב:אני פשוט לא מבין איך אחרי כל מה שנתברר באשכול זה, ואחר הולדת העכבר ע"י ההר - עדיין מותיר תוכן את הכותרת האכזרית, המרושעת, הצינית, המחפירה, שנתן לאשכול זה.
אני שואל שוב
במקום להתפלפל על עין תחת עין ועל ממחרת השבת
האם הקטע המצ''ב אינו אפיקורסות במיטבה? האם הוא אינו שוה ערך לשיטות ה'סוברים' שהאתרוג חדר למסורת היהודית רק לפני אלפים שנה?
כל עוד לא תתמודדו עם הקטעים המביכים כגון אלו, לא עשיתם כלום.
שאלת הג"ר לענין שליט"א היא אכן שאלה שדורשת תשובה.
מהיכי תיתי לחדש וללמוד דרך חדשה שהופיעה כמה פעמים בגיליון [בעיקר ע"י ר' חיים מצגר שליט"א] 'פשוטו לדורו ומדרשו לדורות'?
אז ראוי לחזור ולציין שדרך זו סלל הגר"א והשתמש בה אחר כך כמה פעמים מרן הנצי"ב. ראה כאן:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 88#p541188
כמובן שצודק הרב לענין, בדברים שהלכה מסורה לנו מסיני שבודאי כך היה מסיני.
הדיון הוא על פרשנות של פסוקים, לא על דברים שנמסרו (לכו"ע) מסיני.
[יעויין בהקדמה לפירוש המשנה לרמב"ם שבהלכה למשה מסיני לא תמצא מחלוקת, מה שאין כן בדרשות]
יש פה גוזמאות ואי דיוקים. דרך זו לא 'סלל' הגר"א. הגר"א פירש כך פעם אחת, לצד האלפי מקומות שהוא איחד את התורה שבכתב ושבעל פה בספריו השונים. דבר שני, הקטע הזה כתב החכמת אדם בשם הגר"א, ואין אנו יודעים בדיוק איך הגר"א כתב את זה. אשמח לשמוע אם יש עוד מקור עצמאי לקטע זה חוץ מהחכמת אדם.
הנצי"ב השתמש בדרך זו כמה פעמים, זה נכון, 'כמה' הכוונה מקרים מעטים. ומהמעט שראיתי, הוא הכריח מהפסוקים עצמם שכך יש לפרשם.
וכל זה שונה לחלוטין ממה שהרב מצגר עושה, שאין לך הכרח מהפסוקים עצמם שכך יש לפרש, אלא כל פעם שהוא מוצא סתירה בן הפשט להדרש, הוא מחליט שהאחד הוא לשעה והשני הוא לדורות. והוא הופך את זה לפרשנות רגילה ומקובלת. ומה יעצור אותו מלומר שהפשט הוא למאה ה-19 והדרש הוא למאה ה-20? ואולי דרך הרמז הוא למאה ה-21? בכל מקרה, כמו שכתבתי מכבר, אי אפשר לקחת פרשנות נקודתית, שצריכה עיון רב, ולהחל אותה בחופשיות בכל מיני מקום, כשלא ראינו פרשנות כזו בהיקף כזו בשום מקום!
אע"פ שלא מוצא חן בעיני הרעיון של הרב מצגר כמו שהזכרתי. הטענה של למאה ה19 והמאה ה20 היא דמגוגיה. ידוע לכולנו שהיו דברים שנהגו במדבר ולא בארץ ולהיפך. וברור לכולנו שדבר זה ניתן למשה מסיני. מה שהוא אומר הוא שיש עוד דינים שנפלו בהבדל הזה. אין לזה שום קשר לטענה שהיום התורה משתנה.