מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' ינואר 23, 2020 8:18 pm

יותם כתב:א. לא הבנתי את הרלוונטיות של כל ההקדמה (גם אני הייתי באותו שיעור של הרב פייבלזון כשהרב עינבל איתגר אותו בשאלה הזו). בסוף האריכות חזרת בקצרה ובלא הסבר שהמבט של בורא מופיע בתורה והוא מרכזי וכו'. אני לא מבין איפה אתה סותר את העובדה הפשוטה שהאיזכורים של בריאת העולם בתורה, לאחר פרשת הבריאה עצמה - נער יספרם. לעומת יציאת מצרים שאופפת את כל התורה והמצוות.
ב. אפשר להכניס הכול בהכול, ולפעמים זה אפילו רצוי. אבל אני כל הזמן מדבר על מה שמפורש בתורה. איך התורה מציגה את הדברים. לא ראיתי בדבריך מענה לזה.


1. אני אסביר מה אני מתכוין. כאשר אנחנו דנים בשאלת היחס להקב"ה. יחס של בורא ונברא מול היחס של בוחר ונבחרים או גואל ונגאלים או ברית וכדומה.
אפשר לדון זאת מהפן למה אנחנו מחויבים אל בורא ית', כלומר האם הבורא מחייב את הנבראים מעצם היותו בורא או שלא.
אפשר לדון מצד אהבת ה', למה לאהוב אותו או יותר מדויק מה מביא אהבה אליו.
אפשר לדון בשאלה 'מיהו' הרי את עצמותו אנחנו לא מכירים, אז כיצד הוא מופיע בעולם. הרי הוא מופיע כבורא ומופיע כטוב ומטיב, זקן מלא רחמים או גיבור ואיש מלחמה. וכמובן הכל אמת, ואז נדון האם יש יחס עיקרי, מהו שם הויה ומהו שם אלוקים ואדנות וכו'.
ואפשר לדון מהי צורת העבודה לפניו. עבודה כוונתי איך אדם עומד מול הקב"ה, מה הוא רואה בו. כמובן כולנו יודעים שה' ברא את העולם וכו' וכו' אבל כשאני עומד לפניו איך אני פונה אליו, איך אני משבח אותו. אפשר לדבר על ה' הגיבור שברא את הכל ואפשר לדבר על ה' הטוב שאוהב ומטיב, אפשר לדבר על ה' המרחם ואפשר לדבר על ה' שכיבד אותנו וכרת איתנו ברית, (ושוב הכל נכון, השאלה אם אפשר לומר על דבר מסוים שהוא העיקר), לכן הבאתי את הדוגמא מהשאלה ששאל הרב אוריה ענבל את הרב פייבלזון כי היא באמת מציגה בבהירות את הנקודה הזו. בעצם זו שאלה מה התוכן של עבודת ה', ובמיוחד במה שנקרא עבודה.

בנקודה הזו אני חושב שאתה מציג משהו לא מדויק, כי מן התורה ומן הנביאים והכתובים יש מבט מאד מרכזי של נברא העומד כלפי הבורא הגדול והנורא, והאמת לא תמיד זה בהכרח כלפי הנקודה של בורא עולם, מה שהיה בששת ימי בראשית, אלא הרבה פעמים זה כלפי הנקודה של כוחו העצום של ה'. מה ה' יכול לעשות. לדוגמא כשעם ישראל אמר שירה אחרי קריאת ים סוף, שירה מיוחדת כל פסוק עם הגוון שלו, ניתן לראות שבחים על כוחו וגבורתו ושבחים על טובו וחסדו. וכך במקומות רבים בתורה ובנביאים, הנה דוגמא למשל לראות איך ירמיהו פונה לה' ''אֲהָהּ֘ אֲדֹנָ֣י ה' הִנֵּ֣ה׀ אַתָּ֣ה עָשִׂ֗יתָ אֶת־הַשָּׁמַ֙יִם֙ וְאֶת־הָאָ֔רֶץ בְּכֹֽחֲךָ֙ הַגָּד֔וֹל וּבִֽזְרֹעֲךָ֖ הַנְּטוּיָ֑ה לֹֽא־ יִפָּלֵ֥א מִמְּךָ֖ כָּל־דָּבָֽר. עֹ֤שֶׂה חֶ֙סֶד֙ לַֽאֲלָפִ֔ים וּמְשַׁלֵּם֙ עֲוֹ֣ן אָב֔וֹת אֶל־חֵ֥יק בְּנֵיהֶ֖ם אַחֲרֵיהֶ֑ם הָאֵ֤ל הַגָּדוֹל֙ הַגִּבּ֔וֹר יְקֹוָ֥ק צְבָא֖וֹת שְׁמֽוֹ. גְּדֹל֙ הָֽעֵצָ֔ה וְרַ֖ב הָעֲלִֽילִיָּ֑ה אֲשֶׁר־עֵינֶ֣יךָ פְקֻח֗וֹת עַל־כָּל־דַּרְכֵי֙ בְּנֵ֣י אָדָ֔ם לָתֵ֤ת לְאִישׁ֙ כִּדְרָכָ֔יו וְכִפְרִ֖י מַעֲלָלָֽיו. אֲשֶׁר־שַׂ֠מְתָּ אֹת֨וֹת וּמֹפְתִ֤ים בְּאֶֽרֶץ־מִצְרַ֙יִם֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וּבְיִשְׂרָאֵ֖ל וּבָֽאָדָ֑ם וַתַּעֲשֶׂה־לְּךָ֥ שֵׁ֖ם כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה. וַתֹּצֵ֛א אֶת־עַמְּךָ֥ אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם בְּאֹת֣וֹת וּבְמוֹפְתִ֗ים וּבְיָ֤ד חֲזָקָה֙ וּבְזְר֣וֹעַ נְטוּיָ֔ה וּבְמוֹרָ֖א גָּדֽוֹל". וכהנה רבות. אגב, הרבה פעמים כשאני אומר פסוקי דזמרה אני מתפעל מהעושר של דוד המלך, איך הוא משבח את ה' על כל כך הרבה פרטים, גם בפן של כוחו וגבורתו וגם בפן של טובו וחסדו. בעוד אנו הקטנים כאשר נצטרך לחדש תפילה מליבנו מהר מאד נמצא את עצמינו מבקשים עוד קצת כסף לעו"ש.

2. אתה כל הזמן כותב שיציאת מצרים מוזכרת יותר מאשר בריאת העולם. ואני לא מבין מה אתה רוצה לומר מכך. אמת שלמחפש בפרויקט השו"ת המילה 'מצרים' מופיעה בתורה יותר פעמים שורש ב.ר.א. באמת זה לא מדויק כי שמות ה' ובוודאי חלקם (תלוי בפירושים השונים) משמעותם 'בורא עולם', אבל נניח לזה. יציאת מצרים זה משהו שיש לו הרבה משמעויות והוא מופיע בהקשרים שונים, שלא בהכרח זה אומר משהו כלפי השאלה איך אני מתייחס לה'. למשל הפסוק שאנחנו אומרים כל יום 'אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלהים', המשמעות הפשוטה של הפסוק הקב"ה הוציא אותנו ממצרים כדי שהוא יהיה האלהים שלנו - המנהיג שלנו. בפשטות הכתובים זה מדובר כלפי המצוות והגזירות שהוא ציוה אותנו. ואם לא נקיים את מצוותיו אנחנו פוגעים במטרת היציאה שהיא מחייבת, אבל האם זה אומר שלכן כאשר אני לובש ציצית אז אני נזכר בה' המוציאינו ממצרים או אולי בה' הבורא (או שניהם יחד)? זאת אומרת יציאת מצרים יכולה להיות כמקור המחויבות והעבדות אליו, אבל מהי העבודה עצמה? יתירה מכך פעמים רבות גם יציאת מצרים מופיע כמקור לשבח על כוחו וגבורתו, כלומר לא בחלק של הגאולה אלא בחלק של הגבורה, כמו למשל איך שמשה רבינו פונה אל ה' 'ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר. אתה החילותך להראות את עבדך את גדלך ואת ידך החזקה אשר מי אל בשמים ובארץ אשר יעשה כמעשיך וכגבורתיך'. והראשונים רגילים לפרש כך את המקראות של יציאת מצרים.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ה' ינואר 23, 2020 11:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 23, 2020 8:26 pm

לפי פשוטו כתב:מהדיון נשמע כי הרב א''ע פונה בעיקר לבחורים מבולבלים או נושרים

חס ושלום
וכידוע טובי בחורי עולם הישיבות שמעו ושומעים אותו, ולולי כן לא היה יוצא קצף של אף אחד

כאשר טובי בחורי הישיבות זקוקים להסבר ומענה זה לגיטימי ומן הראוי שיהיה מי שיבאר להם את דברי התורה באופן שיתקבל על דעתם.
אם לא יעשו זאת הרי שכנראה יצטרכו אותו כבר לבחורים מבולבלים ונושרים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 23, 2020 9:09 pm

לפי פשוטו כתב:מהדיון נשמע כי הרב א''ע פונה בעיקר לבחורים מבולבלים או נושרים
למיטב ידיעתי הוא פועל במרץ להפיץ את משנתו ומוכן למסור ועדים לכל קבוצת בחורים קטנה שמוכנה לשמוע אותו.

שאלות זה לא רק למבולבלים או נושרים הם בגדר שאינו יודע לשאול, שאלות מצויות גם אצל הטובים ביותר. ודוקא להם זה מפריע הרבה פעמים יותר, כי הם רגילים להבין.

דרך אגב, התחליף ההוא לא תמיד עצכ"ח, לפעמים התחליף הוא הפוך, קרי: ברסלב [במידה כזאת או אחרת].
חלק מהחברים יגידו שזה עדיף, רק באתי להשלים את התמונה.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ינואר 23, 2020 9:17 pm

יעקב בורלשטיין כתב:
לפי פשוטו כתב:מהדיון נשמע כי הרב א''ע פונה בעיקר לבחורים מבולבלים או נושרים

חס ושלום
וכידוע טובי בחורי עולם הישיבות שמעו ושומעים אותו, ולולי כן לא היה יוצא קצף של אף אחד

כאשר טובי בחורי הישיבות זקוקים להסבר ומענה זה לגיטימי ומן הראוי שיהיה מי שיבאר להם את דברי התורה באופן שיתקבל על דעתם.
אם לא יעשו זאת הרי שכנראה יצטרכו אותו כבר לבחורים מבולבלים ונושרים

ברוך ה' אשר לא השבית לך גואל היום.
עולם התורה והישיבות בעייתי, ב"ה שנמצא המורם מעם שיכול לתקן את עולם התורה..
ויפה שעה אחת קודם כדי שלא ינשרו..
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' ינואר 23, 2020 10:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לפי פשוטו » ה' ינואר 23, 2020 10:36 pm

הטעות של הרב א"ע שעד עכשיו עסק בנושאי מחשבה.
(אגב דרכו היא תמיד לדבר ללא מקורות) וזה לא הטריד אף אף אחד
לאחרונה הוא התחיל לנסות לשנות את דרך הלימוד בישיבות וזה עורר את המהומה.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' ינואר 23, 2020 11:14 pm

לגבי הראיה ממצוות השבת - שהיא זכר ליציאת מצרים, שחשיבותה ומרכזיותה מעמיד את עבודתנו כנברא לבורא.

יש לציין את העובדה הפשוטה שקיבלנו את השבת רק לאחר יציאת מצרים,
אנחנו ורק אנחנו - בני בריתו של ה', מצווים לשמור את השבת ולא עם אחר.
ולא זו בלבד אלא שגוי ששמר שבת חייב מיתה.

וכבר דובר שעיקר גדול במצוות השבת כי הוא יום לה', יום אשר בו שבת ה' מכל מלאכתו. ואנחנו בני בריתו שומרים את מנוחת וקדושת השבת.

וכמובן, בשבת קודש יש בחינתו: בורא ונברא, עמו בני בריתו, והשיא הוא דוד ורעיה. (ר' ליב זצ"ל היטיב לבאר ולהסביר את הדברים והעמידם בעומק אחר עומק ובמדרגות שונות אצל בני אדם)

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ה' ינואר 23, 2020 11:25 pm

קו ירוק כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:
לפי פשוטו כתב:מהדיון נשמע כי הרב א''ע פונה בעיקר לבחורים מבולבלים או נושרים

חס ושלום
וכידוע טובי בחורי עולם הישיבות שמעו ושומעים אותו, ולולי כן לא היה יוצא קצף של אף אחד

כאשר טובי בחורי הישיבות זקוקים להסבר ומענה זה לגיטימי ומן הראוי שיהיה מי שיבאר להם את דברי התורה באופן שיתקבל על דעתם.
אם לא יעשו זאת הרי שכנראה יצטרכו אותו כבר לבחורים מבולבלים ונושרים

ברוך ה' אשר לא השבית לך גואל היום.
עולם התורה והישיבות בעייתי, ב"ה שנמצא המורם מעם שיכול לתקן את עולם התורה..
ויפה שעה אחת קודם כדי שלא ינשרו..

אני מבין שכבודו רגיל בלשון עקרבים

אבל כדאי להתיחס לעובדות שהועלו כאן
ואם עדיין תהיה סבור שאין בעיה, אשמח אם תסביר מדוע.

לגבי רמת הבחורים השואלים אני לא יודע היכן למדת, אבל הבחורים שהסתובבו אצלו בזמני, היו מהשורה הראשונה בפוניבז' חברון מהרי''ל תפרח וחדרה

פלוריש
הודעות: 2415
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי פלוריש » ו' ינואר 24, 2020 1:18 am

אני מבין שהחשיבות של הגדרת ה' כמי שהוציא אותנו ממצרים, חשובה בעיקר כאשר אנחנו מדברים על מצוות האמונה.
המצווה אינה רק "אנוכי ה' אלהיך", שאלה במתמטיקה, אחד ולא אפס, אחד ולא שניים.
אלא המצווה היא "אנוכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מאשר מצרים מבית עבדים" - וכל ההמשך הוא הצורה בה ה' מציג 'מיהו' (ולא סתם תיאור היסטורי).
הדרך שלנו להכיר את ה', אש אוכלה, היא דרך מידותיו. וכאשר אנו יודעים שהאל שנגלה אלינו במעמד הר סיני - הוציא אותנו ממצרים, אנחנו יודעים הרבה דברים שלא היינו יודעים אם היה כתוב "אשר בראתי את העולם": אנו לומדים מזה שהוא מתערב בבריאה ומתעניין בה ומשגיח ורוצה בטובתה (בשונה מהפילוסוף בכוזרי), שהוא דיין אמת שמצדיק את הצדיק ומרשיע את הרשע, שהוא זוכר הברית ומקיים דברו לאבות, שהוא שומע תפילה ונאקה וכו'.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ינואר 24, 2020 2:50 am

עושה חיל כתב:לגבי הראיה ממצוות השבת - שהיא זכר ליציאת מצרים, שחשיבותה ומרכזיותה מעמיד את עבודתנו כנברא לבורא.

יש לציין את העובדה הפשוטה שקיבלנו את השבת רק לאחר יציאת מצרים,
אנחנו ורק אנחנו - בני בריתו של ה', מצווים לשמור את השבת ולא עם אחר.
ולא זו בלבד אלא שגוי ששמר שבת חייב מיתה.

וכבר דובר שעיקר גדול במצוות השבת כי הוא יום לה', יום אשר בו שבת ה' מכל מלאכתו. ואנחנו בני בריתו שומרים את מנוחת וקדושת השבת.

מקרא מלא דיבר הכתוב בעשרת הדברות דפרשת ואתחנן: וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' ינואר 24, 2020 3:07 am

יעקב בורלשטיין כתב:אבל כדאי להתיחס לעובדות שהועלו כאן
ואם עדיין תהיה סבור שאין בעיה, אשמח אם תסביר מדוע.
לגבי רמת הבחורים השואלים אני לא יודע היכן למדת, אבל הבחורים שהסתובבו אצלו בזמני, היו מהשורה הראשונה בפוניבז' חברון מהרי''ל תפרח וחדרה

הנקודה העיקרית שאף אילו יש בעיות (תמיד היו ותמיד יהיו דור דור ובעיותיו),
השאלה מיהו השואל ובעיקר מיהו הפותר.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ו' ינואר 24, 2020 12:36 pm

סגי נהור כתב:
עושה חיל כתב:לגבי הראיה ממצוות השבת - שהיא זכר ליציאת מצרים, שחשיבותה ומרכזיותה מעמיד את עבודתנו כנברא לבורא.

יש לציין את העובדה הפשוטה שקיבלנו את השבת רק לאחר יציאת מצרים,
אנחנו ורק אנחנו - בני בריתו של ה', מצווים לשמור את השבת ולא עם אחר.
ולא זו בלבד אלא שגוי ששמר שבת חייב מיתה.

וכבר דובר שעיקר גדול במצוות השבת כי הוא יום לה', יום אשר בו שבת ה' מכל מלאכתו. ואנחנו בני בריתו שומרים את מנוחת וקדושת השבת.

מקרא מלא דיבר הכתוב בעשרת הדברות דפרשת ואתחנן: וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת.


הכרתי את הפסוק.
אך נמנעתי להביא אותו בגלל שיש מפרשים לפי פשוטו, שפסוק זה אזיל על הפסוק שקודם לו - "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך", כמו במצוות הענקה: "העניק תעניק לו מצאנך ומגרנך ומיקבך אשר ברכך ... וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויפדך ה' אלהיך על כן אנכי מצוך את הדבר הזה היום".
עיין מהרש"א פסחים קיז:

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ינואר 24, 2020 1:02 pm

ומי סני לך פירושי רש"י הרמב"ם הרמב"ן ראב"ע בכור שור רבינו בחיי האוה"ח ועוד ועוד על הפסוק, או שמא נדחים כל פירושים אלה מפני "פשוטו של מקרא"?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ו' ינואר 24, 2020 1:38 pm

היו דברים מעולם...
קבצים מצורפים
ורשי אין רוצים שילמדו לפי שאומר מדרשים - אוי לעיניים שכך רואות.PDF
(258.78 KiB) הורד 328 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ב' ינואר 27, 2020 1:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ו' ינואר 24, 2020 2:16 pm

קו ירוק כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:אבל כדאי להתיחס לעובדות שהועלו כאן
ואם עדיין תהיה סבור שאין בעיה, אשמח אם תסביר מדוע.
לגבי רמת הבחורים השואלים אני לא יודע היכן למדת, אבל הבחורים שהסתובבו אצלו בזמני, היו מהשורה הראשונה בפוניבז' חברון מהרי''ל תפרח וחדרה

הנקודה העיקרית שאף אילו יש בעיות (תמיד היו ותמיד יהיו דור דור ובעיותיו),
השאלה מיהו השואל ובעיקר מיהו הפותר.

אכן, זוהי שאלה גדולה מיהו הפותר

מה אתה אומר?
מה הקריטריונים לכך?
איזה גיבוי צריך לקבל בשביל לעשות את זה?
תודה

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ש' ינואר 25, 2020 8:34 pm

סגי נהור כתב:ומי סני לך פירושי רש"י הרמב"ם הרמב"ן ראב"ע בכור שור רבינו בחיי האוה"ח ועוד ועוד על הפסוק, או שמא נדחים כל פירושים אלה מפני "פשוטו של מקרא"?

דרומי כתב:היו דברים מעולם...

כפי שמספר החיד"א על "נערי ישראל המצפצפים"

ובלשונו: "יתמו חטאים" - ומסיימים בטוב

האא,
שכחתי שאני נמצא בין זאבים האורבים לטורפני.
אבל אשרי חלקי שנתפסתי על דברי תורה.

אמת תורתנו הקדושה, ואמתיים כל פירושיה אשר הראהו הקב"ה למשה בסיני.... אף אחד לא חולק על זה.
די עם הסיוטים.

'מה שהיה' הוא, בגלל שלא רציתי שראייתי תדחה על הסף, נמנעתי להביא ראיה מהפסוק הנ"ל.
כי לענ"ד אינה ראיה ברורה, הרי כמה מפרשים טובים פירשו את הפסוק אחרת - ש'וזכרת' קאי על מנוחת העבד והאמה.
(על מה נזעמתם, הרי הפסוק הזה בא לדחות את מה שחלק מכבודכם טוענים שיחס בורא/נברא הוא חזק יותר וכראיה הביאו כאן את השבת התדירה. האמת שלי אישית אין דעה ברורה לגמרי בויכוח הכללי).
פירושכם ודאי נסמך על הרמב"ן.
אבל בספורנו ובחזקוני למדו אחרת, וכך משמע מהאבודרהם שמבאר דמה שאומרים בקידוש "זכר ליציאת מצרים" אזיל על שאר המועדים [וקאי על "תחילה למקראי קודש"] ולא על שבת, וכן בפירוש הראשון בטור או"ח רע"א.
וכן יעויין במהרש"א פסחים קיז:

לא ספרתי כמות מפרשים, אינני בטוח כלל מי יותר...

עכ"פ ברש"י לא ראיתי את מה שאתם אומרים. ואם כן אני מפקפק בכל הרשימה הנ"ל.

אבל כנראה יש יסוד, שאם אפשר להשתמש בלשון חריפה, עוקצנית ותקיפה - 'למה לא?'

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 26, 2020 5:40 am

עושה חיל כתב:האא,
שכחתי שאני נמצא בין זאבים האורבים לטורפני.
אבל אשרי חלקי שנתפסתי על דברי תורה.

דומני שהתגובה שבאה לאחרי חיזקה והעצימה את אפקט ה"זאב" (ואכן כלל מר בדבריו את שנינו בחדא מחתא: אתם... פירושכם...), אבל אינני בטוח ששתי התגובות נכתבו באותה רוח. עכ"פ, אנכי אכן הבעתי תרעומת קלה כי נראה היה לי מדברי מר כאילו חש "שלא בנוח" מפירוש המפרשים, משום שלתפיסתו אינו הולם את פשוטו של מקרא, ולכן העדיף שלא להביא משם ראיה. אם לא זו היתה כוונתו עמו הסליחה.

***
עושה חיל כתב:לא ספרתי כמות מפרשים, אינני בטוח כלל מי יותר...

עכ"פ ברש"י לא ראיתי את מה שאתם אומרים. ואם כן אני מפקפק בכל הרשימה הנ"ל.

כדי להקל עליך אצטט את דברי כל המפרשים הנ"ל על הסדר:

רש"י
וזכרת כי עבד היית גו'. על מנת כן פדאך שתהיה לו עבד ותשמור מצותיו.

איני יודע פירוש אחר בכוונת רש"י מלבד הסבר הקשר בין שני חלקי הפסוק: וזכרת כי עבד היית - על כן צוך גו' לעשות את יום השבת. וכמו שכתב הרא"ם במילים קצרות: "על מנת כן פדאך שתהיה לו עבד ותשמור מצוותיו - כדמשמע מעל כן צוך וגו'".

הרמב"ם
אמר במשנה תורה וזכרת כי עבד היית במצרים וגו' על כן צוך ה' אלקיך לעשות את יום השבת... תתו לנו תורת השבת וצוותו אותנו לשמרו הוא עלול נמשך לעילת היותנו עבדים במצרים אשר לא היינו עובדים ברצוננו ובעת שחפצנו ולא היינו יכולים לשבות... וזכור חסדי האלוה עלינו בהניחנו מתחת סבלות מצרים.


הרמב"ן
כי בעבור היות יציאת מצרים מורה על אלוה קדמון מחדש חפץ ויכול כאשר פירשתי בדבור הראשון, על כן אמר בכאן אם יעלה בלבך ספק על השבת המורה על החדוש והחפץ והיכולת, תזכור מה שראו עיניך ביציאת מצרים שהיא לך לראיה ולזכר, הנה השבת זכר ליציאת מצרים ויציאת מצרים זכר לשבת כי יזכרו בו ויאמרו השם הוא מחדש בכל אותות ומופתים ועושה בכל כרצונו כי הוא אשר ברא הכל במעשה בראשית וזה טעם על כן צוך ה' אלהיך לעשות את יום השבת.


ראב"ע (בפירושו הב')
והנה השם הוציאך מעבדות וצוך שתנוח למען תזכור כי היית עבד.


בכור שור
ושבת אות ומזכרת למעשה בראשית ששבת בו הקב"ה וליציאת מצרים, דאדם ששובת נראה בן חורין שאין מי שיכריחנו לעשות מלאכה. ושניהם תיקנו חכמים ליזכר בקידוש היום.


רבינו בחיי
ויוציאך ה' אלהיך. בנסים מפורסמים המורים על חידוש העולם. על כן, על הוראת החדוש, צוך לעשות את יום השבת.


אור החיים
זכרת וגו'. הם דברי משה, והכוונה כי יום השבת יש בו גם כן הערה לאדם לזכור יציאת מצרים, כשהוא שובת בלא שעבוד ירגיש כי ה' הוא המניח לעמו מכל צריהם ויתן לבו לקבל גזירות המוציא מעבדות, ורבותינו ז''ל אמרו (פסחים קי''ז:) מכאן שצריך להזכיר בקידוש היום יציאת מצרים.


ועוד ועוד... (רלב"ג)
בפרשת יתרו נתן הסבה בענין מצוות השבת להזכיר לנו כי השם יתעלה חדש העולם בששת ימים וביום השביעי שבת וינפש, כי זאת פנה גדולה מפנות התורה, ר"ל אמונת החדוש. ואולם בזה המקום נתן הסבה במצות שבת לזכור המופתים שעשה לנו השם יתעלה בהוציאו אותנו מארץ מצרים, כי אז היינו עבדים ולא היה לנו רשות לנוס מהעבודה הקשה אשר היה מעביד אותנו פרעה ועמו.


המשותף לכל המפרשים הנ"ל, ש"וזכרת כי עבד היית" הוא טעם על מצוות השבת ולא על מנוחת העבדים. אמנם לענין טיב הקשר בין יצי"מ לשבת, דומה שפי שפירש באופן הקרוב ביותר לדבריך לעיל הוא דווקא רש"י...

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ינואר 26, 2020 9:47 am

יעקב בורלשטיין כתב:
קו ירוק כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:אבל כדאי להתיחס לעובדות שהועלו כאן
ואם עדיין תהיה סבור שאין בעיה, אשמח אם תסביר מדוע.
לגבי רמת הבחורים השואלים אני לא יודע היכן למדת, אבל הבחורים שהסתובבו אצלו בזמני, היו מהשורה הראשונה בפוניבז' חברון מהרי''ל תפרח וחדרה

הנקודה העיקרית שאף אילו יש בעיות (תמיד היו ותמיד יהיו דור דור ובעיותיו),
השאלה מיהו השואל ובעיקר מיהו הפותר.

אכן, זוהי שאלה גדולה מיהו הפותר

מה אתה אומר?
מה הקריטריונים לכך?
איזה גיבוי צריך לקבל בשביל לעשות את זה?
תודה

אני לא אומר, אני שואל את הזקנים.
אם הזקנים יוצאים נגד - זה נקרא שאין גבוי, הלא כן ?!

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' ינואר 26, 2020 1:54 pm

אני שמח שאנו מסכימים שהנושא הוא גיבויים של הזקנים

תוכל לראות את הגיבוי המדובר באופן אישי וללא תיווך של גורמים איטרסנטים ומשמיצנים שמגבבים הבל ומוציאים שם רע.

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לפי פשוטו » א' ינואר 26, 2020 2:13 pm

יעקב בורלשטיין כתב:אני שמח שאנו מסכימים שהנושא הוא גיבויים של הזקנים

תוכל לראות את הגיבוי המדובר באופן אישי וללא תיווך של גורמים איטרסנטים ומשמיצנים שמגבבים הבל ומוציאים שם רע.

גיבוי, ראוי שיבוא מדמויות יותר מרכזיות כמו הגרמ''ה הירש והגריג אדלשטיין שהם העוסקים המרכזיים בענייני חינוך.
ובמיוחד שחצי מהמסתובבים והמדברים בבית מדרש הגר"א באים מפוניבז'
ומסתבר שאם ראשי הביהמ''ד היו יכולים להשיג גיבוי, היו עושים זאת.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' ינואר 26, 2020 2:26 pm

זה לא ילך כך
אם יביאו גיבוי מראובן יהיה מי שירצה גיבוי משמעון
הרב יהושע אייכנשטיין הוא ראש ישיבה מפורסם במשך עשרות שנים, המוכר בכל רחבי הציבור החרדי, והוא לא רק גיבה אלא הוא הגיע לאירוע ההתרמה כאשר הוא מדבר ומעודד את הציבור לקחת חלק בתרומות.
ר' נתן רוטמן (שלמרות גילו הצעיר יחסית הוא מפורסם כתלמיד חכם מופלג) גם הוא עשה את אותו הדבר.

נראה לי ששניהם לא צריכים את העצות שלי או שלך איך ואת מה אמורים לגבות.

(ובסוגריים אומר, שלמרות שרממ''ה מעודד מאוד את הפעילות לא הבאתי אותו כיוון שאין ממנו משהו כתוב או מוסרט, אלא רק התייעצויות ארוכות וצפופות. אם אנו נתחיל עם ציטוט של ראשי ישיבות ששולחים בחורים לבית מדרש הגר''א, יבוא מישהו יגיד כן נכון לא נכון, יבוא פלמוני יאמר מישהו מתנגד ומישהו לא. אז לכן העדפתי שלא להביא את הרשימה בנושא, אלא את הדברים שנאמרו קבל עם ועדה מוסרטים ומצולמים)
נערך לאחרונה על ידי יעקב בורלשטיין ב א' ינואר 26, 2020 2:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ינואר 26, 2020 2:26 pm

יעקב בורלשטיין כתב:אני שמח שאנו מסכימים שהנושא הוא גיבויים של הזקנים

תוכל לראות את הגיבוי המדובר באופן אישי וללא תיווך של גורמים איטרסנטים ומשמיצנים שמגבבים הבל ומוציאים שם רע.

מי הדוברים בדקות 29-30 ?
נראה שהם טוענים שהאמת נמצאת בבית מדרש הגר"א ולא בעולם הישיבות הקלאסי, או שהבנתי לא נכון?

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » א' ינואר 26, 2020 2:36 pm

נראה לי שהבנת לא נכון
(הדובר הוא רפאל גריינמן, והוא אומר שהעדריות והמסגרות אינן מספיקות בשביל שבחור יהיה מחובר לקב''ה ולתורה אלא צריך חיבור פנימי).

שמואל שלומוביץ
הודעות: 847
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' ינואר 26, 2020 2:43 pm

יש דברים שלא מיועדים לכלל הבחורים ולא לכלל הציבור ולכן למרות שאיני יודע מה סבור הגרי"ג על שאלות אלו, לא נראה לי שהוא יתן גיבוי ציבורי לדבר שמיועד ביסודו ובאופיו ליחידים.
מה גם שכל מי ששמע אי פעם הגרי"ג יודע שהוא סבור שכל אחד צריך ללמוד לפי טבעו, היש מענה יותר מושלם לזה ממה שמושך את לב הבחורים ללימוד משמעותי בידע מקיף והבנה מעמיקה.
בינתיים עוד לא הביאו כאן את דבר ההתנגדות, להוציא איזה משפט מר"ד כהן שמתייחס כנראה לאנשים אחרים כפי שמובן מדברי הרב פייבלזון שהוא לא אמר דברים כאלו, כשמולו ראשי ישיבות אחרים מגבים.

א_צאנזער
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי א_צאנזער » ב' ינואר 27, 2020 1:02 pm

מעותק מפורום לתורה https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=110576#p110576

ניסיתי לתמלל את דברי הרב אוריה מתוך הסרטון, מקווה שהדברים יצאו מובנים.

אחי ורעי
אני פוגש פה הערב ברוך ה' חברים אהובים וקרובים, ידידים, וכמו שחז"ל תיקנו לנו כשפוגשים חבר צריכים לברך את ה', אז אני יברך פה על כולם ביחד, אני חששתי להרבות בברכות.
ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה.
הבית המדרש, שברוך ה' נמצאים פה, אני לא יודע כמה תלמידי חכמים שאפשר לומר בלי הפרזה שלא הניחו בחוץ כמותם, יש פה באמת קיבוץ של תלמידי חכמים מיוחד. אז באמת הסיפור של הבית המדרש הזה הוא בעצם סיפור שלכם. הוא נעשה במשך השנים, על ידי אלה שיושבים פה ועוד חברים שלהם שלא נמצאים פה, הם אלו שפתחו אותו, הם אלו שיצרו אותו, שהגו אותו, שיזמו אותו, והם גם אלו שמדברים בו, ושמביאים את החידושים. ויש לנו ברוך ה' את הזכות של פסיפס אדיר של המון סוגים של תלמידי חכמים, שאנחנו זוכים שיבואו לדבר, לכתוב מראי מקומות, כל אחד את החלק שלו, שאי אפשר בכלל להזכיר פה כמה שכל אחד נותן - אני ככה לפחות מרגיש על עצמי - אני מאמין שכל אחד שישב ולמד איתנו ביחד גם מרגיש שהוא קיבל דברים שאין להם תמורה מכל אחד. אני בודאי מכל אחד מהיושבים פה ועוד רבים, אי אפשר לתאר באמת כמה שאני באמת קיבלתי פה מכל אחד, אתם אלו בעצם שעשיתם את הדבר הזה, ואלו שיוצרים אותו ואלו שעושים אותו. זה אחד הזכויות פה זה הפסיפס, שיש פה באמת אנשים שלא מסתדרים אחד עם השני, והם תלמידי חכמים עצומים, אני לא יתחיל כל אחד להגיד כמה פעמים הוא גמר את הש"ס וכתב חידושים וכמה הלכות הוא פסק, וכמו שאמרו פה התלמידי חכמים מקודם על השבטים, הייחודיות פה באמת שיש פה שבטים שממש לא מסתדרים אחד עם השני, ואנחנו משתדלים ללמוד מכולם, כל אחד לוקח מה שהוא יכול. זה אחד הדברים המיוחדים, אחד הזכויות.
ולכן אנשים שואלים, היות ואנחנו כמו שהם אומרים, אנחנו הבית מדרש, אנחנו הקמנו, אנחנו באים ומדברים, אתה ואתה ואתה ואתה ואתה, אז הם אומרים: "מה זה הדבר הזה בית מדרש הגר"א?, "מה אתה בכלל קובע מה השם של הבית מדרש אם אנחנו אלה שמדברים? אני תלמיד של הרמב"ן, אני תלמיד של ר' שמעון, אני תלמיד של חזון איש" כל אחד והבית מדרש שלו, כי באמת יש פה המון בתי מדרש. יש פה תלמידים של הרב שרייבר, ויש פה תלמידים של "בינה להשכיל", ויש פה תלמידים של הרב פייבלזון, ויש פה תלמידים של ר' הלל, וככה ממש ר' יצחק שלמה, של ר' לייב, אין ספור תלמידי חכמים ייחודיים ותלמידים שלהם, למה הגאון דווקא?.
אז קודם כל, הגאון אע"פ שכמו שאמרתי באמת זה ארץ משובבת מבתי מדרש רבים, מה שעם ישראל הביא מכל המקומות, שאי אפשר בכלל להזכיר פה את כל התלמידי חכמים שהבתי מדרש מושפעים ולומדים את התורה שלהם, אבל הגאון זה כמו מגדלור שכל האניות מסתכלות עליו בשביל לא לאבד את הדרך בלב ים. זאת אומרת, חידושים בודאי יש הרבה סוגים, אבל הדמות של האיזון, של הפרופורציות, של הסדר, של המקורות, של הגבולות, של כל החלקים, של כל דבר במקום שלו, של הסדרים. הדמות של המגדלור של כל האוניות, אני חושב שזה הבית מדרש הגדול של וולוז'ין וכל מה שהיה סביבו, ומעליו הרבי הגדול "הגאון" שהעמיד את האיזונים הנכונים, את הדרך המלך, שאע"פ שיש הרבה חידושים, אבל זה ההמשך של הדרך המלך של רבותינו הגדולים של עם ישראל, הרמב"ן ודעימיה, וזה מגדלור. גם מי שהוא תלמיד של בית מדרש אחר, אבל המגדלור זה המקום היציב שאליו מסתכלים בין הגלים. זה הנקודה הקטנה.
אבל הנקודה היותר פנימית באמת, זה שלפעמים נדמה שהדרך של הגאון זה דרך שהיא דרך רק גבולות, היא רק "מה לא". כן, זה התנגדות לחסידים, זה התנגדות לפלפול, זה התנגדות לשנות משהו בהלכה או באגדה או בפרופורציות. זה גבולות, זה המצוות, זה להחזיק את הציצית, זה לסגור את התריסים, זה בעצם רק מה לא. מה כן? סתם ללמוד פשוט, הוא לא אמר כלום כביכול, רק מה לא. והאמת, שחלק ממה שרואים מבפנים, באמת זה מבחוץ זה נראה הרבה פעמים הדברים של ההלכתיים זה נראה גבולות, כשמסתכלים מבפנים אז רואים, ובפרט רואים את זה בבית מדרש של הגאון. רואים שהרי, אפשר לראות בוולוז'ין שנה שנתיים לפני הסגירה היו שלושה דמויות של ראשי ישיבות. היה הסבא, הבן והנכד. היה רבינו הנצי"ב, הבן רבי חיים ברלין, ורבינו חיים הלוי, זה שלושה דמויות שכל אחד הוא בעצם המשך של הבית מדרש של הגאון ושל וולוז'ין, והוא לגמרי שונה מרעהו, אי אפשר אפילו להאריך לתאר, זה פשוט שלושה תלמידי חכמים שהשפיעו מאוד כל אחד בדרך שונה לגמרי, ושלושתם היו באותה ישיבה, ובאמת בישיבה כל כך קטנה זה גרם למורכבות. אבל השאלה מה שצריכים לשאול זה, איך באמת מאותו מקור שהוא כביכול רק סדר... ואיזון ולהיצמד למה שכתוב, איך יוצא מעיין של כל כל הרבה חידושים שונים ומיוחדים? והתשובה היא שמבפנים הנקודה של ללמוד את הדברים מהתחלה, להתחיל מבראשית, לחבר את הכל לשורש, ולראות כל חלק לאיפה הוא שייך, ולראות את המבט הכללי של הכל, זה מזרים חיות חדשה מהשורשים לכל אבר ואבר.
הדבר הזה, הסדר הזה, שכל דבר יש לו את החומש הוא שייך אליו, את הפרשה שהוא שייך אליו, את הסוגיה ששייכת לתורת כהנים ששייכת אליה, זה בעצם הדבר שמזרים חיות חדשה. וכמו שהזכירו פה מקודם, הדבר שכולנו מחפשים זה איפה אנחנו פוגשים את הקב"ה, זה מה שמחפשים. וברוך ה' שיש היום הרבה דרכים להסביר איך פוגשים את הקב"ה, אבל הדרכים שהשתמשו בהם בדרך כלל הם דרכים להסביר לאלה שבחוץ איך הוא נראה, אלה שמחוץ לבית מדרש להראות לו כמה הבית מדרש יפה מבחוץ. השפה הזאת היא לא שפה שעוזרת בבית מדרש, כי מה שאנחנו מחפשים זה איפה אנחנו מוצאים את הקב"ה בסוגיות? בחתיכה נעשית נבילה, באתו רבים ומבטלי מחיצתא, שם אנחנו מחפשים אותו, כי זה החיים שלנו, גם בלימוד וגם במעשה, ואנחנו רוצים למצוא אותו שמה לא לראות מבחוץ. השפה של מבחוץ, היא לא נמצאת אצלנו בכלל, היא לא מה שאנחנו צריכים, לא זה הנידון. אנחנו צריכים בסוגיות, בהבנה של הסוגיות, שמה למצוא את זה. ואנשים הרבה פעמים תמהים, למה בכלל זה הולך ביחד שמדברים על סוגיות של היסודות, של "מה ה' אלוקיך שואל מעמך" שזה סוגיות יסוד גדולות, למה צריך ביחד עם זה ללמוד את כל הש"ס, את כל השישה סדרי משנה? מילא חומש עוד אפשר להבין שזה חלק קשור כביכול ליסודות, אבל נגעים וחומש גם כן? זה רק פרטים. וודאי ללמוד שישה סדרים, "והיה אמונת עיתיך חוסן ישועות חכמת ודעת" למה זה קשור? והתשובה היא, כי באמת אצלנו, הנושא של היסודות, הנושא של אמונה, זה לא. כולם יודעים שיש הקב"ה, מחפשים לחיות את הסוגיה ושמה שזה יהיה מחובר לשורשים, ששמה לחיות את הסוגיות, שהחיות של הסוגיות היא תהיה האור ששמה אנחנו פוגשים, זה מה שמחפשים. בהבנה של הסוגיות, בלב של הסוגיות, זה הנקודה. ופה באמת יש משמעות מאוד חזקה לדרך הזאת שהגאון לימד, להתחיל מחדש, לשאול את השאלות מחדש, לגעת בלב הדברים דרך השורשים, דרך ההתחלה. ללמוד הכל, ללמוד את המכלול, ללמוד כל חלק, ללמוד מהפרטים אל הכללים ומהכללים אל הפרטים. מהשורשים עד לחיים בפועל ממש, וחוזר חלילה.
ובעצם הדבר שמטריד וכואב לכל אחד בפרט ולציבור בכלל, זה שיש איברים שמרגישים שאין בהם חיות, מצווה אחת, או מעשה אחד, סוגיות, מסכתות, איברים שאין בהם חיות. ומה שאנחנו רוצים כולנו, וכל אחד בדרכו, כמו שאמרתי מקודם שיש המון בתי מדרש, זה לחיות לחיות לחיות ולהחיות, זה מה שרוצים, לחיות את הדברים. שכל הסברות, כל הסוגיות, כל הדברים, הם צריכים להיות לחיות, שזה יהיו מחוברים ללב העולם ללב הדברים, וכדי שהלב שלנו יזרים דם חזק לכל האיברים המדולדלים, שלנו ושל הציבור בכללותו, ולכל הסוגיות והמצוות שאין בהם דם, שלא מרגישים בהם את החום של זרימת הדם, אז צריך שכל דבר יהיה מחובר ללב. והלב זה כשלומדים את התורה, ודרך זה מתחברים ללב העולם בחיות, זה הנקודה. וזה מה שאנחנו רוצים, לחיות ולהחיות ולבנות מבפנים.
מה שמיוחד פה בדבר הזה, שזה באמת באמת תלוי בכולנו, לא רק שזה נבנה על ידי כולנו, וגם בעזרת ה' בשנים הקרובות כל בירור הסוגיות שנעשה, זה כמו שכולם יודעים זה נעשה פה על ידי חבר של תלמידי חכמים מיוחדים, אלא זה תלוי באמת בנו. מה שמיוחד פה, זה לא שיש פה בעיה שמבקשים רק עזרה מהציבור, שזה ודאי דבר שכולם מרגישים את השייכות, אלא באמת מה שיעשה פשוט תלוי בכל אחד מאיתנו. אנחנו נמצאים בנקודה, שמה שיקרה, פשוט תלוי בכל אחד מאיתנו.
תודה רבה.

א_צאנזער
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי א_צאנזער » ב' ינואר 27, 2020 1:07 pm

יעקב בורלשטיין כתב:זה לא ילך כך
אם יביאו גיבוי מראובן יהיה מי שירצה גיבוי משמעון


סתם הערה חשובה,
אני חושב שברור שלא כל ת"ח, מופלג ככל שיהיה, יהיה נחשב כ"תמיכה" לנושא שבו נדרשים להכריע זקני הדור, והכוונה לא רק בתורה, אלא ב"גדול שימושה יותר מלימודה".

לפחות על אחד הרבנים שהזכרת, [ובכוונה איני רוצה להזכיר], שנים שזה פלא בכלל איך הוא נכנס בתוך עולם הישיבות הרגיל, אם לא מצד גדלותו בתורה, ואחרי התחייבותו למשל שלא להוציא תכלת בפרהסיא וכו', אבל לתת על ידו הכשר, המרחק רב.

משל למה הדבר דומה: לכל מה שנטחן בפורום על תכלת, שמביאים ראיה לחידוש התכלת מכמה ת"ח מופלגים, שאחר המחילה מכבודם, לא שימשו את גדולי הדור, והולכים ומביאים מהם ראיה.

אם אתה מאלה שמטעם זה אוחזים בשיטת התכלת, לחיי.
אבל אם אתה כמו רוב כלל הציבור שלא לובש תכלת, כי גדולי הדור לא לובשים, ולא תומכים בשינויים אלה, הוא הדין בזה.

מורד במלכות
הודעות: 55
הצטרף: ה' מאי 11, 2017 10:23 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מורד במלכות » ב' ינואר 27, 2020 2:04 pm

א_צאנזער כתב:מעותק מפורום לתורה https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=110576#p110576

ניסיתי לתמלל את דברי הרב אוריה מתוך הסרטון, מקווה שהדברים יצאו מובנים.

אחי ורעי
...
תודה רבה.

אוהו, דברי אלוקים חיים.
יישר כח

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 27, 2020 2:06 pm

דא"ח זה מונח שרגילים בין חסידים לומר על דברי האדמו"ר...

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ינואר 27, 2020 2:15 pm

דרומי כתב:דא"ח זה מונח שרגילים בין חסידים לומר על דברי האדמו"ר...

מחקתי
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' ינואר 27, 2020 7:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' ינואר 27, 2020 2:40 pm

א_צאנזער כתב:ניסיתי לתמלל את דברי הרב אוריה מתוך הסרטון, מקווה שהדברים יצאו מובנים.
אפשר לראות בוולוז'ין שנה שנתיים לפני הסגירה היו שלושה דמויות של ראשי ישיבות. היה הסבא, הבן והנכד. היה רבינו הנצי"ב, הבן רבי חיים ברלין, ורבינו חיים הלוי, זה שלושה דמויות שכל אחד הוא בעצם המשך של הבית מדרש של הגאון ושל וולוז'ין, והוא לגמרי שונה מרעהו, אי אפשר אפילו להאריך לתאר, זה פשוט שלושה תלמידי חכמים שהשפיעו מאוד כל אחד בדרך שונה לגמרי, ושלושתם היו באותה ישיבה, ובאמת בישיבה כל כך קטנה??? זה גרם למורכבות.

456456
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי 456456 » ב' ינואר 27, 2020 2:44 pm

א_צאנזער כתב:ואחרי התחייבותו למשל שלא להוציא תכלת בפרהסיא וכו'

סתם, למען הדיוק, הוא הולך עם תכלת בפרהסיא.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ב' ינואר 27, 2020 2:55 pm

ישא ברכה כתב:
דרומי כתב:דא"ח זה מונח שרגילים בין חסידים לומר על דברי האדמו"ר...

יש פה בפורום כמה תגובות על בית מדרש הגר"א ועל משיחיו שמריחים חסידות..

זה בהחלט מגוחך כאשר מביאים סיוע מר' נתן רוטמן ור' משה מינצברג שקיבלו איש מפי איש עד ר' יצחק שלמה ור' לייב שקיבלו זה מזה.
אין לי כל בעיה עם בית מדרש הגר"א, הם באמת עושים דברים גדולים, אבל הנסיון להשתמש בנשק כמו, הנה.. גם לנו יש גדולים.. הוא מצחיק.

ערבבת פה שתי טענות
הטענה שזה מריח חסידות - הסיבה היא מן הסתם בעיקר שיווקית
ההשוואה של הגדולים - איך מודדים גדולים? לפי העיתון? או ליתר דיוק לפי מה שקיבלנו איש מפי איש ועד הבטן שלי לפי איזה עיתון לשפוט מי יותר גדול? אני למשל (ומסתמא איני היחיד פה) בהחלט חושב שמכל בחינה הגאון ר' נתן רוטמן לא נופל מכמה וכמה חברים במועצת הנוכחית והקודמת, אם לא הרבה יותר מכך.
ואגב (למפקפקים) הוא גם קיבל הרבה (מן הסתם הרבה יותר מחלק מה'מתחרים' שלו) מר' דוב לנדו ומר' שמואל אויערבך, ועוד.
כידוע החזו"א אמר שלציבור יש חוש ריח לבחון את הגדולים, רק הציבור של היום התקלקל (ראה ערך הנהירה לבית מדרש הגר"א...), ונס שיש בעיתון כמה יחידי סגולה בעלי חוש ריח נכון לאזן את הציבור, מי יודע מה היה קורה בלעדיהם.
הציבור היום אוהב אנשים 'מעתיקים', רק הם זוכים לקבל מדליית 'מעתיק השמועה'.
כשת"ח דורש בכינוס יהיה אשר יהיה, מצפים ממנו לשמוע עוד איזה דיוק בדברי מרן זיע"א, או עוד איזו אנקדוטה פשטנית שכל אחד יכול להגיד, רק ככה מודדים 'גדלות' (אני לא מזלזל חלילה בגדולים אמיתיים שזה היה הסגנון שלהם, רק הם לא הגדולים היחידים).
גדלות זה איזה רייח של סטייל לא רציונלי, ש'זר לא יבין'.
דווקא גדולי הת"ח האמיתיים המקוריים שמדברים בתוך הסוגיות ומביאים תמיד ראיות לכל דבריהם, הם המשונה'דיקים שנדחקים לפינה.
לת"ח אמיתי מקורי נדרש לעבור סף הרבה יותר גבוה כדי לזכות במדליה, למרות זאת יש יחידים ענקיים יחדאיים שצלחו את זה כמו החזו"א.
וגם אם דווקא הם קיבלו יותר מגדולי הדור הקודם, בכל זאת 'אויש נו'.
הציבור אוהב את הגדולים שלו נמוכים (וגם הענקיים נאלצים לדבר כך כדי להשפיע על הציבור).
וכמובן 'זה השער לה' צדיקים יבואו בו' זה האופנה - עד לרזולוציות של עם תכלת או בלי.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ב' ינואר 27, 2020 3:58 pm

לא כל כך מבין את הרבנים הקדושים פה שעוסקים בענין השאלה האם ר' נתן רוטמן כן או לא
למרות שאני מצטרף בכל לב לדברי הרב הרואה דלעיל שהנסיון לגמד יהודי שמוכר בציבור כתלמיד חכם בכל חלקי התורה הוא לא יעיל בין אם הוא לובש תכלת ובין אם לאו.
תלמיד חכם הוא תלמיד חכם, וזכותו וחובתו לעשות כפי דעתו.

אבל לגוף הנושא, כמדומני שהוזכר כבר שהרב אייכנשטיין השתתף בכינוס, שהוא מזקני ראשי הישיבות, ואף הוזכר לעיל שהרב עינבל עומד בקשר רציף עם ר' משה הלל הירש.

מי שזה לא מספיק לו, לא אוכל לשכנע אותו.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ב' ינואר 27, 2020 7:04 pm

שמעתי עכשיו מבוגר חדרה שהשתתף בתכניות של בית מדרש הגר"א שנשלח לשם על ידי צוות הישיבה שלו ובראשם הרב טוביה נוביק.

א_צאנזער
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי א_צאנזער » ב' ינואר 27, 2020 7:06 pm

רק הציבור של היום התקלקל (ראה ערך הנהירה לבית מדרש הגר"א...),


ילדים ונערים צעירים זה לא ציבור. אם כן גדול דורינו הוא נשיא דרשו.... ואין ספק שבאחוזים רבני בהמ"ד הגר"א לא לוקחים אלא בודדי בודדים מתוככי עולם הישיבות והכוללים.

שהנסיון לגמד יהודי שמוכר בציבור כתלמיד חכם בכל חלקי התורה הוא לא יעיל בין אם הוא לובש תכלת ובין אם לאו.
תלמיד חכם הוא תלמיד חכם, וזכותו וחובתו לעשות כפי דעתו.


ח"ו, אין נסיון לגמד, כבודו במקומו מונח. ויעשה מה שרואה לנכון לעשות. אבל אל תביא לי אותו לראיה.

כמדומני שהוזכר כבר שהרב אייכנשטיין השתתף בכינוס, שהוא מזקני ראשי הישיבות, ואף הוזכר לעיל שהרב עינבל עומד בקשר רציף עם ר' משה הלל הירש.


יש לי להשיב, והמבין יבין מדעתו. אבל עכ"פ לגבי הגרמ"ה הירש שליט"א, ישנם שמועות סותרות בתכלית.

א_צאנזער
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי א_צאנזער » ב' ינואר 27, 2020 7:09 pm

456456 כתב:
א_צאנזער כתב:ואחרי התחייבותו למשל שלא להוציא תכלת בפרהסיא וכו'

סתם, למען הדיוק, הוא הולך עם תכלת בפרהסיא.


מאימתי?

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ב' ינואר 27, 2020 8:22 pm

הוא אשר אמרתי (בהקשר להודעה שלפני האחרונה) שאין טעם להכנס מעל גבי האשכול בשמועות שכל אחד יכול לכתוב להכחיש או למצוץ מאצבעו. (ואדגיש שכפי שידוע לו באופן אישי הגרממ''ה תומך בפירוש)



ויש לי להשיב על כל אשכול זה, מטרת המשמיצים זיהויים ושייוכם, והמבין יבין מדעתו
נערך לאחרונה על ידי יעקב בורלשטיין ב ב' ינואר 27, 2020 8:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי עושה חיל » ב' ינואר 27, 2020 8:28 pm

מה זה הקטנעס' הזאת,
מי אנחנו שנחליט מי הוא גדול ומי הוא קטן?

ובאיזה מיני כלים -
תכלת לא תכלת?!
פרהסיה לא פרהסיה?!

וכביכול מי שהולך עם תכלת לא שימש 'גדולים' - שקר ועיוות ביסודו!
[וכבר מורינו ראש ישיבת חברון מטיל תכלת (בצנעה)]

מה זו הרמה הזאת?
לאן הגענו?

אם בית מדרש הגר"א הוקם רק בשביל להוציא תלמידי חכמים שהמשא ומתן שלהם יגבה מעט מ שיח כזה - דיינו.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' ינואר 27, 2020 9:53 pm

מכון חכמי ליטא כתב:
א_צאנזער כתב:ניסיתי לתמלל את דברי הרב אוריה מתוך הסרטון, מקווה שהדברים יצאו מובנים.
אפשר לראות בוולוז'ין שנה שנתיים לפני הסגירה היו שלושה דמויות של ראשי ישיבות. היה הסבא, הבן והנכד. היה רבינו הנצי"ב, הבן רבי חיים ברלין, ורבינו חיים הלוי, זה שלושה דמויות שכל אחד הוא בעצם המשך של הבית מדרש של הגאון ושל וולוז'ין, והוא לגמרי שונה מרעהו, אי אפשר אפילו להאריך לתאר, זה פשוט שלושה תלמידי חכמים שהשפיעו מאוד כל אחד בדרך שונה לגמרי, ושלושתם היו באותה ישיבה, ובאמת בישיבה כל כך קטנה??? זה גרם למורכבות.

יחסית לישיבות של היום...

א_צאנזער
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי א_צאנזער » ג' ינואר 28, 2020 12:29 am

ישא ברכה כתב:מחקתי


מדוע?

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ג' ינואר 28, 2020 1:24 am

רק נציין שאם הצנזער החצוף היה חי לפני 80 שנה, היה מדבר בצורה חריפה יותר על מרן החזו"א שעם כל הכבוד צץ לו משום מקום ומחלק הוראות כאילו שהוא אחד ממעתיקי השמועה.
מדשתקי רבנן ש"מ ניחא להו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים