מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' פברואר 14, 2020 4:01 pm

הרואה כתב:כאמור בפירסומים של מכון מנדל עצמו אף אחד מהם לא מופיע, אגב גם לא נכטיילר.
יתכן שהיה למישהו אינטרס לשרבב את שמם לשם אחרי שביקרו בקורס מסוים מטעמם פעם או פעמיים.
אולי עכשיו אחרי שהרבנים יצאו נגד יהיה עניין כלשהו שהם יפרסמו הכחשה, עד עכשיו זה לא עניין איש מלבד אולי כלבי השמירה של ההשקפה ש'תופרים תיקים' נגד כל מי שלא מיישר קו עם הקליקה.

אני לא מצליח להבין מה בדיוק קורה כשהרבנים יוצאים?
התופעה קיימת, והיא חמורה, כפי שהרבנים כותבים,
והנוסח הזה הוא אחרי עידונים ושיפוצים...
אז מה בדיוק אתה רוצה מכלבי השמירה,
כלבי השמירה הם אלו שמעוררים את הרבנים,
זו המציאות,
וגם לו הם כלבים,
במקרה הזה, ובעוד מקרים, לא מדובר על יישור קו עם הקליקה,
אלא על דברים חמורים שמובנים אפילו לבעלי בתים.

הרואה
הודעות: 1547
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי הרואה » ו' פברואר 14, 2020 4:26 pm

אני מקווה שאתה מבין שלא דיברתי על ההתנגדות למכון מנדל שאין ספק שמגמתם שלילית, אלא על החקירה אודות כל רב או עסקן באלו חוגי העשרה הוא השתתף לצורך תפירת תיקים בסגנון של החוברת ששמת פה קישור אליה.
(עושים אחד ועוד אחד: נוטר הכרמים למד בפוניבז' שכידוע אלו שתרמו לישיבה היו חלקם פורקי עול, ואף הזמינו את נשיא המדינה וחגגו את יום העצמאות, קמ"ל שנוטר הכרמים הוא מזרוחניק, ושאר חשבונות בסגנון זה, וע"ע בקו בבמערכה ושות').

אליסף
הודעות: 290
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אליסף » ו' פברואר 14, 2020 7:05 pm

המציאות העצובה היא שבני ברק ובריסק יבשו יבשו יבשו את עולם התורה מהחיות שתנועת המוסר החדירה לישיבות, הגענו למצב ש"נפשינו יבשה אין כל", ופונים לחצוב להם כל מיני בורות...

זאב ערבות
הודעות: 3501
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' פברואר 14, 2020 7:34 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' פברואר 20, 2020 8:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 15, 2020 7:04 pm

הרואה כתב:
נוטר הכרמים כתב:
הרואה כתב:כאמור בפירסומים של מכון מנדל עצמו אף אחד מהם לא מופיע, אגב גם לא נכטיילר.
יתכן שהיה למישהו אינטרס לשרבב את שמם לשם אחרי שביקרו בקורס מסוים מטעמם פעם או פעמיים.
אולי עכשיו אחרי שהרבנים יצאו נגד יהיה עניין כלשהו שהם יפרסמו הכחשה, עד עכשיו זה לא עניין איש מלבד אולי כלבי השמירה של ההשקפה ש'תופרים תיקים' נגד כל מי שלא מיישר קו עם הקליקה.

אני לא מצליח להבין מה בדיוק קורה כשהרבנים יוצאים?
התופעה קיימת, והיא חמורה, כפי שהרבנים כותבים,
והנוסח הזה הוא אחרי עידונים ושיפוצים...
אז מה בדיוק אתה רוצה מכלבי השמירה,
כלבי השמירה הם אלו שמעוררים את הרבנים,
זו המציאות,
וגם לו הם כלבים,
במקרה הזה, ובעוד מקרים, לא מדובר על יישור קו עם הקליקה,
אלא על דברים חמורים שמובנים אפילו לבעלי בתים.

אני מקווה שאתה מבין שלא דיברתי על ההתנגדות למכון מנדל שאין ספק שמגמתם שלילית, אלא על החקירה אודות כל רב או עסקן באלו חוגי העשרה הוא השתתף לצורך תפירת תיקים בסגנון של החוברת ששמת פה קישור אליה.
(עושים אחד ועוד אחד: נוטר הכרמים למד בפוניבז' שכידוע אלו שתרמו לישיבה היו חלקם פורקי עול, ואף הזמינו את נשיא המדינה וחגגו את יום העצמאות, קמ"ל שנוטר הכרמים הוא מזרוחניק, ושאר חשבונות בסגנון זה, וע"ע בקו בבמערכה ושות').

לא נראה לי שזה הגון לקחת דיון ענייני ומכובד למקומות של קוים שונים והכפשות.
בפרט שזה ממש שקר וכזב,
החוברת שהצגתי כאן כנגד האקדמיה בכלל ומכון מנדל ביניהם יצאה בהסכמת הגרמ"ה הירש שליט"א!

נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 15, 2020 7:28 pm

ועוד הערה כללית,
בדור שבו רבו גם רבו חוקרים פרטיים מסוגים שונים,
שמצליחים לברר ולהוציא לאור את האמת המוסתרת באמצעים מגוונים מהם כשרים ומהם לא כל כך,
וכמובן יבוא הגנב / ה.... ויטען איך השגתם את המידע....
וכי מישהו יקבל את זה?
למרות שהחוקר הפרטי כולו אינטרס למצוא את הפשעים והוא מתפרנס מזה,
ומתעסק בלכלוך, והוא לא ירא שמים, וגם אופן השגת המידע הוא מפוקפק.

זה לא רלוונטי, על דרך הרוב, מי אמר ולמה אמר, ואיך ידע, ומה הם מניעיו
פשוט לי שלפי השו"ע ולפי הישרות כאשר נטענת טענה מסוימת כנגד אדם,
בפרט אם הוא איש ציבורי, והיא מבוססת על נתון נכון כל שהוא,
גם אם הדבר יצא מהקשרו וכו', מוטלת עליו החובה לנקות עצמו.

יוצאים מן הכלל, הם הכפשות והשמצות שאין להם שום בסיס,
שכאן יש לדון שאדם לא מחויב לנקות עצמו בכגון דא.

שעת הכושר
הודעות: 196
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שעת הכושר » ש' פברואר 15, 2020 7:30 pm

ידידנו הרב נוטר, לא נראה לי שזה הגון לקחת אשכול ענייני ומכובד למקומות של הכפשות אישיות.
הלך הכהן אי פעם לבית הקברות, בזדון או בשוגג, אל תהרהר אחריו ביום שכבר עשה תשובה אלף אלפים,
בית מדרש הגר"א לכו"ע אינו סניף של מכון מנדל, ובהא כו"ע מודו שכוונתם רצויה
ולא באו לדון אלא על מעשיהם האם רצויים או לאו (ויש גם אמצע בין הן ללאו)
ומה שייך לערבב כאן איזה טעות שנעשתה בעבר.
ובכלל זה נותן כאן אוירה של שחיטה, עם שפריצים של דם. זה לא נעים.
[אבל בזה לא אתה התחלת, כבר שחטו קודם את ר' שלמה פאלי ומצצו את דמו. ואין פוצה פה]
ותזכור שגם אחרים יודעים לשחוט, אל תצפה מיורה דעות (לשם משל) להתאפק לך כשאתה שוחט את אחיו.
והנה הגיע המלאך שלא רוצה שנשאל לשמו ומחדד את סכינו כלפי בני חוגך,
(שכח שר' דוד כהן הוא שהצית את האש, ור' שלמה פאלי הוא שופך הנפט)
בבקשה מכולכם חדל דם ואש ותמרות עשן.

נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 15, 2020 7:34 pm

הרב שעת הכושר הנכבד,
הכנות מבצבצת מתוך דבריך,
ויתכן מאוד שאתה צודק.
הצלחת לעורר בי ספיקות.

הדוגמא שלך מת"ח שעבר עבירה בלילה מוזרה,
כאן לא מדובר על 'בלילה', וזה לא 'עבירה' של תאוה וכשלון,
אלא יש כאן שאלה האם זה לא מלמד על משהו בכיוון.

הרי ר' עמרם פריד / ר' בונים שרייבר / ר' שבח רוזנבלט לא ביקרו במכון מנדל...

מהר שלל חש בז
הודעות: 1
הצטרף: ו' פברואר 14, 2020 9:55 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי מהר שלל חש בז » ש' פברואר 15, 2020 7:37 pm

הרב דוד כהן מסיבת חנוכה.mp3
(3.35 MiB) הורד 108 פעמים


הרב דוד לייבל.pdf
(42.41 KiB) הורד 93 פעמים

אברך
הודעות: 400
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אברך » ש' פברואר 15, 2020 7:41 pm

נוטר הכרמים כתב:הרי ר' עמרם פריד / ר' בונים שרייבר / ר' שבח רוזנבלט לא ביקרו במכון מנדל...


ברור, הם גם לא עברו קורס מרצים וכדו....,
יש אנשים פתוחים יותר ויש אנשים סגורים יותר.
ר' שבח לא הולך להחזיר אנשים בתשובה, וגם לא מתאים לכך, ויש כאלו שמתאימים לכך, וצריכים לעשות הכשרה מתאימה לכך.

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 7:48 pm

ככל שאני מעיין אני חושב שאין זה נכון להעלות את הטענות לכיוון של מכון מנדל
עברתי כעת על למעלה מ50 שמות של רבנים הקשורים לבית מדרש הגר"א
רק שניים מהם היו במכון מנדל, ואין זה נכון להכליל את כל הבית מדרש בנקודה הזו, והרב עינבל עצמו בוודאי קיבל אישור לזה בשעתו, אני חוזר שוב, הרב ענבל ירא שמים ומציית לגדולי הדור ללא ספק כלל

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 7:51 pm

מה שכן הייתי מציע לחקור לעומק, זה מה האג'נדות של קרן תקווה, והיכן השלוחות שלה מתמקמות בכלל ההתרחשויות לאחרונה

יעקב בורלשטיין
הודעות: 155
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ש' פברואר 15, 2020 8:06 pm

נוטר הכרמים כתב:ועוד הערה כללית,
בדור שבו רבו גם רבו חוקרים פרטיים מסוגים שונים,
שמצליחים לברר ולהוציא לאור את האמת המוסתרת באמצעים מגוונים מהם כשרים ומהם לא כל כך,
וכמובן יבוא הגנב / ה.... ויטען איך השגתם את המידע....
וכי מישהו יקבל את זה?
למרות שהחוקר הפרטי כולו אינטרס למצוא את הפשעים והוא מתפרנס מזה,
ומתעסק בלכלוך, והוא לא ירא שמים, וגם אופן השגת המידע הוא מפוקפק.

זה לא רלוונטי, על דרך הרוב, מי אמר ולמה אמר, ואיך ידע, ומה הם מניעיו
פשוט לי שלפי השו"ע ולפי הישרות כאשר נטענת טענה מסוימת כנגד אדם,
בפרט אם הוא איש ציבורי, והיא מבוססת על נתון נכון כל שהוא,
גם אם הדבר יצא מהקשרו וכו', מוטלת עליו החובה לנקות עצמו.

יוצאים מן הכלל, הם הכפשות והשמצות שאין להם שום בסיס,
שכאן יש לדון שאדם לא מחויב לנקות עצמו בכגון דא.

מהנסיון המר
חובה עליו שלא לנקות את עצמו

הדרך הישרה והנכונה היא בדיוק להיפך, קודם כל כאשר מדובר בתלמיד חכם הוא להבין שבוודאי יש סיבה למעשיו, ואחרי זה אפשר לבוא ולשאול מדוע באמת נעשה כך
לא קודם כל לתת ביקורת ואחרי זה שהוא יצטרך להתגונן בכיכר העיר

שלמה בן חיים
הודעות: 540
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ש' פברואר 15, 2020 8:23 pm

כולי קנאה. הלואי עלי שהייתי בכזו רמה גבוהה בעבודת ה' עד כדי שהייתי רודף אנשים ועוסק כל כך הרבה בדלבדוק בציציותיהם של אנשים, הכל מקנאת ה' שבוערת בעצמותי. ממש חלישות הדעת לראות שיש עדיין אנשים כאלו בדורנו ועוד כאלו שיש להם זמן פנוי להתעסק בכל מיני זוטות ובכל אופן נשארו עם כזו נקיות הדעת והנפש עד שהם מסוגלים לעשות מצוות כאלו.
כי הרי ברור שללא נקיות הדעת והנפש לא היה אדם מסוגל לרדוף תלמידי חכמים שמוסרים נפשם ללמד תורה. ועל כרחך שיש כאן נקיות הדעת והנפש.
ממש לקנאות.

א_צאנזער
הודעות: 54
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי א_צאנזער » ש' פברואר 15, 2020 8:28 pm

א_צאנזער כתב:במאמר שהועלה לעיל מהרב פאלי, נכתב גם על אקשיבה, ראה כאן: viewtopic.php?f=51&t=25603&p=601834#p601834

וכמובן, מה שכתב שם הרב פאליי,
תארו לעצמכם האם יעלה על הדעת שכיום יכנסו חכמים מתוככי עולם הישיבות וישכנעו את הבחורים גם אנחנו חלק אבל כדאי לכם להוסיף וללכת כל היום עם תפילין ולשכנע את הבחורים שיש מצוה ללכת לגור בין הערבים, וכדו', התשובה ברורה ונחרצת היו נא מבינים דבר מתוך דבר.


וזה מתקשר לאשכול זה: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=47132


לכאורה כמה נושאים לא קשורי בתכלית, בהמ"ד הגר"א, אקשיבה, פשוטו של מקרא, תפילין, קדושת ציון, אבל..



וכעת נוסף מכון מנדל

תמיכה מהרב לייבל

ועוד היד נטויה.

מקובלנו מהגר"ח, כי כאשר יש הרבה קושיות, צריך לחפש תירוץ אחד לכולם, ולא לנסות להדחק בכל שאלה לתירוץ נקודתי.

בן מיכאל
הודעות: 1309
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' פברואר 15, 2020 8:33 pm

היא שיחתי כתב:אתה נכנס כאן לפינה מאוד מסוכנת, אבל הואיל והצפת את הנושא הזה, אטען גם אני.
ישנו כתב עת ואתר צריך עיון,
הנה הערך שלו ב'המכלול'
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A6%D7% ... 7%A2%D7%AA)
ניתן לראות שם כי חלק מהכותבים הם בוגרי מכון מנדל, ואף נתמכים על ידי קרן תקווה, העורך הוא הרב פפר בוגר מכון מנדל ואף עבד או עובד בקרן תקווה.
המקום בו בחר אחד הרבנים להגיב ולהגן בו על בית מדרש הגר"א, היה באתר צריך עיון.
כמו כן, ישנו מגזין חדש בשם 'המקום',
https://hamakom.org.il/
בו כותבים לפחות שלושה מבוגרי מכון מנדל כפי שניתן לראות באתר, מעניין לדעת האם ישנו קשר בין המגזין החדש למכון מנדל או לקרן תקווה.

וכפי שתמיד השאלה היא מה מקור הכסף, ומה האג'נדה של משלם הכסף,
יש להציף את השאלה הבאה: מה האג'נדה של קרן תקווה ומכון מנדל.
מצו"ב לינק לאתר קרן תקווה
https://tikvahfund.org/%D7%A1%D7%A7%D7% ... %99%D7%AA/

בערך שבמכלול לא כתוב כלום.
ואם מה שכתוב בצ"ע מהוה אצלך שאלה, אם כך העובדה שלפני מספר שבועות היתה שם כתבה נגד הגליון האהוב עליך (מבקרי המקרא החדשים בלשונך הזהב) פשטות המתחדשים, אומרת שהגליון הזה כשר וישר???

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11925
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 15, 2020 8:47 pm

אם יורשה מהצד ממש:

א. אני מוצא כלגיטימי לגמרי דיון המתחקה אחר מקום לימודם של בעלי דעה כדי לעמוד טוב יותר על מכלול דעותיהם והקשרם המלא. זה לא יכול לשמש כטיעון יחיד, בטח שלא במקום דיון לגופם של דברים, זה מצריך זהירות שבעתיים כי הנסיבות תמיד אינן ברורות לגמרי, ובכל זאת לגיטימי ומקובל בכל מקום מתוקן.

ב. למיטב התרשמותי המוגבלת כמובן, הרב נוטר הכרמים לא מונע משיקולים מגזריים צרים. (מחקתי את המשך הדברים בשל צנעת הפרט)

ג. בהשגחה פגשתי בשבת יהודי, שסיפר לי כי הוא השתתף במפגשים במכון מנדל ביחד עם הרב אוריה ענבל, לדבריו הופעתו של הרב ענבל במפגשים היתה אופוזיציונית באופן קיצוני ויוצא דופן. הוא מספר שהוא לא חדל מלהתעמת עם המרצים. הוא הוסיף, שבין שאר טובות ההנאה המובטחות למשתתפים שם, זו האפשרות לטוות קשרים עם אנשים משפיעים, לדבריו אופי השתתפותו של הרב ענבל והתעמתותו עם המרצים, גרמה לו שהוא "הפסיד" בידים כל אפשרות ליצור קשר עם אותם אישים.

אדם קדמאה
הודעות: 133
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ש' פברואר 15, 2020 9:11 pm

ההודעה נמחקה לבקשת כותבים משני עברי המתרס.

תוכן ההודעה כלל דיון בלתי ענייני, כזה שעשוי לדרדר את השיח לחלוטין. א"ס.

שומע ומשמיע
הודעות: 2033
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' פברואר 15, 2020 9:16 pm

כמי שגיבה כאן את הר' ענבל אני גם מרגיש אי נוחות מפרסומים אלו, וייחוס כוונות לרב הנוטר לא רלוונטי לענין. ותיתי ליה לרב אי"ס על המידע שהביא למרות שכמדומה שהוא ממש לא מה'מפלגה' הזאת.
מ"מ אני חושב שראוי להביא להשלמת התמונה את דעתו של הר' ענבל על נושאים דומים [בצלאל כהן כמשל] כפי שבוטאה בחריפות בחוברת שנידונה כאן בעבר.viewtopic.php?f=51&t=41773&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%97

צופה_ומביט
הודעות: 128
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' פברואר 15, 2020 9:37 pm

שומע ומשמיע כתב:אני חושב שראוי להביא להשלמת התמונה את דעתו של הר' ענבל על נושאים דומים [בצלאל כהן כמשל] כפי שבוטאה בחריפות בחוברת שנידונה כאן בעבר.https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 7%95%D7%97


התמצאותו של הרב ענבל בתרבות המערב והבנת עומק נקודתה והעיסוק שלו בהבדלה ובחידוד (להבדיל בין חושך לאור) בינה לתורת ומחשבת ישראל וכו' - שע"ז בנויה החוברת הנ"ל ששיבחוה וכו' - לפי מה שראיתי באתר בימ"ד הגר"א הוא אחד מהנושאים שהרב ענבל מדבר עליהם בשיעוריו בבימ"ד הגר"א. אז לקבל ולעודד את החוברת הנ"ל - ולהתנגד לבימ"ד הגר"א שעוסק בנושאים שלא קיבלנו במסורת וכו' - קצת סתירה בעיניי.

הגרמ"ש עסק ג"כ רבות בנושא חכמת יוון מול חכמת/אמונת ישראל, ע"ד המהר"ל ועוד, והנושא הזה הוא אחד המדוברים ביותר אצל רבותינו בעלי המחשבה מאז ומעולם, ושורשיו כבר בחז"ל בהרבה מקומות. בנושא הזה בדיוק עסקה גם הדרשה של הר"ד כהן ששמעתיה מקודם לאחר שהועלתה כאן. זה שהנושא הזה מקבל שפה חדשה ודוגמאות חדשות כפי השתלשלות הדורות וביטויי הדבר במציאות וצורך כל דור - הוא אך טבעי. לכן לדעתי בכלל אין מקום לבקר עיסוק כזה, בפרט למי שנצרך לו מכל מיני סיבות. ואני מקוה מאד שלא על החלק הזה בעיסוקי בימ"ד הגר"א יצא הקצף. (ואם יצא - אז אולי רק על צורת העיסוק ועל מסקנותיו וכיו"ב, אבל כאמור החוברת מעידה שהעיסוק והמסקנות נכוחים).

ארי שבחבורה
הודעות: 1002
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ש' פברואר 15, 2020 9:47 pm

שומע ומשמיע כתב:כמי שגיבה כאן את הר' ענבל אני גם מרגיש אי נוחות מפרסומים אלו, וייחוס כוונות לרב הנוטר לא רלוונטי לענין. ותיתי ליה לרב אי"ס על המידע שהביא למרות שכמדומה שהוא ממש לא מה'מפלגה' הזאת.
מ"מ אני חושב שראוי להביא להשלמת התמונה את דעתו של הר' ענבל על נושאים דומים [בצלאל כהן כמשל] כפי שבוטאה בחריפות בחוברת שנידונה כאן בעבר.viewtopic.php?f=51&t=41773&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA+%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%97

זו לא השלמת התמונה, זו התמונה בעצמה.
לאחר קריאת החוברת הזאת דומני שלא יכול להישאר עוד ספק כלשהו בשאלת יחסו של הרב ענבל כלפי האקדמיה בכלל ומכון מנדל ודומיו בפרט, וראוי להוריד את הנושא הזה מעל הפרק.

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 9:49 pm

בן מיכאל כתב:
היא שיחתי כתב:אתה נכנס כאן לפינה מאוד מסוכנת, אבל הואיל והצפת את הנושא הזה, אטען גם אני.
ישנו כתב עת ואתר צריך עיון,
הנה הערך שלו ב'המכלול'
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A6%D7% ... 7%A2%D7%AA)
ניתן לראות שם כי חלק מהכותבים הם בוגרי מכון מנדל, ואף נתמכים על ידי קרן תקווה, העורך הוא הרב פפר בוגר מכון מנדל ואף עבד או עובד בקרן תקווה.
המקום בו בחר אחד הרבנים להגיב ולהגן בו על בית מדרש הגר"א, היה באתר צריך עיון.
כמו כן, ישנו מגזין חדש בשם 'המקום',
https://hamakom.org.il/
בו כותבים לפחות שלושה מבוגרי מכון מנדל כפי שניתן לראות באתר, מעניין לדעת האם ישנו קשר בין המגזין החדש למכון מנדל או לקרן תקווה.

וכפי שתמיד השאלה היא מה מקור הכסף, ומה האג'נדה של משלם הכסף,
יש להציף את השאלה הבאה: מה האג'נדה של קרן תקווה ומכון מנדל.
מצו"ב לינק לאתר קרן תקווה
https://tikvahfund.org/%D7%A1%D7%A7%D7% ... %99%D7%AA/

בערך שבמכלול לא כתוב כלום.
ואם מה שכתוב בצ"ע מהוה אצלך שאלה, אם כך העובדה שלפני מספר שבועות היתה שם כתבה נגד הגליון האהוב עליך (מבקרי המקרא החדשים בלשונך הזהב) פשטות המתחדשים, אומרת שהגליון הזה כשר וישר???


1. תכוון אותי היכן כתבתי 'מבקרי המקרא החדשים' ואתקן מייד, תודה מראש.
2. האתר צריך עיון הוא חידה בעיני, ברור שקרן תקווה מממנת אותו, ואני בהחלט קורא לבירור בנושא, ייתכן שהוא אתר חיובי, כי אני בהחלט סובר שיש מקום למודרנה, ואי אפשר להישאר עם שעוני כיס מחוברים בשרשרת, מה שכן צריך עיון בעיני הוא התערבות של קרנות מונעות באג'נדות ובוחשות בחברה שלנו, הן מכון מנדל משמאל, והן קרן תקווה מימין.
3. לגבי העלון פשטות המתחדשים, לא כל כך עיינתי לאחרונה, אבל לכאורה הוא עלון כשר וישר ואיכותי מאוד, ואינו צריך לתמיכת או שלילת אתר צריך עיון שכפי שכתבתי הוא צריך עיון, הייתה לי ביקורת פשוטה מאוד על העלון, וכמדומה שהעורכים החשובים - שאינני מכירם - קיבלו הדברים לתשומת ליבם, לפחות כפי שראיתי בעלון שיצא לאחר הפולמוס שנמחק מהפורום, אין ספק שכשהציבור גדל יש מקום לדיוני עומק ספציפיים שלא נעשו בעבר, כל עוד הדבר נעשה בצורה הנכונה, לדעתי העלון 'גלש' מעט לכיוונים לא מוצלחים, אבל להבנתי כעת הוא אכן כשר וישר.

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 9:52 pm

ארי שבחבורה כתב:
שומע ומשמיע כתב:כמי שגיבה כאן את הר' ענבל אני גם מרגיש אי נוחות מפרסומים אלו, וייחוס כוונות לרב הנוטר לא רלוונטי לענין. ותיתי ליה לרב אי"ס על המידע שהביא למרות שכמדומה שהוא ממש לא מה'מפלגה' הזאת.
מ"מ אני חושב שראוי להביא להשלמת התמונה את דעתו של הר' ענבל על נושאים דומים [בצלאל כהן כמשל] כפי שבוטאה בחריפות בחוברת שנידונה כאן בעבר.https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 7%95%D7%97

זו לא השלמת התמונה, זו התמונה בעצמה.
לאחר קריאת החוברת הזאת דומני שלא יכול להישאר עוד ספק כלשהו בשאלת יחסו של הרב ענבל כלפי האקדמיה בכלל ומכון מנדל ודומיו בפרט, וראוי להוריד את הנושא הזה מעל הפרק.

אני סבור שיש לקבל את דבריו של ארי שבחבורה

בן מיכאל
הודעות: 1309
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' פברואר 15, 2020 9:53 pm

היא שיחתי כתב:1. תכוון אותי היכן כתבתי 'מבקרי המקרא החדשים' ואתקן מייד, תודה מראש.
2. האתר צריך עיון הוא חידה בעיני, ברור שקרן תקווה מממנת אותו, ואני בהחלט קורא לבירור בנושא, ייתכן שהוא אתר חיובי, כי אני בהחלט סובר שיש מקום למודרנה, ואי אפשר להישאר עם שעוני כיס מחוברים בשרשרת, מה שכן צריך עיון בעיני הוא התערבות של קרנות מונעות באג'נדות ובוחשות בחברה שלנו, הן מכון מנדל משמאל, והן קרן תקווה מימין.
3. לגבי העלון פשטות המתחדשים, לא כל כך עיינתי לאחרונה, אבל לכאורה הוא עלון כשר וישר ואיכותי מאוד, ואינו צריך לתמיכת או שלילת אתר צריך עיון שכפי שכתבתי הוא צריך עיון, הייתה לי ביקורת פשוטה מאוד על העלון, וכמדומה שהעורכים החשובים - שאינני מכירם - קיבלו הדברים לתשומת ליבם, לפחות כפי שראיתי בעלון שיצא לאחר הפולמוס שנמחק מהפורום, אין ספק שכשהציבור גדל יש מקום לדיוני עומק ספציפיים שלא נעשו בעבר, כל עוד הדבר נעשה בצורה הנכונה, לדעתי העלון 'גלש' מעט לכיוונים לא מוצלחים, אבל להבנתי כעת הוא אכן כשר וישר.

הפולמוס אותו פתחת היה בכותרת "לדרכם של מבקרי המקרא החדשים".

ארי שבחבורה
הודעות: 1002
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ש' פברואר 15, 2020 9:55 pm

היא שיחתי כתב:2. האתר צריך עיון הוא חידה בעיני, ברור שקרן תקווה מממנת אותו, ואני בהחלט קורא לבירור בנושא, ייתכן שהוא אתר חיובי, כי אני בהחלט סובר שיש מקום למודרנה, ואי אפשר להישאר עם שעוני כיס מחוברים בשרשרת, מה שכן צריך עיון בעיני הוא התערבות של קרנות מונעות באג'נדות ובוחשות בחברה שלנו, הן מכון מנדל משמאל, והן קרן תקווה מימין.

ה'חידה' לא כזו קשה. מספיק לקרוא את המאמרים המרכזיים שהתפרסמו שם בשנה האחרונה בשביל להבין די טוב להיכן הרוח נושבת.
אתה יכול להתחיל מכאן: https://iyun.org.il/article/haredi-wome ... -learning/

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 9:57 pm

כפי שהבהרתי בעבר, לא הבנתי אל-נכון את משמעותה התוקפנית מידי של הכותרת.
כמדומה גם סברתי שהם רוצים לקחת את הכלים של מבקרי המקרא בבחינת ויגזול את החנית מיד המצרי, ולהשתמש בו בצורה נכונה, כך שסברתי שהמישור הוא אותו המישור.
כמו כן, וזה העיקר, כל ההודעה שלי שם הייתה בצורה סאטירית, שלא הובנה נכון, כוונתי הייתה - כפי שציינתי כבר - לכתוב מעין 'סקירה' אקדמאית/ביקורת ספרים בנוסח מאמרים כאלו ואחרים על 'המקרא', על העלון עצמו.

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 10:01 pm

ארי שבחבורה כתב:
היא שיחתי כתב:2. האתר צריך עיון הוא חידה בעיני, ברור שקרן תקווה מממנת אותו, ואני בהחלט קורא לבירור בנושא, ייתכן שהוא אתר חיובי, כי אני בהחלט סובר שיש מקום למודרנה, ואי אפשר להישאר עם שעוני כיס מחוברים בשרשרת, מה שכן צריך עיון בעיני הוא התערבות של קרנות מונעות באג'נדות ובוחשות בחברה שלנו, הן מכון מנדל משמאל, והן קרן תקווה מימין.

ה'חידה' לא כזו קשה. מספיק לקרוא את המאמרים המרכזיים שהתפרסמו שם בשנה האחרונה בשביל להבין די טוב להיכן הרוח נושבת.
אתה יכול להתחיל מכאן: https://iyun.org.il/article/haredi-wome ... -learning/

טוב, בהחלט מגוחך לחלוטין, כאילו הבעיות הנכונות שהגברת הצביעה עליהם במאמר ייפתרו על ידי לימוד של גמרא ותוספות.
השאלה היא אם עצם נתינת הבמה לדיון היא כבר פוסלת, כנראה שכן, אבל רק אדגיש שהבמה שהאתר נותן לא מחייבת שאלו הם עמדותיו

יעקב בורלשטיין
הודעות: 155
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ש' פברואר 15, 2020 10:05 pm

נזכרתי במה שקראתי לא מזמן בחוברת של מאורות הדף היומי למגידי שיעורים (יצא לאור במחזור הקודם. מצטט מהזכרון אשמח אם יש למישהו לתת את המקור)

מעשה בר' מאיר שפירא שנעמד לדבר בכנס על ענייני חינוך
וכך שאל - מפני מה אין נכנסים לעסוק בענייני חינוך?
מכיוון שהחינוך בימינו הוא כעין חורבה ושנינו 'אין נכנסין לחורבה'

ומפני מה אין נכנסים לחורבה?
משום שלשה דברים, מפני החשד, מפני המפולת, ומפני המזיקין.
מפני החשד - שכל הנכנס לענייני חינוך מערימים עליו חשדות עד שהוא נרתע מפניהם ונסוג אחור.
מפני המפולת - שמא יפול באחריותו מצבו הרעוע של החינוך
ומפני המזיקין....

(אדגיש שהודעה זו אינה שייכת לרצף ההודעות)

היא שיחתי
הודעות: 3450
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי היא שיחתי » ש' פברואר 15, 2020 10:08 pm

.
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב ש' פברואר 15, 2020 10:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1002
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ש' פברואר 15, 2020 10:11 pm

היא שיחתי כתב:
ארי שבחבורה כתב:
היא שיחתי כתב:2. האתר צריך עיון הוא חידה בעיני, ברור שקרן תקווה מממנת אותו, ואני בהחלט קורא לבירור בנושא, ייתכן שהוא אתר חיובי, כי אני בהחלט סובר שיש מקום למודרנה, ואי אפשר להישאר עם שעוני כיס מחוברים בשרשרת, מה שכן צריך עיון בעיני הוא התערבות של קרנות מונעות באג'נדות ובוחשות בחברה שלנו, הן מכון מנדל משמאל, והן קרן תקווה מימין.

ה'חידה' לא כזו קשה. מספיק לקרוא את המאמרים המרכזיים שהתפרסמו שם בשנה האחרונה בשביל להבין די טוב להיכן הרוח נושבת.
אתה יכול להתחיל מכאן: https://iyun.org.il/article/haredi-wome ... -learning/

טוב, בהחלט מגוחך לחלוטין, כאילו הבעיות הנכונות שהגברת הצביעה עליהם במאמר ייפתרו על ידי לימוד של גמרא ותוספות.
השאלה היא אם עצם נתינת הבמה לדיון היא כבר פוסלת, כנראה שכן, אבל רק אדגיש שהבמה שהאתר נותן לא מחייבת שאלו הם עמדותיו

לא התייחסתי כלל לשאלת הפסילה אלא רק לסימן השאלה ששמת ליד האתר. לו היה מדובר במאמר בודד יתכן שאתה צודק, אבל כשמתפרסמים שם עוד ועוד ומאמרים מאותו הז'אנר נראה לי שסימן השאלה מעט מגוחך.

צופה_ומביט
הודעות: 128
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' פברואר 15, 2020 10:23 pm

עקביה כתב:בהקדמתו ל"חיי עולם" כותב הסטייפלר שהמקסימום שאפשר ומותר לענות למי שיש לו שאלות באמונה הוא: ראה את כל גדולינו אשר מעולם אנשי השם, היה סמוך ובטוח שכל מה שתוכל להעלות בדעתך כבר עלה בדעתם ואעפ"כ היו שלמים באמונתם, כך שאתה יכול להיות רגוע ולחזור לבית המדרש.

בטוחני שמאז "פעם" פחת מאד מספרם של האנשים שתשובה כזו תעשה להם טוב על הנשמה ותרגיע אותם.

תאר לעצמך בחור שמגיע אל המשגיח ואומר לו שיש לו שאלות באמונה, והמשגיח נחרד ומזדעזע ואומר בקול ענות גבורה לבחור המסכן שאין זו אלא עצת היצר הבא לנסותו, ואין לו לבחור אלא להתחזק בתפילה ובלימוד התורה, ושאלותיו תכלינה מאליהם.

גם בחורים כאלה שתשובה זו תספק אותם, חוששני, הם זן נדיר כיום.


אני בכלל לא בטוח שבזמן הקה"י כן היו תשובות כאלה מספקות את כולם/רובם.

שמעתי בזמנו שיעור של הרב פייבלזון שבו הוא הסביר את שתי הגישות שיש היום בין גדולי ישראל בתגובה הראויה לשינויים שחלו בציבור החרדי (מטבע הדברים והמציאות ואכמ"ל). ואסכם בקיצור כפי זיכרוני והבנתי: יש מגדולי ישראל ששומרים על ההגדרה "חרדי" המסורה לנו (האמת שגם זה נושא לדיון, מהי ההגדרה המסורה לנו, ואכמ"ל) בכל מחיר, ומבחינתם להשאיר "מחוץ לגדר" כל מי שלא מתאים לה, ושהציבור החרדי אפילו יקטן וילך, העיקר לא לשנות כלום במהות "חרדי". ויש מגדולי ישראל שלא רוצים להוציא אנשים מחוץ לגדר, אלא להשאיר אותם בתוך הציבור החרדי, ולכן נוקטים בגישה שונה (שלא אכנס אל פרטיה במסגרת זו). עכת"ד.

את שתי הגישות אלה בין גדולי ישראל לדורותיהם, מה התגובה הראויה לבעיות מתחדשות, מוצאים גם בעוד הקשרים.

אני מבין שהו"ה בנוגע לתשובת החיי עולם הנ"ל. זו תשובה שבבירור לא תספק רבים (בוודאי לטווח ארוך), וזאת גם אם המשיב מאד בטוח בתשובתו, וגם אם השואל סומך על המשיב, וגם יעשה מאמץ לקבל ולאמץ את התשובה. יש מי שמבנה אישיותו ואופיו וחשיבתו וכו' מסוגל לקבל תשובה כזו והיא מרגיעה אותו, ויש מי שלא. (על אותה דרך שבכל הדורות היו מי שאמונתם יכלה להיות "פשוטה" והיו מי שלא, וגם בין חכמי ישראל לדורותיהם מצינו גישות שונות בזה - לא רק על דיעבד אלא לפעמים גם על הלכתחילה - כך שאין כאן איזה חידוש של החיי עולם בעצם הגישה. כבר היה לעולמים - ולא הוסכם אלא שנוי במחלוקת בין חכמי ישראל).

מעתה, יש מי שאומר (כך אני מבין את החיי עולם): אני יודע שתשובה זו לא מספיקה לכולם. אבל זו התשובה החרדית (א"ה: והיינו שה"חרדיות" כפי הגדרת החיי עולם נקטה עמדה במחלוקת הגישות הקדומה הנ"ל, ואולי נקיטת עמדה זו היא היא לב ההגדרה "חרדי"). מי שתשובה זו לא מספיקה לו – אינו חרדי ואני לא רוצה אותו. אין לי עסק עמו. אצלי ובציבור שלי יכול להיות רק מי שזו הגישה שלו לאמונה.

ויש מי שמחפש להכליל ולכלול את כולם בציבור החרדי, כולל את מי שאמונה טעונה אצלו בירור, שבוודאי יש לו בית אב אצל חכמי ישראל בדורות קודמים וא"א להזניחו, ובאשר להגדרה "חרדי" - כאמור לא רוצים להוציא אנשים החוצה, בטח לא על סמך קריטריון אמוני (לאפוקי "התנהגותי") שכזה, שהוא דברים שבלב ומה יכול לעשות וכו'.

ואם כנים הדברים אזי י"ל שזהו החילוק בין החיי עולם שהבאת לבין בימ"ד הגר"א, היינו - זהו חילוק בין גישות (שאת שתיהן מצינו מימי קדם ועד היום בכל מיני הקשרים), ולא חילוק בין "פעם להיום", ש"פעם" הספיקה תשובת החיי עולם ו"היום" צריך תשובות אחרות.


עם זאת, אני מסכים לגמרי שגם יש השפעה ל"היום". וכלומר שגם אם יש אחוזים בציבור שלגביהם הרלוונטי הוא רק מחלוקת הגישות הנ"ל, יש גם אחוזים בציבור שלגביהם הרלוונטי הוא שינוי שחל בדורנו.

הציבור גדל והתרחב לכל מיני כיוונים, הציבור התבסס בחייו במדינת ישראל היהודית-מערבית-חילונית, היום יש יותר נגישות למידע, יש יותר חדירת/ערבוב תרבויות, יש מדי פעם גם שאלות חדשות כפי חידושי הזמן וכו'. ובכלל החשיבה בכל דור מעכלת את דברי הדור הקודם, שאז היו חידוש והיוו את חוד החנית, ובדור הבא זו כבר הנחה פשוטה שמשמשת בסיס לדיון/לתגובה בכל מיני צורות.

אפילו מבחינת התאוות ופיתויי הרחוב כמעכב/מנגד/מסבך גדול לאמונה וכו' ג"כ יש חידושים של "היום" וממילא צריך תחבולות חדשות וכו'. לצעוק על בחור שיפסיק וזהו, ושהוא אשם וכו' - לא ממש עוזר (וערבך ערבא צריך). גם בזה חל שינוי בין "פעם" ל"היום" (מדובר בהרחבה כבר בהקדמת ספר חובת התלמידים). גם דרכי המוסר של עולם הישיבות בליטא לא כ"כ מתאימות לבחורי דורנו (כפי שכתב והסביר לעיל זאב ערבות ומעוד סיבות). וכן עזה"ד.

צופה_ומביט
הודעות: 128
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' פברואר 15, 2020 10:36 pm

זאב ערבות כתב:אתה בטוח שתנועת המוסר הכניסה חיות ליששיבות? ראשית היו כל מיני תנועות מוסר והאם לא קראת את הספר פולמוס המוסר? האם אתה סבור שהישיבות של היום היו יכולות ללכת בדרך המוסר של אז? התלמידים היו נשברים לרסיסים. באותם ימים למדו בישיבות קמצוץ מכלל האוכלוסיה והיו אלו אותם שנפשם חשקה בתורה בכל מאודם ולכן דבר לא עמד בדרכם, כלומר היתה לרובם אישיות חזקה מאוד ושום דבר לא יכל לשבור אותם.


הדוגמה של תנועת המוסר וחדירתה/הפיכתה לקונצנזוס היא דוגמה טובה כ"מקרה בוחן". גם שם היתה שיטה חדשה לגמרי שאינה כמסורת הישיבות, בעלי השיטה טענו שהם מחזירים עטרה ליושנה ושאלו תחבולות חדשות לבעיות חדשות (וגם טענו שחלה הידרדרות מ"פעם" והמצב נעשה שונה לגריעותא) וכו', היתה מלחמה קשה, ובסוף במציאות זה התקבל ללא עוררין.

(אם כי היום לא נשאר ממנה כמעט כלום ממה שהיתה. סדר מוסר הנהוג ושיחה מוסרית פעם בשבוע אינם תנועת המוסר כלל. לא עוסקים ומקדישים ומשקיעים בזה מה שלימדה תנועת המוסר. אבל ההשפעה ה"תודעתית" נקרא לזה, נשארה. ההתוויה הכללית ועצם המודעות לעבודה אישית מוסרית והאמונית ולעבודת ה' בכלל וכו', ושלא להסתמך רק על לימוד תורה נטו ותו לא - זה היום דבר פשוט לכל בן תורה).

עכשיו צריך לנתח מה הדומה והשונה בין בימ"ד הגר"א ודומיו לפולמוס המוסר. ואולי אפשר לפי"ז לנחש/לשער מה יגיד בזה מבחן הזמן (ולוּ כלפי התוויה כללית והשפעה "תודעתית" כנ"ל).

צופה_ומביט
הודעות: 128
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' פברואר 15, 2020 10:41 pm

מהר שלל חש בז כתב:
הרב דוד כהן מסיבת חנוכה.mp3


הרב דוד לייבל.pdf


למכתב הר"ד לייבל:
הר"ד כהן כן ידוע ומפורסם כבעל מחשבה, כידוע גם מספריו, ומהוצאת ביהגר"א על שיה"ש ע"י בנו בשיתופו. וכפי שאמר גם הרב פייבלזון בתגובה לדברי הרב כהן שתחילת כניסתו לעולם המחשבה היתה ע"י ספרי הר"ד כהן.


לשיחת הר"ד כהן:
בישיבת חברון ודאי לא היתה מסורת ללימוד מחשבה. ור"ד כהן בעצמו למד זאת מחוץ לישיבה. חברון בעצמה הכניסה לפני כעשר שנים משגיח בעל מחשבה (שאינו בוגר חברון אלא תלמיד הגר"י הוטנר והגר"י דיוויד. במכלות כתוב שבעבר היה מקורב לחב"ד. ושמעתי מכלי ראשון שהוא נצפה יושב בשיעוריו של הרמ"מ מסטוטשין בארץ כאחד התלמידים וכותב את השיעור בשעת אמירתו) ושינו גם בזה מהמסורת בישיבתם.

נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 15, 2020 11:12 pm

ראשית, אני מעתיק לכאן עוד ממה שנשלח לי באישי בענין הרב אוריה שליט"א.
שלום וברכה
מוצא אני חובה להודיעך, שכאשר ר' אוריה התחיל עם ענינים אלו לפני כ8 שנים, התווכחתי איתו על זה הרבה [היינו אז חברותא בעירובין], ואני הייתי מאוד מאוד נגד זה, אך הוא טען שחובה שיהיה גם כאלה המשמיעים את דעת התוה''ק במקומות כאלה, ולא ייתכן שבכל הנושאים של הכסף אנו אומרים מה רוצים, ובעניינים ערכיים איננו אומרים מה דעת התורה, דעתי לא הונחה מזה, כיון שברור שהם כוונתם להזיק, וכך התווכחנו תקופה ארוכה.
עד שיום אחד הוא בא, וסיפר שאתמול נסע לשאול את רבינו הגר''ש זללה''ה, ושטח בפניו את הצדדים, והגר''ש אישר לו להשתתף שם, אלא שבירר אם יש צד שיש באיזה נושא שם התחייבות של החרדים לחילונים, אבל כשהוברר לו שזה לא קשור בכלל לזה, אישר לו.
יש לציין את קשיות ערפי, שלא השתכנעתי, ובמקרה זה הייתי יותר קנאי מהגר''ש, וטענתי לו שברור לי שהגר''ש אינו מבין היטב את הסיטואציה, ואם היה מבין היה אוסר.
עכ''פ, אוריה עשה מעשיו ע''פ גדולים, ואיני רואה זכות להתלונן עליו ולהשמיצו בזה.
וכפי שהעיד אי''ס שהוא אכן התנהל שם בצורה אופוזיציונרית לגמרי, וכך גם אני זוכר מרשמיו בכל תקופה זו.
ובשנים האחרונות, מאז שהתרחבה ההשפעה שלו על בחורי ישיבות וכל הענין של בימ''ד הגר''א, הוא בכלל הפסיק להשתתף בדברים אלו, מהבנה שזה לא יכול להיות ביחד.

שנית, לא אתייחס כעת למכלול דברי הרב אדם קדמאה שהינם חשובים מאוד,
ואגיב רק לעיקר טענותיו.
א' אני אחראי רק למעשיי ולא למעשים של אחרים. סוף פסוק.

ב' כפי שכבר כ' הרב אי"ס, ה'נגיעות' שלי נגד בית מדרש הגר"א, הם לאו דווקא מפלגתיות,
והרב אוריה יודע היטב במה המדובר, כפי שעמדתי עמו בקשר על כך.
במשפחתי המורכבת מהמון אנשים שאינם בני חוגי יש התמרמרות רבה על בימ"ד הגר"א,
והנסיון לשייך את זה לחוג מסוים - לא יצלח.

ג' בודאי שהיחס שלנו לאנשים שתקפו אותנו בחוברות שלמות הוא לא חיובי, איננו מלאכים,
ודווקא נקודה זו לא הסתרתי מעולם, וזה בא לידי ביטוי באחת הודעותיי לעיל,
עד לרגע זה לא ברורה לי איזו חוברת בדיוק יצאה ע"י מי ממשפחת עינבל,
אולם ברור ואף אחד אינו מכחיש זאת שיצאו כו"כ פרסומים מזעזעים כנגדינו ונגד רבותינו ממשפחה זו ולבלריה.

ד' טענות אדם קדמאה על צביעות, חוזרות כנגדו כבומרנג,
איך יתכן שאנשים שהטיפו בצדקנות לאמונת חכמים מהסוג הפוליטי הירוד,
כעת מחנכים לחשיבה עצמאית ופתיחות וכו'.

אדם קדמאה
הודעות: 133
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ש' פברואר 15, 2020 11:27 pm

חשבתי שתתייחס לגר"א של לא תגזול ולא תעשוק
אני רואה שאתה מתייחס רק למה שבא דרך אגב
לא טענתי שההתנגדות היא מצד קבוצתכם
אלא שהצטרפות שלכם היא 1) מגוחכת מצד שזה שקוף, ומצד שדברי הרבנים כחומר ביד היוצר אצלכם, 2) מהווה חיבוק דב למתנגדים.
אני לא הטפתי מעולם לאיזה סוג של אמונת חכמים יש לשאוף, משום שאיני מבין בזה ואיני מאן דאמר בנושאים אלו, גם אני לא כתבתי מילה בחוברות 'מבט בוחן' והמסתעף, אם כי לזכרוני לא נאמר שם דבר על אמונת חכמים וסוגיה.
ועוד, לא הטפתי כאן לשום פתיחות וחשיבה עצמאית.
לגבי מנדל, כשם שנכנס לשם ע"פ גדולים, גם יצא משם, בדיוק ברגע שת"ח מפורסם מאד אמר לו שעד כאן, וכשם שקיבל שכר על הדרישה יקבל על הפרישה. יש לציין שאותו ת"ח אינו רבו והוא לא קשור אליו, אבל מכיון שהורה חכם, סבר וקיבל. וגם לכל הפולמוס של עכשיו לא היתה תגובתו אלא לשאול את הת"ח מה לדעתם הוא צריך לתקן. אז מי שבאמת רוצה לתקן, עושים בשבילו את העבודה.

נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' פברואר 15, 2020 11:37 pm

הרב אדם קדמאה,

השבוע התחדשו בבית מדרשינו כמה יסודות ו'מציאות' בטלטול מן הצד ובסיס לדבר האסור,
אני לא חושב שהם שייכים לכאן, אולי כמו ש'לא תגזול ולא תעשוק' קשור.

"שדברי הרבנים כחומר ביד היוצר אצלכם",
אצל מי?
תמיהני שאתה משמיץ כל הזמן על רקע פוליטי וקבוצתי,
וזאת לאחר שאתה מצהיר "לא טענתי שההתנגדות היא מצד קבוצתכם".
כל מכריי יודעים שהאשמתך מגוחכת ביחס אלי אישית, ולא אכביר במיגננה עצמית.

אתה מתעלם מהקביעה הנחרצת והמבוססת שלי שהחוברות יצאו ע"י המשפחה, ושם בהחלט נכתב הרבה אודות כך.

ומפטירין כדאשתקד,
"למד מוסר ותהיה בן אדם".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11925
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 15, 2020 11:47 pm

אדם קדמאה כתב:(וואו, איך הניק שהעלה לכאן את ההקלטה של ר' דוד קיבל אישור מידי כדי להעלות הודעה אחת? ממש סיעתא דשמיא של צדיקים...).

טרם הבהרה.
העובדה שאשכול זה מלא בכתיבה מגויסת, ניכרת לעין כל קורא. במקומות אחרים מדברים ע"כ בגלוי ומזמינים לבוא לכתוב כאן. וכך למשל הניק ---, שיש בצקלונו כעשרים הודעות, כותב כאן גם בשם אחר, סיבות הפיצול יכולות להיות רבות ומגוונות, אבע"א כדי להגדיל את הרושם של המצדדים בעד ואבע"א כדברי רשב"י על שני פיות אחד לד"ת ואחד לדב"ט. כולי תקוה שהופעתו של המרטש, לא מלמדת על שינוי טקטי. מדיון המתנהל ע"י דוברים רהוטים ונעימים למחול חרבות. אם יהיה בכוחי אעמוד על המשמר ולא אאפשר לסגנון הירוד להרעיל את המקום. כולל מחיקה כללית של הניק כפי שנעשה כאן לכותב אחר שירד מן הפסים.

ובכן, כותב ותיק ונכבד מחשובי הכותבים כאן, ביקש לפתוח לו ניק חדש בו יוכל לעלות את החומרים הנזכרים, שכן הוא אינו מוכן למסור נפשו על קדושת המערכה. אני לא רואה שום חסרון בכך, ק"ו ב"ב של ק"ו, כשהוא נמנה כאמור על חברי המקום ולא אורח קרוא.

נוטר הכרמים
הודעות: 6226
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 16, 2020 12:32 am

צופה_ומביט כתב:
עקביה כתב:בהקדמתו ל"חיי עולם" כותב הסטייפלר שהמקסימום שאפשר ומותר לענות למי שיש לו שאלות באמונה הוא: ראה את כל גדולינו אשר מעולם אנשי השם, היה סמוך ובטוח שכל מה שתוכל להעלות בדעתך כבר עלה בדעתם ואעפ"כ היו שלמים באמונתם, כך שאתה יכול להיות רגוע ולחזור לבית המדרש.

בטוחני שמאז "פעם" פחת מאד מספרם של האנשים שתשובה כזו תעשה להם טוב על הנשמה ותרגיע אותם.

תאר לעצמך בחור שמגיע אל המשגיח ואומר לו שיש לו שאלות באמונה, והמשגיח נחרד ומזדעזע ואומר בקול ענות גבורה לבחור המסכן שאין זו אלא עצת היצר הבא לנסותו, ואין לו לבחור אלא להתחזק בתפילה ובלימוד התורה, ושאלותיו תכלינה מאליהם.

גם בחורים כאלה שתשובה זו תספק אותם, חוששני, הם זן נדיר כיום.


אני בכלל לא בטוח שבזמן הקה"י כן היו תשובות כאלה מספקות את כולם/רובם.

שמעתי בזמנו שיעור של הרב פייבלזון שבו הוא הסביר את שתי הגישות שיש היום בין גדולי ישראל בתגובה הראויה לשינויים שחלו בציבור החרדי (מטבע הדברים והמציאות ואכמ"ל). ואסכם בקיצור כפי זיכרוני והבנתי: יש מגדולי ישראל ששומרים על ההגדרה "חרדי" המסורה לנו (האמת שגם זה נושא לדיון, מהי ההגדרה המסורה לנו, ואכמ"ל) בכל מחיר, ומבחינתם להשאיר "מחוץ לגדר" כל מי שלא מתאים לה, ושהציבור החרדי אפילו יקטן וילך, העיקר לא לשנות כלום במהות "חרדי". ויש מגדולי ישראל שלא רוצים להוציא אנשים מחוץ לגדר, אלא להשאיר אותם בתוך הציבור החרדי, ולכן נוקטים בגישה שונה (שלא אכנס אל פרטיה במסגרת זו). עכת"ד.

את שתי הגישות אלה בין גדולי ישראל לדורותיהם, מה התגובה הראויה לבעיות מתחדשות, מוצאים גם בעוד הקשרים.

אני מבין שהו"ה בנוגע לתשובת החיי עולם הנ"ל. זו תשובה שבבירור לא תספק רבים (בוודאי לטווח ארוך), וזאת גם אם המשיב מאד בטוח בתשובתו, וגם אם השואל סומך על המשיב, וגם יעשה מאמץ לקבל ולאמץ את התשובה. יש מי שמבנה אישיותו ואופיו וחשיבתו וכו' מסוגל לקבל תשובה כזו והיא מרגיעה אותו, ויש מי שלא. (על אותה דרך שבכל הדורות היו מי שאמונתם יכלה להיות "פשוטה" והיו מי שלא, וגם בין חכמי ישראל לדורותיהם מצינו גישות שונות בזה - לא רק על דיעבד אלא לפעמים גם על הלכתחילה - כך שאין כאן איזה חידוש של החיי עולם בעצם הגישה. כבר היה לעולמים - ולא הוסכם אלא שנוי במחלוקת בין חכמי ישראל).

מעתה, יש מי שאומר (כך אני מבין את החיי עולם): אני יודע שתשובה זו לא מספיקה לכולם. אבל זו התשובה החרדית (א"ה: והיינו שה"חרדיות" כפי הגדרת החיי עולם נקטה עמדה במחלוקת הגישות הקדומה הנ"ל, ואולי נקיטת עמדה זו היא היא לב ההגדרה "חרדי"). מי שתשובה זו לא מספיקה לו – אינו חרדי ואני לא רוצה אותו. אין לי עסק עמו. אצלי ובציבור שלי יכול להיות רק מי שזו הגישה שלו לאמונה.

ויש מי שמחפש להכליל ולכלול את כולם בציבור החרדי, כולל את מי שאמונה טעונה אצלו בירור, שבוודאי יש לו בית אב אצל חכמי ישראל בדורות קודמים וא"א להזניחו, ובאשר להגדרה "חרדי" - כאמור לא רוצים להוציא אנשים החוצה, בטח לא על סמך קריטריון אמוני (לאפוקי "התנהגותי") שכזה, שהוא דברים שבלב ומה יכול לעשות וכו'.

ואם כנים הדברים אזי י"ל שזהו החילוק בין החיי עולם שהבאת לבין בימ"ד הגר"א, היינו - זהו חילוק בין גישות (שאת שתיהן מצינו מימי קדם ועד היום בכל מיני הקשרים), ולא חילוק בין "פעם להיום", ש"פעם" הספיקה תשובת החיי עולם ו"היום" צריך תשובות אחרות.


עם זאת, אני מסכים לגמרי שגם יש השפעה ל"היום". וכלומר שגם אם יש אחוזים בציבור שלגביהם הרלוונטי הוא רק מחלוקת הגישות הנ"ל, יש גם אחוזים בציבור שלגביהם הרלוונטי הוא שינוי שחל בדורנו.

הציבור גדל והתרחב לכל מיני כיוונים, הציבור התבסס בחייו במדינת ישראל היהודית-מערבית-חילונית, היום יש יותר נגישות למידע, יש יותר חדירת/ערבוב תרבויות, יש מדי פעם גם שאלות חדשות כפי חידושי הזמן וכו'. ובכלל החשיבה בכל דור מעכלת את דברי הדור הקודם, שאז היו חידוש והיוו את חוד החנית, ובדור הבא זו כבר הנחה פשוטה שמשמשת בסיס לדיון/לתגובה בכל מיני צורות.

אפילו מבחינת התאוות ופיתויי הרחוב כמעכב/מנגד/מסבך גדול לאמונה וכו' ג"כ יש חידושים של "היום" וממילא צריך תחבולות חדשות וכו'. לצעוק על בחור שיפסיק וזהו, ושהוא אשם וכו' - לא ממש עוזר (וערבך ערבא צריך). גם בזה חל שינוי בין "פעם" ל"היום" (מדובר בהרחבה כבר בהקדמת ספר חובת התלמידים). גם דרכי המוסר של עולם הישיבות בליטא לא כ"כ מתאימות לבחורי דורנו (כפי שכתב והסביר לעיל זאב ערבות ומעוד סיבות). וכן עזה"ד.

זהו דיון חשוב ועמוק.

את הדברים של הרב פייבלזון שמעתי בעצמי ממנו בשיחת טלפון בשנה שעברה.

אני לא חושב שזהו הויכוח בין הגישות, אולי זה חלק מן הויכוח.
לפחות ביחס למורי ורבי זצוק"ל, ואני אמרתי את זה גם באזני הרב פייבלזון,
הוא לא נאבק על הגדרות ועל מי שראוי להיכנס בתוך הגדירות של המחנה,
הוא מבחינתו נאבק על אופי 'רשות הרבים' של הציבור כולו כציבור.
הוא קיבל בזרועות פתוחות כל יהודי כיחיד, ובכתפיים רחבות היקל פעמים רבות יותר מאחרים,
אבל התעקש על כך שזה לא יהפוך לנורמה הציבורית.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 515
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' פברואר 16, 2020 12:43 am

איש_ספר כתב:
אדם קדמאה כתב:(וואו, איך הניק שהעלה לכאן את ההקלטה של ר' דוד קיבל אישור מידי כדי להעלות הודעה אחת? ממש סיעתא דשמיא של צדיקים...).

טרם הבהרה.
העובדה שאשכול זה מלא בכתיבה מגויסת, ניכרת לעין כל קורא. במקומות אחרים מדברים ע"כ בגלוי ומזמינים לבוא לכתוב כאן. וכך למשל הניק ---, שיש בצקלונו כעשרים הודעות, כותב כאן גם בשם אחר, סיבות הפיצול יכולות להיות רבות ומגוונות, אבע"א כדי להגדיל את הרושם של המצדדים בעד ואבע"א כדברי רשב"י על שני פיות אחד לד"ת ואחד לדב"ט. כולי תקוה שהופעתו של המרטש, לא מלמדת על שינוי טקטי. מדיון המתנהל ע"י דוברים רהוטים ונעימים למחול חרבות. אם יהיה בכוחי אעמוד על המשמר ולא אאפשר לסגנון הירוד להרעיל את המקום. כולל מחיקה כללית של הניק כפי שנעשה כאן לכותב אחר שירד מן הפסים.

ובכן, כותב ותיק ונכבד מחשובי הכותבים כאן, ביקש לפתוח לו ניק חדש בו יוכל לעלות את החומרים הנזכרים, שכן הוא אינו מוכן למסור נפשו על קדושת המערכה. אני לא רואה שום חסרון בכך, ק"ו ב"ב של ק"ו, כשהוא נמנה כאמור על חברי המקום ולא אורח קרוא.

כבר מיצו די הרבה את הענין. אולי תסגור את האשכול?

דרומי
הודעות: 5708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 16, 2020 12:54 am

אכן, העמודים האחרונים כבר אינם (בחלקם הגדול) דיון עניני אלא הטחת האשמות אישיות.

(דבר אחד הרווחתי כן - ציינו למאמר מצויין באתר 'צריך עיון' לגבי 'פשטות המתחדשים'. לענ"ד תפס הכותב את הפרינציפ וחידד אותו יפה).


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים