אכן שגיתי בזה מתחילה, ומ"מ כבר השיבו לגופו של ענין בכמה פנים.צופה_ומביט כתב:אני בא לברר את כוונת הביטוי כיום.
מוישי כתב:מעשה ביהודי שבנה בית חדש, ובא לקבוע מזוזה, התעורר ספק לדינא היכן לקבוע את המזוזה, ניגש לרב מבריסק לשאול מה לעשות, וענה לו, "זו בעיה". חזר ושאלו, אבל מה לעשות? ושוב קיבל אותה תשובה, "זו בעיה". האיש לא הבין, והחל [?] בפחי נפש.
מנקודת מבט כוללת יותר, מובנת הנטייה להחמיר כמאפיין המהותי ביותר של מידת הדין, השואפת לעולם להיצמד אל שורת הדין באופן שלם ומדויק. מידת הדין חותרת אל האמת היותר שלימה והיותר עליונה. על כן היא מבקרת את המעשה ביקורת אחר ביקורת עד העמדתו על הדין הטהור, כפי שראוי שיהיה.
וישאל השואל: אם כן, הקולא מהי – שמא התפשרות על האמת? מנין נובעת, מתוך התורה עצמה, הנטייה להקל? וכאן יהיה עלינו לחדד ולהגדיר היטב את מקומן של שתי המידות הללו זו ביחס לזו, ומתוך כך נקבל מבט חדש על העניין כולו: אין זאת שהן חולקות זו על זו, אלא שהן מדברות בשתי שפות שונות. הן אינן מתווכחות על הדרך, אלא על היעד. נטיית החסד להקל איננה התפשרות על "חצי אמת", אלא – חתירה אחר הדרך שבה תוכל ההלכה להופיע ולהתקיים במציאות.
על כך עומד הפער היסודי בין מידת החסד למידת הדין. אין כאן רק ויכוח על טענות, שזו מצדדת לזכות וזו לחובה, אלא שלכל אחת משתי המידות מבוקש שונה. בעוד מידת הדין שואלת: מהי שורת הדין? מהו הצדק השלם? – מידת החסד מבררת: מהי הדרך שתביא לבניין ותיקון? שכן מידת החסד מבקשת בניין ולא סתירה, קיום ולא חורבן. "עולם – חסד יבנה". אין היא רודפת אחר צדק תיאורטי, אלא אחר מיטב התממשותו במציאות.
כ"ה בצל"ח ריש ביצה, וכבר קדם לו האו"ז בתש' סי' תשמח, עי"ש, ובמצורף.תוכן כתב:המשמעות המקורית היא, שכיון שספק דאורייתא לחומרא, על כן צריך להיות ת"ח מופלג להקל בספק, ולא להיות טועה ומטעה. וזה נקרא כחא דהיתירא. ולפי זה כתב הנוב"י שמדרבנן כיון שקיי"ל ספק דרבנן לקולא, ע"כ יש גם כח דאיסורא...
כרם כתב:קראתי בילדותי באיזה ספר (איני יודע אם הוא מוסמך) שנשאל על כך בעל ערוך השלחן שהיה ידוע כמיקל, ואמר יש רבנים שסוברים שהכל אסור עד שיוודע לך הדבר שהוא מותר, וכשאינם מוצאים היתר הרי הם אוסרים. אני אומר הכל בחזקת מותר עד שיוודע לך שהוא אסור, וכיון שאיני מוצא שהוא אסור אני מתיר.
ואולי דרך צחות אמר כן, ואפשר לא אמר כן מעולם??
וחלילה לומר שכלל ישראל יכשלו באיסור גדול כזה ולא ניחא למרייהו דאמרת עלייהו הכי וראוי לחפש זכות וכבר נתעוררו גדולים בדורות שלפנינו להמציא זכות בענין הגדול הזה... והמקום ידין אותנו לזכות כשם שאנו דנין זכות על כלל ישראל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 318 אורחים