מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מוגנות"

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
תא חזי
הודעות: 930
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי תא חזי » א' נובמבר 21, 2021 7:09 am

איש_ספר כתב:ישנן כמה אנשים ומעסיקים שתעודת עניות עומדת לעטר את כותלי ביתם, כאלה שעצמו עיניים והעדיפו להתעלם במשך שנים. (והלוואי והם ישלמו מחיר גבוה יותר). אבל אני רוצה להתייחס למגזר אחר, שבלא משים חשף חלק מתוי פניו המכוערים. אלה החרדשי"ם, שאין בהם לא ממסירות הנפש לתורה ומצוות של הציבור התורני, ולא מהחלוציות והערבות ההדדית של הלאומיים, לא אהלה של תורה, ולא שירות בצבא. חבורת נהנתנים בהמית, שנאורות וערכי קידמה מהם והלאה. מי שהתבלבל בזהותם, בודאי הופתע שחבורה מתקדמת שכזו, היתה הראשונה והדומיננטית ביותר בין הקולות שהתייצבו מאחוריו של הסופר, בנוסח טהרני של הצדק יעשה בבית משפט (כמובן, לא בבית הדין). לגזור ולשמור.

דפח"ח, אוי לה לאותה בושה אוי לה לאותה כלימה.
כך הגדרתי זאת בשיחת חברים בשבוע העבר - כל עוד וטורו היה עומד בחזית בתוך "יתד נאמן", היה איזה היכי תימצי לכל הפרחחים החרדש"ים להצדיק את עצמם בריבוי מעשיהם הנלוזים עד לזרא.
(ובמאמר מוסגר, כבודו היה עדין. ולוואי שהנ"ל אינו "מדגם מייצג" ח"ו ח"ו ח"ו)

ממזרח שמש כתב:חמור לא פחות הוא השמועות המבוססות היטב לכאו', והגם שבתור חילוני לא יתפסו מקום של חשיבות, מאחר 'כיון שהי' בהסכמה אין בזה עוול', אבל בעיניים תורניות הרי נוצר מצב של לאוסרן על בעליהן.

אכן, גם להלכה למעשה - מה נעשה במצבים שכאלו? (ובכל שאר הבושות והחרפות שנתחדשו על הציבור השומתומ"צ בשנים האחרונות).

דרומי כתב:בעניי לא הצלחתי להבין איזה 'מסר לילדים' מעבירים על ידי זריקת הספרים.

[הרי גם אם חטא כו', אין שום אפשרות לדעת בבירור מתי זה התחיל, ומסתבר שיש ספרים שנכתבו לפני שהחמיץ כו'].

ובאמת שזו שאלה ישנה, במחברי ספרי הלכה וכיו"ב שהתפקרו ל"ע (יש דברים כאלה), האם צריך להוציא את ספריהם מבית המדרש או שלאו דוקא.

וה' ירחם.

[במקרה הספציפי הזה, לענ"ד יותר נכון להסביר לילדים (במקרה שברור שיש צורך בזה) שמדובר באדם שהיה בסך הכל איש טוב אך לפתע תקפה אותו רוח שטות וכו'. ותל"מ].

מה פתאום?!
א. מה כ"כ יש צורך בספרים שלו דווקא?! בתי הקברות מלאים בכאלה שאמרו ש"אין להם תחליף". תנוח דעתך.
ב. לגבי השאלה הישנה - כנ"ל, האין להם תחליף? מאידך גיסא - יש הבדל לא קטן בין ללמוד בספרי שו"ת של חרדי לשעבר, לבין להחזיק ספרים המציגים גישה חינוכית, ונקראים על ידי ילדים, שנכתבו בידי וכו'. בוחן המציאות של אדם בוגר (וכ"ש אברך ת"ח) שונה (או אמור להיות שונה...) מזה של ילד בחיידר. הוא מספיק בוגר להבין שזה שהשו"ת נמצא באוצר, זה לא אומר שהמחבר שלו היה איזו דמות נערצת, ובפרט בדורנו שמחשב עולה פרוטות והדפוס לא ביוקר...
ג. במקרה הספציפי הזה, אם סביר להניח שהילדים לא יודעים. יש פנים פשוט "להעלים" את הספרים (ואם חס על ממונו, ומשער כי אותו אחד יצא לבסוף זכאי - שישמור אותם באיזה מחסן...) בלי לדבר על זה עם הילדים. למה מכל דבר עושים עסק? האם לא מחביאים דברים אחרים מהילדים (מספרים חדות, או ממתקים לשבת)? אז גם את זה שיחביא.

פרנקל תאומים כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אמרו חז"ל אין אפוטרפוס לעריות!!!!!!!!!!!! חד וחלק, הגיע הזמן שכל רב שיש לו עסק עם נשים, לנו אין עסק עמו.

ר' יוסף חיים,
הצרה היא שבימינו מתריעים נואשות גם מפני פגיעה של זכרים בזכרים (ואף נקבות בנקבות). ואף טוענים שרוב הפגיעות הם בתוך המשפחה הגרעינית, ה' ירחם.

(וכבר שמעתי מאחד מהמו"צים בעירנו שיש "הידור" ותוספת קדושה לטבול (גברים!) דווקא במקווה עם מצלמות...)

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי יתן חן » א' נובמבר 21, 2021 8:35 am

עקביה כתב:
יתן חן כתב:
יהודה בן יעקב כתב:בא נוציא קצת דברים למעשה...
שלפחות אם זה רק לשה"ר (ולא מוציא ש"ר), יהיה לתועלת.
אדם שנצרך לשלוח את בנו לטיפול רגשי וכדו' אצל מטפל, מה עליו לעשות לאחר שבירר כי המטפל ירא שמים (לפי הנראה לעיניים...)?

לענ"ד רק הסרטה מלאה של כל הפגישות, עם גדול עומד על גביו שיכול לבדוק את המטפל.

לא צריך להגזים, ואצ"ל שזה גם לא מעשי.
אפשר וצריך לתת אמון במי שנראה ראוי לו, אבל צריך תמיד, לא רק כששולחים ילד לטיפול, להיות ערניים ולעקוב אחרי הילד, כלומר לשים לב להתנהגות שלו.
ישנם כל מיני אותות מצוקה, שאם פוגשים אותם צריך לחקור בעדינות את הילד על מה שעובר עליו.

אינני מגזים.
אני מדבר מידיעה על מטפל בבחורים גדולים, כביכול אדם חשוב וי"ש, עם זקן לבן ושמונה בגדים, שהתעלל בהם מינית, וכשנתגלה הדבר נשלח לטיפול בגמילה.
אני מכיר משפחה חסידית שבנם שטופל אצלו התפקר לגמרי בגללו.
כשאין ברירה - אין ברירה.
כיון שקרה מה שקרה - זו היא הדרך היחידה להטיל מורא על המטפלים.
[במאמר המוסגר- לא יזיק כלל שכל המטפלים למיניהם ידעו שגדול עומד על גביהם ואינם יכולים לעשות מה שרוצים ולומר מה שרוצים או לבזבז את הזמן וכו']

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' נובמבר 21, 2021 8:53 am

פרנקל תאומים כתב:
נוטר הכרמים כתב:הרב פ"ת,
לא כ"כ הבנתי את האריכות ואת ההתנפלות
בינתיים לא זהיתי כאן באשכול לא שמחה לאיד ולא 'אמרנו לכם".
כל שנכתב הוא שבניגוד למה שמנסים להציג כאילו לא היו על האיש עוררין עד כה,
וכל מה שעשה נדרש לטובה ונתמך ע"י כל גדולי התורה,
לא כן הוא,
והיה מי שנלחם בתוקף נגד האיש מלפני שנים, ובחריפות לא מצויה ולא אופיינית.
(אגב, איזה מניע "פוליטי" אתה תולה בהגרמ"מ זצ"ל).

אסור לפספס כאן דבר מרכזי בדיון, לאו דווקא בהקשר האישי של ולדר, ועליה עורר הרב אי"ס,
האם זה דבר נכון וראוי לתת כח השפעה ומחולל מהפכה
לאדם שמבחינת המדדים המקובלים שלנו מבחינת ערכי תורה ויראת שמים הינו די בשוליים.
אתה סופר מוצלח, בכבוד. איש מקצוע, בבקשה. אבל מכאן לכובע הענק של 'המחנך הלאומי'
וה'אב טיפוס'...

אני חושב שאתה יכול להבין את דבריי (למרות האריכות..). ועל הדבר המרכזי שלך ש''אסור לפספס'', כתבתי גם כתבתי.
אני לא חושב שאנשים בני תורה התייחסו אליו כ''מחנך'', זהו מטבע לשון שכמדומני יובא לכאן מאנשי השבועונים ודומיהם. הכל בראש. מי שרוצה לנגח צריך קודם לנפח.
בחוגים התורניים התייחסו אליו בדיוק כפי מה שהוא וכפי שכתבת, סופר מוצלח ואיש מקצוע.
לגופו של עניין (ולא של האדם) אני אכן מסכים איתך לגמרי. צריך להתייחס לכאו''א לפי המשבצת הנכונה בה כוחו וסגולתו ולא לערבב.

לא יחסתי להגרמ''מ מניע פוליטי.

הויכוח על ההגדרות לא משנה. המציאות היא שהיהודי היה מקושר במקומות הנכונים,
ובעזרתם ובסיועם חרג בהרבה מעל המקום המקצועי והתחומים שלו.
ההצלחות המסחררות היו בכל המגזרים, ומעל כל הגיון והסתברות, הרבה בזכות התמיכה הרבנית והמימסדית.

לגופו של ענין, אעלה כאן עוד נקודה שהיא בגדר השערה ואינה מוכחת אצלי.
נראה לי כי אצל אנשים עם עמדת כח מעל ומעבר, הסיכון לפגיעה מתעצם.
חלק מהמניעים של פגיעות כאלה, מלבד נטיות ותאוות משונות, זה ה'ניצול' וחוסר המעצורים.
הבן אדם "עף על עצמו" ועושה מה שבא לו באותו רגע. הוא התרגל ככה.
אין ספק שה'איגרא רמה' אליה מגיעים אנשים מהסוג הזה היא בעוכריהם,
הם באיזה שהוא מקום מאבדים את הפחד והחשש הטבעי,
מי יגיד להם מה לעשות.

ומה שהכי מפחיד בכאלו סיפורים זו שפל האנושיות, לאו דווקא מבחינת האיסורים שבדבר,
אלא האכזריות כלפי הקרבנות.
קשה להרחיב.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 21, 2021 9:05 am

הקישון33 כתב:
נוטר הכרמים כתב:לענ"ד, עלינו לחזור לדברי התוה"ק "רק אין יראת אלקים במקום הזה והרגוני". הפתרון הוא להתרחק מקלי דעת ופוחזים מכל סוג שהוא,
גם אם הם מתעטרים בכל מיני תוארים ו'שטלעס' ותמיכה מרבנים.

אגב, כידוע, הגאון בעל משמר הלוי זצוק"ל יצא נגד הסופר הנ"ל בחריפות יתירה. בתמוז תשפ"א פרסם בד"ץ העדה החרדית נגד ספריו של ולדר "אשר רחוקים המה מהשקפת עולמם של יראי ה' ונגוע בנגע ההשכלה הארורה... וכל אב ואם וכל מחנך לצעירי הצאן יתן אל לבו לא לתת לכתבים כאלו להיכנס אל ביתו ולהרחיקם בתכלית".
המעניין הוא שהגרמ"מ התבטא עליו שהוא חשוד בג' עבירות חמורות!!


IMG-20211117-WA0006.jpg
IMG-20211117-WA0006.jpg


המכתב שהתפרסם פה מעניין מאוד.
כל בר דעת נוכח ומבין שכל התחותמים עליו בתאריך י' תמוב תשפ"א, נתבקשו לחתום ע"י בני משפחתם של הרבנים, ואך עצמם לא באמת 'חתומים' עליו..
זה נושא אחר מנושא האשכול. אבל כמה עלוב לראות את זה.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 21, 2021 9:28 am

עקביה כתב:דבריו של רממ"ש ממחישים את הכלל: מה שלא שואה לא קיים.

טעות בידך, ידידי. והנה הוא הרי צדק.
הנקודה היא שהוא זיהה חוסר יראת שמים, ועיסוקים כאלו מתוך חוסר יראת שמים הם אכן הגדרתו ההיא של ג"ע חמורות.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 21, 2021 9:36 am

יותם כתב:
תוכן כתב:
יותם כתב:אני תמיד חשבתי שהתורה אומרת לאדם איך לדבר ואפילו מה לחשוב. אבל אין להאריך מפני הכבוד.
עכ"פ כיון שלא נחשוד לרוב גדולי ישראל מהדור האחרון חלילה וחס, נראה לי שלפחות בנידו"ד כדאי לשים בצד את המובאה הזו.


אני לא אוהב את ההצטדקות המזויפת הזאת. עיין שו"ת חוות יאיר ותראה איך קדושי עליון מדברים. כשמשהו מפריע לאנשים הם צועקים. ות"ח דרתח אורייתא קא מרתחא ליה. ומי שלא רותח, זה לא בגלל שהוא בעל מדות, אלא בגלל שלא איכפת לו!

תודה על המחמאות, אחסוך ממך את שכנגדם.
אני דיברתי על האמירה העקרונית כאילו אי אפשר להגיד למישהט איך לדבר. לא נכון. אפשר ואפשר.

צדק תוכן, מאוד.
ואמירתך העקרונית לא באה בחלל ריק. בקשת לסנוט בה את אחד ומיוחד מגדולי בעלי יראת שמים שבדור ומגאוניו, בגלל שסגנונו 'הפרועמר' לא ערב לחיכך. ולא מתוך שיראתך גדולה משלו.
התורה לא מלמדת באיזה סגנון לדבר. כל אחד זועק כמו שהוא מבין. התורה כן מלמדת מה אסור ומה מותר לדבר, ובדבריו ז"ל אין שום סרך של איסור או של ועשית הישר והטוב. הוא היה גאון ממך גם בהלכות בין אדם לחבירו.
אך מטונך; שאלת מה התורה אומרת על תגובתך בפורום - האם היא מותרת להכתב? (ואם תשאל אותי על תגובתי זו. כן, יש פה מחאה על ביזיון אדם גדול, אך ביותר משום שזה מקרר את האמבטיה על מה שעורר כבר לפני 17 שנה!)

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי יתן חן » א' נובמבר 21, 2021 9:57 am

די מספיק.
למה אשכול המדבר על בעיה אמיתית של 'מוגנות' מתגלגל למח' המאוסה הידועה, במקום להקדיש את המחשבה על דרכי התגוננות מכאן ולהבא.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי יותם » א' נובמבר 21, 2021 10:02 am

קו ירוק כתב:
יותם כתב:
תוכן כתב:
יותם כתב:אני תמיד חשבתי שהתורה אומרת לאדם איך לדבר ואפילו מה לחשוב. אבל אין להאריך מפני הכבוד.
עכ"פ כיון שלא נחשוד לרוב גדולי ישראל מהדור האחרון חלילה וחס, נראה לי שלפחות בנידו"ד כדאי לשים בצד את המובאה הזו.


אני לא אוהב את ההצטדקות המזויפת הזאת. עיין שו"ת חוות יאיר ותראה איך קדושי עליון מדברים. כשמשהו מפריע לאנשים הם צועקים. ות"ח דרתח אורייתא קא מרתחא ליה. ומי שלא רותח, זה לא בגלל שהוא בעל מדות, אלא בגלל שלא איכפת לו!

תודה על המחמאות, אחסוך ממך את שכנגדם.
אני דיברתי על האמירה העקרונית כאילו אי אפשר להגיד למישהט איך לדבר. לא נכון. אפשר ואפשר.

צדק תוכן, מאוד.
ואמירתך העקרונית לא באה בחלל ריק. בקשת לסנוט בה את אחד ומיוחד מגדולי בעלי יראת שמים שבדור ומגאוניו, בגלל שסגנונו 'הפרועמר' לא ערב לחיכך. ולא מתוך שיראתך גדולה משלו.
התורה לא מלמדת באיזה סגנון לדבר. כל אחד זועק כמו שהוא מבין. התורה כן מלמדת מה אסור ומה מותר לדבר, ובדבריו ז"ל אין שום סרך של איסור או של ועשית הישר והטוב. הוא היה גאון ממך גם בהלכות בין אדם לחבירו.
אך מטונך; שאלת מה התורה אומרת על תגובתך בפורום - האם היא מותרת להכתב? (ואם תשאל אותי על תגובתי זו. כן, יש פה מחאה על ביזיון אדם גדול, אך ביותר משום שזה מקרר את האמבטיה על מה שעורר כבר לפני 17 שנה!)

קודם כל, אני לא עסקתי פה בסגנון הביקורת של הרב שולזינגר. בהחלט יש מה לדון על הביקורת וסגנונה, שכידוע הופנתה גם לגדולי עולם כהגראי"ל ואחרים. אבל אני לא עסקתי בזה. נאמר כאן משפט, כביכול כציטוט שאיני יודע אם נאמר ובאיזה הקשר. אני ערערתי על המשפט הזה שאומר שהסגנון הוא עניין חופשי לכל אדם. לתורה בהחלט יש מה לומר על זה. לבקר בחריפות רבה יותר מהמתאים זה בוודאי בחשש לשה"ר ואף הוש"ר. אולי גם הח"ח הוא מערבי כזה. מי יודע.

לגבי קירור האמבטיה. חבל מאוד שדחפו לסיפור הכאוב דנן מאבקי השקפה עתיקים. מי שביקר את הסופר משום שהוא לא בהשקפה הטהורה שלו, לא 'צדק' לגבי הפרסומים האחרונים, ומי שגיבה את מפעלו הספרותי לא 'נכשל בו'.

וכבר כתב המנהל שטענות אלו רק מועילות לסופר.

אמנם גם ההתנפלות על החרד"שים כביכול הם המה מחנה מגבי הסופר (ואנשי 'לא תשתוק' ודומיהם, מה הם, מ'המבינים בעם'?) גם הוא סר טעם.

חדלו לכם. מדובר בנפשות. ואין הפרש בזה בין בית מדרש זה או אחר. ימצאו נא בעלי חובות מקום ראוי יותר לגבות חובותיהם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "מוגנות"

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 21, 2021 10:04 am

לבקשת נשיאינו הרה"ג ארז סלע שליט"א, מכאן ואילך לא יתאפשר בשו"א דיון לגופו של איש, גם לא ברמיזה.
ניתן להמשיך את הדיון על הדרכים והאמצעים הנחוצים ע"מ לשמור את נפשינו ונפש ילדינו.
אנא כבדו את הבקשה, אנו גבאי המקום ומסדרי הספסלים, נעמוד עליה בכל תוקף.

ע"מ לצנן את האשכול החשוב מהנושא שהתגלגל בו בימים האחרונים, האשכול ינעל לשבעים ושתים שעות.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים