מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
גביר
הודעות: 2257
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

הודעהעל ידי גביר » ג' אוגוסט 16, 2022 11:12 pm

גביר כתב:
גביר כתב:ברוב המקומות שהייתי [למעט בישיבה"ק, שם כל אחד אמר את הקינות בשקט והחזן סיים בקול], הקינות נאמרו בקול ובמתינות בידי אחד המתפללים, כל אחד בתורו, והשאר הקשיבו או אמרו עמו בלחש. אמנם, בכל אותם מקומות לא אמרו את כל הקינות שבספרי הקינות, אלא את רובן.
צ֣וֹם הָרְבִיעִ֡י וְצ֣וֹם הַחֲמִישִׁי֩ וְצ֨וֹם הַשְּׁבִיעִ֜י וְצ֣וֹם הָעֲשִׂירִ֗י יִהְיֶ֤ה לְבֵית־יְהוּדָה֙ לְשָׂשׂ֣וֹן וּלְשִׂמְחָ֔ה וּֽלְמֹעֲדִ֖ים טוֹבִ֑ים - במהרה בימינו אכי"ר.


השנה ראיתי שזו מחלוקת מג"א וט"ז.

במג"א מובא- 'ומהרי"ל כתב להדליק עוד נר א' שאם יכב' נר החזן ידליק ממנו משמע שהקהל לא יאמרו איכ' וקינות רק ישמעו מהש"ץ' [תקנ"ט, ג, סק ד] - וזה המנהג שהכרתי מילדות. אבל הט"ז שם כותב - 'במנהגים כתב נר א' לחזן ותמוה לי והלא כל הקהל צריכים לומר קינות ובודאי לא סגי בלא"ה ומה יועיל אמירת החזן לחוד ע"כ נראה דבכל שכונה יהיה נר א' שע"צ הדוחק יוכלו לומר קינות לאורו ומ"ש במנהגים לחזן היינו בב"ה קטנה שכל הקהל יוכלו לומר קינות לאותו אור אפילו ע"צ הדוחק כנ"ל' - וזה המנהג שהכרתי לראשונה בישיבה"ק.


א. לשון הכלבו - 'יש מקומות חולקין בקריאתו [של מגילת איכה], כי יש מקומות שקורין אותו כל הקהל ויש מקומות שאין קורין אותו כי אם החזן לבד וכ הציבור שותקין ומכבין כל הנרות. ואצלנו מנהג לקרוא [איכה] כל אחד ואחד ואחרי כן מכבין כל הנרות ואחר כך פותח שליח ציבור קינות לעגם הנפשות ולשבור הלבבות'.

מדבריו משמע שכאשר כל הקהל קורא - הנרות דלוקים, בעוד שכאשר החזן לבדו קורא מכבים אותם. אם אכן כך, עולה מדבריו שבמקומו היה המנהג שאת איכה קורא כל אחד ואילו את הקינות קורא החזן בלבד.

ב. מנהג שראיתי לפני שנים הרבה בליל ת"ב בבית הכנסת הספרדי בוונציה - האורות היו כבויים וכל אחד קיבל לידו נר ארוך דק מאד, ולאורו עקב אחרי הש"ץ הקורא איכה וקינות [דומה שלא הספיק לכך נר אחד, ובאמצע הקריאה כל אחד, בשעה שראה שהנר שבידו הולך ודועך, הדליק ממנו נר נוסף].

דרומי
הודעות: 8200
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 16, 2022 11:15 pm

יש תמונה מפורסמת מבית הכנסת בכפר חב"ד בתשעה באב כאשר זלמן שז"ר יושב בין החסידים ומחזיק בידו נר - מן הסתם התפרסמה בספר 'נשיא וחסיד'.

גביר
הודעות: 2257
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

הודעהעל ידי גביר » ד' אוגוסט 17, 2022 9:56 am

דרומי כתב:יש תמונה מפורסמת מבית הכנסת בכפר חב"ד בתשעה באב כאשר זלמן שז"ר יושב בין החסידים ומחזיק בידו נר - מן הסתם התפרסמה בספר 'נשיא וחסיד'.


אכן, שם עמ' 208.

שם עמ' 109 מסופר שהתאורה היתה כבויה לחלוטין והמתפללים החזיקו בידם נרות -

כך הוא המנהג המקובל בחב"ד?

https://tablet.otzar.org/#/b/27750/p/20 ... 0719323416

דרומי
הודעות: 8200
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 17, 2022 11:13 am

היום לא נהוג כך

עזריאל ברגר
הודעות: 11252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 17, 2022 11:57 am

דרומי כתב:היום לא נהוג כך

וכנראה שלא רק בחב"ד הפסיקו את המנהג הזה.
שמעתי על בית-כנסת מסוים שנהגו בו לקרוא את הקינות לאור הנרות, וילדי הקהילה היו משחקים בנרות (שמעתי מאחד הילדים את החוויות שלו עם ה"נרות של תשעה באב" וד"ל), ולאחר כמה שנים - הפסיקו את השימוש בנרות, ומשתמשים באור החשמלי, אלא שמכבים חלק גדול מהתאורה.

לבי במערב
הודעות: 8447
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אמירת הקינות במרוצה כדרך העולם.

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 17, 2022 12:55 pm

לא אדע עד כמה שייך בכה"ג 'מנהג חב"ד'.
זה הי' המנהג הישן, ועם השנים פסק. כמדומה שבבהכ"נ 'בעל־התניא' במא"ש עדיין נהוג כך.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים