מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' דצמבר 19, 2019 11:57 pm

הרב קוק כתב כבר בשנת תרע"ח: כן, אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו. אמנם לא מהיום התחילה הופעה זו, רק מאז התחיל הקץ המגולה (סנהדרין צח ע"א) להגלות, מעת אשר הרי ישראל החלו לעשות ענפים ולשאת פרי לעם ישראל אשר קרבו לבוא, התחילה אתחלתא זו.

השאלה מי התחיל לנטוע עצים שנשאו פרי, לא תלמידי ותלמידי תלמידי הגר"א ועוד שבאו הנה במסירות נפש?

וכפי שכותב ר' יושעה על גבי העיתון משנת תרל"ז: ברוך ה', אשר החל עוד לקדשינו במצוות התלויות בארץ, ופתח תקותינו הולכת ונפתחת לפנינו בעזר ה' במרחביה, כי עוד נזרע שדות ונטעה כרמים בהרי ישראל בעמלינו ויגיעינו לא נקוה לאיש ולא נייחל לבני אדם, האומרים הרבה ואפילו מעט אינם עושים. החפצים לייסד בציון חדשות לנחול כבוד לעצמם. והלואי שישארו בכבודם הראשון, אחרי רואינו התחלת תהלוכותיהם, – אך לא להם ולנו לבנות הנהרסות ולטעת הנשמה. ה' משמים כבר נתן אות לבני מרי – האיש אשר בחר בו מטהו יפרח.

רואים שר' יושעה ראש כולל הפרושים ראה לעצמו שליחות לנטוע שדות וכרמים בהרי ישראל, שזו לשון הגמ' בסנהדרין על קץ המגולה ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל. וכן הלשון לא לעם ולנו לקוחה מהנביאים בזמן עליית עזרא ונחמיה. "לא לכם ולנו לבנות בית אלקינו"

ועוד הרבה לפני ר' יושעה תלמידי הגר"א קנו קרקעות מיד כשבאו כדי לקיים מצוות התלויות בארץ ועשרים שנה אח"כ הרב צורף ביקש להקים מושב חקלאי והדברים כבר עלו כאן בפורום באריכות. כך שאין מדובר כלל בהמצאות שעלו בליבו של רש"ז ריבלין בסוף שנות הת"ר.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' דצמבר 20, 2019 12:08 am

אולי תסביר לי את הקשר בין הרצון לקיים את מצוות התלויות בארץ לבין אתחלתא דגאולה (יכול להיות שהי׳ אז תחילת התקופה הזאת אבל היכן אתה רואה שתלמידי הגר"א נתכוונו לכך)
אצל ר׳ יושעה אין יותר מאשר שימוש בפסוקים ומאמרים כמליצות לשון (כמו חכמי הספרדים בתשובותיהם) לצרכיו והיכן נרמז פה אתחלתא דגאולה ואיתערותא דלתתא (רק קיום מצוות התלויות בארץ מוזכר)

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 12:10 am

קראת את המאמר על השכונות בהם הובאו הציטטות הרלוונטיות מחוברות על פתח תקוה ומאה שערים?

שם מובא מפורשות שחור ע"ג לבן שהם רואים מצבם כמו בזמן שיבת ציון בזמן עזרא ונחמיה. ועוד ראיות רבות על קדמות קול התור.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ו' דצמבר 20, 2019 1:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 12:42 am

השבוע ביום ג' התפרסם בעיתון "יתד נאמן" מאמר של צפתמן בהם הוא מביא דרשה שנשא ר' שלום שבדרון בהם ציטט קטע מספר קול התור בשם הגר"א על הפסוק "אז ימלא שחוק פינו".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 20, 2019 1:37 am

יושב הארץ כתב:השבוע ביום ג' התפרסם בעיתון "יתד נאמן" מאמר של צפתמן בהם הוא מביא דרשה שנשא ר' שלום שבדרון בהם ציטט קטע מספר קול התור בשם הגר"א על הפסוק "אז ימלא שחוק פינו".

כתבתי כאן לפני כמה שנים
איש_ספר כתב:תהליכים שונים בחברה החרדית ליטאית, מביאים את משפחת הרבנים זילברמן משולי החברה לכיוון המרכז.
המטען אותו מביאים הקהילה החשובה הזו, לציבוריות החרדית, כולל דברים נפלאים ועצומים, כידוע, אבל נושא בחובו גם משהו שולי: הכשרת אגדות הריבלנאים והפיכת מעשיותיהם האזוטריות לסיפורי צדיקים. כך למשל אנו מוצאים במוסף ש"ק של עיתון נחשב ומרכזי, כתבה נרחבה על החצר הידועה ברחוב שטראוס וקבר השייך שבה (מקום מועדף לילדי ירושלים להטלת מימיהם), כמקום ידוע לתפילה בו התפללו המקובלים הירושלמים מדורי דורות, (= דורי דורות, היינו מן הדור הקדמון בו התפללו בתשיעי שבתשיעי שבתשיעי) אחרי שיש מסורת ותיקה ומקויימת ממחדשי הישוב, ששם הוא מקום שג"ע העליון והתחתון נושקים בו ועוד נפלאות כיו"ב. ענין של זמן איפוא, עד שוועדות הצדקה יערכו שם טקסים המוניים, בחסות נשיאנו נו"נ למייסדי הישוב.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' דצמבר 20, 2019 1:40 am

ביתד שהגיע לבנין שלי לא מופיע במאמר של ד׳ צפתמן קטע כזה, אולי התכוונת למאמר אחר?

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 1:47 am

טעות, זה שראה זאת עדכן אותי כי מדובר ביום ג' י"ב כסליו. מאמר מערכת של צפתמן , שם מובא שהרב שבדרון נשא דרשה אחרי מערכת בחירות סוערת שהיה גזרת ניתוחי מתים וכו'.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' דצמבר 20, 2019 1:49 am

הערת אגב ותיקון טעות, לא מאמר מערכת אלא ריבוע קטן בסוף העיתון

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 20, 2019 1:50 am

שאלה מן הצד

הרב משולש המבקש להשביח את מקחו, נוהג להפטיר אחרי גיבוריו - בהם הוא מוצא חיזוק למסורת הריבלינאית - "והם לא היו ציונים"!

זה קצת מגוחך בעיני. ברור שר' ישעיה חשין לא היה חבר של יצחק שדה, אבל מה מבדיל אותו מרי"מ חרל"פ שבהחלט לא ראה במילה ציונות ניבול פה?
הריבלינרעס מספרים גם הם על צבא של גיבורים שהעמידו אנשי ירושלים, וכי ההבדל בין עוזי לשמרלה הוא ליבת הענין? או שאולי העוזי יורה באללס והרובה שלהם ירה גימטריות, פצ"ץ וחצק"מ?
הרי' מספרים על ישוב הארץ כנטילת חלק בגאולת ישראל, הקיצור הרי הנקודה המרכזית בכתבים הללו היא הטענה שהם הקדימו את התנועה הציונית בכל פעליה. אז למה להם להסתייג 'מציונות דתית'?


יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 1:59 am

איש_ספר כתב:
יושב הארץ כתב:השבוע ביום ג' התפרסם בעיתון "יתד נאמן" מאמר של צפתמן בהם הוא מביא דרשה שנשא ר' שלום שבדרון בהם ציטט קטע מספר קול התור בשם הגר"א על הפסוק "אז ימלא שחוק פינו".

כתבתי כאן לפני כמה שנים
איש_ספר כתב:תהליכים שונים בחברה החרדית ליטאית, מביאים את משפחת הרבנים זילברמן משולי החברה לכיוון המרכז.
המטען אותו מביאים הקהילה החשובה הזו, לציבוריות החרדית, כולל דברים נפלאים ועצומים, כידוע, אבל נושא בחובו גם משהו שולי: הכשרת אגדות הריבלנאים והפיכת מעשיותיהם האזוטריות לסיפורי צדיקים. כך למשל אנו מוצאים במוסף ש"ק של עיתון נחשב ומרכזי, כתבה נרחבה על החצר הידועה ברחוב שטראוס וקבר השייך שבה (מקום מועדף לילדי ירושלים להטלת מימיהם), כמקום ידוע לתפילה בו התפללו המקובלים הירושלמים מדורי דורות, (= דורי דורות, היינו מן הדור הקדמון בו התפללו בתשיעי שבתשיעי שבתשיעי) אחרי שיש מסורת ותיקה ומקויימת ממחדשי הישוב, ששם הוא מקום שג"ע העליון והתחתון נושקים בו ועוד נפלאות כיו"ב. ענין של זמן איפוא, עד שוועדות הצדקה יערכו שם טקסים המוניים, בחסות נשיאנו נו"נ למייסדי הישוב.

הרב איש ספר, יש סיכוי לא רע שאתה עושה ליצנות מהגר"א עצמו. קצת ענווה.

תלמד קצת בפזמונים מה עניין האוהל הזה שקראו לו "אהל בת ציון" ע"פ הגר"א. אהל בת ציון זה יסוד ומצד ימין יש בחי' אבן ישראל ומצד שמאל בית יעקב היינו נצח והוד, ששלושתם עלים באותו גימטריא, ועוד הרבה סודות הצפונים במקום הזה.

גם בכתבי האר"י סודות גדולים על בחי' אהל בת ציון שבמגילת איכה שרומז על חומות ירושלים והחיצונים שנאחזים בהם וכו'.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ו' דצמבר 20, 2019 2:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 2:00 am

איש_ספר כתב:שאלה מן הצד

הרב משולש המבקש להשביח את מקחו, נוהג להפטיר אחרי גיבוריו - בהם הוא מוצא חיזוק למסורת הריבלינאית - "והם לא היו ציונים"!

זה קצת מגוחך בעיני. ברור שר' ישעיה חשין לא היה חבר של יצחק שדה, אבל מה מבדיל אותו מרי"מ חרל"פ שבהחלט לא ראה במילה ציונות ניבול פה?
הריבלינרעס מספרים גם הם על צבא של גיבורים שהעמידו אנשי ירושלים, וכי ההבדל בין עוזי לשמרלה הוא ליבת הענין? או שאולי העוזי יורה באללס והרובה שלהם ירה גימטריות, פצ"ץ וחצק"מ? הרי' מספרים על ישוב הארץ כנטילת חלק בגאולת ישראל, הקיצור הרי הנקודה המרכזית בכתבים הללו היא הטענה שהם הקדימו את התנועה הציונית בכל פעליה. אז למה להם להסתייג 'מציונות דתית'?


רבי ישעיה חעשין היה תלמיד מובהק של המהריל דיסקין, ואמר עליו שעליו נאמר המושג "יקירי ירושלים". שוב פעם קצת ענווה.

תקרא שוב בעיון בחוברת מאה שערים ופתח תקוה שיצאו באופן רשמי ע"י רבני ארץ ישראל הפרושים בהם הם כותבים שאנו נמצאים בתהליך שיבת ציון כבזמן עזרא, דברים אלו נאמרו עוד הרבה לפני הרצל והציונות.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 2:30 am

אותי הדברים משמחים מאוד, כי אם נרצה או לא נרצה הרבש"ע החזיר אותנו וקיבץ אותנו לארץ ישראל ורוב עולם התורה כאן, אז מי שרוצה לטעון שהכל מעשה שטן שיערב לו. אותי משמח שהיסוד של הישוב הוא קדוש ונורא ונעשה ע"י צדיקים שהגר"א גילה להם רזי עולם בדרכי היישוב והמלחמה בעמלק בפתחא דקרתא שמעכב את עם ישראל לחזור לארצו ועוד כהנה וכהנה. ולקדם את קץ המגולה בנטיעת הארץ ובנין שוממותיה שמי שבעצם פעל בענין בפועל זה תלמידי ותלמידי תלמידי הגר"א, והכל ע"פ הפסוקים שבנבואות אחרית הימים, וזה בעצם מה שטוענים צאצאי תלמידי הגר"א הצדיקים כמו ר' ישעיה חעשין ר' צדוק קרויז והרב יעקבזון, לא פחות ולא יותר. נכון עוד לא הגענו לגאולה השלמה, אך אנו בדור שרוצים סידור מושלם ולא יודעים להודות על מה שיש לנו כבר.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 2:38 am

זה המכתב הראשון שהם כתבו מיד שהגיעו לכאן. הם באו "בשביל לפקוד את הארץ" ומסרו נפשם עבורה.

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=582723&hilit=%D7%91%D7%A1%D7%9B%D7%A0%D7%94#p582751

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 7:43 am

לגבי הפתחא דקרתא הובאו דבריו בפורום אחר של נכדו של רבי מרדכי עטייה שהיה בין המשתתפים בתפילה במקום הנ"ל בזמן מלחמת השחרור:

פלוריש כתב

הרב מרדכי עטיה (הסבא) התפלל בפתחא דקרתא בזמן מלחמת השחרור (וגם לאחר מלחמת ששת הימים).
האם יש כאן חיזוק למסורת, או שהוא פשוט סמך על קול התור ומוסד היסוד?

ואכן בספר מדרש שלמה מספר על התפילה הנ"ל בזמן המצור על ירושלים, ושר' מרדכי עטייה (עטיאס) היה בין המארגנים:

ידוע לכולם מה היה המצב בירושלים בזמן מלחמת השחרור שהיה סכנה ללכת ברחובות ונפלו מכל עבר פגזים, ונשאלת השאלה האם גם בעת הזאת ר' שלמה זלמן היה כזה אכזרי וציני לסחוב כמה מקובלים ועוד להתפלל דוקא במקום הזה לאור הזיותיו שהמציא כדי להוכיח את עליונות אביו על משפחת סלמון? ועוד הצליח לשכנע את ר' ישעיה חעשין ועוד מקובלים על כך? ר' ישעיה חעשין עוד היה חי כשהתפרסם הסיפור הנ"ל.

בספר מדרש שלמה מובאים עוד עדויות של גדולי ירושלים על מטרת בואם של תלמידי הגר"א ארצה ובראשם הגאון רבי אליהו ראם ראב"ד ירושלים נצר רבינו הגר"א שנולד בשנת תרל"ב ומעיד על פעלם של תלמידי הגר"א לקבוץ גלוית וישוב הארץ. ועל דרשותיו ופעלו של ר' יושעה בנידון שעוד הכירו.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_106156.jpg
אוצר החכמה_106156.jpg (13.71 KiB) נצפה 9671 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' דצמבר 20, 2019 10:50 am

רש"ז לא היה אכזרי. היה בעל דמיון. זה הבדל משמעתי.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 11:07 am

הרב אביבי כותב שהיה זייפן והוזה.

במסגרת מחקרי שוחחתי השבוע עם יהודי זקן בן 98 ושמו ר' שמואל אשכנזי דויטש מבתי הונגרין לאורך שנים, יהודי שרב לו בהיסטוריה של ירושלים, (עבד כספרן בספרייה הלאומית) הוא אמר לי שזכרונו קצת בוגד בו, אך דבר אחד יכול לומר לי בבירור. שהוא הכיר היטב את ר' שלמה זלמן ריבלין והיה יהודי ירא שמים "עהרליכער איד" כלשונו, ולא חשוד לזייף חלילה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' דצמבר 20, 2019 11:11 am

אין שום ספק שרש"ז המציא לא מעט מהסיפורים בספריו, כפי שהוכח לעיל שוב ושוב. כל השאלה היתה ועודנה (במידה זו או אחרת) - עד כמה משלו ועד כמה משל אחרים? כך שלומר שאינו חשוד בזיוף, רחוק הדבר מהמציאות המוכחת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 20, 2019 11:15 am

יושב הארץ כתב:לגבי הפתחא דקרתא הובאו דבריו בפורום אחר של נכדו של רבי מרדכי עטייה שהיה בין המשתתפים בתפילה במקום הנ"ל בזמן מלחמת השחרור:
השתתפותו של רבי מרדכי עטיה בתפילה בשנת תש"ח, אינה מקדמת אותנו לא לשאלת קדמות המסורת ובטח לא לנכונותה. כמובן (?).
נכדו ודאי לא השתתף שם. שכן נכדו הגדול הוא ר' מרדכי שליט"א שנולד בשנת תש"ח... (בכל מקום שאתה מוצא וכו' שם אתה מוצא וכו').

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 11:32 am

מבחינתי הראייה הכי חזקה של קיום הפתחא דקרתא הוא הספר "מוסד היסוד" שאף שוודאי ר' שלמה זלמן היה מעורב בו, בכל אופן הוא יצא בצורה רשמית מטעם "ועד הכללי כנסת ישראל" ע"י גיסו ר' אלתר וישנצקי מנהל הכולל ועוד. בסוף הספר יש מפה ישנה של כל שכונות ירושלים שנבנו על ידי ועד הכללי כנסת ישראל ובה מצויין המיקום המדוייק של "מגרש הפתחא דקרתא". ולדבריהם שם התקיימו תפילות רצופות במקום ההוא עד מלחמת העולם הראשונה, דבר שאם היה שקרי הם היו מתביישים מעצמם להראות את כזביהם ברבים בשעה שיש רבים וטובים מבני ירושלים שחיו אז ונשמו את התקופה ההיא.

אשמח אם מישהו יעלה המפה מהספר הנ"ל.

תתארו לכם להבדיל שתנועת "דגל התורה" מוציאה ספר רשמי כיום על פעולותיה משנת תשמ"ט ושם יהיה מצויין מקום מגרש "הפתחא דבני ברק" עם מפה מפורטת בה התפללו מקובלי חכמי בני ברק עד לפני ארבעים שנה.

יש גבול לציניות!

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי עמקן » ו' דצמבר 20, 2019 11:48 am

יושב הארץ כתב:מבחינתי הראייה הכי חזקה של קיום הפתחא דקרתא הוא הספר "מוסד היסוד" שאף שוודאי ר' שלמה זלמן היה מעורב בו, בכל אופן הוא יצא בצורה רשמית מטעם "ועד הכללי כנסת ישראל" ע"י גיסו ר' אלתר וישנצקי מנהל הכולל ועוד. בסוף הספר יש מפה ישנה של כל שכונות ירושלים שנבנו על ידי ועד הכללי כנסת ישראל ובתוכם יש המיקום המדוייק של "מגרש הפתחא דקרתא". ולדבריהם שם התקיימו תפילות רצופות במקום ההוא עד מלחמת העולם הראשונה, דבר שאם היה שקרי הם היו מתביישים מעצמם להראות את כזביהם ברבים בשעה שיש רבים וטובים מבני ירושלים שחיו אז ונשמו את התקופה ההיא.

אשמח אם מישהו יעלה המפה מהספר הנ"ל.

תתארו לכם להבדיל שתנועת "דגל התורה" מוציאה ספר רשמי כיום על פעולותיה משנת תשמ"ט ושם יהיה מצויין מקום מגרש "הפתחא דבני ברק" עם מפה מפורטת בה התפללו מקובלי חכמי בני ברק עד לפני ארבעים שנה.

יש גבול לציניות!

זה ממהדורה שניה משנת תשי"ח.
קבצים מצורפים
מוסד היסוד.PNG
מוסד היסוד.PNG (92.02 KiB) נצפה 9431 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 20, 2019 12:06 pm

יושב הארץ כתב:מבחינתי הראייה הכי חזקה של קיום הפתחא דקרתא הוא הספר "מוסד היסוד" שאף שוודאי ר' שלמה זלמן היה מעורב בו, בכל אופן הוא יצא בצורה רשמית מטעם "ועד הכללי כנסת ישראל" ע"י גיסו ר' אלתר וישנצקי מנהל הכולל ועוד. בסוף הספר יש מפה ישנה של כל שכונות ירושלים שנבנו על ידי ועד הכללי כנסת ישראל ובה מצויין המיקום המדוייק של "מגרש הפתחא דקרתא". ולדבריהם שם התקיימו תפילות רצופות במקום ההוא עד מלחמת העולם הראשונה, דבר שאם היה שקרי הם היו מתביישים מעצמם להראות את כזביהם ברבים בשעה שיש רבים וטובים מבני ירושלים שחיו אז ונשמו את התקופה ההיא.

אשמח אם מישהו יעלה המפה מהספר הנ"ל.

תתארו לכם להבדיל שתנועת "דגל התורה" מוציאה ספר רשמי כיום על פעולותיה משנת תשמ"ט ושם יהיה מצויין מקום מגרש "הפתחא דבני ברק" עם מפה מפורטת בה התפללו מקובלי חכמי בני ברק עד לפני ארבעים שנה.

יש גבול לציניות!

כל מה שכתוב ברומן ההוא, שמקובלי ירושלים ערכו שם תפילות. לא כתוב שם שנעשו שם תפילות פומביות וציבוריות.
גם היום אם מישהו יספר שמקובלי בני ברק הנסתרים ערכו תפילות בכל ער"ח שחל ביום חמישי בקבר של ר' מרדכי לוי בביה"ח בבני ברק, אין מי שיכחיש. (ק"ו בירושלים שנטלה תשעה קבין בנסתרים ובמעשיות מסותרות...).
אגב מסופר שם, שבשנת תקע"ב הוקם שם אהל גדול שהיה קיים למעלה משבעים שנה והיה נקרא אהל משיח בן יוסף ושם ערכו המקובלים תפילות!
אולי משולש ימצא בארכיבו תיעוד לאהל זה שהיה קיים במרכז העיר החדשה, שבעים שנה (!) ולא נודע זכרו בשום מקום נוסף, וכנראה נעלם במשולש ברמודה...

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 1:00 pm

כבר הבעתי דעתי שרש"ז זלמן וחבריו לא היו זייפנים חלילה אך לא דייקו כל צרכם. וסמך על זכרונו כמו שכתוב עליו בכתבה אודותיו משנת תשט"ו שאחד מספריו "ספר דרשותיו" הוא מחבר כעת מהזכרון כשהוא עיוור בעיניו ומקריא לאלעזר הורביץ מה לכתוב. כמו שמעיד שם על עצמו בנוגע לענין אחר, שאומרים עליו שהוא בעל "זכרון טוב", וכן מעיד גיסו ר' אלתר בהסכמתו על ספר "מדרש שלמה". "מימי ילדותו היה גיסי הרש"ז בעל ותפישה מהירה בעל זכרון וחריפות הדעת באופן בלתי מצויה בעל כח הסברה בלשון קצרה וקצובה".

וכן כותב עליו בהספדו אלעזר הורביץ שהיה יותר מעשר שנים עיוור בעיניו.

ספר מדרש שלמה כבר יצא בשנת תשי"ג. כנראה מדבר על חלק ב' של הדרשות שכותב בהקדמה בחלק א' שבכוונתו להוציא ובסוף לא יצא.

לדעתי הספר המסודר והעמוק ביותר שיצא ע"י משפחת ריבלין הוא פזמוני ר' יושעה. ספר עמוק בסודות הקבלה שרש"ז לא היה יכול לזייף, ספריו האחרים לא מגיעים כלל ועיקר לרמתם העמוקה של הפזמונים. שלא לדבר על השפה העשירה בה נכתבו.

בפזמונים ר' יושעה כותב שהאוהל הועמד לפני שלוש שנים משעת כתיבת הפזמונים "בשנות תרט"ו-תרי"ח.

זה עוד ראיה שר' שלמה זלמן לא כתב הפזמונים, כי אפי' לא זכר בשנת תשי"ח מה נכתב שם.

אולי היה גם אוהל שעמד כבר בשנת תקע"ב, אך אין זה משנה כל כך.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' דצמבר 20, 2019 2:04 pm

הפרושים באגרות שונות מזכירים שהם שולחים שליחים להתפלל בקברי תנאים ואמוראים ובכותל ובקבר רחל, אבל פתחא דקרתא אינו בנמצא.
דוגמא בולטת היא אגרת המסע של ר׳ סעדיה לירושלים בטבת תקע"ב, בה הוא מפרט על כל יום ויום לאלו מקומות הקדושים וקברים הלך, והוא הלך להרבה מקומות כאלה, אך פתחא דקרתא אין!
האם זו הוכחה חותכת לבדיית פתחא דקרתא? לא, בעיקר כי הפרכת משהו קשה הרבה יותר מהוכחתו, אבל עכ"פ אולי סימן לדבר.

חרט
הודעות: 436
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי חרט » ו' דצמבר 20, 2019 2:10 pm

לאלו המבקשים להתלות באילן הגר"א בקשר למושג "פתחא דקרתא"
כדאי שיעיינו בגמרא (סנהדרין צח ע"א) מה ציין הגר"א על המילים הללו...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 20, 2019 2:11 pm

איש-אחד כתב:הפרושים באגרות שונות מזכירים שהם שולחים שליחים להתפלל בקברי תנאים ואמוראים ובכותל ובקבר רחל, אבל פתחא דקרתא אינו בנמצא.
דוגמא בולטת היא אגרת המסע של ר׳ סעדיה לירושלים בטבת תקע"ב, בה הוא מפרט על כל יום ויום לאלו מקומות הקדושים וקברים הלך, והוא הלך להרבה מקומות כאלה, אך פתחא דקרתא אין!
האם זו הוכחה חותכת לבדיית פתחא דקרתא? לא, בעיקר כי הפרכת משהו קשה הרבה יותר מהוכחתו, אבל עכ"פ אולי סימן לדבר.

אי משום הא לא אירייא שכן כבר ייסד לן יושב הארץ שעת לכל זמן
יושב הארץ כתב:אני רק תמהתי למה בחוברת משנת תרצ"ה עדיין יוסף יואל ריבלין לא מזכיר את הרעיונות של הגר"א שודאי השפיעו גם על הרב סלמון אם היה מודע להם, אך כנראה המקובלים החליטו בדעתם שהגיע העת להתחיל לגלות מהכתבים הגנוזים רק בשנים הנ"ל. כמו שרש"ז כותב בהקדמתו שנדפסה במהדורת תשכ"ט.
מעתה, י"ל שהפרושים התפללו שם, אלא שהיה אסור לגלות על כך אלא רק בשנים הנ"ל !

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי עמקן » ו' דצמבר 20, 2019 2:14 pm

איש-אחד כתב:הפרושים באגרות שונות מזכירים שהם שולחים שליחים להתפלל בקברי תנאים ואמוראים ובכותל ובקבר רחל, אבל פתחא דקרתא אינו בנמצא.
דוגמא בולטת היא אגרת המסע של ר׳ סעדיה לירושלים בטבת תקע"ב, בה הוא מפרט על כל יום ויום לאלו מקומות הקדושים וקברים הלך, והוא הלך להרבה מקומות כאלה, אך פתחא דקרתא אין!
האם זו הוכחה חותכת לבדיית פתחא דקרתא? לא, בעיקר כי הפרכת משהו קשה הרבה יותר מהוכחתו, אבל עכ"פ אולי סימן לדבר.

אתה לא מכיר ירושלמיים. הם כתבו מה שמדבר לתורמים בחו"ל. בשביל מה להזכיר פתחא דקרתא.

המחקר
הודעות: 245
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 10:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי המחקר » ו' דצמבר 20, 2019 2:40 pm

זה ש'פתחא דקרתא' לא נזכר בחומר הידוע לנו כיום, אינו כלום.
צא ולמד כמה פעמים נזכר מקום ציונו של בניהו בן יהוידע (ליד צפת) בכתבי תלמידי הגר"א... פעם אחת בלבד, ב'אגרת הכולל' משנת תק"ע.
לו רק לא היינו מכירים אגרת זו, לא היינו יודעים שהיה מנהגם להתפלל שם!
לא יפלא שביום מן הימים ימצא, או יתפרסם המצוי כבר, מסמך שמעיד על כך שנהגו להתפלל ב'פתחא דקרתא'.
אגב אפשר לשאול את ישישי ירושלים מה דעתם על כך. הלא מדובר על אבותיהם... מן הסתם שמעו משהו מאביהם כשעברו בסמוך, על החשיבות של המקום.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 2:41 pm

הפתחא דקרתא מיוחס על פי דברי הגר"א בזוהר שמשיח בן יוסף יושב מחוץ לירושלים משיח בן דוד מבפנים. "עפ"י רבנו הגר"א (בספר יהל-אור פרשת שלח), מקומו של משיח בן דוד הוא בפנים החומה, ומקומו של משיח בן יוסף הוא מחוץ לחומת ירושלים בלשון זו: 'וכן משיח בן דוד ברא דלאה יהיה בגו ירושלים ומשיח בן יוסף ברא דרחל לבר ירושלים, ועמלק מפריד כידוע בין המשיחים לכן קבעו שם לפי מידת היקף חומות ירושלים ששם מקום מושבו של מב"י, וגם זה היה בבחי' ראש הגבעה ששם מתנהלת המלחמה בעמלק. ואכן מצאתי (במפת וייז) שהמרחק האווירי הוא מדוייק כמו שכתבו שם על שיעור חומות ירושלים, מיל וחצי מהר הבית (לפי שיעור הגר"א אמה = 56-58 ס"מ). 1.7 ק"מ.

כנראה המקובל האלוקי רש"ז ריבלין סידר את זה בדיוק שהכל יתאים...

אחרי שמשפחת סלמון הוציאו שירים, אז בשנת תרצ"ט הוא החליט לעשות מעשה הוא לקח עם יוסף יואל חבירו חבל ארוך ועמדו כמו שני מטומטמים ומדדו את המרחק עד החומות, בשביל שיהיה להם מה לזייף בפזמונים, ולהראות זאת לזקני ירושלים ועוד לקבל מהם הסכמה...

ר' יוסף ריבלין מבני ברק אמר לי שסבו לקחו כשהיה נער לשם וערכו שם תפילה במקום. זה כמובן לא ראיה, אך מ"מ רש"ז באמת האמין בזה...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' דצמבר 20, 2019 3:17 pm

ר' סעדיה באגרת המסע שלו לירושלים מציין רשימה ארוכה של מקומות בהם ביקר והתפלל (בדרך ובאזור ירושלים):
א. מקום הסנהדרין בשפרעם
ב. קבר התנא ר' יהודה בן בבא
ג. קבר שמואל הנביא
ד. קברי המלכים
ה. כותל המערבי
ו. קבר רחל
ז. קבר ר' קלונימוס בעל הנס
ח. קבר הפרי חדש
ט. קבר אור החיים
י. קבר ר' עובדיה מברטנורא
יא. עוד קברי תנאים ואמוראים
יב. קבר זכריה הנביא
יג. קבר עוזיה המלך
יד. יד אבשלום
טו. קברי הסנהדרין
טז. קבר שמעון הצדיק
יז. קבר כלבא שבוע
יח. חגי, זכריה ומלאכי (ואנשי כנסת הגדולה)
יט. קבר דוד המלך
כ. מי השילוח
כא. גיא בן הינום

למעשה ר' סעדיה "טייל" בכל אזור ירושלים, אבל משום מה לא ב"פתחא דקרתא".. כנראה שהוא בכל זאת הסכים עם הגהת רבו הגר"א ז"ל..
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ו' דצמבר 20, 2019 3:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' דצמבר 20, 2019 3:25 pm

הפתחא דקרתא נועד לתפילות ותיקונים של יודעי חן ומקובלים מהל"ו צדיקים, כמו שכותב פעמים אין ספור ר' ישועה בפזמוניו, ולא היה מלכתחילה מיועד להמון. וכל מעשיהם של תלמידי הגר"א בענינים אלו כמובן היו בצינעא. יש לחקור עדיין האם לפי ר' יושעה בפזמונים הדבר התחדש רק בזמנו בראשית שנות הת"ר או עוד קודם, שבוע הבא בל"נ אעיין בדבריו.

שבת שלום לכולם, ואני מבקש סליחתו ברבים מר' יוסף אביבי, אין כאן ענין אישי. אלא גילוי האמת ורק האמת. (מחקתי כמה הודעות בנידון)
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ו' דצמבר 20, 2019 3:32 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' דצמבר 20, 2019 3:27 pm

השימוש בביטוי "פתחא דקרתא" מרמז שאין מקור עניינו בבית מדרשו של רבינו הגר"א שלא גרס ביטוי זה כנ"ל.

המחקר
הודעות: 245
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 10:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי המחקר » ו' דצמבר 20, 2019 3:45 pm

איש-אחד כתב:ר' סעדיה באגרת המסע שלו לירושלים מציין רשימה ארוכה של מקומות בהם ביקר והתפלל (בדרך ובאזור ירושלים):
א. מקום הסנהדרין בשפרעם
ב. קבר התנא ר' יהודה בן בבא
ג. קבר שמואל הנביא
ד. קברי המלכים
ה. כותל המערבי
ו. קבר רחל
ז. קבר ר' קלונימוס בעל הנס
ח. קבר הפרי חדש
ט. קבר אור החיים
י. קבר ר' עובדיה מברטנורא
יא. עוד קברי תנאים ואמוראים
יב. קבר זכריה הנביא
יג. קבר עוזיה המלך
יד. יד אבשלום
טו. קברי הסנהדרין
טז. קבר שמעון הצדיק
יז. קבר כלבא שבוע
יח. חגי, זכריה ומלאכי (ואנשי כנסת הגדולה)
יט. קבר דוד המלך
כ. מי השילוח
כא. גיא בן הינום

למעשה ר' סעדיה "טייל" בכל אזור ירושלים, אבל משום מה לא ב"פתחא דקרתא".. כנראה שהוא בכל זאת הסכים עם הגהת רבו הגר"א ז"ל..


ההבדל בין כל המקומות הללו לבין 'פתחא דקרתא' ברור:
מדובר במקומות שנודעו לכולם כמקום-תפילה, וכל ישראל פוקדים אותם (או לפחות באותו דור).
לעומת זאת פתחא דקרתא היה מקום הידוע למקובלים ואנשי מעשה, ורק הם היו מתפללים שם.

אם תרצה אמור כך: אף אדם בחו"ל לא הכיר את המקום 'פתחא דקרתא', לעומת כל המקומות האחרים הנזכרים בתנ"ך וכו'.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' דצמבר 20, 2019 3:53 pm

זה אכן היופי בהמצאת דברים "סודיים", כך לא ניתן לעולם להפריך אותם..
ע"ד המאמר "הרוצה לשקר ירחיק עדותו"..

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ש' דצמבר 21, 2019 6:45 pm

רבי ישעיה חעשין מונה בצוואתו את רבותיו שהסתופף בצילם לא מופיע שם לא הרב קוק ולא ר' יצחק צבי ריבלין וכד'.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_6784.jpg
אוצר החכמה_6784.jpg (190.68 KiB) נצפה 9070 פעמים

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ש' דצמבר 21, 2019 7:33 pm

לגבי הגהת הגר"א בסנהדרין הנ"ל, בספר דורש לציון הוא מביא בשם הרי"צ ריבלין שנפלה טעות דפוס שם וצ"ל בפתחא דחומה במקום פתחא דרומי...


מעניין שזה הלשון גם של ר' יושעה בפזמונים:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_196553.jpg
אוצר החכמה_196553.jpg (28.71 KiB) נצפה 9030 פעמים
אוצר החכמה_172102 (23).jpg
אוצר החכמה_172102 (23).jpg (7.33 KiB) נצפה 9030 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 21, 2019 8:43 pm

לקירוב הגאולה, אולי כדאי להשקיע במסורת הזאת -
שו"ת שיח יצחק סי' שמט כתב:לקט מנהגי חנוכה ממקומות שונים... ובארץ ישראל נוסעים אל כפר מודיעים כי שם מונחים הכהנים הצדיקים שנפלו במלחמה, אשר עשו עם אנטיוכס הרשע, הכפר הזה רק ערביים יושביו, והערביים בקבלה להם שבעת שיהי' מיושב מקום זה מיהודים, אז תבוא הגאולה.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' דצמבר 22, 2019 2:18 am

עוד קטע מדהים מחוברת יסוד פתח תקוה בידי תלמידי המהרי"ל דיסקין משנת תרמ"א. נכתב קצת לפני הרצל, והרבה לפני רש"ז ריבלין... יש לציין שאבי זקנו של המהרי"ל דיסקין ר' לייב חסיד, היה בין העולים הראשונים עם תלמידי הגר"א.

אוצר החכמה_145307 (5).jpg
אוצר החכמה_145307 (5).jpg (123.92 KiB) נצפה 8850 פעמים


אוצר החכמה_145307 (5).jpg
אוצר החכמה_145307 (5).jpg (201.92 KiB) נצפה 8850 פעמים


ואם יטען מאן דהוא שרוח המסירות נפש למען ארץ ישראל החלה רק בשנים ההם ואין לה קשר לתלמידי הגר"א, שימו לב למשפט שתלמידי הגר"א משתמשים בהם מיד בעלותם ארצה בשנת תק"ע.
חח.JPG
חח.JPG (26.08 KiB) נצפה 8821 פעמים


וכך כותב ר' יושעה בפזמוניו שזו היתה מטרת עלייתם:
אוצר החכמה_172102 (28).jpg
אוצר החכמה_172102 (28).jpg (7.58 KiB) נצפה 8770 פעמים


ור' יושעה כותב כן מפורש ע"ג העיתון:

ויהי בהוסד תחלת ישוב אה"ק במצות הגר"א מווילנא ז"ל ע"י תלמידיו הגאונים זיע"א אשר חרפו נפשם לגשת אל הקדש...אך הימים הראשונים כי הלך איש בדרך רחוקה כזו דרך ים, ושם נפשו בכפו והכניס עצמו לכתחלה בסכנה עצומה.



וכך כותבים תלמידי הגר"א בשנת תקצ"ז

ותקומו ותרחמו ציון כי עת לחננה לרצות אבניה ואת עפרה יחוננו. ובאתערותא דלתתא תליא מלתא לעורר אתערותא דלעילא לבנות הנהרסות .


ותהי המשרה על שכמו, האי תנא ירושלמאה עטרת ראשנו הרב המאור הגדול החסיד המפורסם , כל קביל די רוח אלדין בי' אשתכח מנחם שמו מענדל נ"ע, אשר יצק מים על ידי רבינו אליהו החסיד מווילנא זי"ע הרב דומה למלאך ה' איש אלקים קדוש ונורא.

ובהמשך לכך כותב ר' יושעה בעיתון הלבנון על חברת מאה שערים שהקים:

והחברה צועדת בסולם ההצלחה צעדי ענק לא בחיל ולא בכח, כי אם ברוח ה' ורצונו כי עת לחננה.

גם בעניין התערותא דללתא בעניין "הקץ המגולה" ונטיעת הארץ כותבים במכתב עליה חתמו ראשי הפרושים (והספרדים)
'שמחנו האומרים לנו אשר דיבר משה אדונינו להטיב להם שארית כארץ הק' אחוזה ונחלה בנחלת אבותינו . . . מצפים ומחכים מתי תתעורר האהבה והארץ תתן יבולה לעם הק' אשר עלי' . ובהתערותא דלתתא תליא מלתא לעורר התערותא דלעילא ועד מתי תהיה ארצנו הק' חריבה ושוממה מאין יושב . . . '
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ג' דצמבר 24, 2019 10:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' דצמבר 22, 2019 8:52 am

הצילום היחיד במאמר של ר' יוסף אביבי שבו הוא נוטל 2 שורות ממכתבו של יוסף ריבלין אל יואל משה סלומון שבו כותב ריבלין שסלומון יפסיק לבנות. מיד תמהתי כי בשנת תרל"ד היה ריבלין בעיצומן של הבניות החשובות. מעיון במכתב כולו נראה בעליל שהדברים הוצאו מהקשרן. ריבלין שכפי הנראה דאג למצב הרוחני ולקיום מצוות הארץ נחרד על ההפקרות שהייתה במקוה ישראל ולכן כתב שיניח כרגע להרחבת הבניה שתוצאתה חילוניות גמורה.
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב א' דצמבר 22, 2019 9:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 22, 2019 9:05 am

יושב הארץ כתב:הצילום היחיד במאמר של ר' יוסף אביבי שבו הוא נוטל 2 שורות ממכתבו של יוסף ריבלין אל יואל משה סלומון שבו כותב ריבלין שסלומון יפסיק לבנות. מיד תמהתי כי בשנת תרל"ד היה ריבלין בעיצומן של הבניות החשובות. מעיון במכתב כולו נראה בעליל שהדברים הוצאו מהקשרן. ריבלין שכפי הנראה דאג למצב הרוחני ולקיום מצוות הארץ יותר מסלומון ודכוותיה נחרד על ההפקרות שהייתה במקוה ישראל ולכן כתב שיניח כרגע להרחבת הבניה שתוצאתה חילוניות גמורה.


ר' יואל משה סלומון היה יהודי ירא"ש ות"ח.

יושב הארץ
הודעות: 805
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' דצמבר 22, 2019 9:10 am

נכון, הדברים קצת הוקצנו ותוקנו, ולא היתה חלילה מטרה לפגוע בר' יואל משה.

ואכן בפתח המכתב כותב ריבלין ומשבח את סלומון על יראתו, ומביא את אשר כתב סלומון על מטרת העתון יהודה וירושלים, אבל מוסיף ריבלין וכותב על הקאלניה שביפו [מקוה ישראל] כי לא התחברה אל תופשי תורה ויראי ה', ולהפריש תרומות ומעשרות, אין יראת אלקים במו [בהם], אל תירא, הוא כותב לו, מלקרא בשם מפורש את כל פעולה ומשגיחיה. אם יעלה מגור בלבבך מפני עשרם וכבודם טוב לך לחתום ספרך ולבלום פיך. ובהקשר זה כתב את המשפט שציטט אביבי. על המסר הזה הוא חוזר במכתב נוסף מאותה שנה [תרל"ז].
מבקש שבעתון שלו ירים את כבוד התורה ותגול מעל העיר את חרפת מחרפיה שחירפוה על כי בתורה בחרו. מטרת האחרים היא לטעת זמורת זר, חוקי הרעפארעם, תגלה לעין שמש מי הם הבונים אשר יקריבו את נפשם על מזבח ארץ נחלת קודש ... כלך אצל כמותך אל לימוד התורה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים