עמוד 52 מתוך 58

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: א' יוני 14, 2020 10:38 pm
על ידי הפצת המעיינות
פשיטא ואינו צריך לפנים דהוה תפקיד ומשרה שהרי הקישם המכתב זה לזה "בהמשך ישיר"
והא דלא מצינו אחריני שנשאו בתפקיד הרמה וכונו כך היינו משום דלא משכחת מאן דחזי. ותו לא מידי.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: א' יוני 14, 2020 11:41 pm
על ידי לענין
לכאורה זה מתבקש, דרשן נודע, שעולה לארץ ישראל, מכונה בשם החביב 'דורש לציון'. פשוט וקל.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: א' יוני 14, 2020 11:55 pm
על ידי בריושמא
וכי לא אמר קהלת: יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ?

והרי כבר נדפס כתב העת מכילתא ובו, עמ' 219, נמצא כתוב כדברים האלה:
דורש לציון.PNG
דורש לציון.PNG (23.95 KiB) נצפה 13628 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יוני 15, 2020 12:14 am
על ידי יושב הארץ
לא הבנתי עומק כוונתכם.

אלא שזכורני שכתבתם בקובץ הנ"ל שדורש לציון זה לא תואר אלא מציאות שעלה לציון, מה שמופרך מכל וכל לאור העובדה שכונה כך גם אחרי שהגיע ארצה. אלפי אנשים נסעו לארץ הקודש ולא כונו כך.

דרך אגב, גם הרד"ל כתב את שני המובאות הראשונים אחרי שר' משה מגיד כבר עלה לארץ ישראל והסתלק בשנת תר"ו, הרד"ל נפטר בשנת תרט"ז. וממילא לא התייחס לתוכניות שלו אלא לתואר שלו.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יוני 15, 2020 1:36 am
על ידי יושב הארץ
לענין כתב:לכאורה זה מתבקש, דרשן נודע, שעולה לארץ ישראל, מכונה בשם החביב 'דורש לציון'. פשוט וקל.


נראה כדבריך שזו סיבת כינויו, וכך משמע מכתב המינוי.

וכן נמצא הסכמה שלו על סידור תפילת ישראל משנת תר"ב כתוב: דברי משה בן אדוני אבי מוה"ר הלל זצל בהרב החסיד כבוד ר' בנימין הצדיק ריבלין זצוק"ל משקלאב, והייתי מגיד מישרים בק"ק שקלאב וכעת הנני דורש לציון שתבנה בב"ב אכי"ר".

מ"מ מלבד זאת היה גם דורש לציון דבעיא דרישה כפשוטו, כמו שרואים באמת שמשתמש בצמד המילים האלו כמה וכמה פעמים.

לדוגמא: קול נחלת יעקב ושארית ישראל, כה אמרו אחיכם היושבים בהר ציון שומרי משמרת הקודש זכרו תורת משה. ושם נאמר: ארץ אשר ה"א דורש אותה וכו' מכאן דבעי דרישה ומה גם באהבת ציון וחיבת ירושלים הלא תדעו הלא תבינו את השבועה האמורה אם אשכחך ירושלים וכו', ומה ראו על ככה להפוך בה ולהפוך בה דכולה בה. כי ציון ראש עפרות תבל משם יצא לעולם אורה וכי מציון תצא תורה, ומי כעמך ישראל מייחלי להשיב ציון תפארת ותהילה.

על שבר בת עמי בזכרנו את ציון דרשו בשלום העיר הזאת ירושלים, וראו כל אפסי ארץ את הדר כבודו ואת ישרים סודו. ויתקדש שם אלוקינו אשר קיוינו לו וראו הגוים אשר סביבותינו כי לא אלמן ישראל.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יוני 15, 2020 5:54 am
על ידי איש-אחד
דרישה לציון נזכרת לא פעם בידי העולים מתלמידי הגר"א, אבל לא בהקשר של "אקטיביזם משיחי" (כהגדרת מורגנשטרן) מפורש אלא במובן כללי של געגוע והתעניינות באר"י ויושביה וציפייה לגאולת ציון. כמו שר׳ סעדיה כותב ביומן המסע שלו לירושלים, שמי שיקרא את דבריו בוודאי יוריד דמעות ויקיים דרישה לציון.

אוצר החכמה_607514.jpg
וינוגרד, גבורות ישעיהו, עמ' 30
אוצר החכמה_607514.jpg (203.46 KiB) נצפה 13545 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 16, 2020 4:12 pm
על ידי יושב הארץ
עוד כמה נקודות שיש לתת עליהם את הדעת מהמכתב שהעליתי לעיל:

א. ר' משה מגיד כותב "ויסיעו כצאן עמו" בהתייחסותו על תלמידי הגר"א זאת אומרת שהיה כאן משהו מאורגן שתלמידי הגר"א הסיעו את צאן מרעיתם לארץ ישראל.

ב. מדבר על כך שנסעו לארץ ישראל כדי להאיר את השכינה - ואם הבנים שמחה. נוסח דומה לנוסח של מכתב התלמידים משנת תק"ע.

ג. מדבר על "דורשי בנין ירושלים", וכן בשאר מכתביו מדבר בגודל הנחיצות שליהודים יהיו בנינים גדולים ויפים לקדש שמו ית' על ידיהם.

ראיתי שמורגנשטרן מדבר על כך שר' משה השיג ממונטיפיורי הבטחה אצל השר הבריטי שיפעל להמשך בניית החורבה וגם הוא עצמו תרם לשם כך הרבה כספים שקיבל כנראה מגיסו ר' שמריה לוריא (דוחקי הקץ 319), ובאמת במכתב של לעהרן הנ"ל הוא תוקף אותם קשות על זה שאוספים כסף לחורבה וכן לבית חולים, שזה גזל עניים וכו'.

ד. לגבי "מצוות הגר"א, אכן צודק "איש אחד" שזה לא מוזכר, אך רואים בהרבה מכתבים שהם מדגישים שהכולל הוקם ביסודות הררי קודש ע"ש הגר"א, וכן אשר יצק מים על ידי רבינו אליהו וכו'. ויתכן שהכוונה ע"פ רוחו ורצונו.

ה. עוד דבר שראוי לציין שרואים במכתבים שכותבים כמה ממנהיגי הכולל שרצונם להחזיר את כבוד הישוב האשכנזי על מכונו אחרי שנחרב בזמן ר' יהודה החסיד. בדומה לנאמר ע"י ר' ישראל משקלוב על הכינוס בשנת תק"ל בעיר וילנא שבה נשלח ר' עזריאל משקלוב. אך יחד עם זאת מריח מהמכתבים הנ"ל ריח חזק של אתחלתא דגאולה, ניחם ה' ציון, כי עת לחננה כי בא מועד כו'.

נ.ב באמת מעניינת העובדה שראו צורך לשקם כביכול את "חורבת רבי יהודה החסיד", הרי ע"פ הידוע ר' יהודה החסיד כלל לא בנה את החורבה רק שהה בה כמה ימים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: א' יוני 21, 2020 10:54 pm
על ידי יושב הארץ
כאן מכונה ר' יצחק צבי ריבלין "מחוזי הגאולה". (יתכן שהוא המקור לשישים ריבוא וכו')

"סיני" תשכ"ב הכותב שמואל וינגרטן.

image (11).png
image (11).png (45.72 KiB) נצפה 13101 פעמים


עוד עליו, עדות מר' מנחם מנדל פרוש תש"ח על דרשותיו.
image001 (1).jpg
image001 (1).jpg (18.44 KiB) נצפה 13096 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יוני 22, 2020 12:36 am
על ידי יושב הארץ
אליעזר ריבלין מצטט קטע מעניין מחוברת שמש צדקה (ח') של ועד הכללי בה רואה עצמו ר' יושעה שלוחא דרחמנא ושליח בית דין הגדול של מייסדי היישוב.
אליעזר ריבלין שמש צדקה.JPG
אליעזר ריבלין שמש צדקה.JPG (48.63 KiB) נצפה 13051 פעמים


קטע בדומה לזה נמצא בפזמונים המיוחסים לר' יושעה.
שליח.JPG
שליח.JPG (18.35 KiB) נצפה 13012 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יוני 24, 2020 10:35 pm
על ידי יושב הארץ
א. מלאכי חשף מכתב מרתק של ר' יוסף ריבלין משנת תרל"ו (פורסם לראשונה בחורב שנת תשי"ז ולא הוזכרה ע"י מש' ריבלין) בה הוא מגולל את פרשת בניית השכונות והאידאולוגיה של ישוב ארץ הקודש. "לבוא אל מחוז החפץ האדיר והקדוש ישוב ארץ ישראל" "וכל בני העיר אומרים אשר זה פתח גאולה" הרוח דומה לרוח של הפזמונים אם כי הוא לא מזכיר כלל את הגר"א, אלא את הלהט של בנין ארץ ישראל, ומספר על התעמולה שערך ליישוב השכונות "ברוח כביר". ועל זה שבתחילה לעגו לו. "ואנכי הלבשתי את עצמי רוח כביר וקראתי לעם מעל פתחי שערים בפתקות מעוררות, ורבים מלאו פיהם צחוק"... "לא להתפאר ח"ו אני כותב "יסדו ידי", רק לטובת הענין מוכרח אני להודיע דבר אמת, וכי ה' מצליח בידי. והטה אזנך ושמע את דברת בני ירושלים על ככה עלי.


Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יוני 25, 2020 12:00 am
על ידי המחקר
רואים מכאן שני דברים שהיה מי שפקפק בהם (וטען שהנם המצאה של משפחת ריבלין לקראת שנות הת"ש בעקבות קנאתם במשפחת סלומון):
א. ר' יושעה ריבלין הוא המייסד הראשי של נחלת, שבעה, עכ"פ לפי דעתו.
ב. היו כאלה שלעגו לו וצחקו על רעיונותיו לבנות את שכונות ירושלים מחוץ לחומה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יוני 25, 2020 12:08 am
על ידי יושב הארץ
בפזמונים כתוב את כל הדברים הללו, אם כי התאריכים מקודמים קצת, אין זה ראיה מוכרחת לקדמותם אלא כאסמכתא שהדברים מתאימים מאוד לר' יושעה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יוני 25, 2020 12:21 am
על ידי יושב הארץ
המחקר כתב:רואים מכאן שני דברים שהיה מי שפקפק בהם (וטען שהנם המצאה של משפחת ריבלין לקראת שנות הת"ש בעקבות קנאתם במשפחת סלומון):
א. ר' יושעה ריבלין הוא המייסד הראשי של נחלת, שבעה, עכ"פ לפי דעתו.
ב. היו כאלה שלעגו לו וצחקו על רעיונותיו לבנות את שכונות ירושלים מחוץ לחומה.

נראה שהאמת שלשניהם יש את זכות הראשוניות, הרעיון של קנין השטח ששימש לנחלת שבעה כנראה היה ע"י סלמון בשנת תרכ"ו (הוא לא מזכיר את סלמון רק שהיו ששה, אך כך טוענים מש' סלמון), ור' יושעה ארגן את הקנייה כמו שרואים בשטר המכר מתרכ"ו אם כי נראה שהוא עצמו לא קנה אז שטח לעצמו רק ששת האחרים, אלא שהשטח עמד שומם עד תרכ"ט, שאז בא ר' יושעה "ברוח כביר" וייסד את השכונה, והיה הראשון לגור בה אחרי שסלמון מכר לו את זכות הקנייה של 2 הבתים הראשונים, הרב סלומון גר שם שנים מעטות ועבר לפתח תקוה שהוא יסדה, ר' יושעה עזר לו לרכוש השטח וגם מימן חלק מההוצאות, הרב סלמון חזר אח"כ לנחלת שבעה וגר בה עד סוף ימיו. ובזה יבוא הכל על מקומו בשלום...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יוני 25, 2020 2:08 am
על ידי יושב הארץ
עוד: עושה רושם שזה אותו אדם...

מה שמייחד את המכתב הזה שברור שרש"ז לא ראה אותו, כי נחשף ע"י מלאכי רק בתשי"ז בגיליון "חורב", (כרך יב, המכתב נשלח ל י.מ פינס בעת ששהה בחו"ל). ומשום כן זוהי אסמכתא חזקה שלפחות חלק מהפזמונים כתב ר' יושעה, אם כי התאריכים שכתב עליהם רש"ז לא מתאימים לזמן יסוד השכונות, ומסתבר שחלקם נכתבו בזמן בניית השכונות כפי שהוכחתי לעיל כשכותב על "פקודי החיל כ"ב אלף", ואז ר' יושעה אסף את כל השירים שלו בחוברת. מכל מקום עדיין מסופקני האם כל הפזמונים יצאו מר' יושעה בפרט הפרקים המדברים על קול התור וכו', ואכמ"ל.

עוד נקודה שרואים שהיה איש חזון שאחר שיבנו בתים חוץ לחומה בודאי יבנו עיר גדולה וכל הארץ תיבנה והאדמה תחרש ותזרע בשדות וכרמים: "ואחר התייסד חברה כזו, בלי ספק מהר יקנו שדות ויטעו כרמים, וזו הדרך הישרה והברורה לבוא בה אל מחוז החפץ הנשגב והנעלה". "ועיר גדולה יבנו על אדמת הקדש עיר ואם בישראל בלי כל ספק תלך הלוך וגדול "...

נכון היום 2.JPG
נכון היום 2.JPG (16.08 KiB) נצפה 12689 פעמים
הולך ונכון.JPG
הולך ונכון.JPG (12.04 KiB) נצפה 12689 פעמים
ונכון.JPG
ונכון.JPG (14.79 KiB) נצפה 12688 פעמים


תשם 1.JPG
תשם 1.JPG (14.11 KiB) נצפה 12681 פעמים
תשם2.JPG
תשם2.JPG (13.2 KiB) נצפה 12681 פעמים


פתח גאולה 1.JPG
פתח גאולה 1.JPG (14.45 KiB) נצפה 12675 פעמים
פתח גאולה.JPG
פתח גאולה.JPG (13.25 KiB) נצפה 12675 פעמים

פרטיה 1.JPG
פרטיה 1.JPG (22.03 KiB) נצפה 12662 פעמים
פרטיה.JPG
פרטיה.JPG (12.63 KiB) נצפה 12662 פעמים



אמונה רק אחרי עשיה

עשייה.png
עשייה.png (35.54 KiB) נצפה 6316 פעמים
לכידה.JPG
לכידה.JPG (26.2 KiB) נצפה 6316 פעמים


"צלצלי שמע"

צלצלי 2.png
צלצלי 2.png (13.75 KiB) נצפה 6316 פעמים
צלצלי 1.png
צלצלי 1.png (10 KiB) נצפה 6316 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ו' יוני 26, 2020 4:32 am
על ידי יושב הארץ
עד הוכחה לכא' שר' יושעה כתב הפזמונים, אלא שרובם נכתבו בזמן יסוד השכונות (לפי זה מתיישב מאפוא היה לו דפוס...)

פרק "בבית ובשדה", נכתב בסוף שנת תרל"ה ולא בתרט"ו - תרי"ז כמו שכתב וישנצקי חתנו בספרו בשנת תש"ז:
בבית ובשדה.JPG
בבית ובשדה.JPG (13.76 KiB) נצפה 12496 פעמים


א.
רחבות.JPG
רחבות.JPG (19.72 KiB) נצפה 12514 פעמים


ר' יוסף ריבלין כותב שרחבות גימ' תרי"ח זמן כתיבת הפזמון וכן טען החזן רש"ז שכל הפזמונים נכתבו עד תרי"ח, אך ודאי שלא זו הכוונה אלא על ייסוד מאה שערים שבתחילה נקרא "רחבות", וכן רואים מגוף הדברים שלא מבקש שררה, היינו שכיהן אז ראש ועד הכללי.

ב.
נרפים.JPG
נרפים.JPG (10.07 KiB) נצפה 12514 פעמים


כוונתו לטענת פינס בשנת תרל"ד בעיתון "החבצלת" שבני ירושלים נרפים, ראה על זה באורך אצל א.ד מלאכי הנ"ל בענין הויכוח בין ריבלין לפינס, ועל כך שריבלין תוקף ב"הלבנון" את פינס בסיון תרל"ה על כל שטוען שהם נרפים ועצלים. כמו כן כינה החבצלת את ריבלין "ריב לו", וע"ז באה התייחסותו של ר' יושעה "ריב לה".
נרפים סיון תרלה.JPG
נרפים סיון תרלה.JPG (18.7 KiB) נצפה 12514 פעמים

ריב לו.JPG
ריב לו.JPG (17.22 KiB) נצפה 12514 פעמים

ריב לו2 תרלה.JPG
ריב לו2 תרלה.JPG (19.29 KiB) נצפה 12514 פעמים


חזןן היסוד.JPG
חזןן היסוד.JPG (14.11 KiB) נצפה 12514 פעמים


אבן שלמה.JPG
אבן שלמה.JPG (31.96 KiB) נצפה 12514 פעמים

יוסף יואל ריבלין בספרו "מאה שערים", אמנם עדות זו באה שם מרש"ז... ששמע משני זקנים ממייסדי מאה שערים הרב יעקב יהודה חפץ והרב לווינזון. ("חזון היסוד" בגימ' יוסף, על אבן שלמה גימ' אליהו בן שלמה זלמן).

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ו' יוני 26, 2020 11:58 am
על ידי יושב הארץ
בלי להתייחס לקול התור, נראה שר' יושעה ריבלין בשביל לשכנע את כל הפרושים לעשות כזה מעשה קיצוני להתחיל לבנות וליישב את הארץ, שזה בתחילה נגד את הקו הרשמי (בד"כ) של הפרושים כפי שמופיע בעיתון"הלבנון" ( אם כי גם הם כתבו בשנת תרכ"ג שיש להם תוכניות גנוזות ונצורות לבניין הארץ) היה צריך להראות ולהוכיח להם שזו דעת הגר"א ותלמידיו והוא ממשיך דרכם וחזונם, וכנראה קיבל גיבוי מכמה מקובלים כמו רי"א כהנא שחיבר באותם שנים את חיבורו בה מדבר על "תיקון ובנין ירושלים" ועל כך שהגאולה תלויה ביישוב הארץ בקיום המצוות התלויים בה, אותו הוא מזכיר גם כן בא' הפזמונים.

אך יש לציין שרואים בכמה מאמרים ומכתבים שכתב ר' יושעה כבר מתרכ"ב שדבר זה של בניית החורבות עמד בראש מעייניו והעסיקו אותו כבר אז.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 30, 2020 5:09 pm
על ידי יושב הארץ
סבורני שזה הקטע שהכי מדבר בעד עצמו בכתבי רמ"מ משקלוב משנת תקס"ו שנתיים קודם שעלה:

כך מסיים ר׳ מנחם מנדל משקלוב את הקדמתו להגהות הגר״א על "שולחן־ערוך" חלק "יורה דעה" שנדפסו בשנת תקס״ו ומביע את תקוותו, לעלות בקרוב לארץ־ישראל לא רק עלייה פרטית אלא עלייה כללית. את הצלחת המהלך הזה הוא תולה ברבו הגר״א: "וזכות אדמ״ו הגאון ז״ל יעמוד לי ולכל ישראל לשוב למקומנו האמיתי אל ארץ חמדה טובה ורחבה שהנחיל ה׳ לאבותינו. וייחד לבבנו שם לאהבה וליראה אותו בלבב שלם, ויחזיר לנו מצוותינו לעבוד אותו באמת ובתמים, ויכרית כל הקמים המבדילים בין רם על כל רמים ובין הבנים אשר בעפר נתונים כי הוא מנחם ציון בבנין ירושלים ובבנים".

כל מילה נוספת מיותרת.

האימרה הזו תואמת לגמרי את דברי הגר"א שחוץ לארץ היא הקבר, ועתה אנו מקווים להתנערי מעפר קומי .. שבי ירושלים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 30, 2020 7:26 pm
על ידי איש-אחד
מה החידוש הגדול שמצאת בקטע שהבאת?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 30, 2020 8:02 pm
על ידי קו ירוק
אוסיף: וכי יש מישהו שלא מייחל לכך?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 30, 2020 9:05 pm
על ידי יושב הארץ
איזה תמימות ..

יש הבדל בין לרצות ולהשתוקק ולחכות למשיח, ובין לקום ולעשות מעשים באתערותא דלתתא חודשים ספורים מיד אחרי כן. לעלות בקבוצה גדולה, "לשוב למקומנו האמיתי".

והנה הגרמ"מ כתב: "לשוב למקומנו האמיתי" ולא כותב "לעלות לארץ ישראל", זאת אומרת מדובר למעשה בלשוב מהגלות חזרה לאר"י – שיבת ציון. וכן אחרי שעלו תלמידי הגר"א מדברים באגרת הידועה בשם ארץ ישראל על "קיבוץ בנים לתוכה שמסרו נפש עבורה, ועי"כ קרנה של תורה מתרוממת. "עתה ברוך המקום המרחם על הארץ ופקד אותי בקיבוץ בנים אשד לכל דבר שבקדושה מזומנים מסרו נפשם עבורי ובי הם חונים המה המתאספים להרים קרנה של תורה"... כמו כן רואים שביאתם לארץ היא בחי' קיבוץ ופקידה, וכוונתם למסור נפשם על הארץ, ולאו דווקא לשם התעלות ופרישות גרידא.

עוד הוא מדבר על "ויחזיר לנו מצוותנו", והיינו ע"פ דברי הגר"א שעיקר קיום המצוות הוא באר"י: "כי עיקר קיום המצות תלוי בארץ, רק עתה מחוייב כל אדם לשנות ולידע עשיית המצות אשר יצטרך לעשותם כשיבוא לארץ". וע"ד שכתב הגר"א על הפסוק "פן אפשיטנה ערומה" היינו מן המצוות, שהוא לבוש אל הנפש, כי בגולה אינן יכולין לקיים המצוות כתיקונן.

עוד הוא מדבר על "מנחם ציון בבנין ירושלים ובבנים" לשון הווה, והיינו שחלק מהניחום של ירושלים זה ע"י הבנים הבאים ושבים אליה, ואחרי שנים ספורות הוא בונה במסירות נפש אחת מחורבות ירושלים כביטוי ל"אתחלתא דגאולה" , ובנו והחבריא שלו קוראים לבית הכנסת באותו חורבה "מנחם ציון" כאות לכך. בפזמון שכתב על החורבה: "ראש מחשבותי עתה לגמור".

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:19 pm
על ידי שומע ומשמיע
'בין השיחים' יש לי הצעה.
מי שרוצה בפועל ממש להרגיש שהוא חלק ממהלך חדש שהתחיל ע"י תלמידי הגר"א, כה יעשה:
במוצ"ש חנוכה
א] ימהר להדליק בזמן בדיוק
ב] בצאה"כ שלאחר שלשת רבעי מיל
ג] לנרותיו אשר מונחים מחוץ לבית על הפתח

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:22 pm
על ידי יושב הארץ
אני מציע למי שרוצה להרגיש חלק ממהלך ישן שיעבור לווילנא.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:19 am
על ידי קו ירוק
יושב הארץ כתב:איזה תמימות ..

יש הבדל בין לרצות ובין לקום ולעשות מעשים מיד חודשים ספורים אחרי כן. לעלות בקבוצה גדולה, "לשוב למקומנו האמיתי" [הוא כותב לשוב למקומנו האמיתי ולא כותב לעלות לארץ ישראל, זאת אומרת מדובר בלשוב הביתה "שיבת ציון". ואחרי שעלו מדברים בשם ארץ ישראל על "קיבוץ בנים לתוכה שמסרו נפש עבורה".

הוא מדבר על "מנחם ציון בבנין ירושלים ובבנים", ואחרי שנים ספורות הוא בונה במסירות נפש אחת מחורבות ירושלים כביטוי ל"אתחלתא דגאולה", ובנו והחבריא שלו קוראים לבית הכנסת באותו חורבה "מנחם ציון" כאות לכך.

ברור אין קשר בין הדברים הכל יד המקרה...

מכובדי, מי שמתארגן לעלות לארץ בודאי ביטויי השמחה הם כאלו. אין פה שום דבר חריג, מעבר למרגש.
להיתלות בזה כשיטה וכמסורה מהגר"א - הדברים חורגים אל גבול הדמיון.
עדיף תמימות על דמיון..

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:26 am
על ידי יושב הארץ
גם דברי הנביאים שעם ישראל יחזרו לארץ ישראל נאמרו בהתרגשות ושמחה. ברוך ה' שאלו היו השלוחים להתחיל המהלך, ישתבח שמו לעד.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:53 am
על ידי שומע ומשמיע
שומע ומשמיע כתב:'בין השיחים' יש לי הצעה.
מי שרוצה בפועל ממש להרגיש שהוא חלק ממהלך חדש שהתחיל ע"י תלמידי הגר"א, כה יעשה:

אפשר גם בחוה"מ לשאת כפים ללא תפילין בזמן תפילה המאוחר.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:59 am
על ידי יושב הארץ
אפשר גם ללכת לישון, לילה טוב...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 01, 2020 3:22 pm
על ידי ויש לעיין
רשומה חדשה מאת אלי אליאך שפורסמה הבוקר - "האמנם החלה עליית תלמידי הגר"א בשלש שיירות מאורגנות?".
https://haprushim.blogspot.com/2020/04/ ... st_70.html


Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 01, 2020 3:27 pm
על ידי איש_ספר
למה הפורום צריך להיות במה להגיגיו של רשע זה?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 11:40 am
על ידי המחקר
איש_ספר כתב:למה הפורום צריך להיות במה להגיגיו של רשע זה?

אני מבין את הכאב שלך, ואכן למיטב ידיעתי בפורומים אחרים יש איזושהי סלקציה לגבי מי רשאי להיכנס אליהם, ומי שאין תוכו כברו אינו יכול להיכנס בשערי הפורום. אבל הפורום הזה הוא חריג, מאוד חריג. והוכחה לכך היא שבכל הפורומים האחרים לא תמצא לעולם תופעה שמנהל הפורום מכנה בשמות גנאי כמו "רשע", ולא לועג למי שלא חושב כמותו באיזשהו נושא. אך פה ידידי אנחנו נמצאים בפורום חריג, שכל המגדף יותר הרי זה משובח. לא מעט תגובות כאן יכולות לשמש כחומר מעולה לפשקווילים ברחובות מאה שערים. אז אם זו הרמה של הפורום, מה לך, מנהל הפורום, כי תלין. זו הדייסה שבישלת. ואגב אני לא בטוח שאין קשר בין אותה תרבות "חרדית טהורה" שכביכול מוצגת כאן על ידך, לבין אותו "רֶשע" שאתה מוחה נגדו.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 1:02 pm
על ידי איש_ספר
אותו כותב חוטא ומחטיא המכונה רשע, הוא אכן כזה לפחות לפי תורת ישראל, אולי לא לפי התורה הגואלת אולי לא לפי התורה החדשה של הרב מלמד.
נכון הוא לא מחק את התואר מרן מהרב קוק, הוא לא צנזר הסכמה של הראי"ה, אולי הוא גם תומך בסיפוח, הוא בס"ה הוציא את אשתו וילדיו לשמד, וגם מחזיק באתר המפיץ ניבול פה כנגד תורת ישראל. לא מפתיע שהוא זוכה להגנתך.

לכותב אחר, אשמח להסביר מה מדיניות הפורום ומי הם הראויים לבוא בשעריו. לאיש אשר כמוך, שהפורום משמש לו אך ורק לניצול זמנם של אחרים לצד אפס (!) תרומה לכלל, לא אטרח.

ובנימה יותר פייסנית, אם הפורום כ"כ מאוס עליך, נשמח מאד לעזור לך לסיים את שיטוטך כאן.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 1:14 pm
על ידי קו ירוק
המחקר כתב:
איש_ספר כתב:למה הפורום צריך להיות במה להגיגיו של רשע זה?

אני מבין את הכאב שלך, ואכן למיטב ידיעתי בפורומים אחרים יש איזושהי סלקציה לגבי מי רשאי להיכנס אליהם, ומי שאין תוכו כברו אינו יכול להיכנס בשערי הפורום. אבל הפורום הזה הוא חריג, מאוד חריג. והוכחה לכך היא שבכל הפורומים האחרים לא תמצא לעולם תופעה שמנהל הפורום מכנה את אחד הכותבים בשמות גנאי כמו "רשע", ולא לועג למי שלא חושב כמותו באיזשהו נושא. ובכל הפורומים האחרים מנהל הפורום מקפיד לשמור על החיסיון של הכותבים, ולא חושף את זהותם ולו ברמיזה, אך פה ידידי אנחנו נמצאים בפורום חריג, שכל המגדף יותר הרי זה משובח. לא מעט תגובות כאן יכולות לשמש כחומר מעולה לפשקווילים ברחובות מאה שערים. אז אם זו הרמה של הפורום, מה לך, מנהל הפורום, כי תלין. זו הדייסה שבישלת. ואגב אני לא בטוח שאין קשר בין אותה תרבות "חרדית טהורה" שכביכול מוצגת כאן על ידך, לבין אותו "רֶשע" שאתה מוחה נגדו.

חושב שזו השמצה שלא מתאימה לפורום נכבד זה.
אגב, זה שהודעה כזו לא נמחקת, זה גם בין מעלותיו של הפורום, כי אלו תגובה כזו היתה נכתבת לממוען אחר בפורום, היא היתה נמחקת ע"י הממוען הנוכחי..

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 3:25 pm
על ידי יושב הארץ
כואב לי שהפורום התגלגל למקומות ומחוזות לא נעימים רק 3 הארות.

1. קודם כל ברור שיש למחוק את הקישור לבלוג של אותו האיש ולא להביא ממנו כלום.

2. סבורני שהמחקר דוקא תרם לפורום, אך הערתו היתה טעות ומשגה.

3. גם לדעה שהיתה רוח גאולתית בעליית תלמידי הגר"א היא היתה שזורה ברצון להתעלות בתורה ומצוות כי ארץ ישראל נתן לנו ה' בעבור ישמרו חוקיו ומצוותיו. וכמו שציטטתי לעיל בדברי הרמ"מ משקלוב: וייחד לבבנו שם לאהבה וליראה אותו בלבב שלם, ויחזיר לנו מצוותינו לעבוד אותו באמת ובתמים. ע"כ. וא"א להפריד חלילה בין הדבקים.

גם ר' יוסף ריבלין בונה השכונות לחם בכל עוז נגד כל רפיון בדת במושבות:

אוי לאזנים שכך שומעות! המצות האלה התלויות בארץ אשר בגללן חרב הבית, ותקותנו כי גאולה תהיה לארץ, רק אם תשובנה המצוות האלה להתקיים כהלכתן – על המצוות האלה גזרה יצאה מה' נעטער לבלי לקימן!

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 3:33 pm
על ידי המחקר
אני לא חוזר בי משום דבר שכתבתי, ומכיוון שאיש ספר עוד ממשיך במנהגו ללעוג ולבזות (לא רק "רשעים" לפי הגדרתו, אלא מי שלא מסכים אתו), והפעם חיציו מופנים כלפיי הקטן וכלפי הרב מלמד שליט"א (שבהזדמנות אחרת הלעג החריף היה כלפיו, וכאן זה ברמז) אני שב על הערתי שהדבר לא ראוי לת"ח כמותו, ולא מוסיף חשק להשתתף בפורום.

אני מוחה על הסגנון הפוגעני של איש ספר משום שהוא פסול בתכלית, ולא משום שאני עומד בדעותיו של אותו אדם. כל מי שעוקב פה בשרשור יודע שאני והוא זה ההפך הכי גדול שיש. לא הוא העניין, ולא רמת צדקותו או רשעותו. העניין פה הוא הסגנון הירוד של איש ספר, מנהל הפורום.

אין בי גם שום פחד או חשש שיסלקו אותי מהפורום או שימחקו את הודעותיי. ב"ה אני לא יונק את חיי מהפורום. ליתר בטחון אני מעתיק כעת את הודעתי, למקרה שהיא תמחק. לא חסרים פורומים שאוכל לפרסם אותה בה אם ארצה בכך.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 5:35 pm
על ידי איש_ספר
אני לא מפשפש בזהותם של כותבים אנונימיים. הודעתי כוונה כנגד הניק ויש לעיין שכל יסודו הוא רק העלאת מאמריו של אותו רשע.
מי שנפשו היפה סולדת מכינוי שכזה הניתן לאדם שיצא לשמד הוא אשתו וילדיו, ומחזיק אתר המפרסם שיקוצים כנגד תורת משה, מוזמן לארוז את מטלטליו ולפרוח מכאן.
אפשר לנסות את פורום ישיבה בהנהלת השותף של דלפין, שם אהבת ישראל שמורה לטיפוסים כאלה.

וטיפ קטן, כבר העירו לך ע"כ בעבר, ונכונים הדברים עתה שבעתיים. ובכן במקום החדש אליו בודאי תלך, שם אנשי מידות ונימוסין ולא אדוקים ברברים כמו כאן. היה נא מנומס ואמור תודה כאשר מישהו טורח להשיב לך, לאחד ממאות חקירותך החשובות למשל כאן viewtopic.php?f=19&t=35758&p=636194#p636194 שאלת והשיבוך, וכדרכך, אין תגובה.

בהצלחה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 6:58 pm
על ידי יושב הארץ
המחקר כתב:ולא משום שאני עומד בדעותיו של 'איש אחד'. כל מי שעוקב פה בשרשור יודע שאני והוא זה ההפך הכי גדול שיש (יותר מהמרחק שיש בין איש ספר לאיש אחד). לא הוא העניין, ולא רמת צדקותו או רשעותו.


אני מקווה מאוד שזה לא נכון, מה שהצביע המחקר על איש אחד, מישהו כאן צריך להבהיר את הדברים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 02, 2020 7:25 pm
על ידי חבר עיר
לכאורה תמוה מאד שאחד הדוגל כאן בגרסת משפחת ריבלין, באופייה הדתי לאומי, יצא באופן כל כך מובהק לטובתו של בר פלוגתתו הבא מבית מדרשם של ישראל ברטל ועמנואל אטקס השמאלני הקיצוני, ומגן עליו בנושאים שהם בנשמתו של כל יהודי מאמין בתורת אמת וצדק.
נראה שהמתקרא כאן 'המחקר' מכיר יותר מאתנו את הנפשות הפועלות.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ו' יולי 03, 2020 3:52 pm
על ידי יושב הארץ
בלי להתעסק באותו איש הוא מתעלם שם מהעובדה שכבר בשנת תקנ""ו (בחיי הגר"א) התחילו "רוזני וילנא" אנשים בעלי קירבה משפחתית לגר"א , ארגון שעמד בראשו ר' חיים מווולוז'ין, מתעסקים במצוה זו של תמיכה בעלייה לארץ הקודש כך שכלל העלייה באותם שנים היה מי שתיחזק ועודד אותה. וכן ממכתבים אחרים נודע שהם פעלו תוך סיכון מהממשלות.

וכך הם כתבו במכתב בשנת תקצ"ו "טל יקותיאל".

רוזני וילנא - פעולתם למען א''י בחיי הגר''א (2).PNG
רוזני וילנא - פעולתם למען א''י בחיי הגר''א (2).PNG (364.83 KiB) נצפה 10903 פעמים


המכתב המלא
1.jpg
1.jpg (1.55 MiB) נצפה 10883 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ו' יולי 03, 2020 5:22 pm
על ידי איש-אחד
א. מספרי השנים בדבריהם מעוגלים כפי הנראה. כך כשהם כותבים: "ומהם שלשים שנה שנתחלקו הכוללות" - הכוונה היא הלא להקמת כולל הפרושים בנפרד מכולל החסידים, זה קרה רק בתקס"ט, לא בתקס"ו - 30 שנה לפני תקצ"ו (זמן כתיבת האגרת). כך לכאו' גם ה"ארבעים שנה שזכינו להיות נטפלים לדברי מצוה זאת" הוא ככל הנראה מעוגל. מה שאומר שהמרכז קם ככל הנראה רק לאחר פטירת הגר"א (מורגנשטרן נוקט בתקנ"ח, לאחר פטירת הגר"א). ואולי יש לחבר את זה לדברי ר' אריה נאמן המדבר על תק"ס.

ב. המרכז הזה נועד לתמוך ביושבי אר"י - כלומר במי שכבר עלה, הוא מעולם לא עודד עלייה (למעט מקרה אחד מיוחד - זירוז עליית קבוצה בראשות ר' סעדיה בתקס"ט כדי להקים את כולל הפרושים). וכיוון שהמרכז עסק בתמיכה ביושבי אר"י, עיקר תמיכתו, עד לעליית תלמידי הגר"א, היה בחסידים יושבי אר"י.
ואגב, אם הם עודדו עלייה כביכול, מדוע במשך כמעט עשור עד לתקס"ח-תקס"ט, אין עליית 'מתנגדים' (חוץ מכמה בודדים ביותר)?

ג. הם הסתכנו בתמיכה ביושבי אר"י, כפי שגם בחוגי החסידים הסתכנו בענין (כפי שהראה מורגנשטרן). יושבי חו"ל דאגו ליושבי אר"י מאוד, והיו מוכנים להסתכן בדבר. זה לא חדש ולא חריג.

ד. קרבתם המשפחתית של כמה מ"רוזני וילנא" להגר"א, היא מובנת ביותר על רקע זה שמשפחת הגר"א היתה ותיקה בווילנא, וכך רבות מהמשפחות החשובות בעיר נתקשרו עם השנים בקשרי נישואין כמצופה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: א' יולי 05, 2020 11:39 pm
על ידי לענין
מצאתי ראיה מוחצת למגמה המשיחית של העולים צפתה [מופיע בספר שו"ת של גאון מפורסם מצפת] -

'כרם היה לידידי בקרן בן שמן כי כאשר ראה ה' עוני עמו ישראל אשר היה זה קרוב לאלף וחמש מאות שנה נדחו מעל אדמת' מגוי אל גוי ומממלכה אל עם אחר בכמה גרושין וכמה שמדות זכר להם ברית אבותם ושב את שבותם וקבצם מאפסי ארץ א' מעיר ושנים ממשפחה אל ארץ הצבי ונתיישבו בעיר צפת תוב"ב צבי היא לכל הארצות והיו פרנסיה ומנהיגיה מתנהגים כהוגן' וכו'.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יולי 06, 2020 12:01 am
על ידי שמואל שלומוביץ
לענין כתב:מצאתי ראיה מוחצת למגמה המשיחית של העולים צפתה [מופיע בספר שו"ת של גאון מפורסם מצפת] -

'כרם היה לידידי בקרן בן שמן כי כאשר ראה ה' עוני עמו ישראל אשר היה זה קרוב לאלף וחמש מאות שנה נדחו מעל אדמת' מגוי אל גוי ומממלכה אל עם אחר בכמה גרושין וכמה שמדות זכר להם ברית אבותם ושב את שבותם וקבצם מאפסי ארץ א' מעיר ושנים ממשפחה אל ארץ הצבי ונתיישבו בעיר צפת תוב"ב צבי היא לכל הארצות והיו פרנסיה ומנהיגיה מתנהגים כהוגן' וכו'.


יצא המרצע מן השק.