עמוד 55 מתוך 58

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 7:10 am
על ידי שמואל שלומוביץ
יושב הארץ כתב:
יושב הארץ כתב:ב) בקול התור כמעט בכל קטע מופיע המשפט "בטוריא דמשיח בן יוסף". כגון: רבים מגדולי ישראל ואנשי מעשה בכל הדורות היו בטוריא דמשיח בן יוסף.
).jpg[/attachment]

אולי יש ליישב בדוחק המילה בטוריא - בטוריות הכוונה להיכלות כמו שכתב רש"י:

מאיפה הציטוט?
אולי הכוונה במקור לזה?
רש"י במדבר לא, י
(י) טירתם - מקום פלטרין שלהם, שהוא לשון מושב כומרים יודעי חוקיהם.

א"כ צ"ל בטירה וברבים בטירות.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 11:05 am
על ידי בריושמא
שמואל שלומוביץ כתב:מאיפה הציטוט?


שאלת מהיכן הציטוט, ואענה: מתנות כהונה, בראשית רבה פג ד.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 12:54 pm
על ידי יושב הארץ
בריושמא כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:מאיפה הציטוט?


שאלת מהיכן הציטוט, ואענה: מתנות כהונה, בראשית רבה פג ד.

אכן, יש"כ. רש"י על המקום כותב פלטרין, ולא מזכיר היכלות, ולכן קשה לומר שלזה התכוון כותב קול התור.

אוצר החכמה_200317.jpg
אוצר החכמה_200317.jpg (33.43 KiB) נצפה 12439 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 7:51 pm
על ידי בריושמא
ברור שרש"י לא קרא את קול התור.
הטוריות בקול התור ובפזמונים הן המעדרים שאתם בנו את השכונות מחוץ לחומת ירושלים.
בעזרת הטוריות והמעדרים חצבו בקרקע הקשה והסלעית, וכך זכו להקים את בתי טורא.
ולמה נקרא שמם בתי טורא - על שם הטוריות והמעדרים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 8:48 pm
על ידי מקדש מלך
ומה זה אם כן "טוריא דמשיח בן יוסף"? כלומר המעדרים שפועלים בהשראת או בשליחות המשיח?

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 9:19 pm
על ידי יושב הארץ
בריושמא כתב:ברור שרש"י לא קרא את קול התור.
הטוריות בקול התור ובפזמונים הן המעדרים שאתם בנו את השכונות מחוץ לחומת ירושלים.
בעזרת הטוריות והמעדרים חצבו בקרקע הקשה והסלעית, וכך זכו להקים את בתי טורא.
ולמה נקרא שמם בתי טורא - על שם הטוריות והמעדרים.

כתוב שיצחק אבינו עדר במעדר בארץ ישראל. בחזון ציון מספרים שתלמידי הגר"א לקחו איתם משום כך מעדרים מחו"ל..

בחזון ציון שהודפס בתש"ז מובא מפי ר' אליהו לנדא שהיה בר סמכא כנין הגר"א, שהגר"א כתב לתלמידו בעל "מצמיח ישועה" מי יתן ואוכל לנטוע עצי פרי בסביבי י-ם בסוד הקץ המגולה. וכן מובא בשמו שהגר"א אמר לפני מותו הפסוקים חזה ציון וכו', וכן שציון הא כסוכה שעליה נאמר תעשה ולא מן העשוי, מעניין אם גם במהדורה הראשונה של חזון ציון זה מובא, כי הנ"ל נפטר בתמוז תש"ו.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 10:26 pm
על ידי בריושמא
מקדש מלך כתב:ומה זה אם כן "טוריא דמשיח בן יוסף"? כלומר המעדרים שפועלים בהשראת או בשליחות המשיח?

חוששני שעוד מעט והטוריות הללו יקרמו עור וגידים ויהלכו בחוצות ירושלים על פי חזון ציון ומשיח דבני ריבלין.
לא כתבתי ברצינות.
טוריא של קול התור וחזון ציון הוא אחת מן הבדיחות שנתבדחו בהן בני ריבלין.
יחד עם הכלב ששתה את מי ביצתה של שכונת בית ישראל, יחד עם הסעודה השלישית שבראשה ישב הגר"א,
ועוד בדיחות רבות מאוד.
טוריא היא המצאה גמורה של הדמיון הריבלינאי, ואין לה מקור כלשהו.

בתי טורא נקראו על שם יהודה טורא. יהודי אמיד שהוריש כל נכסיו לטובת עם ישראל. משה מונטיפיורי היה אפוטרופוס על נכסיו,
ובכספים אלה בנה את בתי טורא, היא משכנות שאננים של ימינו.

וברוך המבדיל בין טוריא ובין טורא, בין דמיון ובין מציאות, בין טוריה ובין מעדר.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 01, 2021 10:37 pm
על ידי יושב הארץ
מדובר רק באחד ממשפ' רבלין שכנראה הטעה את כולם, לא צריך להכליל את כולם.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ש' יולי 03, 2021 10:24 pm
על ידי יושב הארץ
לא יודע אם היה ארגון "חזון ציון" של תלמידי הגר"א, אך רחוב על שמו נקרא בירושלים, וקיים עד היום..

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: א' יולי 04, 2021 3:40 pm
על ידי יושב הארץ
כבר הובא לעיל שהגר"א כתב בביאורו על סד"צ שימות המשיח (בן יוסף) כשיעור עטרת ביסוד, והרב אברהם שמחה מאמסיצלב תלמידו ואחיינו של ר' חיים מוולאז'ין, ביאר שהכוונה על שנת ת"ר. והיינו שאלף השישי היא כנגד ספירת היסוד (אלף הראשון- חסד, וכו', גבורה, תפארת,נ צח, הוד, השישי- יסוד), והשש מאות הראשונים הם כנגד היסוד, והשאר כנגד עטרת היסוד. כעת ראיתי שהנ"ל היה מהמו"ל של ביאור הגר"א הנ"ל שיצא לאור לראשונה בשנת תק"פ. וא"כ מובן מה שתלמידי הגר"א וממשיכי דרכם הרבו לעלות לאר"י ככל שקרבה שנת ת"ר בבחי'' אתערותא 'דלתתא.
אוצר החכמה_189412.jpg
אוצר החכמה_189412.jpg (99.09 KiB) נצפה 8070 פעמים

אוצר החכמה_102596.jpg
אוצר החכמה_102596.jpg (177.57 KiB) נצפה 8070 פעמים
אוצר החכמה_106037.jpg
אוצר החכמה_106037.jpg (152.85 KiB) נצפה 8070 פעמים


ר' מרדכי הנ"ל עלה בשנת תקצ"ו.

ויעוין כאן:

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=590486&hilit=%D7%91%D7%A9%D7%A0%D7%AA+%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%98%D7%99%D7%9D#p590486

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יולי 05, 2021 2:30 am
על ידי יושב הארץ
בספר פאת השולחן כותב ר' ישראל משקלוב על חשיבות שמירת השמיטה בא"י, וכותב שנמצאים במצב של קבוץ עם ישראל לארץ ישראל.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 06, 2021 8:39 pm
על ידי יושב הארץ
ר' ישראל משקלוב כותב על ביאת תלמידי הגר"א ארצה:

"כאשר פקד ה' ארצו עמו ונחלתו"..

פקד ה' עמו.JPG
פקד ה' עמו.JPG (37.31 KiB) נצפה 11914 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 06, 2021 11:30 pm
על ידי איש-אחד
יושב הארץ כתב:ר' ישראל משקלוב כותב על ביאת תלמידי הגר"א ארצה:

"כאשר פקד ה' ארצו עמו ונחלתו"..

פקד ה' עמו.JPG

יפה.

מדובר באגרת שכתב ר"י משקלוב אל הגביר יחזקאל בן ראובן מנשה מבגדד (ח' אייר תקצ"ו) בבקשת תרומה להדפסת ספרו "פאת השלחן".
המשפט מופיע לכאו' בהקשר שלילי, כשכותב על התלאות שעברו עליו. כך שייתכן במקרה זה שאין כוונתו כפשוטו, אלא זו לשון מליצית כשאר האגרת.

אגב, כשהוא כותב "ישראל" הוא מתכוין לעצמו.

האגרת במלואה https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=614032&width=-17&scroll=0&udid=16075062998758742&fs=28913%3B28914%3B28915%3B28916%3B28917%3B28918%3B28919&pagenum=67.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 8:24 pm
על ידי יושב הארץ
הספדו של הרי"מ טיקוצינסקי על דודו ר' יוסף ריבלין משנת תרפ"א, תודה למשה נחמני .

הוא מספר את סיפור בניית השכונות, מה שלכא' סותר את התזה של רש"ז:

א. הדחיפה לבנית השכונות היתה המגיפה בתרכ"ו. ולאו דוקא מפני מסורת על כך מר' הלל בשם הגר"א.

ב. שמות השכונות נלקחו מהגימ' של מספר החברים, ולא מפני שחשב שהוא משיח בן יוסף וקרא לשכונות בגלל זה..

במקום אחר סיפר הנ"ל שדודו הרכיב אותו על החמור וסיפר לו כל מעשה בניית השכונות והטעם לקריאת שמם.

ראיתי מאמר על רש"ז שהיו לו 16 ילדים, ו7 מהם מתו ברעב במלחמת העולם הראשונה. כך שא"א לשפוט אנשים, ורק באנו לברר האמת.

https://www.nli.org.il/he/newspapers/fr ... article/23

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 8:56 pm
על ידי יהושפט
אין לי משהו חכם להוסיף לאשכול, אבל לא אכלא ברוחי מלהביע את התפעלותי העמוקה מהרב יושב הארץ על עוצם מידות האמת והיושר שניחן בהם, בצורה היוצאת מגדר הרגיל בלשון המעטה. אמת אמת תפסיה להאי גברא יקירא.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 9:09 pm
על ידי יושב הארץ
ישר כח.

האמת.. אומר. שיש לי קצת אחריות, אחרי שהבאתי עשרות ראיות לאמיתות קול התור וכו', והכל שם הרי נכתב בשם רבן של ישראל הגר"א, וראיתי כל מיני אתרים שמצטטים מכאן וכו', אז ממילא צריך מאוד להיזהר בדברים הללו שנוגעים ישירות גם לעניני השקפה. וזה באמת לא היה לי קל, אחרי שאתה משוכנע במאה אחוז על דבר ועוד מרגיש כזאת מין שליחות שאתה נלחם על האמת, פתאום אתה צריך להודות על האמת.. זה בשבילי מוסר השכל שלפעמים אתה נלחם נגד השני ובשם "האמת" גם מזיק לו (כמו שקצת ביישתי כאן כמה אנשים וכבר התפייסתי איתם ב"ה), לא תמיד זה אומר שאתה באמת צודק.

אני מניח שאם כל המחלוקת כאן היתה רק מי בנה ראשונה את "נחלת שבעה" או אם היה "גברדיא" לא הייתי ממהר להודות.

והפולומוס שהגיע מיד אח"כ בשורות הבאות יוכיח...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 11:00 pm
על ידי בריושמא
תודה גדולה למשה נחמני וליושב הארץ.
כבר ידענו וכבר היה בידינו סיכום של ההספד הזה, כפי שנרשם בעיתון דאר היום. כט באלול תרפ"א.
ציטוטים מהסיכום הזה הבאתי במאמרי 'קול התור - דור אחר דור', מס' 107, מכילתא א (תש"פ), עמ' 249 - 251.

אז היה לפנינו רק סיכום של ההספד. אבל עתה, בטוב לבם של משה נחמני ויושב הארץ, ההספד נמצא לפנינו בשלמותו.
ומתוכו עולה העדות הברורה של הגרי"מ טוקצ'ינסקי כי האיש שיזם את קניית הקרקע, שלימים תיבנה עליה שכונת נחלת שבעה,
הוא ר' יואל משה סלומון ולא ר' שלמה זלמן ריבלין.
כך הם דבריו של הגרי"מ טוקצ'ינסקי:
"ויהיה בשנת תרכ"ז ל"ג בעומר הלכו צעירי הישיבה בטיול מחוץ לעיר, והתחילו ללכת בהמסילה הצרה מלאת אבנים (כיום רחוב יפו), למערב העיר עד השדה אשר עליה עומדת כיום שכונת 'נחלת שבעה'. והשדה זרועה עדשים ופולים, וגדורה אבנים. הפלח – שומר הזריעה ראה את החבורה החדשה הזאת, ושאל למטרת טיולם. הגדול שבחבורה ר' יואל משה סלומון ז"ל השתמש בהזמנות זו לנסות לומר לפלח 'לקנות קרקע אנו חושבים'. הפלח השתומם למשמע אוזניו [והתבטא]: "יהודי ולד אל....וקנית קרקע". וידמה כי משתנים הם לנו. אבל הזמינוהו לבית הגדול שבחבורה הזה, והמו"מ החל בינו לבין גראף טורקי (פשוט לא [מילה קשת קריאה]). ואחרי ירחים אחדים השתתפו שבעת החברים. וגמרו עם הנז' כל אמה במחיר 20 פרוטות".

הנה כי כן הגרי"מ טוקצ'ינסקי מאשר במפורש כי 'הגדול שבחבורה ר' יואל משה סלומון' הוא יזם את הקנייה,
והוא פנה אל הערבי בהצעה לקנות את הקרקע.
ומכאן עולה כי דבריהם, החוזרים ונשנים, של יוסף יואל ריבלין ושלמה זלמן ריבלין -
כי ר' יוסף יושעה ריבלין הוא אשר יזם את קניית הקרקע ואת בניית נחלת שבעה,
וכי היו כמה קניות של הקרקע והראשונה שבהן היתה בשנת תרכ"ו -
אינם נכונים כלל וכלל.
עדותו המפורשת של הגרי"מ טוקצ'ינסקי על דודו ר' יוסף יושעה ריבלין מצטרפת אל כל העדויות הרבות שנמצאות בידינו,
ואשר נרשמו במאמרי הנ"ל, ומכולן עולה כי ר' יואל משה סלומון הוא היוזם של קניית הקרקע בשנת תרכ"ז,
וכל דבריהם של יוסף יואל ריבלין ושלמה זלמן ריבלין אינם אלא בדותה ארוכה שאין לה רגלים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 11:33 pm
על ידי איש_ספר
בריושמא כתב:
מקדש מלך כתב:ומה זה אם כן "טוריא דמשיח בן יוסף"? כלומר המעדרים שפועלים בהשראת או בשליחות המשיח?

חוששני שעוד מעט והטוריות הללו יקרמו עור וגידים ויהלכו בחוצות ירושלים על פי חזון ציון ומשיח דבני ריבלין.
לא כתבתי ברצינות.
טוריא של קול התור וחזון ציון הוא אחת מן הבדיחות שנתבדחו בהן בני ריבלין.
יחד עם הכלב ששתה את מי ביצתה של שכונת בית ישראל, יחד עם הסעודה השלישית שבראשה ישב הגר"א,
ועוד בדיחות רבות מאוד.
טוריא היא המצאה גמורה של הדמיון הריבלינאי, ואין לה מקור כלשהו.

בתי טורא נקראו על שם יהודה טורא. יהודי אמיד שהוריש כל נכסיו לטובת עם ישראל. משה מונטיפיורי היה אפוטרופוס על נכסיו,
ובכספים אלה בנה את בתי טורא, היא משכנות שאננים של ימינו.

וברוך המבדיל בין טוריא ובין טורא, בין דמיון ובין מציאות, בין טוריה ובין מעדר.

היינו דאמרי אינשי, טוריא בטורא לא נגע.

אגב, יהודה טורו, המסכן, לא זכה ששמו יהיה מונצח על הבתים שהוקמו מעזבונו. משה מונטיפיורי ואנשיו, טענו שקריאת שמו על הבתים תשפיל את המתגוררים בו (!) ולכן קראו לכך משכנות שאננים. בראש השכונה הוצב שלט המזכיר את שמו של יהודה טורו, אבל מדגיש באותיות גדולות יותר את שמו של משה מונטי'. תיירים אמריקאים שביקרו במקום, מחו ע"כ מע"ג העיתונות ששמו של יהודה טורו הוצנע והושכח. אך יהודה יעלה, ועל שמו של הנדבן נתייסדה מסעדה, הנקראת מסעדת טורו, והיא שוכנת במשכנות שאננים לצד מסעדת מונטיפיורי, בזה ובזה מוגשים 'מנות מרגשות' (לגבי הכשרות איני אחראי). וכך ממקום שיועד ל'תלמידי חכמים בעלי אופי מצויין' הפך המקום לאכסניית בליינים בעלי טעם נהדר.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 11:41 pm
על ידי יושב הארץ
א.התכוונת ליוסף ריבלין ולא לרש"ז.

ב. כבר הבאתי לעיל מכתבו של ר' יוסף רבלין שפרסם א. מלאכי שהקרקע נקנית בתרכ"ו עשר שנים לפני תרל"ו זמן כתיבת המכתב. (טיקוצינסקי כעד שמיעה בהחלט יכול להתבלבל בשנה, אבל לא ר' יוסף) , ר' יוסף ריבלין לא היה שותף בקנייה מכיסו אלא כמו שרואים במקו"א שאצלו השלישו את הכסף, והוא ייסד את השכונה יחד איתם בתרכ"ט. או שמא תאמר שזה מזוייף, אז אולי גם מכתבו של טיקוצנסקי מזוייף.

המסמך מג' תמוז תרכ"ו בכתב ידו של ר' יוסף ריבלין.

סיון תרכו.jpg
סיון תרכו.jpg (81.6 KiB) נצפה 11640 פעמים


אגב, סלמון לא היה הגדול שבחבורה, שניהם נולדו בתקצ"ח..

אוצר החכמה_15183 (2).jpg
אוצר החכמה_15183 (2).jpg (238.36 KiB) נצפה 11675 פעמים


ג. בספר של משפחת סלמון עצמו כתוב עדות של הרב סלמון שהרעיון של סלמון אך הוא פנה לר' יושע שיעזור לו לבנות השכונה.

אוצר החכמה_167554 (2).jpg
אוצר החכמה_167554 (2).jpg (102.71 KiB) נצפה 11675 פעמים


ד. אין נפקא מינא גדולה לענין קול התור.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 07, 2021 11:51 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
איש_ספר כתב:
אגב, יהודה טורו, המסכן, לא זכה ששמו יהיה מונצח על הבתים שהוקמו מעזבונו. משה מונטיפיורי ואנשיו, טענו שקריאת שמו על הבתים תשפיל את המתגוררים בו (!) ולכן קראו לכך משכנות שאננים. בראש השכונה הוצב שלט המזכיר את שמו של יהודה טורו, אבל מדגיש באותיות גדולות יותר את שמו של משה מונטי'. תיירים אמריקאים שביקרו במקום, מחו ע"כ מע"ג העיתונות ששמו של יהודה טורו הוצנע והושכח.

במאמר המצ"ב מוצגת גישה שונה מאוד מהנטען כאן

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 08, 2021 12:18 am
על ידי יושב הארץ
מצאתי עוד התייחסות של הרב טיקוצינסקי על בניית השכונות, הוא מזכיר גם את בתי טורא...

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 08, 2021 1:44 am
על ידי איש_ספר
לייבעדיג יענקל כתב:
איש_ספר כתב:
אגב, יהודה טורו, המסכן, לא זכה ששמו יהיה מונצח על הבתים שהוקמו מעזבונו. משה מונטיפיורי ואנשיו, טענו שקריאת שמו על הבתים תשפיל את המתגוררים בו (!) ולכן קראו לכך משכנות שאננים. בראש השכונה הוצב שלט המזכיר את שמו של יהודה טורו, אבל מדגיש באותיות גדולות יותר את שמו של משה מונטי'. תיירים אמריקאים שביקרו במקום, מחו ע"כ מע"ג העיתונות ששמו של יהודה טורו הוצנע והושכח.

במאמר המצ"ב מוצגת גישה שונה מאוד מהנטען כאן

מעניין. אקרא.
את המידע שלי שאבתי מתוך ספרו המדהים של משה סמט, משה מונטיפיורי, מציאות ואגדה, כרמל ירושלים תשמ"ט.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 08, 2021 2:46 am
על ידי יושב הארץ
מתאים לערב שביעית, כאן מתקיפים את ר' יוסף ריבלין שהעיז לדרוש בפני הרב מוהליבר נגד ההיתר מכירה שהתיר הרב בשביעית, ולועגים לו על כך שאמר שהוא ייסד את כל היישוב.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 08, 2021 2:05 pm
על ידי יושב הארץ
מעניין שבספרו של הרב טיקוצינסקי "עיר הקודש והמקדש" קיבל דוקא את גירסת ריבלין שר'יוסף ריבלין היה מחולל השכונות כבר בבחרותו. וגם במאה שערים היה הראשון ולא השני. ורק בפתח תקוה היה הרב סלמון החלוץ.

וכן בהספדו כמה חודשים אחר פטירתו בשנת תרנ"ז כתב בעיתון תחת השם "המבי"ט" שר' יוסף היה המייסד וגם הראשון לגור שם. משהו לא ברור כאן. כנראה היתה מחלוקת תמידית בעניין בין המשפחות. ובכל פעם נטה ר' מיכל לדעה אחרת.

אוצר החכמה_167615 (4).jpg
אוצר החכמה_167615 (4).jpg (224.61 KiB) נצפה 11536 פעמים
אוצר החכמה_167615 (5).jpg
אוצר החכמה_167615 (5).jpg (175.08 KiB) נצפה 11534 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 08, 2021 6:18 pm
על ידי יושב הארץ
גם בקשר לזכות המיסדים למושבה פתח תקוה כבר היתה מחלוקת בחיי ר' יוסף ריבלין והרב סלמון. כנראה שמחלוקת זו השפיעה על דורות הבאים..

עיתון החבצלת שרדף כל חייו את ר' יושעה עוקץ אותו על כך.

פת.jpg
פת.jpg (43.79 KiB) נצפה 11485 פעמים


סלמון.JPG
סלמון.JPG (38.26 KiB) נצפה 11485 פעמים


סלמון 2.JPG
סלמון 2.JPG (14.22 KiB) נצפה 11485 פעמים


במסמך משנת תר"מ מופיע יוסף ריבלין כאחד המייסדים שיש לו חלקות בשדה פתח תקוה.

ריבלין פתח תקוה.JPG
ריבלין פתח תקוה.JPG (36.4 KiB) נצפה 9868 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ש' יולי 10, 2021 11:51 pm
על ידי יושב הארץ
ציטוט מתוך חוברת של ר' יוסף ריבלין על קורות האשכנזים בירושלים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יולי 12, 2021 1:29 am
על ידי יושב הארץ
במכתב משנת תרכ"ג מופיע שר' שלמה זלמן בן ר' הלל ריבלין נבחר להיות "נשיא שבארץ הקדושה תובב"א".

וזה כהמשך למה שהועלה כאן:

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=562563&hilit=%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94+%D7%96%D7%9C%D7%9E%D7%9F#p562563

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 13, 2021 1:29 pm
על ידי ויש לעיין

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 13, 2021 1:38 pm
על ידי יושב הארץ
..

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 13, 2021 3:19 pm
על ידי יושב הארץ
טיוטת אגרת מקהילה באירופה, בעניין חלוקת התרומות לעניי ארץ ישראל. בערך משנת תקפ"ה.

באגרת ביטויים חריפים נגד האשכנזים שעולים לארץ ומסיגים את גבול הספרדים. "האשכנזים הדרים שמה כי הם בעלי בחירה, והברירה בידם לגור בחוצה לארץ ... ועתה מקרוב באו אנשי פאלוניי' ואשכנזי' היושבים בטח ושאנן במושבותם ... בכל זאת הן המה עוקרים דירתם לעלות להר ההר, להסיג גבול ראשונים ... ומהפכים חובת הקרקע לחובת הגוף ... לגרוע מספרדים מחקם התמידי".

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 14, 2021 5:50 am
על ידי יושב הארץ
יושב הארץ כתב:בספר פאת השולחן כותב ר' ישראל משקלוב על חשיבות שמירת השמיטה בא"י, וכותב שנמצאים במצב של קבוץ עם ישראל לארץ ישראל.


הדברים תואמים למה שכתב בהקדמתו לספר תקלין חדתין :

זכותו יעמוד לי ולכל דתני מתניתא דרבינו הגדול, ונזכה שיקובצו כל אחב"י לארה"ק. וכיון שיקובץ נידחי ישראל, מתרוממת קרן צדיקים, וכיון שתתרומם קרן צדיקים, ירושלים נבנית; וכיון שנבנית ירושלים, משיח בן דוד בא ויבנה בית המקדש. גדול יהיה כבוד הבית האחרון, ומלאה כל הארץ דעה, ועלה כבוד ה' לעולם ועד, כן יהי רצון אמן.

אלא שלכא' ר' ישראל משקלוב סותר עצמו באגרת לעשרת השבטים כתב: אם שלא נתן רשות לכולם או רובם לעלות כחומה לא"י, ליחידים לא נאמר, שהרי מצינו שהי' זמנים שהלכו מהם לא"י, בשגם קבלה בידינו מרבותינו בעלי התלמוד ירושלמי במסכת מ"ש פ"ה שבהמ"ק עתיד להבנות קודם מלכות בית דוד, וכן גלה לנו התנא רשב"י כי בתחלה בונה ירושלם ד', ואח"כ נדחי ישראל יכנס.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 14, 2021 4:15 pm
על ידי יושב הארץ
ויש לעיין כתב:
מה היה האירוע שגרם לרבי מנחם מנדל משקלוב להחליט לעלות לא''י.pdf


לגופם של דברים: רמ"מ משקלוב סבל כאן בארץ נדודים וצרות וחובות לעין שיעור יותר מאשר בחו"ל, וודאי שאין האמת כמו שהנ"ל כותב שהנדודים והצרות שסבל הביאו להחלטתו לברוח למקום האמיתי - ארץ ישראל.

וברוך ה', ויש"כ למנהל הפורום שפעל שהנ"ל ישוב כעת למקומו האמיתי, ולא כאן בפורום תורני. ונקווה שילמדו תועים בינה ויחזרו בתשובה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 14, 2021 6:19 pm
על ידי יושב הארץ
יושב הארץ כתב:מאת משה נחמני:

לאחרונה הגיע אלי צילום מכתב של רבי משה ריבלין, הנקרא "רבי משה מגיד" או "דורש לציון". במכתב זה הוא מספר על קורות התייסדותה של עדת הפרושים בארץ, תלמידי הגר"א. מי ששלח לי אותה שאל אותי אם אפשר למצוא בה רמזים כלשהם לכך שתלמידי הגר"א עלו לארץ מתוך תפיסה של גאולה.
(המכתב המקורי היה בארכיונו של בנימין ריבלין ז"ל, ואת צילומו קיבלתי מאנשים שונים, ולאחר מכן מהארכיון לתולדות העם היהודי)




על כל פנים אותי צדו דווקא המילים שלכאורה הכי פחות חשובות; משפט שבקריאה מהירה כלל לא שמים לב אליו, אבל בו בוחר רבי משה מגיד לפתוח את מכתבו המרתק, המספר על ייסוד ה"יישוב" על שם הגר"א.
המכתב נשלח בשנת תר"ג מהעיר ירושלים. וכך הוא פותח:
"שלמא רבא ונפישא מאלהא קדישא דקרתא קדישא, למעלת הוד הדרת.... מוהר"ר מאיר... אב"ד דק"ק אונגוואהר והגליל יע"א".


שימו לב שוב למילים הראשונות בשלושת שורות הפתיחה. בשונה מהמשך המכתב, הן כתובות בארמית. הביטוי "שלמא רבא ונפישא" מצוי לרוב במכתבי רבנים מהדורות האחרונים, ואין בו ייחודיות. אולם ארבעת המילים שבאות אחר כך הן מעניינות מאוד. אין כאן ברכת שלום מאת כותב המכתב, אלא מאת "אלהא קדישא דקרתא קדישא", כלומר: הקב"ה השוכן בעיר הקודש ירושלים, אשר ממנה נשלח המכתב, ועל אודותיה מדבר המכתב.
חיפשתי במאגר 'אוצר החכמה' את שרשרת המילים הללו, ונוכחתי שמדובר בביטוי נדיר מאוד. הוא לא מצוי כלל אלא פעם אחת, במקור אחד ויחיד, אשר צוטט פעמים רבות.


"מאלקא רבא קדישא, דשכין שמיה בקרתא קדישא, שלמא רבא ונפישא, לעמיה קדישא ופרישא, ע"י הדא איגרתא קדישא" - כך פותחת אגרת החידה, שכתב הגר"א, או בנו ותלמידו רבי אברהם (במאמר הקודם תיארתי אותה בהרחבה).
החוקרים דנו רבות בנסיון להבין את משמעות החידה, ומדוע הוצפנה, ועדיין רב הנסתר על הנגלה.
ד"ר אריה מורגנשטרן מצא העתקה של האגרת בכתב ידו של רבי ישראל משקלוב (תלמידו המובהק של הגר"א ומראשי קבוצת תלמידיו העולים ארצה). רבי ישראל כתב אותה בף הפתיחה לספר איל משולש של הגר"א, על אותו דף בו כתב חשבונות קץ. כלומר, כנראה רבי ישראל משקלוב הבין שתוכן האגרת קשור לגאולה. גם נראה קצת לפי זה שהוא ייחס לה חשיבות מרובה, שמחבר האגרת הוא הגר"א ולא רבי אברהם.
והנה למרבה הפלא האגרת שלפנינו, המספרת על הישוב הנוסד בארץ על ידי תלמידי הגר"א, על שם רבם, פותח בדיוק באותה צורה שפותחת "אגרת החידה" המיוחסת לגר"א, המרמזת על הגאולה העתידה!
אודה, כי כרגע איני יודע מהי משמעות הדברים, והאם אפשר לקבוע בוודאות שרבי משה מגיד במכוון פתח את מכתבו באותה צורה בה נפתחת האיגרת החידתית המיוחסת לגר"א. אך אין ספק שהדמיון הבולט אומר דרשני.


אולי קשור לזה:

מדברי הרב חרל"פ זצ"ל:
אוצר החכמה_19276 (16).jpg
אוצר החכמה_19276 (16).jpg (192.79 KiB) נצפה 10676 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ד' יולי 14, 2021 6:46 pm
על ידי יושב הארץ
שלחו לי את זה לפני כשנה, ואיני זוכר אם זה מר' יושעה או מר' יצחק צבי ריבלין, המכתב משנת תרמ"ה בערך עשור אחרי בניית פתח תקוה, עכ"פ הוא כותב שהם שליחים להרחבת ובנין הישוב למען סול המסילה לעם ישראל שישובו לארץ ישראל, "ביודענו מראש כי אנחנו יסוד המוסד ומעט ומעט עלינו יבנה בית ישראל כולה" .

בני ירושלים 2 (1).png
בני ירושלים 2 (1).png (1.19 MiB) נצפה 10669 פעמים


בהשוואת כתבי היד נראה שזה ודאי מר' יצחק צבי.

כתב יד של יצחק צבי.JPG
כתב יד של יצחק צבי.JPG (39 KiB) נצפה 10109 פעמים



כבר הבאתי לעיל דברי ר' יושעה שאומר אותם דברים שהוא שליח ב"ד הגדול של מייסדי הישוב. וגם מדבר שם נגד החלוקה וכו'.

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=635736&hilit=%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%97#p635736[attachment=0]

אחרי העיון נראה כי שני הכתבי יד אינם מר' יצחק צבי אלא מאחד החברים שבנו את פתח תקוה.

המכתב הראשון שנמצא כאן בקובץ הוא באותו כתב יד. וזה כבר הוכנס בהלבנון משנת תרמ"א עוד קודם בואו של ר' יצחק צבי ארצה.

https://www.archives.gov.il/archives/Ar ... 0684ab57c3

2 המכתבים הם כנראה מהרב משה לוינזון.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ה' יולי 15, 2021 10:01 pm
על ידי יושב הארץ
מכתב מהרב לעהרין מהפקאו"מ מתמוז תקצ"א בה הוא מתפלא על ר' ישראל משקלוב על ההחלטה לשילוח שד"ר בנפרד מהחסידים אחרי שבתחילה סיכמו שישלחו יחד:

"ואם אמת הדבר תמהנו על רומעה"כ ולא ירדנו לסוף דעתו הרמה, והלא הראה לנו מקום בילקוט שיר השירים (כוונתו בהקשר שעתידין בני יהודה להעלות את עשרת השבטים, כידוע שבאותה שנה נשלח השליח) אם כן אפוא אם כמונו מצפה שתהיה התקרבות לעה"ש (לעשרת השבטים) אתחלתא דגאולה, איך נייחל לכך כ"ז ששנאת חינם בלבבינו, הלא דא עקא ודין גרמא דחרבן בהמ"ק וכו'.

אתחתלתא.JPG
אתחתלתא.JPG (52.78 KiB) נצפה 10490 פעמים


אחרי כחודש מבקש ממנו לעהרין שיודיע לו אם יש מידע מהשליח ר' ברוך מקרלין על עשרת השבטים, ומודיע לו שקיבל גם מבבל מידע על העניין הזה.

ידיעה מהשליח.JPG
ידיעה מהשליח.JPG (49.69 KiB) נצפה 10288 פעמים

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יולי 19, 2021 2:44 am
על ידי יושב הארץ
כמה חודשים לפני פרוס שנת ת"ר, פונה הרב לעהרן לר' ישראל משקלוב:

"מדי דברי בו אשאלהו בהיותו בקיא ויודע מסתר הגאון החסיד זצוקלל"ה, לא נעלם שכתב ? ב'ס סד"צ עם פירושו, והשביע שהיודעו לא יגלה סודו, חשבתי דרכו בקודש הוא מן ת"ר והלאה, וביודעו שהרבה צפו לשנת ת"ר לא רצה לרפות תקותם וצוה להעלימו, ואולי גם רומכ"ת יודע איזה פרט השנה?, ופשיטא שלא יגלוני, אבל איפשר רשאי לומר שאינו רחוק והגם אחר ת"ר לא אחרי מופלג. ויהי מה לא נפסק ח"ו מחכות כל יום שיבוא"

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ב' יולי 19, 2021 4:10 am
על ידי יושב הארץ
לגבי ההתעקשות לבנות דוקא את "החורבה", יש כמה אגדות ומסורות, וזה מר' שמחה הכהן קוק.

אוצר החכמה_626561.jpg
אוצר החכמה_626561.jpg (225.51 KiB) נצפה 10265 פעמים
אוצר החכמה_626561 (2).jpg
אוצר החכמה_626561 (2).jpg (57.16 KiB) נצפה 10265 פעמים
אוצר החכמה_626561 (3).jpg
אוצר החכמה_626561 (3).jpg (94.11 KiB) נצפה 10265 פעמים


באמת ר' מנחם משקלוב כתב בפיוט על בניית החורבה: "ראש מחשבותי עתה לגמור". וכן: שאלו את שלום ירושלים אתם אוהבי ציון ושמחו בבנין בית כנסת זה.. כי נתן לנו ה' ישיבה של קבע בעיר הקדושה לבנות לו לשמו מקדש מעט, ואחרי ש'מקדש מעט' זה יהיה בנוי על תילו יבנה ה' את בית מקדשו וישיב את העבודה לדביר ביתו".

ור' ישראל משקלוב כתב על זה גדול השלום יותר מכמה "ענינים ובנינים". ר' אריה נאמן יד ימינו של הרמ"מ משקלוב כתב על כך: הבנין הראשון בירושלים סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 20, 2021 6:34 pm
על ידי יושב הארץ
אני כותב זאת כמובן בדרך אפשר ולימוד:

אולי יש כן רעיונות אמיתיים בקול התור שהועברו מדור לדור (אולי לא מר' הלל):

קול התור:

אוצר החכמה_13163 (2).jpg
אוצר החכמה_13163 (2).jpg (319.78 KiB) נצפה 10087 פעמים


רמ"מ משקלוב:

אוצר החכמה_173003.jpg
אוצר החכמה_173003.jpg (36.33 KiB) נצפה 10087 פעמים


ר' משה מגיד משתמש באותם רעיונות:
אוצר החכמה_173003 (1).jpg
אוצר החכמה_173003 (1).jpg (83.65 KiB) נצפה 10087 פעמים

וכן על שבר בת עמי בזכרנו את ציון דרשו בשלום העיר הזאת ירושלים, וראו כל אפסי ארץ את הדר כבודו ואת ישרים סודו. ושם: ויתקדש שם אלוקינו אשר קיוינו לו וראו הגוים אשר סביבותינו כי לא אלמן ישראל.

עניין הרחבת ירושלים: "מצוות הרחבה" מוזכר גם בקול התור, גם במכתב הגרמ"מ: "המרחיב גבול ירושלים. ור' משה מגיד: כי הרחיב ה' לנו בארץ. ואולי גם ר' הלל בקריאתו לרכוש חצרות מהערבים.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 20, 2021 7:03 pm
על ידי יושב הארץ
בעל קול התור: מונה שבעה תקונים של שבע השעות באלף השישי, ושם תיקון שלישי: התכללות.

תקון שביעי: התיחדות. התיחדות קוב"ה ושכינתיה בסוד ג' חלקי האותיות טצ"ץ ביסוד כי אחרי שיהיו שני העצים עץ יוסף ועץ יהודא לאחדים בידך תחילה, אז יהיו שניהם "לאחד בידי" היינו ביד ה'. דא גאולת האמת עד דרגת. משוש חתן על כלה, שלמות הגאולה.

ברור שלקח זאת מדברי הגר"א ביהל אור על סוד השבע ברכות (מדבר שם הרבה על הגאולה). ופירש זאת בדרכו.

ברכה שלישית:

התכללות.jpg
התכללות.jpg (72.95 KiB) נצפה 10077 פעמים


ברכה שביעית.

התיחדות.JPG
התיחדות.JPG (31.55 KiB) נצפה 10077 פעמים


אפשר למצוא שם עוד.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

פורסם: ג' יולי 20, 2021 7:45 pm
על ידי יושב הארץ
שני הקטעים האלו התפרסמו בספר ראשית הישוב - תרצ"ט בחיי אחייניו הרב טיקוצינסקי והרב איזנשטיין אז כנראה יש בהם מן האמת. בספר הפזמונים זה מופע בהרחבה בעמ' 266 שאביו לימדו סודות הגאולה במס' מגילה. גם בעיתון רמז שהיה בעל חלומות.

viewtopic.php?f=51&t=46278&p=573921&hilit=%D7%97%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%95#p573921

אוצר החכמה_625027 (2).jpg
אוצר החכמה_625027 (2).jpg (38.14 KiB) נצפה 9136 פעמים
אוצר החכמה_625027 (1).jpg
אוצר החכמה_625027 (1).jpg (35.99 KiB) נצפה 9136 פעמים


סיכמתי את הראיות שלכא' מראות שר' יושעה כתב לפחות חלק מהפזמונים, ונקווה שהאמת תצא לאור:
ראיות על קדמות הפזמונים.pdf
(2.01 MiB) הורד 197 פעמים


במאמר שפרסם ר' יושעה בסוף שנת תרל"א נראה שהוא רומז לכא' שהוא לפחות משיח בן יוסף, וחותם שמו פועל ידיו י"רצה..
הוא מדבר שם בדרך משל, אולי לא ירדת לסוף כוונתו.

1.JPG
1.JPG (26.6 KiB) נצפה 8629 פעמים
2.JPG
2.JPG (112.95 KiB) נצפה 8629 פעמים


הגיון לציון.pdf
(564.35 KiB) הורד 147 פעמים