עמוד 7 מתוך 8

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ד' מרץ 27, 2019 2:02 pm
על ידי שמחו
בימים האחרונים התחוללה 'סערה זוטא' בעקבות דברי של אחד מראשי הישיבות שליט"א, כשדיבר על הכפיה החילונית למנוע הפרדה בין גברים לנשים הזכיר בתוך דבריו שאפילו הנאצים ימ"ש הנהיגו הפרדה - במחנות המוות- בין גברים לנשים.

הדברים כמובן חוללו סערה, אך לענ"ד הם משקפים במשהו את הקונפליקט העולה משורות האשכול [מי גרוע ממי? בן גוריון כמשל, או הרוצחים הנאצים ימ"ש].
ככל שהמושכל ראשון הוא שיש כאלו שיותר גרועים מהנאצים, ניתן להציגם כ'תנא דמסייע' להגיון שבהפרדה בין המינים.

והוא רחום וגו'.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 9:39 pm
על ידי לבי במערב
משולש כתב:שמעתי בשם הריי"צ שגלות ביד יהודים גרועה מגלות בין גויים, כי הגויים כוחם בחיצוניות של היהודים. ויהודים יודעים לחדור ולהרוס במקומות גבוהים וחמורים יותר.
והוא בסה"ש תש"ג ע' 70 (בלה"ק - ע' עה).

Re: היחס לבן גוריון ודומיו

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:01 am
על ידי אליעזר ג
ברזלים כתב:מה עם ההלכה שצריך לשנוא אפיקורסים ולא ללמד עליהם זכות




היכן מצאת הלכה כזו ביחס לכאלו שגדלו על כפירה? ההלכה המוכרת לי היא ברמבם ממרים ג,ג ובחזו"א לקרב אותם בעבותות אהבה .

Re: היחס לבן גוריון ודומיו

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:26 am
על ידי אליעזר ג
קו ירוק כתב:
ממרומי היער כתב:לכאורה נראה לחלק בין אם הרשעים המסיתים חיים, ועליהם נאמר לא תאבה לו ולא תשמע אליו.... כי אם הרג תהרגנו.

אבל אחר שכבר מת בודאי נשמת ישראל גדולה מן הגוי.

וכבר כתב התנא באבות "אוהב את הריות ומקרבן לתורה, וזה מדבר על אפי' רשעים כמבואר במפרשים, ומקרבן לתורה.

ושמעתי מכלי ראשון מהגר"י אדלשטיין שליט"א שביקש לא לעסוק בנושא ולא להגיב לר' משה שטרנבוך שליט"א


לא הייתי נדרש לזה, ולא האמנתי למראה עיני שנידון זה עלה בפורום. אבל אחרי שכבר עלה...
אחרי שמת לכל הדעות הוא יותר גרוע. כי הוא קלקל יותר מן הגוי ואין לנשמתו תיקון. זה הרי לא משנה מהיכן חוצב, אלא משנה מה הוא עשה. גם דואג האדומי חוצב ממקום גבוה, ובמיתתו אין חלק לעוה"ב ונאבד לגמרי. בפרט להמסורת מהגר"א שהם ערב רב יתכן שאינם בכלל ישראל ממש. מי יודע.
להתפלל שישובו בתשובה ודאי צריך (אם הם זרע ישראל), אבל לאהוב אותם? הרי דוד המלך אמר על האפיקורסים 'תכלית שנאה שנאתים' וברד"ק שם: ופירשו רז"ל (שבת קטז) כי על המינין נאמר הפסוק הזה, שמכירים וכופרים.
ידוע המעשה עם האלטער מקלם על רשע ידוע מהציונים שר"י שמת, והסבא נהיא חיור, ואחר שנרגע מלמל איזה סוף יש לו כעת - יהודי שבמקום לתקן איבד עצמו לנצח.
ראש הממשלה הראשון שר"י גרוע היה מהנ"ל עשרת מונים. ובודאי אין לו מנוחה לעולם. ואף אחד לא נסע לתקנו כשמועה כסילית אחת... ובודאי מצווה לשנאתו כמאמר דוד המלך הלא משנאיך השם אשנה. מי שמתווכח על זה, לא בריא בנפשו.
כבר היה מי ששאל את החזו"א איך יתכן מה שאמרו חז"ל שגדולה שנאת עמי ארצות לת"ח יותר משנאת האומות לישראל, והתפלא - יותר מהנאצים הארורים ימ"ש?, השיב לו החזו"א אם חז"ל אומרים אז זה כך !!
אגב, בהקשר לאשכול ישן יותר בשם הגר"יג שליט"א. גם בזה הדברים פשוטים החזו"א לא התכוון למנהיגים החילוניים ההורסים את העם. ובודאי לא לזקנים שבהם שידעו את ריבונם והתכוונו למרוד בו.
חכמה גדולה לומר לא להגיב... בגדי המלך החדשים..'טועה ביער' וסבור שהוא בדרך המלך..
ואני חושב שזו כשגגה שיוצא מפי השליט. ו.ר.י.ע.ו.י.ו.ל.א.




אני באמת לא מאמין למראה עיני , לא מוזכר כלל היסוד המוסד של תינוק שנשבה או שוגג, שזו פסיקת כמעט כל הפוסקים על סתם חילוני, פשוט מצטטים פסוקים מתהילים כאילו אין הפרדה על איזו דרגת ידיעה אנו מדברים דבר שנידון רבות . מי שמע על פסיקת הלכה מתהילים בהתעלמות מהגמרא וכל הפוסקים ,הייתם עושים זאת בהלכות שבת, אז מה פתאום בנושא חמור זה? מה היא קלות הדעת הזו?

אלא טוענים בן גוריון שאני ,תמהני מי הוא זה ואיזה הוא שמלאו ליבו לקבוע היכן הקו עובר, הרי החזו"א כתב שצריך ביה"ד שמכיר היטב את אותו אחד שדנים עליו. ותלמידי החזו"א הבינו את דבריו שבתקופה ההיא גם מי שהתחנך חינוך דתי לא מספיק תורני הוא בגדר תינוק שנשבה או לפחות שוגג.

ולגבי מי שמחטיא וודאי שצריך להילחם בו ,אבל זה אינו נוגע לדרגת אשמתו ,אלא אולי מגלגלים חובה ע"י חייב , אפשר לקבוע שהוא חייב ,אבל באיזו מידה איננו יודעים?

ובכלל להביא סיפור זה מהסבא מקלם ובאותה נשימה לכתוב שר"י זה כבר לסתור עצמו תוך כדי דיבור ,הרב וולבא מוכיח מהסיפור הזה שאין לקרוא שר"י ליהודי שכזה.

הסיפור האמתי הוא שמדובר בשבת ובאחד מסופרי ההשכלה עוד לפני הציונות שאכן החטיאו את הרבים ברעל דבריהם , והיה מדובר בשבת בו ראו על הסבא מקלם אור שבת תמיד ואילו שבת מסוימת לא היה עליו אור שבת והיה ניכר עליו צער, וששאלו אותו במוצאי שבת לפשר העניין אמר שאחד מסופרי ההשכלה מת ומי יוכל להכיל צער הנשמה בבואה לעולם האמת .כלומר עד כדי כך כאב לו מצערו של אותו יהודי בעולם האמת ואתה מסתמך על דבריו כדי לאחל שהצער יהיה עוד יותר גדול עד ריקבון מוחלט .

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 12:21 pm
על ידי קו ירוק
לא דבריך מפריעים לי. לא אשנה אותך ושיגך, ואת המאפיינים אני מכיר כבר היטב מהפורום.
משהו אחד אינני מצליח להכיל, את 'יפי הנפש' הזה.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 1:29 pm
על ידי אליעזר ג
קו ירוק כתב:לא דבריך מפריעים לי. לא אשנה אותך ושיגך, ואת המאפיינים אני מכיר כבר היטב מהפורום.
משהו אחד אינני מצליח להכיל, את 'יפי הנפש' הזה.




גם הרמבם והחזו"א היו יפי נפש בלתי מובנים?

מה אתה העונה עניינית הלכתית?

Re: היחס לבן גוריון ודומיו

פורסם: ו' נובמבר 13, 2020 3:48 am
על ידי אליסף
אליעזר ג כתב:
קו ירוק כתב:
ממרומי היער כתב:לכאורה נראה לחלק בין אם הרשעים המסיתים חיים, ועליהם נאמר לא תאבה לו ולא תשמע אליו.... כי אם הרג תהרגנו.

אבל אחר שכבר מת בודאי נשמת ישראל גדולה מן הגוי.

וכבר כתב התנא באבות "אוהב את הריות ומקרבן לתורה, וזה מדבר על אפי' רשעים כמבואר במפרשים, ומקרבן לתורה.

ושמעתי מכלי ראשון מהגר"י אדלשטיין שליט"א שביקש לא לעסוק בנושא ולא להגיב לר' משה שטרנבוך שליט"א


לא הייתי נדרש לזה, ולא האמנתי למראה עיני שנידון זה עלה בפורום. אבל אחרי שכבר עלה...
אחרי שמת לכל הדעות הוא יותר גרוע. כי הוא קלקל יותר מן הגוי ואין לנשמתו תיקון. זה הרי לא משנה מהיכן חוצב, אלא משנה מה הוא עשה. גם דואג האדומי חוצב ממקום גבוה, ובמיתתו אין חלק לעוה"ב ונאבד לגמרי. בפרט להמסורת מהגר"א שהם ערב רב יתכן שאינם בכלל ישראל ממש. מי יודע.
להתפלל שישובו בתשובה ודאי צריך (אם הם זרע ישראל), אבל לאהוב אותם? הרי דוד המלך אמר על האפיקורסים 'תכלית שנאה שנאתים' וברד"ק שם: ופירשו רז"ל (שבת קטז) כי על המינין נאמר הפסוק הזה, שמכירים וכופרים.
ידוע המעשה עם האלטער מקלם על רשע ידוע מהציונים שר"י שמת, והסבא נהיא חיור, ואחר שנרגע מלמל איזה סוף יש לו כעת - יהודי שבמקום לתקן איבד עצמו לנצח.
ראש הממשלה הראשון שר"י גרוע היה מהנ"ל עשרת מונים. ובודאי אין לו מנוחה לעולם. ואף אחד לא נסע לתקנו כשמועה כסילית אחת... ובודאי מצווה לשנאתו כמאמר דוד המלך הלא משנאיך השם אשנה. מי שמתווכח על זה, לא בריא בנפשו.
כבר היה מי ששאל את החזו"א איך יתכן מה שאמרו חז"ל שגדולה שנאת עמי ארצות לת"ח יותר משנאת האומות לישראל, והתפלא - יותר מהנאצים הארורים ימ"ש?, השיב לו החזו"א אם חז"ל אומרים אז זה כך !!
אגב, בהקשר לאשכול ישן יותר בשם הגר"יג שליט"א. גם בזה הדברים פשוטים החזו"א לא התכוון למנהיגים החילוניים ההורסים את העם. ובודאי לא לזקנים שבהם שידעו את ריבונם והתכוונו למרוד בו.
חכמה גדולה לומר לא להגיב... בגדי המלך החדשים..'טועה ביער' וסבור שהוא בדרך המלך..
ואני חושב שזו כשגגה שיוצא מפי השליט. ו.ר.י.ע.ו.י.ו.ל.א.




אני באמת לא מאמין למראה עיני , לא מוזכר כלל היסוד המוסד של תינוק שנשבה או שוגג, שזו פסיקת כמעט כל הפוסקים על סתם חילוני, פשוט מצטטים פסוקים מתהילים כאילו אין הפרדה על איזו דרגת ידיעה אנו מדברים דבר שנידון רבות . מי שמע על פסיקת הלכה מתהילים בהתעלמות מהגמרא וכל הפוסקים ,הייתם עושים זאת בהלכות שבת, אז מה פתאום בנושא חמור זה? מה היא קלות הדעת הזו?

אלא טוענים בן גוריון שאני ,תמהני מי הוא זה ואיזה הוא שמלאו ליבו לקבוע היכן הקו עובר, הרי החזו"א כתב שצריך ביה"ד שמכיר היטב את אותו אחד שדנים עליו. ותלמידי החזו"א הבינו את דבריו שבתקופה ההיא גם מי שהתחנך חינוך דתי לא מספיק תורני הוא בגדר תינוק שנשבה או לפחות שוגג.

ולגבי מי שמחטיא וודאי שצריך להילחם בו ,אבל זה אינו נוגע לדרגת אשמתו ,אלא אולי מגלגלים חובה ע"י חייב , אפשר לקבוע שהוא חייב ,אבל באיזו מידה איננו יודעים?

ובכלל להביא סיפור זה מהסבא מקלם ובאותה נשימה לכתוב שר"י זה כבר לסתור עצמו תוך כדי דיבור ,הרב וולבא מוכיח מהסיפור הזה שאין לקרוא שר"י ליהודי שכזה.

הסיפור האמתי הוא שמדובר בשבת ובאחד מסופרי ההשכלה עוד לפני הציונות שאכן החטיאו את הרבים ברעל דבריהם , והיה מדובר בשבת בו ראו על הסבא מקלם אור שבת תמיד ואילו שבת מסוימת לא היה עליו אור שבת והיה ניכר עליו צער, וששאלו אותו במוצאי שבת לפשר העניין אמר שאחד מסופרי ההשכלה מת ומי יוכל להכיל צער הנשמה בבואה לעולם האמת .כלומר עד כדי כך כאב לו מצערו של אותו יהודי בעולם האמת ואתה מסתמך על דבריו כדי לאחל שהצער יהיה עוד יותר גדול עד ריקבון מוחלט .

פרץ סמולנסקין שר"י

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 12:56 am
על ידי לייטנר
סמולנסקין נפטר ביום ראשון

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 3:58 pm
על ידי אליסף
לייטנר כתב:סמולנסקין נפטר ביום ראשון

והידיעה הגיעה לסבא מקלם בערב שבת.
כמה פשוט.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 9:54 pm
על ידי לייטנר
יש שנוהגים לומר תודה, כשמקבלים מידע שחסר להם.
ויש שמעדיפים לכנות בשמות.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 10:54 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
לייטנר כתב:יש שנוהגים לומר תודה, כשמקבלים מידע שחסר להם.
ויש שמעדיפים לכנות בשמות.

וע"ז נאמר 'נהרא נהרא ופשטיה', וכל אחד יעשה כמנהג אבותיו.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 11:10 pm
על ידי נוטר הכרמים
לייטנר כתב:יש שנוהגים לומר תודה, כשמקבלים מידע שחסר להם.
ויש שמעדיפים לכנות בשמות.

המידע כאן הוא לא הסוגיא,
את מי מעניין מתי התפגר אותו משכיל,
ונשמתו האומללה והדוויה באה אל עונשה הנורא.
הסיפור האמיתי והמדהים הוא הקשר הנשמתי העמוק שהיה לסבא קדישא עם אותו חוטא ומחטיא.
המידע, אולי שלא בכוונה, נראה כנסיון לא מוצלח לזרוע בלבול ואי אמינות סביב העובדה האמינה והמוצקת.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 11:20 pm
על ידי איש גבעות
הביטוי "התפגר" נראה כמי שאינו עולה בקנה אחד עם הרעיון המובא במעשה זה על צערו העמוק של הסבא מקלם על עונשו של אותו משכיל.

ועוד הערה קטנה: יש לי התחושה והתקווה שהיושב במרומים מרחם על בניו הסוררים מעט יותר מחלק מבניו הגולשים כאן בפורום הנכבד.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 11:28 pm
על ידי נוטר הכרמים
כנראה לא התעמקת בתוכן של הסיפור.
העובדה כפי שהיא מסופרת במקורות המוסריים מדברת על צער הנשמה האומללה השבויה של אותו משכיל שעולה למעלה לתת דין וחשבון,
המושג 'התפגר' מדברת על גופו של אותו משכיל חוטא ומחטיא, שאינו ראוי לשום כבוד,
ולהיפך, "בבוא רשע בא גם בוז ועם קלון חרפה" (משלי יח, ג).

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 11:32 pm
על ידי איש גבעות
שערי תירוצים לא ננעלו.
כמדומה שבסופו של דבר צערו העצום של הסבא על צער המשכיל לאחר מותו לא מקבלת ביטוי בגישתם של חלק מן החברים כאן.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 10:31 am
על ידי עזריאל ברגר
איש גבעות כתב:יש לי התחושה והתקווה שהיושב במרומים מרחם על בניו הסוררים מעט יותר מחלק מבניו הגולשים כאן בפורום הנכבד.

הזכרת לי את דברי הגנרל שוורצקופף שנשאל בראיון אם יש מקום לסליחה לאלה שתיכננו ויזמו את פיגועי מגדלי התאומים ("11 בספטמבר"), וענה: "אני מאמין שלסלוח להם זה תפקידו של אלוקים. תפקידנו הוא רק לדאוג למפגש הזה"...
אבל אחרי שהמפגש כבר הגיע - אז אפשר להאמין שהקב"ה אכן סולח ומוחל...

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 11:04 am
על ידי קו ירוק
איש גבעות כתב:שערי תירוצים לא ננעלו.
כמדומה שבסופו של דבר צערו העצום של הסבא על צער המשכיל לאחר מותו לא מקבלת ביטוי בגישתם של חלק מן החברים כאן.

כמדומה שלא ההזדהות והבנת עמק דרגתו העצומה של הסבא - היא זו שמנחה אותך בתגובתך זו..
אחרי שהסבא תיעב אותו בכל נפשו - גם הזדעזע! אבל להזדעזע מבלי לתעב - עיוות עמוק

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 1:35 pm
על ידי אליעזר ג
קו ירוק כתב:כמדומה שלא ההזדהות והבנת עמק דרגתו העצומה של הסבא - היא זו שמנחה אותך בתגובתך זו..
אחרי שהסבא תיעב אותו בכל נפשו - גם הזדעזע! אבל להזדעזע מבלי לתעב - עיוות עמוק




הנידון הוא אינו תיעוב אלא האיחולים שיהיה לו עוד יותר רע ומר מגורלו שכבר קיים כמו שכתבת וחזרת וכתבת שר"י ,שזה איחול לעתיד עוד יותר רע ולא ביטוי לתיעוב, וזה בניגוד גמור לסבא שהשתתף בצערו וודאי קיווה להמתקת דינו. וזה בדיוק מה שהרב וולבא מסיק מהסיפור הפוך ממך, שמכאן רואים שלא אומרים שר"י על יהודים שכאלו.

וגם ביחס לתיעוב ואיני נכנס לנושא הספציפי של מר פרץ , בדברך על אנשים שנולדו במאה מאה וחמישים שנים אחרונות, ולא ידוע לך שקיבלו חינוך תורני כראוי ,מה שלא היה קיים בדר"כ גם במשפחות דתיות , חזקתם כשוגגים וכדבר הרמבם והחזו"א עליך לקרבם בעבותות אהבה , כל עוד לא ישב ביה"ד על המדוכה למד את הנושא והכריע שפעולתם להכעיס ,אומנם את מעשיהם עליך לתעב וזו בדיוק הגדרתו של הנביא האחרון מלאכי ביחס לדורותינו עושי רשעה ולא רשעים ,וזו הפעם היחידה שביטוי זה מופיע בתנך בהתייחסות של הנביא האחרון לדור האחרון ,הלא דבר הוא.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 2:13 pm
על ידי קו ירוק
אתחיל מאחרון, הנידון כן התיעוב! הלא דבר הוא שעל אותם שונאינו שנלחמים עמנו להשחית כל דבר שבקדושה כבר 150 שנה, יש פה מי שבמפגיע מחפש עליהם כל טצדקי, ואופייני לגמרי לתקופה (ולא קרב לזעזועו של הסבא!).
וכפי שצינתי אינני שומע פה תיעוב, חמלה פתאום באה לפה.. כל המרחם על האכזרים.
הרוצה ל..ירחיק עדותו לב"ד.. ובמחילה את החזו"א אל תשרבב להשקפתך.

אגב, הסבא לא אמר מאום על ייחולו להמתקת דינו (מי אמר בכלל שזה שייך). הוא הביע צער על מה קורה לנפש שכזו. ומה שהוא לא אמר אל תאמר אתה.
אם אתה כבר מצטט את הנביא מלאכי, הרי הוא אומר בסוף נבואתו ועסותם רשעים. הלא דבר הוא..

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 2:33 pm
על ידי אליעזר ג
קו ירוק כתב:אתחיל מאחרון, הנידון כן התיעוב! הלא דבר הוא שעל אותם שונאינו שנלחמים עמנו להשחית כל דבר שבקדושה כבר 150 שנה, יש פה מי שבמפגיע מחפש עליהם כל טצדקי, ואופייני לגמרי לתקופה (ולא קרב לזעזועו של הסבא!).
וכפי שצינתי אינני שומע פה תיעוב, חמלה פתאום באה לפה.. כל המרחם על האכזרים.
הרוצה ל..ירחיק עדותו לב"ד.. ובמחילה את החזו"א אל תשרבב להשקפתך.

אגב, הסבא לא אמר מאום על ייחולו להמתקת דינו (מי אמר בכלל שזה שייך). הוא הביע צער על מה קורה לנפש שכזו. ומה שהוא לא אמר אל תאמר אתה.
אם אתה כבר מצטט את הנביא מלאכי, הרי הוא אומר בסוף נבואתו ועסותם רשעים. הלא דבר הוא..



אני רואה שאין מה להסביר למתלהמים שום דבר בדרך השכל , מה שאתה שומע והסלט שאתה עושה בין תיעוב לדבר לבין איחולי הגברת העונש אין להם שום קשר למה שמושמע.

גם הרב וולבא שהתעלמת מדבריו מחפש במפגיע כל תצדקי ומרחם על האכזריים?

אבל לך מותר לומר הפוך ממה שהסבא אמר ולאחל לו עוד יותר סבל ונראה לך שזה מתאים לדברי הסבא?

אם תלמד לקרוא נביא תבין שיש הבדל גדול בין אחרי בו אליהו וגילוי האמת וכן מי שדבק בשקר אחרי כל זה אכן כך דינו. לבין לפני.

ובכלל אדם בר דעת לפני שהוא מקלל אחרים, צריך לשאול את עצמו אם הוא היה נולד לחינוך שאותו אדם התחנך וכו' האם הוא בטוח שהיה יותר טוב ממנו? ואם לא לסתום את הפה .
תגובתך השטחית והמתלהמת מצביעה לכוון שהיכן שהיית נולד היית מפמפם את החינוך שקיבלת בהתלהמות וד"ל.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 2:46 pm
על ידי עזריאל ברגר
נא לשמור על כבוד תלמידי חכמים, כולל הכותבים בפורום, ובפרט שכל אחד ישמור על כבוד עצמו ולא יכתוב הודעות שמביישות את מי שכתב אותן...

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 3:14 pm
על ידי איש גבעות
עזריאל ברגר כתב:
איש גבעות כתב:יש לי התחושה והתקווה שהיושב במרומים מרחם על בניו הסוררים מעט יותר מחלק מבניו הגולשים כאן בפורום הנכבד.

הזכרת לי את דברי הגנרל שוורצקופף שנשאל בראיון אם יש מקום לסליחה לאלה שתיכננו ויזמו את פיגועי מגדלי התאומים ("11 בספטמבר"), וענה: "אני מאמין שלסלוח להם זה תפקידו של אלוקים. תפקידנו הוא רק לדאוג למפגש הזה"...
אבל אחרי שהמפגש כבר הגיע - אז אפשר להאמין שהקב"ה אכן סולח ומוחל...

נגעת בנקודה.
ישנם כאן כמה רמטכלי"ם על דעת עצמם שאף אחד לא מינה אותם לתפקיד...
למען האמת קשה לצפות לגלויי חמלה על ראש המשכילים ממי שלא
מצליח לגלות מעט חמלה אפילו על חבריו לפורום שדעותיהם שונות מעט מדעתו...

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 4:22 pm
על ידי הרואה
יש כמה נקודות מבט:

יש מי שמרגיש במקום כל כך טוב ובטוח בהקשרו לאלוקיו, עד שיכול לחוס ולרחם על הטועים הקטנים והאמללים ולראות בהם רק תינוקות שנשבו שבוודאי היו רוצים לעשות תשובה שלמה אם רק יתגלה להם אור האמת, ואפילו כעת מלאים מצוות כרימון.

ויש כאלו שמרגישים בתוך המלחמה החזקה כנגד מפרי התורה, שלראות איזשהו צד טוב בתועים מחליש מדבקותם בדרך התורה, ועל כן נלחמים ומחזקים עצמם לבלתי להכשל ברחמים על הרשעים כי בעיניהם זה סימן וסיבה להתרופפות כל הבניין.

ויש מי שמשאיר את המשפט לא-לקים, ומתייחס רק ליחס הראוי כלפיהם מבחינה מעשית, מתי לרחקם ומתי לקרבם, ומה הדין של סתם יינם ואבידתם.

מג' גישות אלו נגזרת שיחת חרשים, זה דורשם לשבח ורעהו לגנאי, בעוד שביסודי הדברים אינם נחלקים אלא מה מקום אמיתויות אלו בנפש האדם.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 4:34 pm
על ידי השעיר החיי
אתן מבט אחר:

המעיין בדברי דרוש ואגדה ימצא שכמעט אין התנהגות ודעה שלא תמצא לה במקום במרחבי ים התורה. כולל דבר והיפוכו. לשבח את הדוברים ואת השותקים, את העוונים והעזים, סופה וסער והשקט ובטח. אוהבי שלום ואנשי מלחמה. אפשר לנסות ליישב את הכל למתי ומי ואיך, אבל יש גם חשיבות רבה לכמות ואיכות.
ולעניינינו:
אם נעיין בתורה - ואהבת לרעך כמוך היא מצוות עשה. משנאיך ד' אשנא איננה. אם נעיין בש"ס כמה מאות מאמרים בזכות השלום, האהבה והאחווה ובין אדם לחבירו ולעומת זאת כמה מעטים ודלים המאמרים בזכות מלחמת קודש במשנאיך. זה אמור להשפיע על המקום שניתן לכל אחד המחלקים שהם שניהם תורה.
אם נעיין בתנ"ך ובש"ס כמה אלפי מאמרים בזכות ארץ ישראל וישוב ארץ ישראל לעומת איזה שורה באגדה בדפי הק'ופים בכתובות. כשמחליטים את מה להפוך לעיקרי הדת יש לזה משמעות.
אם נעיין בתנך ובשס ובמדרשים ונראה עשרות אלפי מאמרים בשבח הנהנה מיגיע כפיו לעומת אמירה אחת או שניים מסופקות בשבח מי שהוא בן עזאי ור' ישמעאל. יש לזה משמעות. ולדרוש להיפך הוא היפך התורה.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 5:02 pm
על ידי אליעזר ג
הרואה כתב:יש כמה נקודות מבט:

יש מי שמרגיש במקום כל כך טוב ובטוח בהקשרו לאלוקיו, עד שיכול לחוס ולרחם על הטועים הקטנים והאמללים ולראות בהם רק תינוקות שנשבו שבוודאי היו רוצים לעשות תשובה שלמה אם רק יתגלה להם אור האמת, ואפילו כעת מלאים מצוות כרימון.

ויש כאלו שמרגישים בתוך המלחמה החזקה כנגד מפרי התורה, שלראות איזשהו צד טוב בתועים מחליש מדבקותם בדרך התורה, ועל כן נלחמים ומחזקים עצמם לבלתי להכשל ברחמים על הרשעים כי בעיניהם זה סימן וסיבה להתרופפות כל הבניין.

ויש מי שמשאיר את המשפט לא-לקים, ומתייחס רק ליחס הראוי כלפיהם מבחינה מעשית, מתי לרחקם ומתי לקרבם, ומה הדין של סתם יינם ואבידתם.

מג' גישות אלו נגזרת שיחת חרשים, זה דורשם לשבח ורעהו לגנאי, בעוד שביסודי הדברים אינם נחלקים אלא מה מקום אמיתויות אלו בנפש האדם.



אבל יש שאלות הלכתיות נגזרות לדוגמא אם מישהו החליט שהם רשעים כלומר מזידים בעברות שהם עוברים וכ"ש להכעיס , יהיה להם דין גוי לכל דבריהם שזה כולל איסור הצלה בשבת וכדומה והרי הצרכים האישיים של כל אחד אינם מורים לשנות את הלכה.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 6:06 pm
על ידי אישצפת
כל עוד הנידון הוא על אותם מחטיאי הרבים שעברו מן העולם אזי גם המדברים בגנותם וגם המלמדים עליהם זכות מגיעים לאותה מטרה (אף על פי שאין מחשבתם בכיוון זה) והיא מחילת העוון לאותו מחטיא הרבים והמתקת הדינים מעליו.
כמו שכתב המקובל רבי אליעזר נחמן פואה בספרו מדרש בחידוש על מימרת מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו
כשם שכל מי שנאמרה שמועה מפיו שפתותיו דובבות בקבר כך מי שמספרין בגנותו הוא שומע ומצטער ומתכפרים לו עוונותיו

ועל פי דבריו אלה ביאר מרן החיד"א בספר כסא רחמים (הובא בהערת המו"ל שם) מה שאמרו ושם רשעים ירקב דלא מסקינן בשמייהו דהיינו לא להזכיר שמם ולא גנותם שלא תהא להם כפרה.
ועל כגון דא אמרו בא לקלל ונמצא מברך...

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 6:27 pm
על ידי סגי נהור
אישצפת כתב:כל עוד הנידון הוא על אותם מחטיאי הרבים שעברו מן העולם אזי גם המדברים בגנותם וגם המלמדים עליהם זכות מגיעים לאותה מטרה (אף על פי שאין מחשבתם בכיוון זה) והיא מחילת העוון לאותו מחטיא הרבים והמתקת הדינים מעליו.
כמו שכתב המקובל רבי אליעזר נחמן פואה בספרו מדרש בחידוש על מימרת מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו
כשם שכל מי שנאמרה שמועה מפיו שפתותיו דובבות בקבר כך מי שמספרין בגנותו הוא שומע ומצטער ומתכפרים לו עוונותיו

ועל פי דבריו אלה ביאר מרן החיד"א בספר כסא רחמים (הובא בהערת המו"ל שם) מה שאמרו ושם רשעים ירקב דלא מסקינן בשמייהו דהיינו לא להזכיר שמם ולא גנותם שלא תהא להם כפרה.
ועל כגון דא אמרו בא לקלל ונמצא מברך...

ראה גם רש"י פסחים נו, א ד"ה גירר עצמות אביו: משום כפרה כו'.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 7:43 pm
על ידי איש גבעות
הרואה כתב:יש כמה נקודות מבט:

יש מי שמרגיש במקום כל כך טוב ובטוח בהקשרו לאלוקיו, עד שיכול לחוס ולרחם על הטועים הקטנים והאמללים ולראות בהם רק תינוקות שנשבו שבוודאי היו רוצים לעשות תשובה שלמה אם רק יתגלה להם אור האמת, ואפילו כעת מלאים מצוות כרימון.

ויש כאלו שמרגישים בתוך המלחמה החזקה כנגד מפרי התורה, שלראות איזשהו צד טוב בתועים מחליש מדבקותם בדרך התורה, ועל כן נלחמים ומחזקים עצמם לבלתי להכשל ברחמים על הרשעים כי בעיניהם זה סימן וסיבה להתרופפות כל הבניין.

ויש מי שמשאיר את המשפט לא-לקים, ומתייחס רק ליחס הראוי כלפיהם מבחינה מעשית, מתי לרחקם ומתי לקרבם, ומה הדין של סתם יינם ואבידתם.

מג' גישות אלו נגזרת שיחת חרשים, זה דורשם לשבח ורעהו לגנאי, בעוד שביסודי הדברים אינם נחלקים אלא מה מקום אמיתויות אלו בנפש האדם.

הרב הרואה
שפתיים ישק!
אכן אבחנה חדה ומדויקת.
אפשר בהחלט לשים לב שאלו שגישתם העקרונית כלפי העולם הסובב אותם היא לוחמנית אינם מסוגלים לגלות אמפטיה למצבו העגום של המשכיל הנ"ל.
לעומת זאת אלו שעמדתם הדתית נינוחה יותר והם אינם חשים כל העת שהם נמצאים במלחמה רב חזיתית מסוגלים גם להשתתף בצערה העמוק של הנפש החוטאת.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 10:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
השעיר החיי כתב:אתן מבט אחר:

המעיין בדברי דרוש ואגדה ימצא שכמעט אין התנהגות ודעה שלא תמצא לה במקום במרחבי ים התורה. כולל דבר והיפוכו. לשבח את הדוברים ואת השותקים, את העוונים והעזים, סופה וסער והשקט ובטח. אוהבי שלום ואנשי מלחמה. אפשר לנסות ליישב את הכל למתי ומי ואיך, אבל יש גם חשיבות רבה לכמות ואיכות.
ולעניינינו:
אם נעיין בתורה - ואהבת לרעך כמוך היא מצוות עשה. משנאיך ד' אשנא איננה. אם נעיין בש"ס כמה מאות מאמרים בזכות השלום, האהבה והאחווה ובין אדם לחבירו ולעומת זאת כמה מעטים ודלים המאמרים בזכות מלחמת קודש במשנאיך. זה אמור להשפיע על המקום שניתן לכל אחד המחלקים שהם שניהם תורה.
אם נעיין בתנ"ך ובש"ס כמה אלפי מאמרים בזכות ארץ ישראל וישוב ארץ ישראל לעומת איזה שורה באגדה בדפי הק'ופים בכתובות. כשמחליטים את מה להפוך לעיקרי הדת יש לזה משמעות.
אם נעיין בתנך ובשס ובמדרשים ונראה עשרות אלפי מאמרים בשבח הנהנה מיגיע כפיו לעומת אמירה אחת או שניים מסופקות בשבח מי שהוא בן עזאי ור' ישמעאל. יש לזה משמעות. ולדרוש להיפך הוא היפך התורה.

זו גישה אחת, עצמאית ומסוכנת, נתת תורת כל אחד בידו לבדוק ולהתרשם ממידת אזכורים והתייחסויות.
אך אנו איננו גירי תושב, וגם לא זכינו להיות מה שמכונה כיום 'בעלי תשובה', ויש לנו מסורת,
למדנו והתחנכנו בישיבות הק' ואצל רבותינו זצ"ל, ומהם לנו יתד ופינה המשקל של כל דבר ודבר והשימוש בו.

לצורך משל, וכי הגרי"ז או הסטייפלער לא היו מודעים ל'מבט' שלך?
ומעולם לא שמעתי טענה כזאת.

יש איסורים חמורים כהוז"ל ר"ל שאין להם כמעט אזכור...

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 11:07 pm
על ידי השעיר החיי
בזה סתמת כל דיון. אין לנו יותר להתפלפל לא רק באגדה אלא גם בהלכה. מה לנו להביא ראיות ולסתור ולבנות. מה משנה מה כתוב בגמרא וברשב״א, אצל אנשי ההשקפה הצרופה בכל מקום שנתקלים בקיר נשלוף- מה אתה חושב שהרב שך לא ידע את הרמב״ם הזה? ונסתם כל חזון.
חובת הלומד לבחון כל סברא אם היא טובה וכל ראיה האם חזקה ובמסגרת הזאת טענת המשקל הכמות והאיכות יש לה מקום בבירור השקפת התורה כמו ראיות אחרות מגמרות וראשונים ואולי יותר.
ולמעלה מן הצורך - גם בין אותם מעטים שאתם מינת לבעלי ההשקפה הנכונה ישנם חילוקים מהקצה אל הקצה בין הנרווים של בריסק לבטחון העצמי של החזונישניקים בין בעלי המוסר ובעלי ההלכה, בין רואי השחורות כר׳ אלחנן לשמחים בנתינתה כר איסר זלמן ורשז״א. הבוחר שצריך לבחור צריך לתת על ליבו מה המוטיב העולה מכלל דברי חזל.
ולסיום מטונך - הוצאת שז״ל מחד גיסא אין הדברים לגמרי כדבריך -יש עמוד שלם של מאמרים חריפים בגמרא אבל מאידך חוסר הפורפורציה בדורות האחרונים אכן אומר דרשני, והבוחר יבחר עם כחסידים ומקובלים שהוא העוון החמור ביותר בעולם או כר חיים וולאזינער- שלא לעסוק בזה וללמוד תורה, ובאקראי ביטל לגמרי. אכן גם שם יש למסה בחזל מקום להכרעה.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 11:09 pm
על ידי לעולם יהיה אדם
נוטר הכרמים כתב:זו גישה אחת, עצמאית ומסוכנת, נתת תורת כל אחד בידו לבדוק ולהתרשם ממידת אזכורים והתייחסויות.
אך אנו איננו גירי תושב, וגם לא זכינו להיות מה שמכונה כיום 'בעלי תשובה', ויש לנו מסורת,
למדנו והתחנכנו בישיבות הק' ואצל רבותינו זצ"ל, ומהם לנו יתד ופינה המשקל של כל דבר ודבר והשימוש בו.

גם אני גדלתי בעולם הישיבות הליטאי, לדעתי הדעה שזיהה השעיר החי תואמת למה שמקובל בישיבות.

מה שאמר הרב הרואה נכון מאוד. וגם ביחס לרבותינו צריך להבין את דבריהם לפי ההקשר.
לעתים יש צורך להדגיש את השנאה כי שלא ללמוד ממעשיהם, אבל אין זה סותר שאנו שונאים את החטאים ולא את החוטא.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 4:54 am
על ידי הרואה
רי"ש זילברמן בבחרותו שאל את הגרי"ז איך מדבר סרה על רשעי ישראל והרי משה וישעיהו נענשו על ביטויים בודדים, וענה לו הגרי"ז שהוא מדבר עליהם מתוך כאב כלומר מאהבה, איני זוכר את הלשון המדוייק.
וזה על הגרי"ז, ומן הסתם כ"ש על החזו"א ואיצ"ל על הח"ח.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 9:05 am
על ידי קו ירוק
איש גבעות כתב:
הרואה כתב:יש כמה נקודות מבט:

יש מי שמרגיש במקום כל כך טוב ובטוח בהקשרו לאלוקיו, עד שיכול לחוס ולרחם על הטועים הקטנים והאמללים ולראות בהם רק תינוקות שנשבו שבוודאי היו רוצים לעשות תשובה שלמה אם רק יתגלה להם אור האמת, ואפילו כעת מלאים מצוות כרימון.

ויש כאלו שמרגישים בתוך המלחמה החזקה כנגד מפרי התורה, שלראות איזשהו צד טוב בתועים מחליש מדבקותם בדרך התורה, ועל כן נלחמים ומחזקים עצמם לבלתי להכשל ברחמים על הרשעים כי בעיניהם זה סימן וסיבה להתרופפות כל הבניין.

ויש מי שמשאיר את המשפט לא-לקים, ומתייחס רק ליחס הראוי כלפיהם מבחינה מעשית, מתי לרחקם ומתי לקרבם, ומה הדין של סתם יינם ואבידתם.

מג' גישות אלו נגזרת שיחת חרשים, זה דורשם לשבח ורעהו לגנאי, בעוד שביסודי הדברים אינם נחלקים אלא מה מקום אמיתויות אלו בנפש האדם.

הרב הרואה
שפתיים ישק!
אכן אבחנה חדה ומדויקת.
אפשר בהחלט לשים לב שאלו שגישתם העקרונית כלפי העולם הסובב אותם היא לוחמנית אינם מסוגלים לגלות אמפטיה למצבו העגום של המשכיל הנ"ל.
לעומת זאת אלו שעמדתם הדתית נינוחה יותר והם אינם חשים כל העת שהם נמצאים במלחמה רב חזיתית מסוגלים גם להשתתף בצערה העמוק של הנפש החוטאת.

דברי שניכם נכונים.
והרב נוטר כתב בעדינות ולא הדגיש (ואולי תיתי לו. אלא שבאשכול זה נדרשת ההדגשה, כי רק אודות זה באה הביקורת).

ומש"כ הרואה פה:
רי"ש זילברמן בבחרותו שאל את הגרי"ז איך מדבר סרה על רשעי ישראל והרי משה וישעיהו נענשו על ביטויים בודדים, וענה לו הגרי"ז שהוא מדבר עליהם מתוך כאב כלומר מאהבה, איני זוכר את הלשון המדוייק.
וזה על הגרי"ז, ומן הסתם כ"ש על החזו"א ואיצ"ל על הח"ח.


אני סבור ששם הכוונה לקטורג עליהם בעודם בחייהם, שהקב"ה מצפה שיחזרו בתשובה, וגם א"ז סותר להתנגדות החריפה, משא"כ אחר שמתו.
ועל אודות ההשוואות בין הגרי"ז להחזו"א והח"ח, מיותר לומר שלא קרב בכלל לאמת. ותורה אחת נתנה מסיני.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 1:10 am
על ידי פרנקל תאומים
הרואה כתב:רי"ש זילברמן בבחרותו שאל את הגרי"ז איך מדבר סרה על רשעי ישראל והרי משה וישעיהו נענשו על ביטויים בודדים, וענה לו הגרי"ז שהוא מדבר עליהם מתוך כאב כלומר מאהבה, איני זוכר את הלשון המדוייק.
וזה על הגרי"ז, ומן הסתם כ"ש על החזו"א ואיצ"ל על הח"ח.

מעניין. התוכל לברר את הנוסח המדוייק?
יש לזה מקור כתוב או ששמעת כן מבנו הג''ר אליהו שליט''א?

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 1:18 am
על ידי פרנקל תאומים
קו ירוק כתב:
איש גבעות כתב:
הרואה כתב:יש כמה נקודות מבט:

יש מי שמרגיש במקום כל כך טוב ובטוח בהקשרו לאלוקיו, עד שיכול לחוס ולרחם על הטועים הקטנים והאמללים ולראות בהם רק תינוקות שנשבו שבוודאי היו רוצים לעשות תשובה שלמה אם רק יתגלה להם אור האמת, ואפילו כעת מלאים מצוות כרימון.

ויש כאלו שמרגישים בתוך המלחמה החזקה כנגד מפרי התורה, שלראות איזשהו צד טוב בתועים מחליש מדבקותם בדרך התורה, ועל כן נלחמים ומחזקים עצמם לבלתי להכשל ברחמים על הרשעים כי בעיניהם זה סימן וסיבה להתרופפות כל הבניין.

ויש מי שמשאיר את המשפט לא-לקים, ומתייחס רק ליחס הראוי כלפיהם מבחינה מעשית, מתי לרחקם ומתי לקרבם, ומה הדין של סתם יינם ואבידתם.

מג' גישות אלו נגזרת שיחת חרשים, זה דורשם לשבח ורעהו לגנאי, בעוד שביסודי הדברים אינם נחלקים אלא מה מקום אמיתויות אלו בנפש האדם.

הרב הרואה
שפתיים ישק!
אכן אבחנה חדה ומדויקת.
אפשר בהחלט לשים לב שאלו שגישתם העקרונית כלפי העולם הסובב אותם היא לוחמנית אינם מסוגלים לגלות אמפטיה למצבו העגום של המשכיל הנ"ל.
לעומת זאת אלו שעמדתם הדתית נינוחה יותר והם אינם חשים כל העת שהם נמצאים במלחמה רב חזיתית מסוגלים גם להשתתף בצערה העמוק של הנפש החוטאת.

דברי שניכם נכונים.
והרב נוטר כתב בעדינות ולא הדגיש (ואולי תיתי לו. אלא שבאשכול זה נדרשת ההדגשה, כי רק אודות זה באה הביקורת).



ומש"כ הרואה פה:
רי"ש זילברמן בבחרותו שאל את הגרי"ז איך מדבר סרה על רשעי ישראל והרי משה וישעיהו נענשו על ביטויים בודדים, וענה לו הגרי"ז שהוא מדבר עליהם מתוך כאב כלומר מאהבה, איני זוכר את הלשון המדוייק.
וזה על הגרי"ז, ומן הסתם כ"ש על החזו"א ואיצ"ל על הח"ח.


אני סבור ששם הכוונה לקטורג עליהם בעודם בחייהם, שהקב"ה מצפה שיחזרו בתשובה, וגם א"ז סותר להתנגדות החריפה, משא"כ אחר שמתו.
ועל אודות ההשוואות בין הגרי"ז להחזו"א והח"ח, מיותר לומר שלא קרב בכלל לאמת. ותורה אחת נתנה מסיני.


די ר' ירוק, אל תהיה מצחיק. כל בר דעת שמכיר את העובדות יודע שהיו הבדלי גישה ניכרים בין שלושת האישים הגדולים הללו בעניין זה, כמו בעוד עניינים נוספים. וזה לא סותר שום דבר מהותי בהלכות ''השקפה'' כך שאין שום צורך להתעקם כדי להכחיש זאת. כל ''גדול'' וצורת ההנהגה שלו. לא הרי זה כהרי זה, הצד השווה שביניהם שכוונתם לשמים להגביר חיילים לתורה וליראת שמים כדרכי המסורה.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 9:42 am
על ידי קו ירוק
שאופיים היה שונה לא צריך לומר..
אבל שהלוז, העיקרון היה שווה, מיותר לומר - מה שלא משמע מדבריך. ואופיים השונה הטעך.
אין עיתי לצטט ולערוך מחקר מע"ג האשכול.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 10:15 am
על ידי הוה אמינא
מענין לענין כמעט באותו ענין [ביחס לתועים. ולא ביחס למחטיאים].

עדות מפי בעל המעשה שמעתי שבראשית תשל"ד הגיע מירושלים להפגש אצל מרן הרב שך עם עוד עסקן חשוב בנושא של החינוה"ע. וכששמע על מה הם רוצים לדבר הזדעזע ואמר בכאב גלוי, כשהוא מצביע על "המודיע" שהיה על השולחן:

כך וכך בחורים צעירים נהרגו אתמול [במלחמת יו"כ], יש לכם ראש לדברים אחרים??!
ולא היה שייך לדבר איתו כלום כל אותו היום.

ויחסו למדינה ולצבא ידוע ואי"צ להאריך.
אלא שכנראה יש כמה רובדים של התייחסויות. ולא נגע זה אל זה.
כשנהרגו חיילים צעירים הוא הזדעזע וכאב זאת עד הסוף.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 10:24 am
על ידי קו ירוק
כך פורסם גם על בעל ויואל משה בתקופת מלחמת תשל"ד.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 6:53 pm
על ידי גביר
לכאורה שייכים לכאן גם דברי הרמ"א בהגה"ה חו"מ רכח א דאין מצווין על אונאת דברים אלא ביראי השם, ו והדעות השונות החילוקים שכתבו האחרונים בזה, לקט נרחב ישנו בספר משפטי אונאה - - שם - ישנו באוצר -
https://tablet-otzar-org.ezproxy.bgu.ac ... ook=151215


ושם בשו"ע לא יאמר לו כדרך שאמרו לו חבריו לאיוב וכו'. ושם בסמ"ע שמה שאמרו לו חבריו כן הוא מפני שהטיח דברים כלפי מעלה, משמע לכאורה דאינהו גופייהו נהגו כהוגן בזה, ואה"נ דמטיח דברים כלפי מעלה שרי להונותו הונאת דברים.

Re: היחס לתועים ולמחטיאי הרבים

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:31 pm
על ידי פרנקל תאומים
קו ירוק כתב:שאופיים היה שונה לא צריך לומר..
אבל שהלוז, העיקרון היה שווה, מיותר לומר - מה שלא משמע מדבריך. ואופיים השונה הטעך.
אין עיתי לצטט ולערוך מחקר מע"ג האשכול.

שתהיה בריא, ר' ירוק, אתה חביב עליי עד לאחת.
לא דיברתי על הבדלי האופי כ''א על הבדלי גישה.
וכדלעיל:
"כל בר דעת שמכיר את העובדות יודע שהיו הבדלי גישה ניכרים בין שלושת האישים הגדולים הללו בעניין זה, כמו בעוד עניינים נוספים.... כל ''גדול'' וצורת ההנהגה שלו".

וכמובן, אתה צודק שה''לוז'' היה שווה, וכך ג''א כתבתי:
"הצד השווה שביניהם שכוונתם לשמים להגביר חיילים לתורה וליראת שמים כדרכי המסורה".