מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' מרץ 17, 2017 12:00 pm

עכשיו מצאתי המקור, ובאמת משונה שאומרים כן בשם הח"א בשעה שהוא רק מזכיר מנהג כזה באשכנז (ובח"א אינו דן בזה).

זה בתוך תשובה ארוכה לאסור קמח של "רעצקע"

נשמת אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל קיט

...ועוד דבלתי ספק שאם יראו שמבשלין "גרופין" מן "רעצקע" שיבשלו גם כן גרויפין מן ה' מיני דגן ומעולם לא שמעתי להתיר זה.
ושמעתי שבק"ק פיורדא בשנת תקל"א ל"ב שהיה רעב גדול באשכנז הושיבו ב"ד והתירו בולבעס שקורין עדרעפיל כי באשכנז אין אוכלין ג"כ בולבעס כי שם עושין קמח מהם, וגם התירו קטניות אבל לא מיני גרויפין.


אז נכון שהוא מזכיר צד כזה, אבל הוא לא כותב לאסור רק מספר מה היה בפיורדא, ואדרבא מודגש בדבריו שזה יותר קל מ"גרויפין".

הקיצור לא ברור מה נתלו בדבריו.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מרץ 17, 2017 12:11 pm

משמע מדברי החיי אדם, שבמקום שעושין קמח מזה, אסור מצד גזירת קטניות.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי עמקן » ו' מרץ 17, 2017 2:57 pm

לעומקו של דבר כתב:
ההוא גברא כתב:אבל למה מוצדקת בעיני אחד הכותבים כאן אפילו משהו שבמשהו התנגדות מצד החסידים נגד החיי אדם?
לא שמעתי ולא ראיתי מעולם שהתנגד לחסידים. ולמען האמת הוא התנגד לכמה דברים בדרך הלימוד הליטאית בזמנו שנראה שהחסידים היו מסכימים לו. (עיין הקדמת חיי אדם). לא ידוע לי הבדל בינו לבין יסוד ושורש העבודה חוץ מזה שהיה מחותנו של הגר"א ודן בדבריו.
אם באמת מישהו קרא לו בזלזול זו סתם שנאת עם הארץ לת"ח.

אכן פלא פלאים. לכאורה אין שום אזכור שלו ביחס למחלוקת וההתנגדות.
מצד שני החסידים כן זוכרים אותו לגנאי.
ולומר שבסה"כ חיפשו מתלה לתלות בו את ההתנגדות של הגאון... אולי.


יש בדיחה עממית שהחסידים אוייבים לו כי הוא אוסר קמח תפו"א בפסח ובלי געברוקטס לא נשאר מה לאכול "ואין חיי אדם". אלא שכפי הזכור לי כעת הוא לא אוסר אלא רק מפקפק. כעת אני לא מוצא בספר.

זה היה מטענות הראשונות של המתנגדים, שהחסידים מזלזלים בת"ח שאינם מהכת שלהם. החסידים טענו שזה סתם עלילה, וא"כ אולי גם זה מהעלילות שחסידים מזלזלים בהחיי אדם.

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי בתבונה » ו' מרץ 17, 2017 5:41 pm

עמקן כתב:זה היה מטענות הראשונות של המתנגדים, שהחסידים מזלזלים בת"ח שאינם מהכת שלהם. החסידים טענו שזה סתם עלילה, וא"כ אולי גם זה מהעלילות שחסידים מזלזלים בהחיי אדם.

הבאבע מעיישעה הזו זה מהגניזה החרסונית או מהדמיון הפורה

נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ו' מרץ 17, 2017 7:36 pm

יש אגדה שהוא זה שמנע מהגר"א מלנסוע להמגיד ממעזריטש ע"י ששכנע אמו שתאסור בנה בגזירת כיבוד אם

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי הגיונות » ש' מרץ 18, 2017 7:26 pm

נחום וואהלינער כתב:יש אגדה שהוא זה שמנע מהגר"א מלנסוע להמגיד ממעזריטש ע"י ששכנע אמו שתאסור בנה בגזירת כיבוד אם

אגדה נוספת מספרת שהיה זה עם הרמ"מ מויטבסק (ללא קשר למעורבותו של החיי אדם).

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי עמקן » ש' מרץ 18, 2017 7:33 pm

נחום וואהלינער כתב:יש אגדה שהוא זה שמנע מהגר"א מלנסוע להמגיד ממעזריטש ע"י ששכנע אמו שתאסור בנה בגזירת כיבוד אם

ממ"נ, אם דעת הגר"א היה שיש בזה מצוה לא היה שייך לאמו לאסור זה עליו. ואם דעתו שאין בזה מצוה, הוא לא היה מבטל מלימוד תורה עבור זה גם בלי ציווי אמו.
בלא"ה החיי אדם היה דור אחר הגר"א, ולא מסתבר שכאברך צעיר היה בכחו להשפיע על אמו של הגר"א לצוות דבר כזה לבנה שהוכר כבר כגדול הדור.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' מרץ 18, 2017 7:52 pm

נחום וואהלינער כתב:יש אגדה שהוא זה שמנע מהגר"א מלנסוע להמגיד ממעזריטש ע"י ששכנע אמו שתאסור בנה בגזירת כיבוד אם

סיפורי בדים מסוג זה ואחרים - רווחו בדורות קודמים למכביר, ולא משנה הסיבות לכך.
בדורות האחרונים זה פסק.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' מרץ 18, 2017 9:31 pm

עמקן כתב:
נחום וואהלינער כתב:יש אגדה שהוא זה שמנע מהגר"א מלנסוע להמגיד ממעזריטש ע"י ששכנע אמו שתאסור בנה בגזירת כיבוד אם

ממ"נ, אם דעת הגר"א היה שיש בזה מצוה לא היה שייך לאמו לאסור זה עליו. ואם דעתו שאין בזה מצוה, הוא לא היה מבטל מלימוד תורה עבור זה גם בלי ציווי אמו.
בלא"ה החיי אדם היה דור אחר הגר"א, ולא מסתבר שכאברך צעיר היה בכחו להשפיע על אמו של הגר"א לצוות דבר כזה לבנה שהוכר כבר כגדול הדור.

לכן מקדימים ואומרים שזו אגדה, ואין משיבין על הדרוש...

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 19, 2017 11:58 am

מעט דבש כתב:משמע מדברי החיי אדם, שבמקום שעושין קמח מזה, אסור מצד גזירת קטניות.

החיי אדם מספר אגב הדברים שכך סברו בפיורדא.
הח"א עצמו שם מונה ג' טעמים לגזירת קטניות, שרק א' מהם שייך בתפו"א, והוא לא כותב שלדעתו די גם באחד מהטעמים כדי לאסור:
אבל רעצקע שקורין טאטארקע דדרך לעשות ממנו קמח ויש בו כל ג' טעמים שכתבו הפוסקים, אחד, דהוי מידי דמדגן. ב', דיש בו גרעיני דגן. ג', דמתחלף בקמח מה שאין כן בקטניות דלא מחלף,


ותמיד נפלאתי שבמקום לצטט כאילו הח"א אסר תפו"א, לא חקרו מה היה בפיורדא, מה היה המנהג הזה לאסור, מי הנהיג אותו, וכו'.

ועכ"פ זה וודאי שלמרות שבארצות אחרות כבר נהגו לעשות מהתפו"א קמח, עכ"ז לא עלה על דעת הח"א לאסור בארצו.
===

יש להבדיל בין זה לבין קמח תפו"א בעצמו, שהוא באמת הרי לכאורה קרוב לאיסור הרבה יותר מקטניות, ואעפ"כ נהגו היתר, אף שלמעשה הח"א לא דן גם בזה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 19, 2017 12:57 pm

נחום וואהלינער כתב:יש אגדה שהוא זה שמנע מהגר"א מלנסוע להמגיד ממעזריטש ע"י ששכנע אמו שתאסור בנה בגזירת כיבוד אם

אגדה זו (בנוסח זה או אחר) היא ההסבר למה הצמח אמר שיש בליבו עליו כפי שסיפרו לעיל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מרץ 19, 2017 7:33 pm

לעומקו של דבר כתב:
מעט דבש כתב:משמע מדברי החיי אדם, שבמקום שעושין קמח מזה, אסור מצד גזירת קטניות.

החיי אדם מספר אגב הדברים שכך סברו בפיורדא.
הח"א עצמו שם מונה ג' טעמים לגזירת קטניות, שרק א' מהם שייך בתפו"א, והוא לא כותב שלדעתו די גם באחד מהטעמים כדי לאסור:
אבל רעצקע שקורין טאטארקע דדרך לעשות ממנו קמח ויש בו כל ג' טעמים שכתבו הפוסקים, אחד, דהוי מידי דמדגן. ב', דיש בו גרעיני דגן. ג', דמתחלף בקמח מה שאין כן בקטניות דלא מחלף,


ותמיד נפלאתי שבמקום לצטט כאילו הח"א אסר תפו"א, לא חקרו מה היה בפיורדא, מה היה המנהג הזה לאסור, מי הנהיג אותו, וכו'.

ועכ"פ זה וודאי שלמרות שבארצות אחרות כבר נהגו לעשות מהתפו"א קמח, עכ"ז לא עלה על דעת הח"א לאסור בארצו.
===

יש להבדיל בין זה לבין קמח תפו"א בעצמו, שהוא באמת הרי לכאורה קרוב לאיסור הרבה יותר מקטניות, ואעפ"כ נהגו היתר, אף שלמעשה הח"א לא דן גם בזה.


אין לי מושג מה היה בפיורדא, אבל עצם הדבר שרבני אשכנז בקשו לאסור את תפו"א [ולא רק קמח תפו"א, כפי שרצו לטעון], מובא כבר בשאילת יעב"ץ, אלא שהוא מספר שהוא שכנע אותם שלא לאסרו.
היעב"ץ (שאילת יעב"ץ ח"ב קמז, אות ד)
ובהיותי במנהיים רצו לאסור הפרי הארץ שקורין ערד עפפל או קארטופלין, מפני שעושין מהם קמח. ואני עמדתי כנגדם. ביודעי שאין הצבור יכולין לעמוד בזולתם. והוא מאכל עניים וראיתי המעשה כמה פעמים שבני הכפרים האכילו אותם לבני ביתם מאין להם לחם ומזון די. ונצחתי אותם ע"י אנשי הקהל שם, שצוו על המורה שלא יאסור דבר חדש מה שלא אסרו הרבנים שישבו שם על כסא הוראה .

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי שמשון » ב' מרץ 20, 2017 4:26 pm

השקדן כתב:אשמח אם חברי הפורום יעשירו אותנו בידיעותיהם בנושא זה.

-----
שמעתי שההגהה המפורסמת שלו - "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - אינה יצאה תחת ידו אלא מבנו ר' מתתיהו שהיה נגוע בהשכלה.
לפיכך ישנם הנוהגים שלא ללמוד מביאוריו אלא במסכתות ששם מודפסים חידושי בנו בנפרד לחידושי אביו.


בדחן חסידי מפורסם טען, כי נפלה טעות בכל הענין. דברי הרש"ש אינם מוסבים על ברוך אתה בבואך, אלא על דברי הגמרא מכאן שמסדרין לבעל חוב. ועל זה כתב שהוא סתירה לבעלי דעת הגלגול, כי אם מגלגלים בגמחי"ם א"צ לסדר לבעל חוב

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 20, 2017 4:32 pm

שמשון כתב:
השקדן כתב:אשמח אם חברי הפורום יעשירו אותנו בידיעותיהם בנושא זה.

-----
שמעתי שההגהה המפורסמת שלו - "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - אינה יצאה תחת ידו אלא מבנו ר' מתתיהו שהיה נגוע בהשכלה.
לפיכך ישנם הנוהגים שלא ללמוד מביאוריו אלא במסכתות ששם מודפסים חידושי בנו בנפרד לחידושי אביו.


בדחן חסידי מפורסם טען, כי נפלה טעות בכל הענין. דברי הרש"ש אינם מוסבים על ברוך אתה בבואך, אלא על דברי הגמרא מכאן שמסדרין לבעל חוב. ועל זה כתב שהוא סתירה לבעלי דעת הגלגול, כי אם מגלגלים בגמחי"ם א"צ לסדר לבעל חוב

(שם קי"ג:)
ר' שמשון אתה טוב!!!

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

האם יתכן שתלמיד טועה ממציא דברים בעלון דברי שי"ח?

הודעהעל ידי קראקובער » ג' אפריל 11, 2017 9:54 pm

כל הקטע תמוה מתחילתו ועד סופו, יתכן שנכדו המציא דברים בשם סבו?!

כנראה שהקדים את נתן ברנבוים בתור בעל תשובה הראשון בעידן המודרני....
קבצים מצורפים
IMG_20170411_214814557-2.jpg
IMG_20170411_214814557-2.jpg (106.6 KiB) נצפה 9081 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם יתכן שתלמיד טועה ממציא דברים בעלון דברי שי"ח?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 11, 2017 11:40 pm

בדרך שיחה עמ' תר"ו: "מסתברא שלא הרש"ש כתב זאת".

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם יתכן שתלמיד טועה ממציא דברים בעלון דברי שי"ח?

הודעהעל ידי הרואה » ד' אפריל 12, 2017 8:54 am

מן הסתם ר' חיים קיצר כדרכו, והסיפורים התרחבו מהבנת השומעים.

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: רבי שמואל שטראשון

הודעהעל ידי דעת_האברך » ה' מאי 18, 2017 1:29 am

איש_ספר כתב:
בור הגולה כתב:כידוע יש חסידים שלא מעיינים ברש"ש, בגלל שכותב באיזה מקום פקפוק בענין הגלגולים.

ב"מ ק"ז ע"א.
ר' יודל רבינוביץ זצ"ל מספר בבצילו חמדתי על תלמיד אחד שהשמיע נימה של זלזול ברש"ש לפני הגאון מטשעבין, הטשבינער חוורו פניו והוכיחו בתקיפות באמרו שיש לדבר בדר"א על מי שעבר על כל הש"ס בעיון!

[היה בנו"ט להביא כאן ההלצה שמוסרים בשם ר' יוליש מסאטמער שענה למי ששאלה הכיצד נראה מעיין בהגהות רש"ש (וי"ג שהיה זה עם מרכה"מ) וד"ל]


אם כבר עסקינן בהלצות שכאלה מכ"ק האדמו"ר מסאטמר זצ"ל יש גם בנותן טעם להביא את דברי חריפותו כאשר החליט למנות את המנחת יצחק לראב"ד העדה החרדית, והיו מחסידיו שערערו על המינוי מאחר והמנחת יצחק לא היה ידוע כקנאי, ולהיפך, ואמר להם האדמו"ר מסאטמר [אולי אינני מדייק בלשון]: 'אדרבה, תמצאו לי מישהו אחר. יותר קל ליהפך להיות קנאי בלילה אחד מאשר ללמוד את כל התורה בלילה אחד...!' ודפח"ח.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: רבי שמואל שטראשון

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 22, 2017 10:34 am

איש_ספר כתב:
[בעבר היה הדבר מקובל בעיקר אצל אדמור"י רוסיה לכנותם בשמות חיבה, ר' דודיל ר' איצקיל וכו' וכבר כתבו לברר מהיכן הגיעה תופעה זו]

לאו דווקא רוסיא, עיין ערך ר' פיניעלע אוסטילער [שהיה חתן בבעלזא בגאליציה], וכבר שמעתי אומרים ר' יהושעל'י על הרה"ק מבעלזא, ובדור האחרון ר' חיים מאירל על האמר"ח ור' ברוכ'ל סערעדער על הרה"ק המקור ברוך, מויז'ניץ, ור' שלמהל'ה על הבאבובער רב, האדמורי"ם לבית ווארקא נקראו גם לדורות ר' מנדל'ה ור' איציקל, וכן האדמורי"ם לבית פשעווארסק, ר' איציקל ר' יענקל'ה ור' לייביש, כמו כן אדמור"י לעלוב, - חלקם בכל אופן, [ר' משה ור' אלעזר מנד'ל ובוודאי שר' דוד'ל לעלובער] בית קומארנא וזידיטשויב [ר' אייזיקל ור' הערשעלע] ובודאי כולם שמעו על ר' שלומק'ה זוויהלער שעכשיו היה יו"ד דיליה זיעוכי"א, והרשימה ארוכה... וכבר נתקשיתי בזה טובא, שיש המתרצים עצמם לומר שהוא לרוב חביבות, אמנם שיקראו לרבותיהם בשם זה, יתרעמו על העושים כן...] לאחרונה שמעתי משפיע מסוים שכועס למה העולם קוראים למוהר"ן מברלסב ר' נחמן ברעסלבער...
וכל זאת ואף אחד לא יקרא לנודע ביהודא בשמו ולעומת זאת ר' איציקל המבורגר בן דורו וגדול כמוהו, נקרא כן, ה'ראפשיצער רב' ידוע כך לדורות בין חסידים, אולם אביו הגדול נותר ר' מנדעלע לינסקער ורבותיו מרימנוב גם כך [ר' הערשעלע ור' מנדעלע], ור' ישעיעלע קריסטירער ורבו ר' הערשלע ליסקער גם זכו לאותו גורל, - וכאן זה כבר בהונגריה - וכן הרבי מלובלין\החוזה מלובלין לא יקרא בשמו, אך רבי רבי מיילך דווקא כן, צדיקי בית פרמישלאן ונדבורנא גם כן נקראו בכינויי חיבה, [ר' ר' מאירל ור' מרדכי'לע ור' איציק'ל וכו' זכרם הקדוש לברכה] רבי שלמה לוצקער ותלמידו השר שלום מבעלזא, [ששוב, לא נקרא בשמו]
חשבתי שבפולין - בגור למשל הדבר שונה, אולם שם יש את ה'יהודי הקדוש', ואז יש את ר' ר' בונם, יש את ר' אהרל'ה קאזניצער ויש את ה'אמרי אמת' [והחידושי הרי"ם, והשפת אמת והלב שמחה והבית ישראל שלהם אף אחד לא קרא בשמם].
סוף דבר ישנן עוד דוגמאות רבות וכפי הנראה שבחצרות חסידים נקראו כל אלה בשמות חיבה קודם שנתעטרו באדרת ההנהגה, ושם נשאר כך לעולם בפי שאר היהודים אשר לא השתייכו לקהלם, [או שלא] ועדייין צריך הדבר תלמוד רב.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנע

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: רבי שמואל שטראשון

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 22, 2017 10:38 am

בור הגולה כתב:כידוע יש חסידים שלא מעיינים ברש"ש, בגלל שכותב באיזה מקום פקפוק בענין הגלגולים.

ידוע לי שכך המנהג בבעלזא, בין שאר הספרים שלא מעיינים בהם [-על הש"ס -כמהר"ץ חיות ושמעתי שגם רבי שמעון שקאפ נמצא ברשימה] הוא הרש"ש, אולם שמעתי מאחד מצדיקי דורנו ואיני זוכר כעת מי היה זה, שבודאי לאחר שנים כה רבות שהמוני בית ישראל הוגים בתורתו - בעלי בתים תלמידי חכמים וגאונים, ואף קנה שביתה בין דפי הגמרות, בודאי נתעלה חיבורו ועלה למדרגות רמות ביותר ככל מפרשי הש"ס האחרונים [ואולי לפי רמת הפופולאריות שלו עוד יותר...]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי א' זעירא » ב' מאי 22, 2017 1:30 pm

א גאליציאנער כתב:שבודאי לאחר שנים כה רבות שהמוני בית ישראל הוגים בתורתו - בעלי בתים תלמידי חכמים וגאונים, ואף קנה שביתה בין דפי הגמרות, בודאי נתעלה חיבורו ועלה למדרגות רמות ביותר ככל מפרשי הש"ס האחרונים [ואולי לפי רמת הפופולאריות שלו עוד יותר...]

האם חידושי הרש"ש נדפסו אי פעם בנפרד, שלא בין דפי הגמרא??

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 22, 2017 2:06 pm

כוונתי לא היתה לכך, אלא שכיוון שנדפס בין דפי הגמרא, [ומאז הו' ווילנא נדפס עוד ועוד בהוצאות השונות פעמים רבות במשך שנים רבות].
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי משה1 » ב' מאי 22, 2017 3:13 pm

[quote="א גאליציאנער"][quote="בור הגולה"]
כידוע יש חסידים שלא מעיינים ברש"ש, ידוע לי שכך המנהג בבעלזא, בין שאר הספרים שלא מעיינים בהם

ואני זוכר כי בקובץ אור הצפון דחסידי בעלזא מפורש שאדמו"ר מהרי"ד מבעלזא זיע"א היה לומד בהגהות הגאון רש"ש ז"ל, מי שיכול להעלות זאת ישא ברכה.


א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 22, 2017 10:58 pm

לא הבנתי כוונת קדשו... הגיליון של אור הצפון בוקש גם שם ואיננו כפי הנראה... הסתובבתי מספיק בבעלזא בכדי לדעת מה לומדים ומה לא...[אולם אדרבה, מעניין אותי לראות אם יש דבר כזה]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 22, 2017 11:39 pm

ברור שלהד"ם.
לא היה דבר כזה באור הצפון, וכמובן שהדברים אינם נכונים.

אכן ראה כאן - בעיקר בסוף התגובה. הבהרת קצת הדברים.
viewtopic.php?f=17&t=7567&p=345616&hilit=%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA#p345616

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ג' מאי 23, 2017 5:05 pm

יפה אמרת שם, ומי כמוך ידע להעיד האם נכתב בגיליון הנ"ל מזה או לא, ולכן נרגעתי מאותו חשש שמא שמא יש משהו בדברי הרב משה האחד.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי קראקובער » ג' מאי 23, 2017 6:48 pm

מי שלא לומד רש"ש ההפסד כולו שלו.

אגב, תיזהר טוב טוב כשאתה מעיין בשוטנשטיין או במתיבתא אתה עלול להיכשל הם מביאים אותו כל הזמן.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' מאי 23, 2017 7:31 pm

קראקובער כתב:מי שלא לומד רש"ש ההפסד כולו שלו.

אגב, תיזהר טוב טוב כשאתה מעיין בשוטנשטיין או במתיבתא אתה עלול להיכשל הם מביאים אותו כל הזמן.


שמעתי פעם מרבי העניך פאדווא מלונדון זצ"ל - אודות ענין דומה,
שהיו מושלים בגאלציה על כך משל. שפעם היה יהודי שהיה לו פרה, והיה מתפרנס ממכירת החלב. שאלו אותו: מה אתה מאכיל את פרתך? ענה: 10 ליטר חלב. וכמה חלב היא נותנת? עשר ליטר. א"כ היכן אתה מרויח? ענה: 'אני משקה אותה חלב עכו"ם, והיא נותנת לי חלב ישראל...'.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' מאי 24, 2017 6:40 am

משה1 כתב:ואני זוכר כי בקובץ אור הצפון דחסידי בעלזא מפורש שאדמו"ר מהרי"ד מבעלזא זיע"א היה לומד בהגהות הגאון רש"ש ז"ל, מי שיכול להעלות זאת ישא ברכה.

הואיל וחפץ אני בברכה, אנסה את מזלי בניחוש.
אולי כוונתך לסיפור שסיפר רבי מרדכי מבילגוריי, שהוא ציטט פעם בפני אביו מדברי המאירי, ואביו הרגיש שראה זאת במקור ביניים ("חיבור שאכן נתקבל בתפוצות ישראל, אך בבעלזא היתה איזו תרעומת כלפי המחבר"), לא במאירי עצמו...
בקדושתו של אהרן.JPG
בקדושתו של אהרן.JPG (49.33 KiB) נצפה 8975 פעמים

לפני שנים כשהדברים פורסמו ב'עלים לתרופה' גליון תקצב, שמעתי שהכוונה לרש"ש. אבל אני מצאתי את דברי המאירי הנ"ל בחידושי מהר"ץ חיות לשבת ל ע"א.
אולי התכוונת למובאה זו? לפי זה, לכאורה לא מדובר ברש"ש. גם לא מסופר כן על מהרי"ד רק על בנו רבי מרדכי.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 24, 2017 9:06 am

כמובן שסיפור כזה מעורר גיחוך אצל נתח נכבד מחברי הפורום, אך לא בכך עסקי', כי ניתן להכיל דעות שונות, וגם להתווכח, הענין הוא שלא מתאים לכתוב הגיגים אלו באשכול על הרש"ש. ואוי לנו מ'קדושות' שכאלו.
אשכול זה נפתח להעלאת שמו הגאון המבהיל ר' שמואל שטראשון זצ"ל.
את אף אחד מקוראי אשכול זה לא מעניין מה דעת עדת חסידים פלונית עליו, אדרבא, מי שמעורר עליו טעון בדיקה. רק שיעשה את זה באשכול המתאים, שם יקבל מנה אחת אפים על דבריו, וחוזר חלילה...

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' מאי 24, 2017 7:22 pm

הסיפור האמור כמובן היה עם המהר"ץ חיות, ומעולם לא סופר על הרש"ש...

לקו ירוק: צודק בהחלט בטענתך על העלאת הנושא באשכול זה!
אולם אילו היית מתבטא בפחות זלזול כלפי ה'דעות השונות' שאפשר להכיל אותם, דבריך היו נשמעים יותר...

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי רבותיי » ד' מאי 24, 2017 7:46 pm

דרכו של הרב קו ירוק מאז זכינו להופעתו בפורום הוא - לקבוע עבור ציבור הגולשים במה הוא כן מעוניין ובמה לא. כמו כן, מרגיש הוא צורך להכריז מדי שני וחמישי שאנחנו - כלל הציבור הקוראים והכותבים - מחזיקים בהשקפה מסויימת, ואם השתרבב כאן מי עם השקפה שונה, מדובר בטעות בלבד.
כמובן, כל זאת, תוך הכלה מרבית של הדעות השונות.
הרב קו ירוק, דעתך מאוד חשובה לנו באם תואיל תמיד להדגיש כי מדובר בדעתך האישית בלבד, ולא תקבע עבור כולנו מה ראוי לחשוב וממה ראוי להזדעזע, ומי ומה צריך בדיקה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

כיצד היחס של החסידים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 24, 2017 8:48 pm

קו ירוק כתב:כמובן שסיפור כזה מעורר גיחוך אצל נתח נכבד מחברי הפורום, אך לא בכך עסקי', כי ניתן להכיל דעות שונות, וגם להתווכח, הענין הוא שלא מתאים לכתוב הגיגים אלו באשכול על הרש"ש. ואוי לנו מ'קדושות' שכאלו.
אשכול זה נפתח להעלאת שמו הגאון המבהיל ר' שמואל שטראשון זצ"ל.
את אף אחד מקוראי אשכול זה לא מעניין מה דעת עדת חסידים פלונית עליו, אדרבא, מי שמעורר עליו טעון בדיקה. רק שיעשה את זה באשכול המתאים, שם יקבל מנה אחת אפים על דבריו, וחוזר חלילה...


אם זה היה טיעונים ברמה עוד מילא, הדיון פה מה כתוב באיזה עלון בלזאי ואם זה סותר הסיפור של הבולגרייא, ממש מעניין....
נערך לאחרונה על ידי קראקובער ב ד' מאי 24, 2017 9:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי רבותיי » ד' מאי 24, 2017 9:14 pm

אז זהו, אני מבין מדבריך שכאן זה פורום 'מתנגדי'.
לפי מיטב ידיעתי מדובר בפורום המיועד לכל שומר תורה ומצוות על כל מגזריו. כאשר ניתן לברר כאן בירורים הסטוריים והלכתיים הנוגעים לכל מגזר בנפרד. אפשר למצוא כאן דיונים במכתבים של ראשי ישיבת מרכז הרב לצד עיון מעמיק במשנתם של החזו''א. בירור הסטורי בתולדותיו של השרף מבריסק לצד חידוש הלכתי מאת הרב חיים ברלין.
אם חברים, ואכן חברים, בפורום אוצר החכמה גם אנשים שעיסוק בנישה זו מעניינת אותם, מי ימנע בעדם?
כמובן, שכתיבה הנוגדת את י''ג העיקרים המקובלים על כל חברי הפורום - אין מקומה כאן, כפי שכתיבה מה המתנגדים חושבים על אדמו''ר מפורסם אין מקומה בפורום חסידי ודיון מה החסידים חושבים על גדול ליטאי אין מקומה בפורום ליטאי.
והנלפע''ד כתבתי.

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי רבותיי » ד' מאי 24, 2017 9:22 pm

קו ירוק כתב:כמובן שסיפור כזה מעורר גיחוך אצל נתח נכבד מחברי הפורום, אך לא בכך עסקי', כי ניתן להכיל דעות שונות, וגם להתווכח, הענין הוא שלא מתאים לכתוב הגיגים אלו באשכול על הרש"ש. ואוי לנו מ'קדושות' שכאלו.
אשכול זה נפתח להעלאת שמו הגאון המבהיל ר' שמואל שטראשון זצ"ל.
את אף אחד מקוראי אשכול זה לא מעניין מה דעת עדת חסידים פלונית עליו, אדרבא, מי שמעורר עליו טעון בדיקה. רק שיעשה את זה באשכול המתאים, שם יקבל מנה אחת אפים על דבריו, וחוזר חלילה...

יאמר לי הרב קו ירוק ויסביר ויבהיר ויסבר את אוזנינו, למען נדע את השקפתו הבהירה וברורה. האם אחר הגאון המופלא ר' אברהם יצחק הכהן קוק מותר להרהר ולערער, ולהימנע מלימוד ספריו בכמה ממקצועות התורה, ומציטוט דבריו בספרי מפתחות למיניהם?!?!?!
האם אלו העושים כאן אין צריכים בדיקה אחריהם?!
או שרק למנהיגי מגזר מסויים מאוד שמורה הפריויליגיה להתעלם מגדולי ישראל אשר השקפתם לא עלתה בקנה אחד עם מה שהם רצו להנחיל לתלמידיהם, כאשר כל האחרים - שעצם קיומם סותר את ההנחה כי גדולי ישראל מזן מסויים אמורים להנהיג את כל הכלל - אסור להם לקבוע על פי השקפותיהם הם את אלו מספרי גאונים וגדולים אסור ללמוד?
לפי היכרותי הקצרה עם מעלת כבודו, התשובה פשוטה עד למאוד:
גדולי ישראל הסתייגו ממשנתו הרעיונית וההלכתית של הרב קוק, בעוד מדבריו הנפלאים והנחמדים של הרש"ש לא הסתייגו!

אז, תשובה זו לא ראויה כלל לדעתי (ואיני מביע אלא את הרגשתי האישית, אם כי אני סמוך ובטוח שקיימים עוד מבאי אתר זה אשר מזדהים עמי, כפי שאני משער שקיימים אחרים המזדהים דווקא עם גישתך.)
ניסוח אחר שאסכים עמה ועם תוכנה, יהיה - לדוגמה - כך:
לפי הבנתי את דעת מוריי ורבותיי הקדושים מצוקי ארץ ומנחילי המסורה בטהרתה, דברי הרב קוק פסולים בתכלית בעוד דברי הרש"ש לעומתם בתומם יזהירו. לא זו, אלא אף זו! לדעת רבותיי, החולק על דבריהם - בין הרישא, ובין הסיפא - טעון בדיקה אחריו, ויתכן שלא זכה ר''ל לדעת תורה האמיתית שנמסרה לשיטתם אך ורק להם מסיני דור אחר דור בלא פזילה לעדות ומגזרים אחרים בכלל ישראל!

מילים אלו, על אף חריפותם, נוחים לשמוע. ואני אף לא חולק על העובדות המוצגות בהם. אני מסכים שדעתך היא שדעת מוריך ורבותיך היא כפי שהצגת. וכולנו בעלי דעות כאלו ואחרות הפוסלות בעלי דעות שונות וחולקות.
אך צורת הביטוי הנהוגה על ידיך, כאשר אתה מציג עובדות השנויות במחלוקת (וכגון, שזה לא מעניין את אף אחד, ש''גדולי ישראל'' סבורים כך וכך, שאלו הסבורים כך וכך צריכים בדיקה אחריהם) איננה ראויה במקום ציבורי המיועד לאנשים בעלי דעות שונות.
כמובן, שאמונה פסולה הנשללת על ידי כל חברי הפורום, (כגון: נצרות, כפירה באחד מי"ג עיקרים) אפשר לשלול במקום זה (המיועד לשומרי תורה ומצוות) לגמרי. בעוד לעשות זאת להשקפה החסידית (או הספרדית) - ממש לא ראוי, מאחר ופורום זה מיועד לעת עתה גם לאנשי מגזר זה. ואפילו להשקפה הנדלית (התומכת לכמה מ''ד באבולוציה וכדו') או הלאומית - גם כן לא ראוי. מאחר ופורום זה מיועד גם לאנשים שומרי תורה ומצוות המזדהים עם השקפות אלו. אף אם כמובן, מותר לכתוב את דעתך האישית המתנגדת לכל מה שלא חונכת אליו, כאשר אף אחד לא יהין לחלוק על העובדה המוצגת על ידך שאתה סבור.....
במקרה שלנו, יתכן כי הרעיון החולק על דעתך במקרה שלנו הוא:
השקפות הרש"ש כמו הרב קוק - על אף גדלותו בתורה וביראת שמים ובבקשת האמת - יכולות להזיק לאלו הרוצים לבסס את חייהם על פי משנת החסידות, ועל כן יש להימנע מלעיין בספרו על אף התועלת התורנית הגלומה בהם. (מדובר בהשערה בעלמא, מאחר ואיני בקי בהשקפת החסידות לגווניה).
וכל הרוצה לחלוק יבוא ויחלוק, אך אל נא ישלול את עצם הרישיון להביא את הרעיון במסגרת ההיגיון.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: רבי שמואל שטראשון - הרש"ש

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' מאי 24, 2017 11:17 pm

תודה להנהלה שהעבירה את הנושא ואת הויכוחים לאשכול המתאים.
על הרש"ש בעצמו יש אשכול מיוחד:
האשל הגדול ר' שמואל שטארשון מווילנא ותורתו
viewtopic.php?f=19&t=8438&hilit

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 25, 2017 12:50 pm

יישר כח לההנהלה
ולהרב וונדרבר שנתן את הקישור

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי פרנצויז » א' יוני 04, 2017 3:33 pm

אבא יודן כתב:בקשר לגלגול ראה דברי יואל פרשת פקודי מה שכתב ליישב דבריו.

ראה:
viewtopic.php?f=29&t=31195&p=329566&hilit=#p330631

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: כיצד היחס של החסידים (ובכלל) לרש"ש ולביאוריו?

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' יוני 06, 2017 1:51 am

הרש"ש הביא בחידושיו גם מדברי המקובלים.
viewtopic.php?f=19&t=8438&p=368585#p368585


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים