מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

תשובות לאנוסים בימינו?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ג' פברואר 03, 2015 5:26 pm

רחמים כתב:הר' זמיר כהן והר' דניאל בלס ואחרים מטפלים מצויין במדע
ומראים איך שלא רק שהמדע לא סותר את התורה אלא מחזק את התורה
ולא עוד אלא שהמון דברים כבר היו ידועים לעם ישראל מתוך התורה שבעל פה מאז נתינתה עוד לפני שהמדע גילה אותם

אמת!!!

כולל יונגערמאן
הודעות: 242
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' פברואר 03, 2015 5:30 pm

נוה הלבנון כתב:
כולל יונגערמאן כתב:
אין ספק שהדרך הכי טוב להתמודד עם עולם המדע היה ע"י שיעמד לנו רמב"ם אחד בדורנו, אבל היות והחרדים מסתגרים לתוך ד' אמותם (והשאינם חרדים מנסים לחיות "עם" המדע, אבל לא מרהיבים לחלוק עליו ואדרבה שיחה בטלה שלהם טובה להם יותר מתורה שלימה שלנו) ולא מסתכלים החוצה, לא נראה שזה יקרה בקרוב. שכן כאמור א"א לצפות שמהדתיים תבוא ישועה בכיוון זה.

נראה שבעיניך, הרמב"ם היה בעל משקפיים מוזהבות עגולות, המהלך לאיטו כשידיו שלובות לו לאחוריו, בגן האוניברסיטה, מתנצח עם מלומדים על חדשות המדע האחרונות. (חלילה וחס)
ומשכך ודאי -כיון שאין לנו חרדי מזן זה, ווי לן שאין מי שיתמודד עם המדע...


הרמב"ם היה מדען בעל שם עולמי, לא משנה באיזה צבע המשקפיים ואם ידיו שלובות או פתוחות, (זה כן ברור שהיה מתנצח עם מלומדים אחרים בחדשות וישנות המדע), ודבריו נתקבלו. אם אתה או אחרים משווים את זמיר כהן או אחרים והתפתליות שלהם למידת המדע של הרמב"ם, אינך יודע מה אתה סח.

אילמלי טובי הלמדנים והמוחות שבציבור החרדי היו מתייגעים על המדע ומייחסים לו חשיבות כמו שהרמב"ם עשה, בטח כבר היו מגיעים למשהו.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי חיים » ג' פברואר 03, 2015 7:38 pm

אברהם ישראל כתב:הוא מאמין שיש בורא לעולם. רק לא מסתדר לו עם היהדות. קרא המון אתרי כפירה ברשת והתבלבל לו הראש.

יצא המרצע מן השק...
כמה גדולים דברי חכמים שאמרו: "שאני מינות דמשכא".
ואמרו על אפיקורס ישראל: "כל שכן דפקר טפי".

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' פברואר 03, 2015 9:58 pm

גם זו לטובה כתב:כמד' שמיכאל אברהם האריך בספרו שאין אפשרות להאמין במאה אחוז.

ועלינו לשתות בצמא את דבריו?
(הקדושת לוי כותב כמ"פ שמי שיש לו "שכל גדול" אי"צ לשום אותו על אמונה אלא יודע בוודאות).
יאיר כתב: (בקצרה, אם יש הוכחות, מהי האמונה? אלא שלא להמציא תאוריות מופרכות בעצת היצר וכו'.
יש מי שאומר שמצות האמונה היא מהיכן שהשכל כבר לא יכול להבין).

משפט הראשון = עי' ביאורי אגדות לר' אלחנן ז"ל בסוף קובץ הערות סי' א'.
משפט הב' = כמדומה שכך אמר הגר"ח מבריסק ז"ל.

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ד' פברואר 04, 2015 12:15 am

יצא המרצע מן השק...
כמה גדולים דברי חכמים שאמרו: "שאני מינות דמשכא".
ואמרו על אפיקורס ישראל: "כל שכן דפקר טפי".[/quote]

אכן אכן
הענין שזה לא מרצע ולא שק. זה מבלבל הרבה צעירים. בחורי ישיבות שחושבים לחקור מעבר מה לפני מה אחרי מה למעלה מה למטה ומתבלבלים מהתשובות. ואין להם ענוה מספיק להבין שהרשב"א הרמב"ם והגר"א היו יותר חכמים. וכן לא הולכים לרבנים שמתעסקים בזה לשאול. ואחריתה מי ישורינו.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' פברואר 04, 2015 1:02 am

אברהם ישראל כתב:ואין להם ענוה מספיק להבין שהרשב"א הרמב"ם והגר"א היו יותר חכמים.

הסטייפלר ז"ל מדבר מזה בחיי עולם.

נוה הלבנון
הודעות: 559
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' פברואר 04, 2015 2:04 am

כולל יונגערמאן כתב:
נוה הלבנון כתב:
כולל יונגערמאן כתב:
אין ספק שהדרך הכי טוב להתמודד עם עולם המדע היה ע"י שיעמד לנו רמב"ם אחד בדורנו, אבל היות והחרדים מסתגרים לתוך ד' אמותם (והשאינם חרדים מנסים לחיות "עם" המדע, אבל לא מרהיבים לחלוק עליו ואדרבה שיחה בטלה שלהם טובה להם יותר מתורה שלימה שלנו) ולא מסתכלים החוצה, לא נראה שזה יקרה בקרוב. שכן כאמור א"א לצפות שמהדתיים תבוא ישועה בכיוון זה.

נראה שבעיניך, הרמב"ם היה בעל משקפיים מוזהבות עגולות, המהלך לאיטו כשידיו שלובות לו לאחוריו, בגן האוניברסיטה, מתנצח עם מלומדים על חדשות המדע האחרונות. (חלילה וחס)
ומשכך ודאי -כיון שאין לנו חרדי מזן זה, ווי לן שאין מי שיתמודד עם המדע...


הרמב"ם היה מדען בעל שם עולמי, לא משנה באיזה צבע המשקפיים ואם ידיו שלובות או פתוחות, (זה כן ברור שהיה מתנצח עם מלומדים אחרים בחדשות וישנות המדע), ודבריו נתקבלו. אם אתה או אחרים משווים את זמיר כהן או אחרים והתפתליות שלהם למידת המדע של הרמב"ם, אינך יודע מה אתה סח.

אילמלי טובי הלמדנים והמוחות שבציבור החרדי היו מתייגעים על המדע ומייחסים לו חשיבות כמו שהרמב"ם עשה, בטח כבר היו מגיעים למשהו.

לא ניסתי לרגע להשוות את הרמב"ם לדמויות מעין אלו שהזכרת.

מה שצורם פה זה הקו שנמתח בין הד' אמות של הציבור החרדי לבין מיקומו של הרמב"ם.

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ד' פברואר 04, 2015 2:30 am

אמסטרדם כתב:
אברהם ישראל כתב:ואין להם ענוה מספיק להבין שהרשב"א הרמב"ם והגר"א היו יותר חכמים.

הסטייפלר ז"ל מדבר מזה בחיי עולם.

הזכר לי מה אומר?

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' פברואר 04, 2015 8:14 am

כולל יונגערמאן כתב:
נוה הלבנון כתב:
כולל יונגערמאן כתב:
אין ספק שהדרך הכי טוב להתמודד עם עולם המדע היה ע"י שיעמד לנו רמב"ם אחד בדורנו, אבל היות והחרדים מסתגרים לתוך ד' אמותם (והשאינם חרדים מנסים לחיות "עם" המדע, אבל לא מרהיבים לחלוק עליו ואדרבה שיחה בטלה שלהם טובה להם יותר מתורה שלימה שלנו) ולא מסתכלים החוצה, לא נראה שזה יקרה בקרוב. שכן כאמור א"א לצפות שמהדתיים תבוא ישועה בכיוון זה.

נראה שבעיניך, הרמב"ם היה בעל משקפיים מוזהבות עגולות, המהלך לאיטו כשידיו שלובות לו לאחוריו, בגן האוניברסיטה, מתנצח עם מלומדים על חדשות המדע האחרונות. (חלילה וחס)
ומשכך ודאי -כיון שאין לנו חרדי מזן זה, ווי לן שאין מי שיתמודד עם המדע...


הרמב"ם היה מדען בעל שם עולמי, לא משנה באיזה צבע המשקפיים ואם ידיו שלובות או פתוחות, (זה כן ברור שהיה מתנצח עם מלומדים אחרים בחדשות וישנות המדע), ודבריו נתקבלו. אם אתה או אחרים משווים את זמיר כהן או אחרים והתפתליות שלהם למידת המדע של הרמב"ם, אינך יודע מה אתה סח.

אילמלי טובי הלמדנים והמוחות שבציבור החרדי היו מתייגעים על המדע ומייחסים לו חשיבות כמו שהרמב"ם עשה, בטח כבר היו מגיעים למשהו.

לא ברור מה כבודו רוצה, מה ענין 'חשיבות' לכאן, הרי שיטת הרמב"ם והמיימוניים ללימוד מדעי הנכרים לא נתקבלה על דעתם של הרשב"א והרא"ש ובקושי התירו לימוד רפואה, והנה כיום זהו בעצם הדרך שנתקבלה ע"י גדולי התורה שהציבור החרדי נמשך אחריהם, וממילא לא שייך בעצם התייגעות על המדע כמו שחפץ מעכ"ת.

כולל יונגערמאן
הודעות: 242
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ד' פברואר 04, 2015 9:01 am

אכן לא שייך. ואשר על כן, אין לנו את התועליות שהיה לנו אילו היו הולכים בדרך האחר. זהו.

אלא שבעצם היה ראוי לבחון מחדש הגישה שלנו, שכן אם בימי הרשב"א לא היה יוצא שום נזק אלמלי כל ישראל בבת אחת חדלו מלעסוק פילוסופיה (וגם אם יסברו שבאמת יש חיוב בחקירה, ודע את אלוקי אביך, יאמרו שכורח הנסיבות הביאו למצב של הפרו תורתיך ומעתה א"א לקיים מצוה זו שכן זה מסכן המשך קיום הדת), כעת המציאות שונה בהרבה.

ובפרט שגם המצדדים נגד לימוד הפילוסופיה, מ"מ למדו זכות על הרמב"ם שלמעשה מכיון שהיו הרבה מישראל שעסקו בזה ונבוכו בזה הרבה, הרי דבר גדול עשה ליישב ספיקותם. אם כי לא המליצו לעסוק בענינים אלו בתחילה. ובכן כהיום שהמצב הוא שהרבה נבוכים בזה, יתכן שגם לשוללי הפילוסופיה צריך לעשות משהו עכשיו.

ארזי ביתר
הודעות: 2011
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' פברואר 04, 2015 9:17 am

אברהם ישראל כתב:אוך כמה צריך להיזהר מחילול ה'

איזה חילול ה'? שאיזה אחד שהכיר את בוראו ונתכוון למרוד בו, טוען שאינו יכול - נעבעך - להשכיר את דירתו, כיון שהשכן שמעליו הינו "בן תורא"...

רבינו אברהם ישראל: על אנשים כגון אלו, ניתן להמליץ את המעשה שהיה עם אחד מגדולי החסידות. פעם נכנס אליו אחד מחסידיו ואמר לו שיש לו שאלות באמונה. נענה האדמו"ר, ואמר לו: גם פרעה שאל שאלות באמונה, ועל כל שאלה שהוא שאל, הוא חטף מכה. א קושיא - א מכה. וזה הפתרון גם ל"אנוסים" אומללים אלו, שמטרידים אותך בשאלות "איך מעשרין את התבן". א קושיא - א מכה! כל השאלות ייפתרו להם מהר מאוד!!!

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' פברואר 04, 2015 1:22 pm

כולל יונגערמאן כתב:ובכן כהיום שהמצב הוא שהרבה נבוכים בזה, יתכן שגם לשוללי הפילוסופיה צריך לעשות משהו עכשיו.
אכן זועק על כך "איש השטח" בספרו. ר' משה גולדשטיין הי"ו
וראה מכתביו של הג"ר שאול אלתר לעיל viewtopic.php?f=17&t=21013#p206714

המעיין
הודעות: 1206
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי המעיין » ד' פברואר 04, 2015 1:27 pm

אבל למה גם אתה צריך לצעוק?

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' פברואר 04, 2015 1:28 pm

המעיין כתב:אבל למה גם אתה צריך לצעוק?

מאותה סיבה: viewtopic.php?f=17&t=21013&p=207212#p207155

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ד' פברואר 04, 2015 1:51 pm

ארזי ביתר כתב:
אברהם ישראל כתב:אוך כמה צריך להיזהר מחילול ה'

איזה חילול ה'? שאיזה אחד שהכיר את בוראו ונתכוון למרוד בו, טוען שאינו יכול - נעבעך - להשכיר את דירתו, כיון שהשכן שמעליו הינו "בן תורא"...

רבינו אברהם ישראל: על אנשים כגון אלו, ניתן להמליץ את המעשה שהיה עם אחד מגדולי החסידות. פעם נכנס אליו אחד מחסידיו ואמר לו שיש לו שאלות באמונה. נענה האדמו"ר, ואמר לו: גם פרעה שאל שאלות באמונה, ועל כל שאלה שהוא שאל, הוא חטף מכה. א קושיא - א מכה. וזה הפתרון גם ל"אנוסים" אומללים אלו, שמטרידים אותך בשאלות "איך מעשרין את התבן". א קושיא - א מכה! כל השאלות ייפתרו להם מהר מאוד!!!


אכן אכן צדיק. אך אנו רצים הכל ברחמים אין כח למכות.
בכל אופן הוצאת את הדברים מהקשרם
מעל האנוס המדובר גר אברך "צדיק" שלא מטפל בנזילה שלו לבית של האנוס. וזה קורא לו בגלל זה "בן תורא" במקום בן תורה. הבנת צדיק?
לענ"ד רוב העוזבים זה אחוז גבוה בגלל חילול ה'. התנהגות לא נאותה של הוריהם רבניהם חבריהם שכניהם או אחרים הכל לפי הענין.
היו לי פעם קבוצה של 12 נושרים. מי שההורים שלהם נהגו בחכמה ולא זרקו אותם חזרו למוטב. צדיק.

שמעת על פרסטר שיצא מהדת ופורסם עליו בתקשורת לפני כחדש? היה בערוצי התקשרות החרדים
נשאל (לא מפיו אנו חיים אבל חשוב להקשיב לקולות ולא להדחיק) מה הקש ששבר את גב הגמל? השיב חילול השם. לא חקירות של אמונה בכלל. לא מעונין להרחיב. מפורסם ברשת.... לא פשוט צדיק.

המעיין
הודעות: 1206
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי המעיין » ד' פברואר 04, 2015 2:45 pm

(לא מפיו אנו חיים אבל חשוב להקשיב לקולות ולא להדחיק)

כמדומני שהח"ח היה קורא להקשבה הזאת שמיעת (וקבלת?) לשה"ר.

כולל יונגערמאן
הודעות: 242
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ד' פברואר 04, 2015 3:43 pm

- לתועלת

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ד' פברואר 04, 2015 4:12 pm

יתכן. האמת לא חשבתי על זה.
אבל הסתכלו סביבכם ותדברו עם דתלש"ים מה גרם להם....
ד"א אפשר לקרוא מבלי להאמין. לא מקבל וזו היתה ההקדמה בסוגריים

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 04, 2015 4:39 pm

כבר כתבתי באשכול אחר שאמר לי ת"ח העוסק בנוער נושר שהסיבה המכרעת היא ענייני צניעות רח"ל, ות"ח אחר שעסק בשכבת גיל קצת יותר מבוגרת אמר שהוא בעיקר נתקל בדתל"שים בגלל התנהגות ההורים או הסביבה וכד'

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי היימישער » ד' פברואר 04, 2015 5:53 pm

אברהם ישראל כתב:שמעת על פרסטר שיצא מהדת ופורסם עליו בתקשורת לפני כחדש? היה בערוצי התקשרות החרדים
נשאל (לא מפיו אנו חיים אבל חשוב להקשיב לקולות ולא להדחיק) מה הקש ששבר את גב הגמל? השיב חילול השם. לא חקירות של אמונה בכלל. לא מעונין להרחיב. מפורסם ברשת.... לא פשוט צדיק.

דווקא את המקרה הזה אני מכיר היטב, ואני יודע גם מה הוא עצמו הסביר לאנשי המקצוע שטיפלו בו בטרם עזב, שלושה דברים גרמו לו (יותר נכון - למי שסחף אותו) לעזוב, תאוה עוד תאוה ושוב תאוה, ותו לא.
אלא שאת זה אי אפשר לענות לתקשורת, זה מבזה אפי' בעיניים חילוניות, אז כל אחד מוצא לעצמו מה לומר.

תחשוב בהגיון, איזה מן תירוץ זה חילול השם, בגלל שכמה שוטים שלבושים בלבוש חרדי מחללים את השם כבר עדיף להיות חילוני, אם השקר שלהם מזעזע אותו הוא היה אמור להיות חרדי נקי משקר ולא חילוני שקוע בשקר לגמרי.

אחרי הכל מה שעומד מאחורי הנשירה זה תאוות, וכדברי הגמ' בכמה מקומות, וכמו שכבר כתבו כאן כמה פעמים, כל הקושיות הם תירוצים.
כמובן שזה לא סותר את העובדה שאם הם היו מקבלים יחס נכון וכדו' או שלא היו רואים חיי שקר אצל הקרובים אליהם - היה להם יותר כח להתמודד עם התאוות שלהם.

ובנוגע לתחילת האשכול:
הטענה שאפשר לשכתב את התורה אם זה לא קרה אינה עומדת במבחן לוגי פשוט.
אין שום סיכוי שעם הכולל מליוני בני אדם יסכים לקבל על עצמו תורה המדברת בשם כל העם ואומרת אתם ראיתם אתם יצאתם וכו', כשבתוך התורה הזו כלולים כל כך הרבה הגבלות איסורים וחיובים, לו היה זה שקר היה העם מתקומם, וכשהעם הזה מקבל את התורה הזו על עצמו ועוד מאשר לדורות הבאים שכל מה שכתוב שם אמת והם באמת ראו הכל, זה לא יכול להיות שקר.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' פברואר 04, 2015 5:54 pm

בברכה המשולשת כתב:כבר כתבתי באשכול אחר שאמר לי ת"ח העוסק בנוער נושר שהסיבה המכרעת היא ענייני צניעות רח"ל,
נויגרשל בראיון עמו בעיתון משפחה שהזכרתי כאן viewtopic.php?f=17&t=21013&p=206714&hilit=%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%92%D7%A8%D7%A9%D7%9C#p206714
אמר - ובצדק - שלומר כללים זה דבר מופרך.
יש אכן שנושרים כמש"כ כת"ר.
ויש שזה אכזבה ו"משבר", מאי - הצלחה בחברה החרדית.
ולכן גם דרכי החזרה שונים.
תשובות לוגיות - יעזרו ל"למדן".
מי שעבר משבר סביב נושאים חברתיים - חייב במקביל (ואולי בעיקר. ולפעמים רק פתרון חברתי, חברה-סובבת-חמה וכו').
ות"ח אחר שעסק בשכבת גיל קצת יותר מבוגרת אמר שהוא בעיקר נתקל בדתל"שים בגלל התנהגות ההורים או הסביבה וכד'

ימחל כת"ר לומר האם הדתלש"ים המבוגרים הנ"ל, רובם מבית חרדי או דתי.

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 04, 2015 7:22 pm

גם וגם

נוה הלבנון
הודעות: 559
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' פברואר 04, 2015 8:31 pm

כולל יונגערמאן כתב:אכן לא שייך. ואשר על כן, אין לנו את התועליות שהיה לנו אילו היו הולכים בדרך האחר. זהו.

אלא שבעצם היה ראוי לבחון מחדש הגישה שלנו, שכן אם בימי הרשב"א לא היה יוצא שום נזק אלמלי כל ישראל בבת אחת חדלו מלעסוק פילוסופיה (וגם אם יסברו שבאמת יש חיוב בחקירה, ודע את אלוקי אביך, יאמרו שכורח הנסיבות הביאו למצב של הפרו תורתיך ומעתה א"א לקיים מצוה זו שכן זה מסכן המשך קיום הדת), כעת המציאות שונה בהרבה.

ובפרט שגם המצדדים נגד לימוד הפילוסופיה, מ"מ למדו זכות על הרמב"ם שלמעשה מכיון שהיו הרבה מישראל שעסקו בזה ונבוכו בזה הרבה, הרי דבר גדול עשה ליישב ספיקותם. אם כי לא המליצו לעסוק בענינים אלו בתחילה. ובכן כהיום שהמצב הוא שהרבה נבוכים בזה, יתכן שגם לשוללי הפילוסופיה צריך לעשות משהו עכשיו.

וזה לדעתך הבעיה של הדור??
[ואולי חוות דעתך מדוע לפני 15-20 שנה הציבור לא הוטרד בשאלות מדעיות ופילוסופיות מעין אלו]

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ד' פברואר 04, 2015 8:46 pm

נוה הלבנון כתב:וזה לדעתך הבעיה של הדור??
[ואולי חוות דעתך מדוע לפני 15-20 שנה הציבור לא הוטרד בשאלות מדעיות ופילוסופיות מעין אלו]

אינני מתיימר להצביע "זוהי הבעיה של הדור".
מבריאת העולם ועד היום, יש כל דור ודור, דברים טובים ודברים רעים, עד התיקון השלם בב"א.
אולם ספציפית לגבי בעיות של צעירים שמבולבלים ונבוכים בעניניי אמונה.
יש הרבה והרבה גדול"י, וכמו"כ מחנכים שסבורים שצריכים היום לתת תשובות באופן המתיישב על הלב, ולא לסתום: "אין מתעסקים בפילוסופיה ובחקירות"!!!

כתבתי: "הרבה והרבה". ולא כתבתי: "כולם". כיוון שלא הלכתי לשאול אחד אחד.
אולם אלו שכן שאלתי אותם (הן גדול"י, והן מחנכים וחסידים ועובדי ה' מופלגים) כולם בדעה אחת, שלנבוך צריכים לענות תשובות באופן המתיישב על ליבו. ואם האופן היחיד זה לוגיקה כעין ערכים הידברות וכדו', זה מה שצריכים לעשות.
אינני יודע מה הרקע האישי שלך, ולאיזה חוג/אסכולה אתה משתייך.
אולם אם תרצה מידע יותר מפורט (לא סתם לשם סקרנות, אלא לתועלת, [לעצמך/לאחרים]) תוכל לפנות אליי באישי.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2272
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' פברואר 05, 2015 8:17 pm

להלן קטע מתוך החוברת "התורה כהיסטוריה", שתצורף בהודעה הבא:


קיום המצוות כעדות על יציאת מצרים ומתן תורה
נפנה כעת להביא הוכחות חיצוניות לאמיתותה של התורה, על שני טיעוניה המרכזיים - יציאת מצרים ומתן תורה.

לפני כששים וחמש שנה הסתיימה אחת הזוועות הנוראות ביותר בתולדות העם היהודי - השואה. בטרם חלפו שני דורות מסיומה, נמצאים בעולם אנשים רבים, מהם בעלי תארים אקדמאים, המכחישים את התרחשותה של השואה, וטוענים, שהיהודים, אם בכלל נהרגו בשואה, נהרגו באופן מקומי ובהיקף קטן, ולא במחנות השמדה ובאופן מתוכנן ומאורגן בשטניות.
נניח שניצולי מחנות המוות הנאציים, המונים יחדיו כעשרת אלפים יהודים, ראו את הנולד, ומיד כאשר הסתיימה המלחמה ועם הצלתם מציפורני הנאצים, החליטו לשמר לדורות את עובדת קיום המחנות הללו ואת הזוועות שהתחוללו שם.

כיצד ניתן להעביר לכל הדורות העתידים עובדה היסטורית זו?
תמונות, סרטים, ספרים והקלטות אינם מספיקים כדי לשמר את זכר השואה כעובדה היסטורית בלתי ניתנת לפקפוק, שהרי אין קל מלזייף תמונות וסרטים ולבדות ספרים וסיפורים, ותמיד יוכלו לטעון בעתיד שהתמונה או התיעוד אינו אמיתי.

השיטה הנכונה לשמר זכרו של אירוע שהיה, הוא עדות ישירה שנמסרת מפי העד לאירוע לבני אדם אחרים. אך עדות של אדם אחד לבדה אינה מספיקה, שמא בדה את האירוע מלבו, או שמא דמיין או חלם או הזה, והאירוע לא התרחש. כדי שאירוע יתקבל כנכון צריכים עדים רבים שיעידו עליו ועל פרטיו. כאשר מדובר במסה קריטית מסוימת, אין לחשוד בהמצאה, בהזיות או בשקרים. לו היינו מראיינים עשרת אלפי אנשים ושומעים מכולם על אירוע שהתרחש במקום מסוים, בתאריך מסוים ובנוכחותם, לא הייתה כל אפשרות הגיונית להכחיש אותם ולטעון שהאירוע לא התרחש. אם מישהו יתעקש לטעון שהם בדו את האירוע מסיבה מסוימת - הוא זה שיצטרך להוכיח טענה בלתי סבירה שכזו.

אם כן, כל עוד עשרת אלפים ניצולי המחנות נמצאים בחיים, יכול אדם הרוצה באמת לברר האם הייתה השואה, להפגש עמם, לשמוע מכל אחד את סיפורו, ולהווכח באמיתותה ההיסטורית של השואה.

הבעיה היא שאדם אינו חי לעולם, וכל ניצולי השואה עתידים למות בבוא יומם. ברצונם שעדות השואה תישאר לנצח והשאלה היא האם בידם לעשות דבר מה כדי להגשים את שאיפתם? הלא תיעוד דיגיטלי של עדותם ניתן תמיד להכחשה ולפקפוק? כיצד אפוא ינציחו את עדותם?!

המנגנון הטוב ביותר שנוכל להציע להם לשימור העדות יהיה המנגנון הבא:
1. על כל עשרת אלפי הניצולים להחזיק מסמך ובו מפורט סיפור השואה בנוסח מוסכם ואחיד. על בניהן ועל בני בניהם להעתיק את המסמך ללא שינוי כלל.
2. כל עשרת אלפי הניצולים, בניהם ובני בניהם, יענדו כל בוקר טלאי צהוב שעליו רקום "נזכור את השואה לעולם!".
3. על כל הניצולים וזרעם להכריז פעמיים ביום, בבוקר ובערב: "היה הייתה שואה וניצלנו ממנה! נזכור את השואה לעולם!".
4. פעם בשבוע, ביום שלישי בערב, תערוך כל משפחה מהניצולים וזרעם סעודה, ובפתחה יוכרז "נזכור את השואה לעולם!".
5. על כל ניצול לערוך סעודה משפחתית מדי שנה בתאריך ה-15 לראשון. בסעודה זו עליו לספר לבניו בפירוט את אירועי השואה. על כל בן, נכד ונין של ניצול לערוך גם הוא סעודה כזו כשתהיה לו משפחה משלו, ולספר את מה ששמע מאביו וסבו.
6. בכנס המשפחתי הזה יאכלו כולם "אוכל מחנות" - פרוסת לחם עבשה, ומרק מיוחד המורכב ממים וקליפות תפו"א בלבד.
7. 7 ימים בשנה, מה-15 לראשון ועד ה-21 בו, יאכלו כל הניצולים וזרעם לחם עבש בלבד. יש לסלק מן הבית כל לחם אחר, ואין לאוכלו בשום אופן.
8. 7 ימים בשנה, מה-15 לשביעי ועד ה-21 בו, יש להתגורר בצריפי עץ המזכירים במראם את צריפי המחנות.
9. אין להעביד יהודי מעל 8 שעות ביום, שלא תהיה זו עבודת כפייה.
10. אין להתחתן עם גרמני או גרמנייה, על אף שהתגיירו, וכן לא עם בנם או בתם.

מנגנון כזה, במידה שהיה מוצע, מתקבל ומיושם, היה מבטיח את שרידותה של עדות השואה לנצח, כל עוד יקיימו צאצאי הניצולים את כל עשרת הנקודות שפורטו. אף אדם אובייקטיבי והגיוני לא יוכל לבוא לצאצאי הניצולים ולהכחיש את עדות השואה, שהרי היא מגובה במנגנון שלם ומקיף המעיד על השואה, ולא ניתן למצוא הסבר אחר לקיומו על ידי מאות אלפי אנשים. אין גם אפשרות לטעון שתחילת העברת המורשת לא נעשתה על ידי 10,000 איש אלא ע"י אנשים ספורים, כי אם אכן כך היה לא הייתה למורשת סיכוי להתקבל, שכן בני האנשים הספורים או נכדיהם היו שואלים אותם: היכן הם כל אותם אלפי ניצולים? מדוע לא שומעים סיפור דומה מאנשים אחרים בני גילכם ומוצאכם? ועוד.

סביר שקוראי המשל כבר קלטו את הנמשל, ואכן כוונתנו למנגנון היהודי המנציח את יציאת מצרים. אנו החיים כיום, כ-3,300 שנה אחרי האירוע המונצח, מהווים עדות חיה וקיימת לאותו אירוע, שהרי:
1. ביד כולנו מסמך מפורט המתאר את אירוע יציאת מצרים לפרטיו.
2. מדי בוקר אנו מניחים תפילין ובתוכם פרשיות המתארות ומאזכרות את האירוע.
3. מדי בוקר וערב אנו מזכירים את יציאת מצרים.
4. מדי שבוע, בפתחה של סעודת השבת, אנו מאזכרים את יציאת מצרים.
5. מדי שנה, ב-15 בניסן, אנו עורכים סעודה משפחתית ובה מסופר האירוע לפרטיו.
6. בסעודה זו אנו אוכלים "אוכל מחנות מצרי" - פרוסת מצה וקלח מרור.
7. 7 ימים בשנה איננו אוכלים לחם אחר מלבד מצה ואיננו משאירים אותו בבית.
8. 7 ימים בשנה אנו מתגוררים במבנים ארעיים, מעין אלו ששהינו בהם אחר יציאת מצרים - סוכות.
9. חל עלינו איסור להעסיק עבד יהודי יותר משש שנים, או נרצע יותר משנת היובל. כך נאסר עלינו להעבידו עבודת פרך.
10. חל עלינו איסור להנשא למצרי או מצרייה או לבניהם, אפילו התגיירו.

למעשה, העדות על יציאת מצרים כוללת הרבה יותר מאשר עשרת המצוות המנויות כאן. עוד עשרות רבות של מצוות בתורה באו כזכר ליציאת מצרים ובהקשרה. נמנה כמה מהן: פדיון הבן, פדיון פטר חמור, מצוות האמונה בה' אלוקינו שהוציאנו מבית עבדים, איסור הונאת גר, איסור אכילת שרצים, איסורי עריות, איסור הונאה במשקלות, איסור חילול ה', איסור ריבית, מצוות שביתה ממלאכה בשבת, מצוות הענקה לעבד עברי, איסור עמוני ומואבי, איסור הטיית משפט גר יתום וחבלת בגד אלמנה, איסור לפאר זית ולעולל כרם, מצוות ביכורים, איסור ריבוי סוסים למלך, ועוד. המשותף לכל ההוראות הללו, שכולן מוזכרות בתורה כזכר ליציאת מצרים וכולן מקוימות בקפידה עד ימינו אלה.

אם כן, תמוה מאוד כיצד ניתן להכחיש את יציאת כל העם ממצרים. האם ניתן להנחיל לעם שלם עשרות הוראות מעשיות לזכרו של אירוע שכלל לא ארע?! לכל היותר ניתן לטעון כי מאות שונים אחרי מאורע מעורפל ניתן להציע לצאצאי הניצולים לקבל על עצמם דברים כאלו, אך להלן נוכיח שלא ניתן לטעון לקיומו של פער זמן כזה בין האירוע לבין הציוויים.

חשוב להדגיש שלתופעה זו של עם שלם המקים מערכת שלמה של הוראות מעשית ושומר על הימנעות מפעילויות רבות, והכל בצמידות וכזכר לאירוע היסטורי מסוים - אין אח ורע ברחבי העולם. ניתן למצוא עמים רבים שיש להם מנהגים ומעשים שונים ומשונים, אך אין הם מלווים בהסבר היסטורי הגיוני הקושר את המעשים לאירוע ספציפי שהתרחש והשפיע השפעה עצומה על אבותיהם של המקיימים. בכך אין כל רבותא, ולהיפך. גם קיום המנהגים הללו מצביע בסופו של דבר על סיבה התחלתית מסוימת, אך כל עוד לא ידועה למקיימי המנהגים סיבה זו, אין בכך כל משמעות תיעודית כלפיהם וממילא אף לא כלפי איש בעולם. בשונה מכך, כאמור, מערכת המצוות והעבירות היהודית, הקשורה בכתב ובעל פה לאירוע המסוים של יציאת מצרים.

יציאת מצרים היא אפוא עובדה שאין להכחישה. לא זו בלבד, אלא שהסיפור טוען כי המצרים התנגדו ליציאתנו (הגיוני מאוד), ושחררונו רק כשלא נותרה להם ברירה (גם זה סביר ביותר). מה גרם להם אפוא לשחררנו? גם על כך עונה הסיפור, שהוא חלק מהעדות השורדת ועוברת מדור לדור, ומתאר שרשרת ניסים מופלאה שבעקבותיה יצאנו ממצרים.

אף כי הצגנו את מערכת המצוות כעדות על יציאת מצרים, ניתן להרחיב את העדות גם לעצם קבלת התורה. מערכת המצוות העברית בנויה מעשרות רבות של מצוות מעשיות, וממאות מצוות של הימנעות מפעולות, שלא ניתן להניח שהם התקבלו בעם ללא אירוע מכונן של מתן תורה.

אילו יבואו לאדם החי כיום ויספרו לו שאביו וסבו נהגו בקביעות פעם בעשרים וחמש שנים להוציא את כל מכשירי החשמל שקנו החוצה אל הרחוב, ולהפקיר אותם. כן נהגו מדי עשר שנים ליטול שש משכורות חודשיות שקיבלו לאחרונה ולהניחם בכיכר העיר, הפקר לעוברים ושבים. מלבד זאת, בכל עבודה שעבדו נטלו את שלוש המשכורות הראשונות שקיבלו ושרפו אותם באש. הם נהגו שלא לאכול תרנגול הודו ושלא לאכול פירה עם בצל. עוד נהגו ללבוש כל יום משולש קטן העשוי מלגו על קצה אפם, ועוד ועוד מעשים הזויים כגון אלו. לא זו בלבד, אלא שגם הוא נדרש לעשות כן מעתה ועד עולם, כהמשכיות ראויה למעשי אביו וסבו, מעשים שהוא כמובן לא ראה ולא שמע עליהם מעולם. היעלה על דעת אדם שפוי שיש מישהו נורמלי שהיה מקבל דברים שכאלו?! הרי היו מאשפזים את הטוען כך בבית חולים גהה או אברבנאל!

כיצד אפוא ניתן להניח שביום בהיר סיפרו לבני העם על מערכת קדומה של מצוות, שאבותיהם קיימו אותה כביכול, ושכללה את המצוות הבאות (בהתאמה למשל):
• פעם בחמישים שנה להחזיר את כל השדות שקנו.
• מדי שבע שנים להפקיר את שדותיהם, פרדסיהם וכרמיהם.
• לשרוף את כל היבול היוצא מן העצים במשך שלוש השנים הראשונות.
• לא לאכול סידרה ארוכה של בעלי חיים.
• לא לערב בשר עם חלב.
• להניח קוביות מעור בהמה על ראשם מדי יום ביומו.
• ועוד ועוד.

היעלה על הדעת שאדם היה מסכים לדבר שכזה, כשהוא יודע בבירור שאביו וסבו לא נהגו כן מעולם?! כשהוא יודע אל נכון שהוא עושה דבר המזיק לו, שהרי בתקופות ההן החקלאות הייתה העבודה העיקרית, והתנובה הייתה המשכורת?!
ומצוות התורה רבות הן: הפרשת תרומות ומעשרות מכל היבולים, הפרשת חלקים נכבדים מהבהמות הנשחטות ונתינתם לכהנים, הימנעות מעבודה כל יום שביעי, אי אכילת אינספור דברים, מערכת שלמה של חוקי אישות מגבילים, ועוד. כיצד ניתן להשתיל לעם מערכת כזו, שמפורש בה שהיא קשורה באירועים היסטוריים של יציאת מצרים ומתן תורה, ללא שאלה אכן ארעו?!

ושוב, נחזור ונדגיש כי כל הדתות או חלקן הגדול, ולפחות הנצרות והאסלאם, מקיימות מערכות של "מצוות" ו"עבירות", חלקן אף דומות למצוות התורה. ההבדל הגדול הוא, כאמור, בסיבת קיום הציוויים. נוצרים או מוסלמים שהשתכנעו להאמין במה שדורש מהם מייסד דתם, אין בקיום הנדרש מהם כל עדות היסטורית לאירוע כלשהו. לעומת זאת, אילו היו יש"ו או מוחמד דורשים ממאמיניהם דרישות הקשורות באירוע היסטורי שברור שלא התרחש, נעלה מכל ספק שאיש לא היה מתחיל לקיים דרישות אלו ומייחס אותן לאירוע שברי לו שלא ארע מעולם. היהדות ומצוותיה קשורות קשר בל יינתק בקיומם של מאורעות היסטוריים ספציפיים, ומשכך, מהווה קיומם של הציוויים עדות לאירוע המונצח על ידם.
נערך לאחרונה על ידי אפרקסתא דעניא ב ה' פברואר 05, 2015 8:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2272
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' פברואר 05, 2015 8:19 pm

והנה החוברת עצמה. ארוכה מעט, אך שווה קריאה. נכתבה על ידי בעיקר ע"פ מאמריו של הרב יהושע ענבל באקדמיה ליהדות ז"ל.
קבצים מצורפים
התורה כהיסטוריה.doc
(193.5 KiB) הורד 1224 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ה' פברואר 05, 2015 11:26 pm

אפרקסתא דעניא כתב:והנה החוברת עצמה. ארוכה מעט, אך שווה קריאה. נכתבה על ידי בעיקר ע"פ מאמריו של הרב יהושע ענבל באקדמיה ליהדות ז"ל.


תודה אעיין

נוה הלבנון
הודעות: 559
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ה' פברואר 05, 2015 11:32 pm

זיסע יונגאלע כתב:
נוה הלבנון כתב:וזה לדעתך הבעיה של הדור??
[ואולי חוות דעתך מדוע לפני 15-20 שנה הציבור לא הוטרד בשאלות מדעיות ופילוסופיות מעין אלו]

אינני מתיימר להצביע "זוהי הבעיה של הדור".
מבריאת העולם ועד היום, יש כל דור ודור, דברים טובים ודברים רעים, עד התיקון השלם בב"א.
אולם ספציפית לגבי בעיות של צעירים שמבולבלים ונבוכים בעניניי אמונה.
יש הרבה והרבה גדול"י, וכמו"כ מחנכים שסבורים שצריכים היום לתת תשובות באופן המתיישב על הלב, ולא לסתום: "אין מתעסקים בפילוסופיה ובחקירות"!!!

כתבתי: "הרבה והרבה". ולא כתבתי: "כולם". כיוון שלא הלכתי לשאול אחד אחד.
אולם אלו שכן שאלתי אותם (הן גדול"י, והן מחנכים וחסידים ועובדי ה' מופלגים) כולם בדעה אחת, שלנבוך צריכים לענות תשובות באופן המתיישב על ליבו. ואם האופן היחיד זה לוגיקה כעין ערכים הידברות וכדו', זה מה שצריכים לעשות.
אינני יודע מה הרקע האישי שלך, ולאיזה חוג/אסכולה אתה משתייך.
אולם אם תרצה מידע יותר מפורט (לא סתם לשם סקרנות, אלא לתועלת, [לעצמך/לאחרים]) תוכל לפנות אליי באישי.

מתי אתה 'יונגאלע' ומתי 'יונגרמן'?

לא מבין מה התבלבל לך פה כל העסק.
לא כתבתי שלא לענות לצעיר [או מבוגר] נבוך, ודאי שלא כתבתי -ובדיוק כמו שמעולם לא חשבתי כך -שצריך לענות בסגנון של 'אין מתעסקים...'
ותודה על ההצעה (שאני בהחלט מזהה בה רצון כנה לעזור ) לתקשר באישי, רק שאין לי ב"ה איזה חסר מיוחד בתחום.

הדבר היחיד שהערתי עליו הוא ההערה התמוהה לגבי הסגירות של הציבור החרדי שגורמת שאין לנו היום מישהו כהרמב"ם שיתמודד עם המדע מול היהדות.
ועל מה שנכתב שיש לבחון את הגישה שלנו מחדש.
בעיני הדברים מוזרים וקצת הזויים.

אמת שיש בדורינו מבולבלים בעניני אמונה, אתה באמת חושב שהסיבה זה עודף החכמה ששוכנת בנו?
או שמא זה התאוות והטומאה שסובבים אותנו ובתוכינו?
אז מה רמב"ם יעזור כאן??
לאותם מבולבלים אכן צריך לעזור ע"י מי שתפקידו לעזור לאנשים עם בעיות מסוג זה, ובצורה הבריאה והנכונה.
אבל מכאן אתה רץ רחוק, ולא רק שאתה מבקש מאחד מהגדולים שירוץ להשתקע במדע בשביל להפריך את המדענים,
אלא אתה מציע לשנות את כל הגישה של הציבור בשביל שיוכל לצמוח מתוכינו רמב"ם, ובשביל מי ובשביל מה?
תאלף אותי בינה: האם יש יהודים השקועים בלימוד, השומרים על לבבם ועיניהם מכל דבר רע [כדת של תורה], שהמדע גורם להם בעיות באמונה?

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ו' פברואר 06, 2015 2:13 pm

נוה הלבנון כתב:לא כתבתי שלא לענות לצעיר [או מבוגר] נבוך, ודאי שלא כתבתי -ובדיוק כמו שמעולם לא חשבתי כך -שצריך לענות בסגנון של 'אין מתעסקים...'
זה בדיוק הנקודה שאני (זיסע יונגאלע) כן כתבתי. אז אני שמח שאנו לא חולקים בנקודה חשובה זו.
(אגב אני לא בעל הניק 'כולל יונגרמאן', אלא שמקודם ציטטתי אותו, בכדי להגיב על דבריו, והשתמשתי בביטוי : אינני מתיימר. עיי"ש)

ותודה על ההצעה (שאני בהחלט מזהה בה רצון כנה לעזור ) לתקשר באישי, רק שאין לי ב"ה איזה חסר מיוחד בתחום.
אשריך.
ואשרי רבים כמותך.
אולם רחוק מלהיות מאושרים אלו שאינם (לע"ע) כמותך.

הדבר היחיד שהערתי עליו הוא ההערה התמוהה לגבי הסגירות של הציבור החרדי שגורמת שאין לנו היום מישהו כהרמב"ם שיתמודד עם המדע מול היהדות.
במחילת כת"ר,
אם יטריח את עצמו ללמוד מספר דברים בסיסיים ב"מדע". שצריך "להתמודד מולו".
יבין מדוע מי שכן למד את הנושא לעומק, מסתכל על אלו שרואים פה איזושהי "התמודדות". כעל בורים מופלגים.
לא פחות מעובדי האלילים של פעם.
פעם גדלו עם שטיפת מוח שהאבן והעץ הוא אליל.
והיום גודלים עם שטיפת מוח שה"מדע" סותר את תורת-הקל, עד כדי "התמודדות" מולו.
בבוטות יותר: עם הארץ ! שב תלמד את הנושא,
ואח"כ תראה שאין צורך לשום איזשהו "רמב"ם ענק" שיושיע את שטופי-המוח הנבערים.
כל אחד עם אינטלגנציה בסיסית שלומד את הנושא בבהירות וביסודיות. יש לו משנה סדורה. ובעיניו ההתמודדות של המדע מול היהדות, היא שוות-ערך להתמודדות של עבודת-אלילים מול היהדות.

ועל מה שנכתב שיש לבחון את הגישה שלנו מחדש.
בעיני הדברים מוזרים וקצת הזויים.
הקטע הקודם רק מדגיש כמה השטח זועק !

אמת שיש בדורינו מבולבלים בעניני אמונה, אתה באמת חושב שהסיבה זה עודף החכמה ששוכנת בנו?
להיפך, עודף שטיפת מוח וטיפשות.

או שמא זה התאוות והטומאה שסובבים אותנו ובתוכינו?
התאווה והטומאה.
שגורמת להיחלשות כל חלקי התורה כולה, וביניהם גם החלק של עקרי האמונה 'דע מה שתשוב'.
אולם לכן מה?-
לכן לא תשתמש בכלי של 'הוכחות לוגיות' ?
אולי גם לכן בחלקים אחרים בתורה לא תשתמש בכלים-דדורותינו. (כגון: שכר פסיעות לבית המדרש, אל תסע אף פעם במכונית. רק בסוס ועגלה כבימות מרע"ה?
הכלים משתנים מדור לדור.
התוכן אותו דבר בדיוק מבריאת העולם עד רגע זה. ועד סוף כך הדורות

אז מה רמב"ם יעזור כאן??
כנ"ל

לאותם מבולבלים אכן צריך לעזור ע"י מי שתפקידו לעזור לאנשים עם בעיות מסוג זה, ובצורה הבריאה והנכונה.
מסכים.

אבל מכאן אתה רץ רחוק,
ממש לא. אולי לא הבנת אותי. קרא שוב את אשר כתבתי. ותתמקד היכן הוא ה'רחוק' והיכן ה'קרוב' אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו.
ולא רק שאתה מבקש מאחד מהגדולים שירוץ להשתקע במדע בשביל להפריך את המדענים,
להד"ם.

אלא אתה מציע לשנות את כל הגישה של הציבור בשביל שיוכל לצמוח מתוכינו רמב"ם,
להד"ם. כנ"ל
ובשביל מי ובשביל מה?
בשביל המוסבר לעיל.

תאלף אותי בינה: האם יש יהודים השקועים בלימוד, השומרים על לבבם ועיניהם מכל דבר רע [כדת של תורה], שהמדע גורם להם בעיות באמונה?
הרוב המוחלט לא

לסיום, אצרף כאן תמונתי, (לפני שבעל אינטרס זה או אחר מוחק האשכול, אני מדפיסו), באסיפה של גאונים בסדר גודל של:
הג"ר זלמן נחמיה גולדברג. (התעסק בתחום).
הג"ר נפתלי נוסבוים.
הג"ר שאול אלתר. (התעסק בתחום).
הג"ר י.י. מנדלזון.
וע.
באסיפה זו, (מוסרטת במשך שעה וחצי) נגעו בין שלל נושאים, גם בתחום שכתבתי כאן.
ויתכן שבס"ד יצאו דברים טובים. פשוט שהכל בידי שמים. וה' יעזור.
חשיפה.
קבצים מצורפים
רבנים 2.PNG
רבנים 2.PNG (1.46 MiB) נצפה 4308 פעמים
רבנים 1.PNG
רבנים 1.PNG (1.61 MiB) נצפה 4308 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » ו' פברואר 06, 2015 4:00 pm

זיסע יונגאלע כתב:
נוה הלבנון כתב:לא כתבתי שלא לענות לצעיר [או מבוגר] נבוך, ודאי שלא כתבתי -ובדיוק כמו שמעולם לא חשבתי כך -שצריך לענות בסגנון של 'אין מתעסקים...'
זה בדיוק הנקודה שאני (זיסע יונגאלע) כן כתבתי. אז אני שמח שאנו לא חולקים בנקודה חשובה זו.
(אגב אני לא בעל הניק 'כולל יונגרמאן', אלא שמקודם ציטטתי אותו, בכדי להגיב על דבריו, והשתמשתי בביטוי : אינני מתיימר. עיי"ש)

ותודה על ההצעה (שאני בהחלט מזהה בה רצון כנה לעזור ) לתקשר באישי, רק שאין לי ב"ה איזה חסר מיוחד בתחום.
אשריך.
ואשרי רבים כמותך.
אולם רחוק מלהיות מאושרים אלו שאינם (לע"ע) כמותך.

הדבר היחיד שהערתי עליו הוא ההערה התמוהה לגבי הסגירות של הציבור החרדי שגורמת שאין לנו היום מישהו כהרמב"ם שיתמודד עם המדע מול היהדות.
[quote]במחילת כת"ר,

בלת"ק
א- יש לנו מי שיודע להתמודד עם המדע. המון מדענים חרדים.

ב- אין צורך להתמודד עם המדע מכיון שהתורה עסקה במי ברא את העולם ולא באיך ברא את העולם
ואילו המדע עוסק באיך נברא העולם ולא במי ברא את העולם. ממילא אין שום מחלקות בין המדע ליהדות
ג- דרך אגב המדע לא יודע כלום בנושאים המהותיים של החיים
1- מה היה רגע לפני המצפץ הגדול
2- מה גרם למפץ להתפתח ולא להמשיך לעמוד במקום כפי שהיה לדעתם לפני כן
3- הם לא יודעים אם יש נפש
4- הם לא יודעים אם יש לאדם בחירה

בקיצור לא יודעים כלום בהקשר לדת
אז לא צריך להיבהל מהם

לייטנר
הודעות: 4835
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' פברואר 06, 2015 4:24 pm

אברהם ישראל כתב:
במחילת כת"ר,

בלת"ק
א- יש לנו מי שיודע להתמודד עם המדע. המון מדענים חרדים.

ב- אין צורך להתמודד עם המדע מכיון שהתורה עסקה במי ברא את העולם ולא באיך ברא את העולם
ואילו המדע עוסק באיך נברא העולם ולא במי ברא את העולם. ממילא אין שום מחלקות בין המדע ליהדות
ג- דרך אגב המדע לא יודע כלום בנושאים המהותיים של החיים
1- מה היה רגע לפני המצפץ הגדול
2- מה גרם למפץ להתפתח ולא להמשיך לעמוד במקום כפי שהיה לדעתם לפני כן
3- הם לא יודעים אם יש נפש
4- הם לא יודעים אם יש לאדם בחירה

בקיצור לא יודעים כלום בהקשר לדת
אז לא צריך להיבהל מהם


א. מעולם לא שאלתי ממך קדרה
ב. החזרתי לך את את הקדרה מזמן
ג. כבר כששאלתי אותה, היא היתה שבורה

וד"ל.

קומי_אורי
הודעות: 342
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי קומי_אורי » א' פברואר 08, 2015 8:48 am

אפרקסתא דעניא כתב:והנה החוברת עצמה. ארוכה מעט, אך שווה קריאה. נכתבה על ידי בעיקר ע"פ מאמריו של הרב יהושע ענבל באקדמיה ליהדות ז"ל.



למה ז"ל?
http://akadamya.fav.co.il/

נוה הלבנון
הודעות: 559
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' פברואר 08, 2015 2:32 pm

זיסע יונגאלע כתב:
נוה הלבנון כתב:לא כתבתי שלא לענות לצעיר [או מבוגר] נבוך, ודאי שלא כתבתי -ובדיוק כמו שמעולם לא חשבתי כך -שצריך לענות בסגנון של 'אין מתעסקים...'
זה בדיוק הנקודה שאני (זיסע יונגאלע) כן כתבתי. אז אני שמח שאנו לא חולקים בנקודה חשובה זו.
(אגב אני לא בעל הניק 'כולל יונגרמאן', אלא שמקודם ציטטתי אותו, בכדי להגיב על דבריו, והשתמשתי בביטוי : אינני מתיימר. עיי"ש)

ותודה על ההצעה (שאני בהחלט מזהה בה רצון כנה לעזור ) לתקשר באישי, רק שאין לי ב"ה איזה חסר מיוחד בתחום.
אשריך.
ואשרי רבים כמותך.
אולם רחוק מלהיות מאושרים אלו שאינם (לע"ע) כמותך.

הדבר היחיד שהערתי עליו הוא ההערה התמוהה לגבי הסגירות של הציבור החרדי שגורמת שאין לנו היום מישהו כהרמב"ם שיתמודד עם המדע מול היהדות.
במחילת כת"ר,
אם יטריח את עצמו ללמוד מספר דברים בסיסיים ב"מדע". שצריך "להתמודד מולו".
יבין מדוע מי שכן למד את הנושא לעומק, מסתכל על אלו שרואים פה איזושהי "התמודדות". כעל בורים מופלגים.
לא פחות מעובדי האלילים של פעם.
פעם גדלו עם שטיפת מוח שהאבן והעץ הוא אליל.
והיום גודלים עם שטיפת מוח שה"מדע" סותר את תורת-הקל, עד כדי "התמודדות" מולו.
בבוטות יותר: עם הארץ ! שב תלמד את הנושא,
ואח"כ תראה שאין צורך לשום איזשהו "רמב"ם ענק" שיושיע את שטופי-המוח הנבערים.
כל אחד עם אינטלגנציה בסיסית שלומד את הנושא בבהירות וביסודיות. יש לו משנה סדורה. ובעיניו ההתמודדות של המדע מול היהדות, היא שוות-ערך להתמודדות של עבודת-אלילים מול היהדות.

ועל מה שנכתב שיש לבחון את הגישה שלנו מחדש.
בעיני הדברים מוזרים וקצת הזויים.
הקטע הקודם רק מדגיש כמה השטח זועק !

אמת שיש בדורינו מבולבלים בעניני אמונה, אתה באמת חושב שהסיבה זה עודף החכמה ששוכנת בנו?
להיפך, עודף שטיפת מוח וטיפשות.

או שמא זה התאוות והטומאה שסובבים אותנו ובתוכינו?
התאווה והטומאה.
שגורמת להיחלשות כל חלקי התורה כולה, וביניהם גם החלק של עקרי האמונה 'דע מה שתשוב'.
אולם לכן מה?-
לכן לא תשתמש בכלי של 'הוכחות לוגיות' ?
אולי גם לכן בחלקים אחרים בתורה לא תשתמש בכלים-דדורותינו. (כגון: שכר פסיעות לבית המדרש, אל תסע אף פעם במכונית. רק בסוס ועגלה כבימות מרע"ה?
הכלים משתנים מדור לדור.
התוכן אותו דבר בדיוק מבריאת העולם עד רגע זה. ועד סוף כך הדורות

אז מה רמב"ם יעזור כאן??
כנ"ל

לאותם מבולבלים אכן צריך לעזור ע"י מי שתפקידו לעזור לאנשים עם בעיות מסוג זה, ובצורה הבריאה והנכונה.
מסכים.

אבל מכאן אתה רץ רחוק,
ממש לא. אולי לא הבנת אותי. קרא שוב את אשר כתבתי. ותתמקד היכן הוא ה'רחוק' והיכן ה'קרוב' אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו.
ולא רק שאתה מבקש מאחד מהגדולים שירוץ להשתקע במדע בשביל להפריך את המדענים,
להד"ם.

אלא אתה מציע לשנות את כל הגישה של הציבור בשביל שיוכל לצמוח מתוכינו רמב"ם,
להד"ם. כנ"ל
ובשביל מי ובשביל מה?
בשביל המוסבר לעיל.

תאלף אותי בינה: האם יש יהודים השקועים בלימוד, השומרים על לבבם ועיניהם מכל דבר רע [כדת של תורה], שהמדע גורם להם בעיות באמונה?
הרוב המוחלט לא



שאלו בחיטין והודו לו ברכו שמו.
תבע ראובן לדין עמד שמעון וזעק להד"ם.

אני ביקרתי את 'כולל יונגרמן' אתה מבקר אותו עוד יותר חריף.
אין עתותי בידי כעת להאריך, אבל קרא נא כעת את דברי 'כולל יונגרמן':
אין ספק שהדרך הכי טוב להתמודד עם עולם המדע היה ע"י שיעמד לנו רמב"ם אחד בדורנו, אבל היות והחרדים מסתגרים לתוך ד' אמותם (והשאינם חרדים מנסים לחיות "עם" המדע, אבל לא מרהיבים לחלוק עליו ואדרבה שיחה בטלה שלהם טובה להם יותר מתורה שלימה שלנו) ולא מסתכלים החוצה, לא נראה שזה יקרה בקרוב. שכן כאמור א"א לצפות שמהדתיים תבוא ישועה בכיוון זה.

עוד כתב:
אלא שבעצם היה ראוי לבחון מחדש הגישה שלנו, שכן אם בימי הרשב"א לא היה יוצא שום נזק אלמלי כל ישראל בבת אחת חדלו מלעסוק פילוסופיה (וגם אם יסברו שבאמת יש חיוב בחקירה, ודע את אלוקי אביך, יאמרו שכורח הנסיבות הביאו למצב של הפרו תורתיך ומעתה א"א לקיים מצוה זו שכן זה מסכן המשך קיום הדת), כעת המציאות שונה בהרבה.

ובפרט שגם המצדדים נגד לימוד הפילוסופיה, מ"מ למדו זכות על הרמב"ם שלמעשה מכיון שהיו הרבה מישראל שעסקו בזה ונבוכו בזה הרבה, הרי דבר גדול עשה ליישב ספיקותם. אם כי לא המליצו לעסוק בענינים אלו בתחילה. ובכן כהיום שהמצב הוא שהרבה נבוכים בזה, יתכן שגם לשוללי הפילוסופיה צריך לעשות משהו עכשיו.

אתה מסכים עם זה או לא?

ביני עמודי גרסי
הודעות: 263
הצטרף: ב' ספטמבר 09, 2013 11:51 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » א' פברואר 08, 2015 3:50 pm

באופן כללי אנשים מסוג שכזה שבסתר ליבם הם אינם מאמינם, זה נובע כי מעולם לא נהנו מדרך התורה והיה אצלם רק כדרך של פקודות. ולכן התשובה לכאלו אנשים זה לתת להם לחוות את המצוות בנועם וברגש מלבב עד אשר כבר לא יחפשו יותר תשובות לשאלות שלהם - מכיוון שזה ענה להם כבר הכל!!

נ.ב. האם יש דרך איך להעלות לפה קובץ בעניין ששוקל יותר מ10 מגה בית?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 08, 2015 3:53 pm

ביני עמודי גרסי כתב:באופן כללי אנשים מסוג שכזה שבסתר ליבם הם אינם מאמינם, זה נובע כי מעולם לא נהנו מדרך התורה והיה אצלם רק כדרך של פקודות. ולכן התשובה לכאלו אנשים זה לתת להם לחוות את המצוות בנועם וברגש מלבב עד אשר כבר לא יחפשו יותר תשובות לשאלות שלהם - מכיוון שזה ענה להם כבר הכל!!

נ.ב. האם יש דרך איך להעלות לפה קובץ בעניין ששוקל יותר מ10 מגה בית?


10MB דחוס? אם לא תנסה לעשות ממנו ZIP ותראה מה גדלו אז.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 263
הצטרף: ב' ספטמבר 09, 2013 11:51 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » א' פברואר 08, 2015 4:06 pm

אם בהוכחות עסקינן;
אז פעם הקלטתי מהרדיו מתוכנית מלווה מלכה שברשת ב' שדיברו על הנושא והביאו מרצה שנתן הוכחה מאוד מאוד חזקה מתוך שפת האותיות שבתורה - שהיא מסמך אלוקי ללא כל יכולת ביטול! ושעוד שהמרצה שם אמר שזה עדיין עוד לא אפילו דוגמה, אלא רק חצי טעימה. אך מכיוון שאפילו החצי הדוגמה ההיא היא חזקה מאוד מאוד כדאי להביא אותה - שהיא מרשימה כל אחד!

אך מכיוון שהקובץ גדול מדי להעלותו, העלנו אותו בעזרת ה' - על ידי אחד מבני החבורה דידן - לג'מבו מייל, והנה הקישור להורדה:
http://www.jumbomail.co.il/Downloads.as ... 427443413D

מי שהקישור חסום בפניו יכול לשלח לי אימייל לפרטי.

סמל אישי של המשתמש
אברהם ישראל
הודעות: 44
הצטרף: ה' ינואר 29, 2015 1:11 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי אברהם ישראל » א' פברואר 08, 2015 7:48 pm

ביני עמודי גרסי כתב:אם בהוכחות עסקינן;
אז פעם הקלטתי מהרדיו מתוכנית מלווה מלכה שברשת ב' שדיברו על הנושא והביאו מרצה שנתן הוכחה מאוד מאוד חזקה מתוך שפת האותיות שבתורה - שהיא מסמך אלוקי ללא כל יכולת ביטול! ושעוד שהמרצה שם אמר שזה עדיין עוד לא אפילו דוגמה, אלא רק חצי טעימה. אך מכיוון שאפילו החצי הדוגמה ההיא היא חזקה מאוד מאוד כדאי להביא אותה - שהיא מרשימה כל אחד!

אך מכיוון שהקובץ גדול מדי להעלותו, העלנו אותו בעזרת ה' - על ידי אחד מבני החבורה דידן - לג'מבו מייל, והנה הקישור להורדה:
http://www.jumbomail.co.il/Downloads.as ... 427443413D

מי שהקישור חסום בפניו יכול לשלח לי אימייל לפרטי.


תודה הורדתי

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 08, 2015 8:59 pm

יפה. מדובר ברב שמואל יניב (קולו היה מוכר לי, לקראת הסוף נזכרתי בשמו ואכן בסוף מוזכר שמו), מזרוחניק בעיקרו, שכתב ספרים בנושא.
לצערנו באחד הספרים הוא מביא איזה רמז (כביכול לשבח בענין א"י) על חרצל הוזה המדינה.

אני מכיר רמז אחר עליו "כי שבר ה' בז"ה (בנימין זאב חרצל שר"י) ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" (ואכן כך היה בכל זרעו, בנו התנצר,חלק התאבדו וחלק השתגעו ומתו).

אגב, הוא טוען שהוא בקי ב'חכמת הפרצוף' או משהו כזה.
בזמנו כשהייתי בישיבה ד"ל הוא אמר שיש כאן אחד שכנראה לא מתאים לפה, בטח התכוון אלי... (חודש אדר מתקרב :)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' פברואר 08, 2015 9:05 pm

לא הבנתי איך בזה זה ר"ת בנימין זאב חרצל.

המעיין
הודעות: 1206
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: תשובות לאנוסים בימינו?

הודעהעל ידי המעיין » א' פברואר 08, 2015 9:09 pm

מה לא הבנת? בזח ראשי תיבות בניימין זאב חרצל. (כייון שנראה שאתה קשה הבנה אבאר בפרוטרוט בית זיין חית ראשי תיבות בנימין זאב חרצל.)

אבל מה שאני איני מבין זה איך הרב ביני עמודי חושב שיצליח לשכנע את ה"אנוסים" ע"פ הרמזים האלה, כשגם את חבירנו יאיר אינו מצליח לשכנע?


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יושב הארץ ו־ 11 אורחים