מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירור שיטות בהשקפה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' נובמבר 07, 2018 5:30 pm

אכן, כבר הזכירו את זה שם. אבל את הטיעון שאני מנסה לפתח, שהקבלה בעצם איחדה בין שתי השיטות, לא מצאתי שם לפו"ר.

ובעיני הקטנות, אין זה מופרך להעיז ולומר שמהסיבה הזו הוציאו הרמב"ן ודעימיה את סודות התורה אל הגילוי, למען לא תהפוך תורתינו לשתי תורות חלילה.

קראתי פעם מאמר יפה מהרב דסלר זצ"ל, שמוריד את הדברים בשפה פשוטה. לדבריו יש לנו השגות שליליות בבורא והשגות חיוביות, והיצר הרע מנסה לערבב בין התחומין על מנת לבלבל בטענות אפיקורסיות, וצריך לדעת שזה שתי תחומים שאינם נוגעים. (והקבלה חילקה אותם בצורה ברורה, האין סוף כשלעצמו שבו יש רק השגות שליליות, והאין סוף כשמתלבש בנאצלים, שמצד זה יש לנו השגות חיוביות. והן הן הדברים, כמובן באופן גס מאוד ואפילו לא על קצה המזלג. הוספה שלי).

אריק
הודעות: 100
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי אריק » ד' נובמבר 07, 2018 9:09 pm

איגרת הרמב"ן 'טרם אני אענה שוגג', (מהדורת מוסד הרב קוק עמ' שמה):

ואחרים שמעתי אומרים שאתם תופשים על ספר המדע
באמרו שאין למעלה צורה ותבנית
ולמה רבותינו תפשתם עליו בדבר הזה, שהרי כל הגאונים בחבוריהם,
וכל חכמינו הקדמונים בפיוטיהם בספרד הכל יחשבו הנוטה מזה כהולך אחרי ההבל,
ודבר זה כתוב בתורה, ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים
..................
סוף דבר הכל נשמע כי על זאת האמנה, אומתנו אמנה.
גם לחכמי צרפת אשר אמרתם צרופה, דעתם יפה, מצאנו שכתבו כן בחיבוריהם
וכן ראיתי בחבור הרב החסיד ר' אלעזר בן ר' יהודה מגרמייזא ז"ל
...............
ואין לו גבול ולא אברים לבורא עולמים.



חכמי צרפת השיגו על הרמב"ם שאומר שאין למעלה צורה ותבנית! והרמב"ן עונה להם שאפילו חכמי צרפת ובעל הרוקח סברו כרמב"ם, ולכן אין לטעון על הרמב"ם.

אריק
הודעות: 100
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי אריק » ד' נובמבר 07, 2018 9:11 pm

הערה נוספת, הרחקת הגשמה לפי הרמב"ם אינה רק שאין לקב"ה דמות וגוף, אלא שגם אינו מתפעל.

קשה להבין אם כן את תפילתנו.
נערך לאחרונה על ידי אריק ב ה' נובמבר 08, 2018 8:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' נובמבר 07, 2018 10:53 pm

אני לא מסכים עם הניסוח הרחקת הגשמות 'לפי הרמב"ם', אלא הרחקת הגשמות לפי אמת תורתינו הקדושה, ולפי קבלת כל כלל ישראל שהקב"ה אינו מתפעל.

שמואל_הקטן
הודעות: 119
הצטרף: ה' ספטמבר 27, 2018 11:41 pm

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ד' נובמבר 07, 2018 11:56 pm

הגיונות כתב:
הגיונות כתב:חרוט אצלי שראיתי מאמר מהר' נחום גרינוואלד, בו ליקט מגדולי ישראל באשכנז שהאמינו בהגשמה, וכמדומני שיש וכתבו שמי שלא מאמין - הרי הוא מין!

אני מסופק האם קראתי את המאמר בעצכ"ח או שפורסם בקובץ 'הערות וביאורים' החב"די. אבדוק, ואעלה לכאן, לכשאמצא


להלן מדבריו של רנ"ג.

במחילה מכבוד הכותב, אבל בנוסף לזרות הסגנון ("השגתו הנועזת של הראב"ד", "הגנה אמיצה", "בקטע מדהים מרבי מאיר בן שמעון בעל המעילי", "הקטע הוא מדהים! מיימוניסט מובהק אך מתון, סבור", "כדבריו כתוב בספר המדהים 'כתב תמים' ") ה"ראיה" ממחזור ויטרי היא ממש מרפסין איגרא:
במחזור וויטרי (שדפס רק במאה שנים האחרונות) לתלמידי רש"י (רבי יעקב) בפירוש המשנה אבות עמ' 514 "חיבה יתירה נודעת לו כלומר חיבה יתירה חיבבו שנבראו בצלם אלקים עצמו שנאמר כי בצלם אלקים. בצלם אלקים עצמו עשאו המקום ואית דלא גרסא הא דכיון דאין לצור דמיון ולא תמונה מי שאומר כזה חיישינן שמא מין הוא!

כלומר מי שסבור שאין להקב"ה תמונה - מין הוא!

כוונת המחז"ו פשוטה שיש שלא גרסו: "בצלם אלקים עצמו" משום שנשמע כמינות, ומהמשך דבריו אף נראה כמסכים עמם דיש טעם מפסיק בצ' של בצלם ויש לקרוא "כי בצלם" -"אלוקים עשה את האדם" ולתרגם: ארי בצלמא ה' עבד.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי הרואה » ה' נובמבר 08, 2018 11:04 am

מקדש מלך כתב:אכן, כבר הזכירו את זה שם. אבל את הטיעון שאני מנסה לפתח, שהקבלה בעצם איחדה בין שתי השיטות, לא מצאתי שם לפו"ר.

ובעיני הקטנות, אין זה מופרך להעיז ולומר שמהסיבה הזו הוציאו הרמב"ן ודעימיה את סודות התורה אל הגילוי, למען לא תהפוך תורתינו לשתי תורות חלילה.

קראתי פעם מאמר יפה מהרב דסלר זצ"ל, שמוריד את הדברים בשפה פשוטה. לדבריו יש לנו השגות שליליות בבורא והשגות חיוביות, והיצר הרע מנסה לערבב בין התחומין על מנת לבלבל בטענות אפיקורסיות, וצריך לדעת שזה שתי תחומים שאינם נוגעים. (והקבלה חילקה אותם בצורה ברורה, האין סוף כשלעצמו שבו יש רק השגות שליליות, והאין סוף כשמתלבש בנאצלים, שמצד זה יש לנו השגות חיוביות. והן הן הדברים, כמובן באופן גס מאוד ואפילו לא על קצה המזלג. הוספה שלי).

בא"ס שמתלבש אין לנו השגה, אלא במה שנראה מצד המקבלים, כלומר ספירות שגם הם מידתם שאין להם סוף מצד הקב"ה.

וגם אין סוף הוא לא הקב"ה בעצמו אלא רצונו הפועל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בירור שיטות בהשקפה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' נובמבר 08, 2018 1:01 pm

לא נכנסתי לפרטים. אין כאן המקום, וגם איני מקובל גדול.
רק אפשר לראות שבכל מקום שכתוב על ה' דבר שחשוד בהגשמה (כמו וירד ה' על הר סיני וכו') הרמב"ן נזעק להסביר שזה באמת ה', ולא טורח להסביר איך וכיצד אלא ברמיזות כדרכו, ורואים שחלק מהסיבה שלו לגלות סודות היתה לפתור את האי בהירות שבעניין.
לגבי אם האין סוף הוא הקב"ה בעצמו, אכן מקובל יותר הדעה שכתבת, אך הנושא שנוי במחלוקת, ראה שומר אמונים הקדמון.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים