מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ג. בתפילה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

ג. בתפילה

הודעהעל ידי מוישי » ה' פברואר 02, 2017 10:28 am

הנידון כאן הוא מהי תכלית התפילה, האם עמידה לפני ה'. או לבקש בקשות. כמו שהאריכו באשכול 'התמסדות'

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי אביגדור » ה' פברואר 02, 2017 2:13 pm

גדר התפילה: בקשת האדם מהא-ל דבר צורך שאינו ברשותו.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי מוישי » ה' פברואר 02, 2017 2:33 pm

בספר העקרים שואל, וכי ה' לא יודע מה צורך האדם? וידועה התשובה שה' ברא את העןלם בצןרה כזו שלא יקבל האדם צרכיו עד שיבקש, וככתוב ואדם אין וכו', נמצא גדרה של תפילה, לעמוד לפני ה', ולהכיר שהכל ממנו, ועיין בהרחבה בעלי שור ח"א

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי אביגדור » ה' פברואר 02, 2017 2:38 pm

הגדר שאני הבאתי הוא מספר בית אלקים להמבי"ט שער התפילה פרק א
מעצבן אותי כשאחרים עושים את זה אבל הפעם לא התאפקתי, סליחה

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 02, 2017 5:15 pm

בלשון המקרא ובחז"ל מצאנו במקומות רבים לשון תפלה שאין הכונה לבקשה בכלל אלא דוקא להילול הבורא.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' פברואר 02, 2017 5:17 pm

אביגדור כתב:הגדר שאני הבאתי הוא מספר בית אלקים להמבי"ט שער התפילה פרק א
מעצבן אותי כשאחרים עושים את זה אבל הפעם לא התאפקתי, סליחה

כך בדיוק הוא כותב? לדבריו אין כל חלק בתפילה שהעיקר הוא העמידה לפני ה' והקשר שנקשרים אליו במהלך התפילה?


אצל חסידים יש ווארט, ש'תפילה' הוא מלשון 'נפתולי אלוקים נפתלתי'. דהיינו שעיקר מטרת התפילה היא לעמוד לפני ה' ונפש האדם תקשר בבוראה.

וברך אגב הוסיפו, שאדם שיתפלל באופן כזה, יקבל כבר את כל צרכיו ומשאלותיו, כי 'כלום חסר בבית המלך?'!!

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' פברואר 02, 2017 6:33 pm

ארזי ביתר כתב:
אביגדור כתב:הגדר שאני הבאתי הוא מספר בית אלקים להמבי"ט שער התפילה פרק א
מעצבן אותי כשאחרים עושים את זה אבל הפעם לא התאפקתי, סליחה

כך בדיוק הוא כותב? לדבריו אין כל חלק בתפילה שהעיקר הוא העמידה לפני ה' והקשר שנקשרים אליו במהלך התפילה?


אצל חסידים יש ווארט, ש'תפילה' הוא מלשון 'נפתולי אלוקים נפתלתי'. דהיינו שעיקר מטרת התפילה היא לעמוד לפני ה' ונפש האדם תקשר בבוראה.

וברך אגב הוסיפו, שאדם שיתפלל באופן כזה, יקבל כבר את כל צרכיו ומשאלותיו, כי 'כלום חסר בבית המלך?'!!

אגב, הגר"י נויבירט בהסכמתו ל"אשי ישראל" לא ראה מתאים להביא כי אם דברי המבי"ט הנ"ל. וזה תורף ההסכמה.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי אביגדור » ה' פברואר 02, 2017 9:14 pm

הרי אינך מצפה שאעתיק לך כאן את כל שער התפילה וגם לא את כל פרק א'. אבל המשפט הזה הוא ציטוט לשונו בתחילת הפרק, והוא כותב שזה גדר התפילה.
באשר לקשר לה' אינני זוכר כרגע מה והאם המבי"ט כותב על זה, אבל אין שום סתירה כי בבקשה מה' נוצר קשר אליו (ובדוקא ע"י בקשה, שאין המבקש עושה כלום אלא מבקש).

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' פברואר 02, 2017 10:08 pm

עוד הפעם, למצוא מקורות נמצא לכל דבר, השאלה היא מה התקבל איך המסורת ומה נהוג אצלכם, באמת להיות קיצוני בנושא זה כמו בכל נושא לדעתי אין לו מקום, "מזה ומזה אל תנח ידך".
לגופם של הדברים, אכן הבורא רצה שנתפלל ולכן יצר החיסרון, אבל אדם המתפלל בד"כ מתפלל על החיסרון, וממילא מתקשר אל ה', להפוך את היוצרות ולומר שכל התפילה כדי להתקשר, יכול להוות פגם בתפילה, כמו שאינו ממש מאמין שאפשר בכוח התפילה לשנות, אבל גם לסוג תפילה כזו יש מקום, ובוודאי כשאיננה באה להחליף את התפילה במובנה הבסיסי אכן היא זוהרת, שהלא תפילה נקראת "עבודה שבלב".

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' פברואר 02, 2017 10:45 pm

ישנו ספר של הרב פינקוס על תפילה שמה מבאר בטו"ט כל ההגדרות ולשנות התפילה.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי בינוני » ו' פברואר 03, 2017 4:32 am

מוישי כתב:הנידון כאן הוא מהי תכלית התפילה, האם עמידה לפני ה'. או לבקש בקשות.

המדקדקים כתבו ששורש המילה תפילה הוא 'פלל' (הרד"ק, ר' יונה אבן ג'נאח, וכעי"ז במחברת ר' מנחם, ועוד), וכך מוכח לכאו' מחז"ל, שכתבו י' לשונות של תפילה, ואחת מהן היא 'פילול' [ו'תפילה' לא הוזכרה].
השורש פלל יש לו ג' פירושים בחז"ל ובמפרשים: לשון דין ומשפט. לשון מחשבה. לשון הפרשה והבדלה.
איך הפירושים האלו במילת 'תפילה' מתיישבים עם שתי ההגדרות שהצעת?

(ידעתי את דברי הרד"ק, המהר"ל, הכתב והקבלה והרש"ר הירש. וגם לי הק' יש להוסיף בזה.
אבל מעניינת אותי דעת החברים.)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי איש גלילי » א' פברואר 26, 2017 7:26 pm

המלבי"ם (ישעיה א טו) כתב:תפלה. שרשו פלל, מורה על שפיטת כח הפנימי ושפיכת הנפש והדבקה בהעליון הבלתי ב''ת, ומצד זה עקר הוראתו על זוך הלב, טהרת הנפש, התנשאות הרוח, בדידת המחשבה, דבקות החלק בהכל הכולל בקשר אמיץ, ולא יבוא פעל זה מאדם לאדם (לבד לקמן מה יד עמש''ש), וזה גזרו והבדלו מיתר רעיו תחנה בקשה וכדומה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי הרואה » ב' פברואר 27, 2017 1:38 am

הרמח"ל בדרך ה': מגדיר ש"ישליך יהבו על ה'" - ביטחון בה'.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: ג. בתפילה

הודעהעל ידי הגרח » א' מרץ 05, 2017 3:05 pm

האדם נקרא מבעה כלומר מתפלל הכוונה בזה שהאדם נקרא נצרך אין לאדם יכולת להסתדר לבד ולכך ראוי שיפנה למסובב הסיבות ולכך כתב הרמבן שבכל עת צרה יש חיוב תפילה מדאורייתא כלומר אם לא פנית אל ה יש בזה כפירה שכאילו אתה אומר אין לי למי לפנות נמצא שבתפילה יש ב הנחות יסוד א אני נצרך ב יש לי כתובת לצרכי וזהו הבסיס לרמבם שמדאורייתא סגי בתפילה אחת ביום ולכן אמרו חזל שאל תעשה תפילתך קבע שבכך הינך שומט את הבסיס של התפילה.ופשוט.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים